Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409973 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17295 Gepost op: 08 april 2019, 16:53:46 »
Ah! Dat is bij ons ook. Niet op scholen, maar bij ons thuis wel. Bij thuiskomst schoenen uit, en al naar gelang het seizoen sloffen aan, of op sokken door huis lopen, of op blote voeten. Waarbij dat laatste mijn voorkeur heeft.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Waar het bij mij altijd tegenzit, is bij het 'bouwen' van bomen. Kijk maar naar dit gedrocht:

« Laatst bewerkt op: 09 april 2019, 10:45:58 door 44 »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17296 Gepost op: 09 april 2019, 13:48:52 »
Die had inderdaad best nog wat bast tegen zijn stam gekregen. Misschien de "houtlijm met zaagsel" methode toepassen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17297 Gepost op: 09 april 2019, 18:01:00 »
Vind die boomwel OK
idd beetje wittelijm/zaagsel op de stam
en heeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien een beetje turf op het loof

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17298 Gepost op: 09 april 2019, 21:25:27 »
Meer een geval van weniger ist mehr..... Eerst de stam en de takken met houtzaagsel en verf bewerken,  minder vezels, die heel dun uitpluizen en dan lange grasvezels, en tenslotte met fijnturf toppen...

Bij mij gaat het meestal fout bij de vijvermat, die is altijd te dicht en moet heel dun uitelkaar getrokken worden, tot een heel dun vlies.

..ergens doet het me aan een teddyberen kop denken, nog twee oogjes erop en een zwart neusje ::) Je kan er een donker groene bux boom van maken en direct in vorm snijden laten door de tuinman

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17299 Gepost op: 10 april 2019, 21:20:33 »
@Frans & @Jerry:inderdaad, die stam had wat meer aandacht mogen hebben, met lijm en zaagsel, putty of Alabastine of wat dan ook. Maar in dit geval vond ik de stam niet zo belangrijk omdat die straks goeddeels aan het oog wordt onttrokken.
@Joke: ja, dat vlies is nog steeds te dik, hoewel ik voor mijn gevoel al zo ongeveer het maximaal minimale had aangebracht. Maar het kan nog minder...
En ik had een associatie met Pipi Langkous, van achteren gezien en met groen in plaats van oranje haar  ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17300 Gepost op: 14 april 2019, 17:11:55 »
De ketelwagen van HOBUM kan voortaan zonder remmershuis door het leven:



Nou, eigenlijk niet dus, want simpel even de ketel op het onderstel van de Valvolinewagen (zonder remmershuis) zetten is niet eerlijk, want ook al zijn de onderstellen verder identiek, ze hebben wel verschillende wagennummers. En aangezien die nummers ook zijn aangebracht op de borden langszij de ketelsteunen, correspondeert het e.e.a. niet meer met elkaar.

Jammer. Was wel leuk geweest.
Misschien is het een idee eens te onderzoeken of het remmershuisje (mit Geländer) uitwisselbaar is met de Bremserbühne. Dan blijven de juiste nummer bij de respectievelijke ketels.

Sowieso moet er eens heel kritisch naar die onderstellen gekeken worden, want hier en daar heb ik zo het idee dat het niet helemaal recht zit. Bij de Haltermann-wagen is dat het duidelijkst zichtbaar:



Zo erg als hier op de foto is het in het echie niet, maar toch.

Tja, en dan zitten we nog met de Valvolinewagen in de maag: heeft er ooit een wagen in deze kleuren rondgereden of niet?



Zo ja, dan is dat mooi (moet natuurlijk nog wel in mijn tijdraam passen) en zo niet, dan is er nog geen man overboord. Ander kleurtje erop met een paar nieuwe opschriften van Gaßner of Nothaft is zo gedaan, in GW7 staan voorbeelden van dit wagentype genoeg.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17301 Gepost op: 14 april 2019, 17:58:39 »
Hoi Jan,

De wagen van Haltermann en in mindere mate die van Hobum heeft een doorgeknikte stelbalk.
Een beetje Een Sachsenmodelle/Tilligkwaaltje bij ketelwagens. Het is allemaal net even minder robuust dan van de grotere merken.

Wolter

Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17302 Gepost op: 14 april 2019, 22:55:12 »
Ja, klopt. Het lijkt meer op een knik dan een verbogen onderstel. Eigenlijk hebben alle drie de wagens er wel last van, de één wat meer dan de ander.
Een beetje geprobeerd om het te verhelpen, het risico op breuk voor lief genomen onder het motto: "Kunnen wij dat plakken? Ja, dat kunnen wij wel plakken!"
Helemaal uit de wereld is het nog niet, maar enfin, voor de tijd zijnde is het wel pruimbaar:







En voor de lol nog een keer de Haltermann van BRAWA:



Het duurt nog maar een uurtje, maar toch: Prettig weekend!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17303 Gepost op: 15 april 2019, 22:06:06 »
De wagen met Valvoline-opdruk zal geen rol meer spelen in dit fraaie treintje ketelwagens à la Verbandsbauart (bj'en vóór de dertiger jaren). Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Valvoline eigenlijk alleen naoorlogse wagens in gebruik heeft gehad, wagens met gelaste ketels dus.
Mooi, maar eens rustig op zoek gaan naar een alternatieve kleur/opdruk (een wagen van Thörl lijkt me wel leuk), of er moet iemand zijn die de wagen graag wil overnemen en dan ook bereid is om er een aangemeten godsvermogen voor neer te tellen.



Best een leuk gezicht, zo'n V60 die die drie ketelwagens richting Dieseltankstelle drukt, maar geheel volgens voorbeeld is dat niet: van Haltermann zou je nog kunnen aannemen dat die een paar kuub diesel kwam leveren, maar erg voor de hand liggend vind ik dat eigenlijk niet, al kan ik dat eigenlijk niet zo 1, 2, 3 onderbouwen.
Valvoline is een firma die zich heeft toegelegd op het vervaardigen van smeeroliën, en dan met name smeeroliën die bestand zijn tegen hogere temperaturen. Dat zou in principe natuurlijk uitermate geschikt zijn voor al die stoomloks die regelmatig in Bw Lümmeln langskomen, maar een hele ketelwagen vol? Hmnou, kweenie.
HOBUM tenslotte is een bedrijf dat handelt (of handelde) in spijsolie en plantaardige oliën die in de verf- en vernisindustrie werden gebruikt (lijnolie bijvoorbeeld). Een ketelwagen vol met dat spul heeft in een Bw niet zoveel te zoeken.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17304 Gepost op: 15 april 2019, 23:18:55 »
Olie voor hoge temp op stoomlocs  ??? De meeste olie ging in het drijfwerk,en daar had je geen hoge temp tenzij een lager droogliep
En in de jaren 60/70 waren er niet veel olieën die hoge temp konden anders dan industrie speciale oieën
diesel voor de rangeer en diesel aangedreven treinen en eventueel voor de bedrijfs voertuigen is wel aan nemelijk
Daar ging per tankbeurt makkelijk een paar honderd liter in
En lijn olie voor de verf  :o een paar duizend verf beurten  ??? zal meerin een groot onderhoud plaats voorkomen, en daar bestellen ze dan wel een paar potten verf omde plekken bij te verven (als dat gedaan werd tussen door
Maar gewone olie kan dus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17305 Gepost op: 16 april 2019, 10:35:28 »
In elk Bw waar stoomloks waren gestationeerd of waar stoomloks als gast verzorgd moesten worden, had men diverse smeermiddelen op voorraad, waaronder smeerolie die tegen hoge temperaturen bestand was. Dit werd gebruikt voor de bewegende delen die werden blootgesteld aan oververhitte stoom, zoals bijvoorbeeld de zuigers in de cilinders. Oververhitte stoom kan temperaturen tot wel rond vierhonderd graden Celsius bereiken. Gewone olie zou daarbij verkoken, vandaar die speciale olie.
De HOBUM-ketelwagen, waarmee plantaardige oliën vervoerd werden, heeft natuurlijk niets in een Bw te zoeken. Als daar iets geschilderd moest worden, dan werd de verf wel kant en klaar aangeleverd, in plaats van in de verschillende bestanddelen.
De Haltermann-wagen zou theoretisch natuurlijk wel diesel (of iets dergelijks) in het Bw kunnen komen aanleveren, maar de DB (en haar voorgangsters, DRG en DR) zullen eerder contracten hebben afgesloten met de grotere leveranciers, zoals Shell of Esso of Mobil of zoiets. Niet met zo'n kleintje als Haltermann.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2019, 11:43:03 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17306 Gepost op: 16 april 2019, 13:35:49 »
Och, onderaanneming bestond toen ook al, dus de Halterman zou je nog kunnen rechtvaardigen, mocht iemand er naar vragen. Wat betreft dat godsvermogen dat je vraagt voor één van je Kesselwagen, ik ken nog ergens een frans kerkje, recent afgebrand, misschien kan ik je nog een plezier  doen met wat zwartgeblakerde profeetvoorstellingen :angel? :angel:.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17307 Gepost op: 16 april 2019, 16:12:58 »
Tja... best wel triest, dat met dat kerkje  :'(
Een paar weken geleden stond ik nog met een kartonnen bouwplaat van diezelfde kerk in handen. Had ik nu maar...  ::)

Maar wat ik wilde zeggen over die Valvolinewagen: het ding zit me niet in de weg, en t.z.t. wil ik er wel eens wat anders van maken. Maar mocht er iemand zijn die er een urgentere bedoeling mee heeft, dan valt er natuurlijk wel te praten. Ik zit niet om werk verlegen, zogezegd  :P


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17308 Gepost op: 17 april 2019, 16:58:59 »
Citaat
Och, onderaanneming bestond toen ook al, dus de Halterman zou je nog kunnen rechtvaardigen

Hmja, ik had voor de bevoorrading van de Dieseltankstelle eigenlijk meer een of twee van die saaie grijze vierassers van VTG of EVA op 't oog....



Vooruit, mag er af en toe ook een Haltermannetje mee  ;)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22380
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17309 Gepost op: 17 april 2019, 17:18:35 »
Prachtige ketelwagen die blauwe Hobum  (y)
Heb je daar misschien een artikel nummer van?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Wim