Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 10:55:29
"Nederlandse" modellen door Benelux795
Vandaag om 10:54:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:51:16
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Karben
Vandaag om 10:48:14
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3414128 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19740 Gepost op: 16 april 2020, 12:01:36 »
Hoi Joke,

dat heb ik ja ook nooit gedacht, de vraag was meer of de term 'liefdeloos' sloeg op het pand dat Ronald liet zien of op mijn pandje.... en die vraag heb je ook al beantwoord  :D

De bouwstijl is inderdaad vooral gericht op functionaliteit, enig ornament of versiersel is niet te bekennen, er is (afgegrensde) ruimte gecreëerd en er zit een dak op. Of je moet de dakgoten en regenpijpen als versiering willen zien. Als onderdak voor de afdeling Lokleitung en nog enkele Verwaltungsfucties alsmede (op de bovenverdieping) overnachtingsaccomodatie voor personeel voldoet het aan de behoefte en zo'n gebouw hoeft natuurlijk, midden in een vies, roetig Bw, ook niet echt representatief te zijn.
Het jammere echter is dat, juist omdat de vormgeving puur op de functionaliteit gericht is, er maar weinig van dat soort gebouwen zijn waaraan men zoveel waarde heeft gehecht dat men de moeite heeft genomen zulk een gebouw in stand te houden in plaats van met de grond gelijk te maken.
Nog niet zo lang geleden las ik in een tijdschrift (na door Reinout van Rees op het betreffende blad te zijn gewezen: dank daarvoor!) dat vrij recent ook de laatste resten van het èchte Bw Lümmeln zijn geslecht: de draaischijf is verdwenen en ook de laatste resten van de overige infrastructuur. Waaronder enkele van deze zgn. 'Zweckbauten', maar ook andere gebouwen zoals het met een prachtig Mansardedach gekroonde Verwaltungsgebäude... de vraag is of het niet te vies en vervuild is geweest om bewaard te blijven.

Hoe dan ook, welk gebouw in welke bouwstijl dan ook, veel is er niet meer over van de gloriedagen van de spoorwegen. Braakliggend terrein en groene hekken, daar moeten we het mee doen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19741 Gepost op: 16 april 2020, 13:53:55 »
En we moeten het doen met veel meer treinverkeer dan vroeger :) In de glorietijd reden er lange goederentreinen van Zutphen via Winterswijk naar Duitsland en had Winterswijk nog een groot emplacement. Bijna allemaal weg. Maar na op sterven na dood geweest te zijn heb je nu een halfuursdienst! Als je in 1985 de huidige frequentie had gesuggereerd en de huidige reizigersaantallen had genoemd, dan had men je voor gek versleten.

Wat er rijdt is wel wat Duitsers zo mooi "Plastikbahn" kunnen noemen: een eenvormige voorraad standaard dieselstelletjes.

Ach, over een jaartje of twintig maar eens kijken of de huidige milieuproblematiek tot verandering heeft geleid. Ik hoop in Duitsland op de reactivering van bepaaldje lijntjes, bijvoorbeeld ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19742 Gepost op: 16 april 2020, 13:55:28 »
Je kunt die puur functioneel vormgegeven gebouwen juist ook als heel 'liefdevol' beschouwen.
Geen opsmuk, geen facade-architectuur, geen valse sentimenten. Prachtig!

Terzijde.
Hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor veel 'lelijke' locomotieven die puur op functie zijn vormgegeven.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19743 Gepost op: 16 april 2020, 21:24:35 »
Hmja. Dat zal ongetwijfeld waar zijn, Reinout, maar feit is dat de huidige DB (AG?) flink aan het afstoten is (geweest?). Heel veel terrein en gebouwen zijn verpatst, al dan niet aan grondspeculanten. Stationsgebouwen soms overgegaan in handen van particulieren, die er dan de één of andere neringdoenerij in vestigen bijvoorbeeld. Zo is de goederenloods op het station van m'n ouwe Duitse woonplaats, met het terrein eromheen, verkocht aan de een of andere landhandel in kunstmest, zaaigoed, bloembollen, veevoer en aanverwante artikelen. Daar wordt geen wagon meer gelost, dat gebeurt alleen nog in de haven en in de glasfabriek. En wat dacht je van Miniaturbundesbahn? Die zat tot voor niet zo heel lang nog in de Güterschuppen van Bad Driburg.

Wat de vormgeving van de treinen betreft: laat ik het er maar op houden dat dat een kwestie van smaak is, de één houdt van modern en strak, de ander van nostalgisch en vorm. Of allebei. Suum quique.
Persoonlijk hou ik meer van het wat ouderwetse, degelijke spul. Hoewel ik, als ik heel eerlijk moet zijn, de roodwitte zogenoemde "Spurt", die hier in het noorden de landen doorkruist, om te zien best een aardig ding vind.

De eerste raampjes:


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19744 Gepost op: 17 april 2020, 08:34:31 »
Hoi Jan,

Nog even over tijdschriften. Jij woont langer dan ik in stad, dus misschien vertel ik niets nieuws. Ik slaag nog wel eens voor een treintijdschrift in het winkeltje op het perron van het hoofdstation. Maar ook nog steeds in de Readshop in de Nieuwe Ebbinge. Het assortiment was daar altijd erg groot, tegenwoordig wat ingekrompen heb ik het idee. Maar beide plekken liggen niet op de algemene "shoproutes" van stad.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19745 Gepost op: 17 april 2020, 09:52:35 »
Goede morgen Jan,

Die vensters, zijn die eigenbouw?

M.vr.groet,

Aad

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19746 Gepost op: 17 april 2020, 12:57:51 »
Hoi Hijlco,

de laatste keer dat ik op het station was, hing er in het boekwinkeltje op het perron (AKO?) een papier met daarop de aankondiging dat de winkel per 11 (geloof ik) april zou gaan sluiten.
De READshop in de Nwe Ebbinge is er wel nog steeds, maar heeft een nieuwe eigenaar (al enige tijd), momenteel ligt er, als ik me niet vergis, want ook daar ben ik al enkele weken niet meer geweest, een enkele Eisenbahn Magazin in de schappen, naast wat Nederlands/Belgisch spul. De keren dat ik vroeg of er nog meer Duitse bladen in het assortiment zouden komen werd ik naar mijn idee maar half begrepen en werd er zoiets als "later, later!" gezegd. Maar ik weet niet goed wat men daar onder het begrip "later" verstaat, want er is eigenlijk nog steeds niks wat ik interessant vind.
Op Bahnhof Leer is/was ook een boekhandel met een uitgebreid assortiment treinentijdschriften, ook de minder bekende bladen als Drehscheibe, LokReport, Eisenbahn Geschichte en dergelijke. Ook ligt/lag er wel een stapeltje boekjes als de katerns van Carstens (Gedeckte Güterwagen) en zo, Maar, ik weet niet meer uit welke bron, ook van die winkel hoorde ik een gerucht over stoppen.
Jammer genoeg is het vandaag de dag wat moeilijk om even naar Leer te rijden om te kijken wat de stand van zaken is. Info op internet kan ik ook zo 1, 2, 3 niet vinden.

Hoi Aad,

het is allemaal zelfgemaakt van Evergreenmateriaal van 0,25 mm dik (zo'n 2 cm in 1 : 1), maar ik bedacht vanmorgen dat het kozijn wel wat dikker mag. Dat wordt dus afbreken en opnieuw beginnen.

Groeten,
Jan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19747 Gepost op: 17 april 2020, 14:01:34 »
Hoi Jan

Die Kozijnen zou ik zo laten, zit goed (y)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19748 Gepost op: 17 april 2020, 14:04:13 »
Citaat
dus afbreken en opnieuw beginnen

Jan, lukt het niet om aan de buitenkant een dun stipje evergreen te plakken, dan hoef je de kozijnen niet overnieuw te maken.

Grt. Ric

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19749 Gepost op: 17 april 2020, 15:01:29 »
Kozijnen zijn prima. Zeker in het zwart. Dan lijken het stalen kozijnen, die prima passen bij deze betonnen bunker.

Jan

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2501
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19750 Gepost op: 17 april 2020, 16:10:18 »
Voor Duitse gebouwen zijnde kozijnen goed ,die liggen al terug t.o.v. Nederlandse kozijnen, wij gebruiken veel zwaarder kozijn hout

Cor

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19751 Gepost op: 17 april 2020, 16:33:44 »
Jan, ik kwam dit nog tegen op jijbuis: https://www.youtube.com/watch?v=VtiJ9F8rGYQ&list=PLoaLKbUKB4ad4T8cw5s8YHuUQ-gXb9t67

leuke tips.

Grt. Ric

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19752 Gepost op: 17 april 2020, 17:12:37 »
Jan, je kunt in de boekhandel vragen of ze je bladen in hun assortiment willen opnemen. Soms lukt dat. Zo verkoopt men zelfs in Dronten de EK en EM.......

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19753 Gepost op: 17 april 2020, 18:49:43 »
@Huub: ik heb inderdaad gevraagd bij de Readshop, maar het antwoord was: "Later, later!". Maar al wat er komt, geen Duitse bladen. En bestellen gaat ook niet; ik weet immers nog niet of er wel iets interessants in staat?  ;) :-\
@Ric: leuk filmpje, handige tips.  (y)

Over de kozijnen: dank voor de feedback, met name dat argument van stalen vensterramen gaf de doorslag: ik ga verder op de ingeslagen weg. Een saaie, rechte weg zonder hobbels, maar wel een lange, die we even af moeten leggen. Zodra er wat resultaat te tonen is, plaats ik wel weer een fotootje.

Ondertussen moet ik wel even al het aanwezige 0,25 mm materiaal mobiliseren, want er gaat nogal wat in zitten.  :o

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19754 Gepost op: 17 april 2020, 23:02:52 »
Mooi eind op weg, maar ik ben er nog niet:



En nog zomaar een plaatje: