Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:24:31
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 08:23:00
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 08:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395607 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19425 Gepost op: 28 februari 2020, 23:24:28 »
De tram komt bij mij gewoon dòòr de kast.....
mooi stukkie verwering, trouwens...
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19426 Gepost op: 29 februari 2020, 08:36:22 »
Die werken kun je hier wel lenen, Jan. Iain behoort behoort tot de corifeeën van de Engelse model railway scene.

Wolter





Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19427 Gepost op: 29 februari 2020, 16:30:06 »
Als dat zo eens uitkomt, wil ik daar best eens mee kennismaken.
De naam komt me in elk geval bekend voor. Lang geleden wisselde ik met een vriend elke maand mijn tijdschriften met de zijne: Eisenbahn Magazin, Eisenbahn Kurier en Bahn & Modell tegen Railway Modeller en Model Railroader. Kan het zijn dat de bewuste auteur in dat engelse resp. amerikaanse blad publiceerde?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19428 Gepost op: 29 februari 2020, 18:03:08 »
Ja, dat kon wel eens. Iain heeft bijvoorbeeld Small, smart and practical track plans gepubliceerd, geënt op de Amerikaanse praktijk. Maar feitelijk is hij een alleseter en -bouwer en hij heeft Amerikaanse, Britse en Continentale (Nederlandse!) layouts gemaakt. Nooit alleen een sporenplan, maar altijd met een achtergrondverhaal er bij. En hij heeft grensverleggende dingen gedaan die langzamerhand gemeengoed worden, zoals het hoog (bijna ooghoogte) neerzetten van zijn baan.

En hij heeft daar in vooral Engelstalige (Britse en Amerikaanse) bladen nogal eens over gepubliceerd, hoewel ik in een Duits tijdschrift ook wel eens wat van hem ben tegengekomen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 18:05:28 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19429 Gepost op: 29 februari 2020, 19:35:10 »
Ik heb drie of vier werkjes van hem in m'n kast staan. Nuttig om eens doorgebladerd te hebben.
Je kent op mijn baan die burcht bij Monreal die het zicht op de spoorlijn verspert? Da's een "view blocker" volgens Iain Rice. Daardoor lijkt je spoorbaan groter. Je kan ook een loods ofzo halverwege je station zetten, dan lijken de twee helften ook groter.
Dat soort theorie (die ook echt werkt) is handig om te kennen, dat kan je helpen bij het opzetten en aankleden van je baan.

Ik heb wel eens gehoord dat Nederlanders een mengvorm zijn tussen Engels en Duits. We gebruiken kant-en-klaar materieel zoals de Duitsers. Die Engelsen bouwen veel zelf... Duitsers gebruiken weer veel felle landschapskleuren en wij, net als de Engelsen, wat realistischer kleuren. Enz. Beetje mengen.
Ik heb op m'n Eifelburgenbahn op Stummiforum wel eens complimenten gehad à la "opvallend dat je xyz op die aparte manier doet". Dat was dan bijvoorbeeld zo'n Engelse "view blocker". "Elke Duitser had dat kasteel achter de spoorlijn gezet".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19430 Gepost op: 29 februari 2020, 20:12:24 »
Op het gevaar af arrogant dan wel blasé over te komen: bij het bouwen van mijn baan ben ik min of meer intuïtief te werk gegaan. Enkele eisen heb ik van tevoren wel gesteld: géén bochten in het zicht en stoomloks verkeren mèt Kolbenstangenschutzrohre. Qua landschap (waar nog een hele hoop aan moet gebeuren) heb ik al wel besloten dat in geen geval bepaalde zaken (gebouwen, boompartijen) weg te laten of geforceerd ergens anders te plaatsen omwille van het zicht op de treinen.

Best mogelijk dat die ideeën voortkomen uit (onbewuste) herinneringen aan iets dat ik ooit gelezen heb, want ik kan wel zeggen dat ik veel meer heb gelezen dan ik me kan herinneren.

Verder ben ik overtuigd non-conformist: ooit bouwde ik op een module een "doorgesneden" huis, waarvan de "snede" door een plaatje kunststof werd afgeplakt. Veelgehoord commentaar: "dat huis zou je aan de andere kant van de module moeten plaatsen, zo zit het publiek tegen die dichte kant aan te kijken".

Maar waarom zou ik? Ik bouw voor mezelf, niet voor publiek.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19431 Gepost op: 29 februari 2020, 23:10:23 »
Citaat
géén bochten in het zicht

Nou ja, ééntje dan. Dat kreeg ik echt niet anders voor elkaar.
Die bocht wordt een beetje gecamoufleerd door het (tijdelijke) onderkomen van de padvindersgroep, die Heidetrottel of zo.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19432 Gepost op: 01 maart 2020, 11:49:06 »
Bogen in t zicht zijn ook niet erg. Het hangt ervan af hoe ze zijn gelegd. Op mijn baan moet de boog in totaal 180° zijn. Ik heb die boog uitgesmeerd over de volle breedte van de kamer (smalle baan langs de wand) met het deel wat echt vol in het zicht ligt het meest ruim aangelegd. Bij Heen is de boog het krapst (zoals op de foto van Jan ongeveer) , maar op ooghoogte wordt dat afgedekt door wat mager struikgewas en een paar opstelspoortjes waar altijd wel wat op staat.
Het zal ook niet voor niets zijn geweest dat Rice banen op ooghoogte propageert . Zo zie je dr immers niks van, van die bogen, en heb je een natuurlijk zicht op je werk.
een foto zoals je die hierboven plaatst Jan, is bijna altijd funest voor het realisme wat je wilt verbeelden 😉
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19433 Gepost op: 01 maart 2020, 17:23:32 »
Citaat
Bogen in t zicht zijn ook niet erg.

Bogen niet, bochten wel.
Eén van de punten van kritiek die ik tot nu toete horen kreeg, was dat er op mijn baan practisch geen recht stuk spoor te vinden is (zie ook de overzichtsfoto's via de link van Reinout).
Dat is echter één van de compromissen die ik heb moeten sluiten om een geloofwaardige hoofdbaan waarop hoogwaardig treinverkeer mogelijk is uit te kunnen beelden.
Waarbij dan ook nog eens de indruk van ruimtelijkheid moet worden gewekt, en met name voor in het Bw is dat veel nadenken en vooral veel schrappen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19434 Gepost op: 01 maart 2020, 20:36:35 »
Helemaal eens en eender hier. De boog tussen Heen en Weer is er slechts 1, zij het met verschillende stralen. Aleen de sporen op Weer liggen recht. Maar ja, das opstel. Recht hoofdspoor heb ik niet.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19435 Gepost op: 02 maart 2020, 18:56:00 »
Bogen niet, bochten wel.
Eén van de punten van kritiek die ik tot nu toete horen kreeg, was dat er op mijn baan practisch geen recht stuk spoor te vinden is (zie ook de overzichtsfoto's via de link van Reinout).
Dat is echter één van de compromissen die ik heb moeten sluiten om een geloofwaardige hoofdbaan waarop hoogwaardig treinverkeer mogelijk is uit te kunnen beelden.
Waarbij dan ook nog eens de indruk van ruimtelijkheid moet worden gewekt, en met name voor in het Bw is dat veel nadenken en vooral veel schrappen.

Waarmee je dan ook gelijk jezelf min of meer tegenspreekt:
Ik bouw voor mezelf, niet voor publiek.
Ofwel waar doe je t nou voor ?
Voor jezelf of om het publiek tegemoet te komen ?
Zoals me al vaker is verteld in het verleden toen ik nog echt actief bouwde,het is jouw ding,jij moet er blij mee zijn,de rest is bijzaak.
Ofwel LB  (y)
Dus weet je wat je te doen staat  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19436 Gepost op: 03 maart 2020, 17:32:36 »
Hoezo mezelf tegenspreken?

Het gegeven dat ik voor mezelf bouw (oftewel: in de eerste plaats voor mijn eigen plezier en zoals ik dat zelf wil), wil niet zeggen dat ik niet open sta voor kritiek. Iemand die mijn baan ziet mag best zeggen wat hem of haar opvalt en ook wat hij of zij anders zou doen (graag zelfs). Maar zelfs al zou ik dat overnemen - als zo'n opmerking voor mij nieuwe gezichtspunten oplevert is dat helemaal niet uitgesloten - , dan nog doe ik dat omdat ik het met zo'n opmerking wel eens eens ben, niet om die ander een plezier te doen. Het daaropvolgende "dankjewel" is tweeërlei: enerzijds drukt dat mijn erkentelijkheid uit, anderzijds hoop ik de criticaster daarmee een plezier te doen. Dat het de criticaster zal pleizieren dat ik zijn visie overneem is niet de reden om die visie over te nemen, het is er het gevolg van.

Dat de baan nauwelijks rechte stukken spoor kent is een compromis, zoals ik al zei. Dat betekent dat ik geen andere mogelijkheid zag dan de baan te bouwen zonder een (in mijn ogen) (ander en eventueel) groter nadeel op de koop toe te nemen. De opmerking dat er geen of nauwelijks rechte sporen te vinden zijn is dan ook terecht, zelf had ik dat ook graag anders gezien. Maar met de 'kritiek' als zodanig, hoe terecht ook, kan ik niets beginnen.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 19:38:51 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19437 Gepost op: 10 maart 2020, 22:22:11 »
Zo. Even de kop niet naar modelspoor om vanwege andere dingen en het ziet er niet naar uit dat daar op korte termijn nog verandering in gaat komen maar je weet maar nooit natuurlijk.

Maar toch afgelopen zaterdag even de tijd genomen om samen met een vriendje even te gaan kijken naar de "nieuwe" waterstoftrein* die op het hoofdstation alhier aan den volke getoond zou worden. Het zag er fraai uit allemaal, eigenlijk mooier dan het was, want na vijf minuten zitten in de eerste klas kreeg je al een houten kont van die stoeltjes, waar je trouwens diezelfde kont niet in kon keren, en dat was in de tweede klas al niet veel beter ook.
Van de techniek, namelijk hoe men in die trein waterstof kan omzetten naar elektrische energie, was feitelijk helemaal niets te zien, over het hoe en wat waren buiten de trein wat informatieborden met uitleg neergezet, waarbij ook enkele gastheren en -dames die, desgevraagd, bereid waren informatie te verschaffen. In diverse talen overigens, behalve het Fries. Maar daar moet je in Groningen ook niet mee aankomen, althans niet al te openlijk.



Na een goed half uurtje hadden we het wel bekeken en bij gebrek aan een beetje fatsoenlijke stationsrestauratie zetten we koers richting het Groninger museum voor een kop koffie met een behoorlijk appelige punt appeltaart met geklopte room uit een spuitbus, waarbij ons opviel (tijdens de wandeling er naar toe, niet bij die opgeklopte spuitbus) dat er op het perron van het monumentale stationsgebouw grote, massieve, blokken beton, tegen de gevel waren geplaatst:



Naar verluidt dienen deze fantasieloze gevaartes als anker voor de kabels die de overkapping bij al te stormachtig weer voor opstijgen moeten behoeden. De futloze poging om de ondingen als zitbankje te vermommen kan echter niet verbergen dat in dit geval de fantasie tekortschoot om op het idee te komen dat je die betonblokken ook onder het maaiveld kunt laten zakken zodat ze minder opvallen en in de weg zitten.

Maar goed, het is het zoveelste  bewijs dat men geen enkel respect heeft voor Gosschalk's meesterwerk; aan de straatzijde wordt het op bijzonder efficiënte wijze ontsierd door het zgn. "stadsbalkon" en aan de perronzijde nu dus deze betonblokken en een over de gehele lengte, in de oksel tussen gebouw en overkapping, aangebrachte opgerolde doek waarvan het nut, althans voor mij, volkomen ondoorgrondelijk is.



De enige hoop die ik koester is dat die dingen bovengronds zijn gehouden omdat het een tijdelijke maatregel betreft. Omdat "ze" bezig zijn de overkapping te verstevigen, achter die opgerolde doek, zoiets... hoop ik.

*De REV-datum op het ding was van 2017, dus zo nieuw was het apparaat al niet meer. Wel mooi opgepoetst, dat wel.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2020, 23:20:22 door 44 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19438 Gepost op: 11 maart 2020, 06:51:52 »
Ja, dat krijg je als je een stel ^&**Ô#*-en aan klimaatbestendig bouwen laat beginnen. :(
Zou dat doek in werkelijkheid geen opblaasbare rol zijn die men bij storm automatisch onder de overkapping laat opblazen middels een ingenieus storm-blaast-perronrol-op-systeem om te voorkomen dat de wind onder de overkapping komt en dus weg kan blazen?
Of schaar ik me dan onder de ^&**Ô#*-en?

;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19439 Gepost op: 11 maart 2020, 10:07:15 »

De enige hoop die ik koester is dat die dingen bovengronds zijn gehouden omdat het een tijdelijke maatregel betreft. Omdat "ze" bezig zijn de overkapping te verstevigen, achter die opgerolde doek, zoiets... hoop ik.


Dat hoop ik ook met jou Jan. Overigens begrijp ik het "verstevigen" niet. De overkappingen hebben in ieder geval 4 stormen van windkracht 12 (1953, 1973, 1974 en 1992) meegemaakt. De 2 recente stormen haalden dat bij lange na niet.
Groet,

Gerard