Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jes
Vandaag om 11:12:25
Zonder fouten een Arduino programmeren door bask185
Vandaag om 11:09:53
Wielstel draaiend vastzetten? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:05:07
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door henk
Vandaag om 10:51:36
Penning 175 jaar spoorwegen door ingenium secundus
Vandaag om 10:49:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:32
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 10:15:55
Pimp my Hippel door Jan-Peter
Vandaag om 10:15:02
Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door ingenium secundus
Vandaag om 10:05:52
Zoekplaatje NS 3726 door ingenium secundus
Vandaag om 09:56:23
Lima VIRM, reservekoppeling, waar verkrijgbaar? door hans1958
Vandaag om 09:45:41
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 09:18:25
Welke manier van handbediening op wissels? door Wim Janse
Vandaag om 09:14:05
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door bask185
Vandaag om 09:12:24
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door thonis
Vandaag om 09:06:46
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Noordernet
Vandaag om 08:53:43
Piko NS1100, materieelbespreking door Forever Rocofan
Vandaag om 08:37:01
BNLS-module: "Grasland" door tothebeach
Vandaag om 08:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:09:52
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:25:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 07:20:01
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door barry1972
Vandaag om 00:07:56
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door barry1972
Vandaag om 00:01:15
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
22 september 2020, 23:12:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 september 2020, 23:11:18
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door stefan88
22 september 2020, 22:52:24
Draaistelwagens en Wielstelwagens door Freek Jonkers
22 september 2020, 22:50:11
Projekt 083-338 door Falkenberg
22 september 2020, 22:28:08
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door arnout
22 september 2020, 22:24:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 september 2020, 21:47:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2419795 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14347
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17865 Gepost op: 10 juli 2019, 15:45:00 »
Nog weer even verder. Tenderkap:


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14347
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17866 Gepost op: 10 juli 2019, 17:10:37 »
Stand van zaken:



Voorlopig laat ik het zo. Nog even een kwastje verdunde verf over het rood van de rechter (en linker) frontlantaarn om daar het erg rode wat weg te halen, maar dan denk ik dat ik er wel zo'n beetje ben.
De lok doet me erg denken aan de klassiek geworden Fleischmann 01 220. In een ver verleden heb ik die lok ook gehad. Geweatherd, wielen afgedraaid, openingen in het frame opengewerkt, ook echte kolen in de tender, Joost mag weten wat ik allemaal met de lok heb uitgespookt destijds. Ik kan me ook nog herinneren dat ik een rookgenerator heb ingebouwd waar ik, nadat alle Seuthe rookvloeistof was opgestookt, heel veel mee heb geëxperimenteerd op zoek naar zwarte rook. SR24, Fleischmann smeerolie, petroleum, lijnolie, god mag weten wat ik er allemaal wel niet in heb gestopt - maar nooit zwarte rook gezien.
Wat er van de lok geworden is weet ik niet, op een gegeven moment merkte ik dat ik 'm niet meer had... was toch een fijne lok, trok als een beest.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17867 Gepost op: 10 juli 2019, 17:18:08 »
Ziet er goed uit Jan.

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14347
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17868 Gepost op: 10 juli 2019, 19:07:30 »
Dank je, Ric!  :D
Maar ik merk dat ik nog niet klaar ben. De doorgaans uit twee personen bestaande bemanning veelt nog en de lok had een bel! Zie tweede foto + commentaar op deze pagina van VGBahn.

Dat wordt de onderdelendoos op z'n kop zetten. Of de Weinert-bak. Wedden dat daar ergens nog een bel rondzwerft?

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14347
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17869 Gepost op: 10 juli 2019, 19:13:25 »
De vraag is ook een beetje sinds wannéér de lok die bel op z'n ketel heeft... 

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17870 Gepost op: 10 juli 2019, 20:10:48 »
Volgens diezelfde pagina vanaf 1967:
Mit Glocke
Ungewöhnlich waren 01er mit Läutewerk. Bekanntermaßen wurden 1967/68 einige Maschinen des Bw Hannover Hgbf mit Glocke ausgerüstet, so die 01 104, 190, 217, 223 und 229. Offenbar wollte man die Loks damit nebenbahntauglich machen. Das Läutewerk ermöglichte, für die Lz-Fahrten die Nebenbahn (Vorsfelde –) Grafhorst – Velpke – Schandelah zu nutzen. Die 001 190 und 217 besaßen bekanntlich auch zu ihrer Braunschweiger Zeit noch eine Glocke.

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14347
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17871 Gepost op: 10 juli 2019, 21:58:11 »
Ja, klopt  (y)
Máárrr... ik probeer mijn baan te situeren zo ongeveer in 1967. Soms smokkel ik een jaartje vroeger,  zodat m'n lok BR 03.10 ook mee kan doen, maar in principe hou ik 1967 aan. Ongeveer juni/juli/augustus, de zomermaanden dus. De vraag had dus eigenlijk moeten zijn: wanneer in 1967?? Het lijkt me sterk dat de lok pas in 1968 haar bel had gekregen, want in datzelfde jaar werd ze afgevoerd...
Trouwens, van mij mag het 1968 geweest zijn, want na driftig zoeken moet ik helaas melden dat ik geen bel heb aangetroffen, noch in de onderdelenbak, noch in die met Weinertspul.
Dat kan ook wel kloppen, want van beide bellen, die van Roco en die van Weinert dus, heeft er tijdenlang eentje op voorraad gelegen. Echter, die van Roco is naar één van m'n vijftigers gegaan, die van Weinert naar de 94er.
Blij dat er niemand gewed heeft... 

« Laatst bewerkt op: 10 juli 2019, 22:04:31 door 44 »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17872 Gepost op: 10 juli 2019, 22:02:51 »
Verdikke verloren.. :( :( ;D
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17873 Gepost op: 10 juli 2019, 22:32:30 »
Goh...je zou in prinzip wel eens kunnen nazien wanneer je lok precies een kleine of grote Wartung gehad heeft rond die periode...zal vast wel te vinden zijn bij de buren. Dan mag je er wel vanuit gaan dat toen die bel dr op gesukkeld is, toch?

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17874 Gepost op: 10 juli 2019, 22:34:34 »
En zet dr maar 3 man op; minstens ene mag dan de zilveren bandjes weer opblinken 8).

Gegroet!

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17875 Gepost op: 10 juli 2019, 23:10:36 »
Hij is mooi geworden, niet te gek veel geweathered, net een mooie waas van olie, stof en wat dan ook!

Wel jammer van die Fl. 01 220 eigenlijk, inderdaad een fijne lok, was dat niet ook 1967 dat 'ie uitkwam?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14347
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17876 Gepost op: 11 juli 2019, 16:01:19 »
@Dirk Jan: verliezen is niet leuk, maar je kunt ook de positieve kant zien: als jij verliest, heeft een ander gewonnen  :D
@Bas: soms kun je inderdaad van "een" lokomotief nog wel eens nagaan wanneer deze voor onderhoudsbeurten in het AW geweest is. Wat echter die bel betreft, moet je niet uit het oog verliezen dat sommige klussen ook wel in het eigen Bw werden uitgevoerd, dingen waarvoor niet per se het AW opgezocht hoefde te worden.
Er zijn twee goeie sites waar je vaak veel info over bepaalde lokomotieven kunt vinden. Soms vullen ze elkaar wel aan, soms heb ik wel eens het idee dat ze bij elkaar leentjebuur spelen. De bedoelde sites zijn die van Albert Gieseler, de andere is revisionsdaten.de. Enkel de laatste vermeldt m.b.t. 01 104 een L2 in 1966.
Een derde man op de lok? Hmm... daar zeg je zowat. Het kwam regelmatig voor dat er een leerling als derde man meereed, of een Oberbetriebsinspektor om eens te kijken of de heren wel alles naar behoren deden (wat vaak niet in dank werd afgenomen) of, en dat was natuurlijk veel leuker, een stoom-enthousiasteling die, al dan niet met toestemming van hogerhand, een keertje mee mocht op 'de bok'. Maar om ketelbanden te poetsen... tijdens de rit nog wel! Tsss....

De Mannschaft in wording (met z'n tweetjes):



En dan nog iets anders: wellicht herinner je je de beide chemie-ketelwagentjes van Klein die een poosje geleden onderhanden werden genomen. Er werd toen ook melding gemaakt van een Nederlandse variant, van Ketjens, deze keer van Roco. Op DSO hebben ze het er ook over en in het eerste bericht wordt een koppeling gegeven naar het "grote voorbeeld" van de wagen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14347
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17877 Gepost op: 11 juli 2019, 21:40:10 »
Even voorstellen?
Oberlokführer Joachim Klätzmaier, oppermalloot van het voltallige machinistenkorps van Bw Lümmeln, verstokt vrijgezel en wars van elke vorm van gezag of autoriteit:



Reservelokführer Ralf Peters, zijn vaste linkerhand. Oorspronkelijk afkomstig uit Dönsdorf maar vanwege gierende hormonen naar Lümmeln geëmigreerd. Ondanks zijn zuidelijke afkomst de nuchterheid zelve en daarom bij uitstek de geschikte man om Joachim's uitbundigheid een beetje in toom te houden. Hoewel...
Enfin, hier issie:



Nog één keer de lok van beide kanten, ik vind het nu wel mooi zo. Lokführerseite:



En Heizerseite:



Behalve het aanbrengen van personeel nog het rood bij de onderste frontseinen wat afgezwakt met wat verdunde verf en de kleur van de tender iets aangepast zodat deze beter harmonieert met de lokomotief.
De afstand lok - tender is naar mijn mening ietwat groot, maar dat is een compromis om toch bochten à la R3 te kunnen nemen... het is wat het is. Soit.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1048
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17878 Gepost op: 11 juli 2019, 21:55:57 »
Leuk om das Personal nog even voor te stellen! Dat hadden we, geloof ik, nog niet op hun werkplek gezien. En ik vind je verfwerk overtuigend: een goed onderhouden lok die wel bedrijfssporen heeft, maar niet afgeragd is.

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17879 Gepost op: 11 juli 2019, 22:05:46 »
Peters! Klätzmaier! Maken die de laatste tijd nog wat mee?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)