Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Michaël dB
Vandaag om 11:50:20
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:37:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:16
Acme nieuwe ICNG door spoorijzer
Vandaag om 10:47:37
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:38:38
Aachenau West door meino
Vandaag om 10:37:36
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3774259 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1785 Gepost op: 11 March 2013, 18:22:09 »
Da's helder, Jan. Hoewel ik het idee heb dat er niet veel Oostduitse wagons in West-Duitsland in die jaren (begin tijdperk IV) hebben rondgereden. Het was nogal een gesloten wereld, daar achter die muur, maar ik kan me daar best in vergissen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1786 Gepost op: 11 March 2013, 19:44:31 »
Een gesloten wereld was het zeker, en misschien kwamen er niet al te veel DR-wagons naar het westen. Daarom heb ik er ook maar een paar, de DDR was nogal tuk op het binnenhalen van deviezen, dus er zal best een vorm van export plaatsgevonden hebben. En RIV-wagons mogen door de deelnemende spoorwegmaatschappijen vrijelijk worden gebruikt - ziedaar de grond van mijn aanname dat er wel eens eentje in Lümmeln geweest zal zijn.

Beetje rondstruinen op internet leverde dit op:

Citaat
Irgendwann in den sechziger Jahren haben alle europäischen Bahnverwaltungen ein Abkommen unterzeichnet, dass Güterwagen aus dem A-Land, die Waren von A-Land nach B-Land transportiert haben, solange im B-Land verwendet werden durften, bis sie wieder ein (geeignetes) Ladegut für das A-Land hatten. Dieses Abkommen wurde von (damals) beiden deutschen Bahnverwaltungen unterschrieben. So kann ein Güterwagen der DR in einem DB Güterzug jederzeit mitlaufen. Ferner hatte die DR immer wieder Güterwagen der DB angemietet.

Het hele draadje, waar dit citaat vandaan komt, kun je hier lezen.

Een tegenargument voor de inzet van DR-wagons in de BRD kan gevonden worden in het feit dat de DR in de DDR een chronisch gebrek aan wagons had, zodat je eerder zou denken dat je westerse wagons in de DDR aan zou treffen dan andersom.

Maar goed, zolang ik geen onweerlegbaar bewijs zie dat het hoogst erg zeer onwaarschijnlijk is, blijft het handjevol in het actieve park.  ;D :P

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1787 Gepost op: 11 March 2013, 20:08:48 »
Blaffhart is graag op de hoogte van alles wat er in Bw Lümmeln gebeurt, Bas.

Ik weet wel hoe Blaffhart aan de informatie gekomen is. ;)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1788 Gepost op: 12 March 2013, 11:34:10 »
Inside information  :P ;)

Beckensauer is, nog enigszins beduusd van het voorval met de 338, zijn paperassen op orde aan het brengen als de telefoon rinkelt.

”Lokleitung, Beckensauer am Apparat!“
„Blaffhart. Können Sie mal hochkommen?“


Wat nou weer, denkt Franz Beckensauer, wanneer laat die man me nou eens met rust?
Snel neemt hij de trappen naar de bovenverdieping waar Blaffhart zijn kantoor heeft.

“Also, Herr Beckensauer, Dönsdorf hat angerufen weil sie eine Lokomotive brauchten und fragten nach der 41 338. Die ist aber ausgemustert. Sie haben sich geirrt, und sagten, die wäre Z-gestellt. Können Sie mir sagen, wie es mit der 50 2850 ist?“



„Die Lok ist betriebsbereit, Herr Blaffhart.“
„Und 44 1651?“
„Betriebsfähig, nur die Speiseleitung ist ein wenig undicht.“
„23 105?“
„Einsatzfähig“
„44 231?“
„Keine Probleme“
„V60?“
„Wie neu“
„01 147?“
„Außer Betrieb gestellt“
„Und die Vierundneunziger?“
„Mir sind keine Probleme gemeldet“
„Gut. Danke. Dann wollen wir jetzt in die Kantine gehen und einen Kaffee trinken. Dann erzählen Sie mal, wie es Ihre Frau geht, die war doch vor einiger Zeit im Krankenhaus?“

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1789 Gepost op: 12 March 2013, 18:25:37 »
Na een geslaagde jacht op een steenmarter, die de bougiekabels van m'n auto door wilde knagen, heb ik me eens onledig gehouden met de BP-ketelwagen van Liliput, die ik eerder al eens geshowed heb.
Doelstelling was het aanbrengen van Kadee-koppelingen en, omdat het ding toch op de operatietafel lag, een beetje bedrijfsvuiligheid.
Omdat Kadee-koppelingen in principe star moeten zitten (zie ook hier) moeten de draaistellen een beetje meer bewegingsvrijheid krijgen om "door de bocht" te kunnen.

Man! Wat een crime om dat kreng te demonteren! En ook om het zwikkie weer in elkaar te zetten!
De onderdelen van 1 (één) draaistel:



Maar goed, éénmaal uit elkaar is het een fluitje van een cent, beetje materiaal met een scherp hobbymesje wegsnijden. Een millimetertje is voldoende om genoeg "uitslag" te verkrijgen om de wagen door R2 (6125) van GFN te kunnen laten rijden.

Onbehandeld:



Behandeld:



En beide toestanden in één oogopslag:



Dan de ergste verfrommel een beetje uit de airbrush krabben, beetje spuiten en met veel geweld de boel weer in elkaar monteren:



Om vervolgens te bedenken, dat ik vergeten ben het KKM te blokkeren

Nou ja... de groeten,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1790 Gepost op: 13 March 2013, 12:17:14 »
Ammeräth ondertussen, is zich van geen van Beckensauers strapatsen bewust, en ook niet van een ketelwagen.
Hij heeft juist bezoek van Klätzmaier, die benieuwd is hoe het met zijn nieuwe auto gesteld is.



"Siehst du, gespachtelt habe ich hier, hier und hier. Aber die Spachtelmasse hat nicht gut ausgehärtet, deshalb habe ich es entfernt und mit eine andere Sorte nochmals gespachtelt. Jetzt mal abwarten, ob es diesmal besser geht."

Bis zum Nächsten!
Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1791 Gepost op: 13 March 2013, 13:19:56 »
Guten Tag Jan.

Hat der Klätzmaier vielleicht Aktien in eine Firma für Spachtelmasse?
Ammeräth ist ganz schön beschäftigt mit der Sache.

Grusse aus Italiën von Bertone

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1792 Gepost op: 13 March 2013, 15:52:36 »
Hi Speedy,

joa, der hat Hände voll zu tun  :D :P



Hei! Hebbedie jongus fanne spaamusolaasie hullie rotsooi nie opgeruimp?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1793 Gepost op: 13 March 2013, 16:10:26 »
De onderdelen van een Hauptsperrsignal zal hij toch wel herkennen? (Weinert, neem ik aan?)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1794 Gepost op: 13 March 2013, 16:19:33 »
Rangeersignaal toch? Hoofdsignaal heeft een vleugel.
Het signaal dat bij de stationssporen staat voor de aansluiting met het hoofdspoor.

Ben ook wel benieuwd wie de maker van dit fraais.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1795 Gepost op: 13 March 2013, 16:42:59 »
...Hauptsperrsignal ...

Dat is dus wat anders dan een Hoofdsignaal  ;)  Het betekend letterlijk Hoofd-spersignaal  ::) En dat is een rangeersignaal  ;D

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1796 Gepost op: 13 March 2013, 16:45:37 »
Je hebt gelijk. Niet goed gelezen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1797 Gepost op: 13 March 2013, 17:49:18 »
Het is een Hauptsperrsignal, dit kan twee seinbeelden geven, Sh0 (Halt! Fahrverbot!) en Sh1 (Fahrverbot aufgehoben) en geldt voor zowel trein- als rangeerbewegingen. (En hier raken een heleboel mensen in de war omdat ze niet met de begrippen trein en rangeerbeweging op de hoogte zijn. En een woordenboek helpt in deze niet.)
Een Hauptsinal geldt alleen voor treinen, niet voor rangeerbewegingen. Soms zie je een Hauptsperrsignal opgesteld staan voor een Hauptsignal. Toont het Hauptsignal Hp0 (Halt) en het Hauptsperrsignal Sh0 (Ook Halt) geldt dus een rijverbod voor zowel trein als rangeerdeel.
Bij Hp0 èn Sh1 geldt Halt voor de trein, maar vanwege Sh1 (rijverbod opgeheven) mag het rangeerdeel rijden. De trein mag pas rijden indien zowel Hp1 (of Hp2) als Sh1 worden getoond.
E.e.a impliceert dus, dat een Hauptsignal (Hp0, Hp1, Hp2) niet geldt voor rangeerbewegingen.

De bewering dat een Hauptsperrsignal een rangeersignaal is, is dus maar ten dele waar.

Dat hoopje rommel komt uit Weyhe-Dreye. Art.nr. 1501.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 18:37:09 door 44. Reden: aanvulling »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1798 Gepost op: 13 March 2013, 18:29:28 »
Nog even een plaatje opgeduikeld (ergens in het www):


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1799 Gepost op: 14 March 2013, 13:14:09 »
Hallo Jan,

Hartelijk bedankt voor de leerzame toelichting!
Succes en veel plezier met de verdere bouw, het blijft leuk je te volgen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl