Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399044 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15885 Gepost op: 28 mei 2018, 23:00:37 »
Die werkende DKW wissellantaarn, was dat niet een link vanuit een artikel in de Miba, staat mij zo bij?
Is denk ik een jaartje of drie geleden, kan ik helaas niet nazoeken, maar kan iemand anders mogelijk nazien?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15886 Gepost op: 28 mei 2018, 23:13:38 »
Toch nog gevonden, inderdaad artikel uit Miba 08/16, met uitgebreide beschrijving erbij, niet iets voor grove motoriek zal ik maar zeggen....

http://www.miba.de/download/dkw-laterne

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15887 Gepost op: 28 mei 2018, 23:48:43 »
Je hebt gelijk  (y), destijds kreeg het in de MIBA wat aandacht. Dat de koppeling daar ook vandaan kwam zou best kunnen. Helaas geeft die van jou alleen het geluidsspoor, en niet het bijbehorende beeld...  :'(
Als het er van komt, zal ik morgen ook eens die ouwe MIBA's gaan doorstruinen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15888 Gepost op: 29 mei 2018, 17:15:00 »
De betreffende MIBA opgezocht. Ook de daarin genoemde koppeling (= dezelfde als die van Michiel) geeft geen beeld.
Het artikel in het blad geeft wel een aardig beeld van wat voor heidens karweitje zo'n wissellantaarn voor een DKW wel niet is. De man presteert het om messingdraad van 0,6 mm uit te boren zodat hij een buisje krijgt. Uiteindelijk wordt het hele klapperatisme in een ruimte van zo ongeveer 5 x 7 mm ondergebracht... Ik geef het je te doen.







Michiel bedankt voor het opzoeken!  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15889 Gepost op: 31 mei 2018, 17:36:34 »
Vanwege de warmte heb ik het werk aan een klus waarbij nogal wat verfwerk, met kwast zowel als luchtkwast, en pimenttechnieken, al dan niet gecombineerd met water dan wel kleurloze lak, al heel rap weer neergelegd. De verf droogt je aan de kwast en in de spuit voordat het eruit komt, en het wil allemaal lang niet zoals ik wil dat het wil.

Nou, dan de luie stoel maar in, en het onlangs aangeschafte standaardwerk van Wenzel maar eens ter hand genomen.



Behalve het doorgronden van de geheimen achter deze Pruissische stoomlok, speelde nog een ander doel op de achtergrond. Het blijkt namelijk zo te zijn dat er een aantal verschillende uitvoeringen van deze Baureihe bestaat, met variaties in de positie van de voorwarmer en het aantal dommen, om maar eens wat te noemen. Een gegeven dat vooral mijn interesse heeft omdat ik wel eens wil achterhalen of mijn 94er, die een tijd geleden werd omgedoopt in 94 1032, wel het corresponderende uiterlijk vertoont.



En dan heb ik het niet over het grote gat in de bufferbalk boven de al even voorbeeldloze koppeling of over een afgebroken rangeerdershandgreep (want daar gaat sowieso op termijn iets aan gebeuren), maar over de eerder genoemde voorwarmerpositie en het aantal dommen. Nou, ik kan je vertellen dat ik uit de in het boek opgenomen foto's niks wijzer ben geworden, wat dat aangaat, want een voorbeeldfoto van de 94 1032 heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Maar eenmaal op jacht liet ik me nu ook weer niet zo snel uit het veld slaan en in een ander boek vond ik wel een foto van genoemde lok:



Fijn, twee dommen in plaats van eentje dus, en de voorwarmer langszij de ketel en niet er bovenop. En op het machinistenhuis een rond dak zonder Lüfterdinges. Het zal ook eens een keertje niet tegenvallen.
Ombouwen of een ander nummer zoeken dus.

Goed, dat zit dus allemaal weer niet mee, maar wie daar niet aan gewend is heeft nog nooit iets meegemaakt, dus richten we de aandacht maar eens op iets anders. En omdat de temperaturen in het hobbyhok momenteel een stuk dragelijker zijn dan een paar weken geleden, bedacht ik dat het misschien wel eens leuk zou zijn eindelijk het Bw-toegangsspoor eens in de ballast te zetten. Zo gezegd, zo gedaan, en ook hier speelde die temperaturen wel parten, want als je met een parfumspuit (zo'n ding vernevelt veel fijner dan een plantenspuit) de net aangebrachte ballast vochtig hebt gemaakt, moet je pootaan werken met je lijmpipet om die lijm nog vóórdat het natte water weer droog is tussen de dwarsliggers te druppelen.
Vanavond of morgen het resterende stukkie nog even, en dat kuiken is ook weer gejast. Scheelt een hoop gedoe met foto's maken, dan hoef ik niet zo krampachtig dat blauwe spul onder de rails uit beeld te houden of met fotowinkel weer weg te werken.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15890 Gepost op: 31 mei 2018, 19:34:29 »
Als ik eerlijk mag zijn, vind ik dat fotogewinkel eigenlijk niet nodig bij jouw baan; ik vind het wel mooi om te zien hoe het geheel tot stand komt, ook al hangen alle ingewanden er nig van alle kanten eruit.  8).
Je vroeg me laatst hoe ik wist dat die lantaarn bij de DKW niet kon bewegen, wel, dat was bij mij ergens blijven hangen toen je het aan het instaleren was; toen had je er ook al geen zin/ dikke vingers/geduld voor ;D.

Ciao,

Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15891 Gepost op: 01 juni 2018, 11:31:39 »
Dat ben ik ook wel met je eens hoor. Maar ik ben ook wel van de mooie plaatjes. Of het nu foto's van de werkelijkheid zijn, of plaatjes van mooie modelbanen, ik kan er altijd lange tijd naar kijken om er, om het maar eens wat dichterlijk te zeggen, in te verdwalen.



Maar ik ben ook weer niet te beroerd om mislukkingen, fouten, blunders en wat dies meer zij open en bloot te laten zien. Je hoeft maar een paar bladzijden van dit draadje door te nemen om daar voorbeelden van te kunnen vinden. Een achterliggende reden is misschien de hoop dat er wellicht tips of raadgevingen vanuit de lezersgemeenschap uit voort kunnen komen, waar ik dan weer mijn voordeel kan doen.

Hoewel ik natuurlijk ook niet aldoor op adviezen zit te wachten. Dat er op onderstaande foto's te zien is dat er tijdens de laatste ballastactie hier en daar wat te zuinig met ballast is gestrooid is mij ook wel duidelijk:





Hier is niet zozeer het blauw nog zichtbaar, maar veeleer dat er überhaupt iets niet helemaal in orde is. Precies op de modelescheiding, of liever, segmentscheiding, ligt er eigenlijk een dwarsligger te weinig. Weliswaar heb ik geprobeerd er eentje tussen te schuiven, maar die is veel te laag teerchtgekomen, waardoor deze bedolven is onder de ballast. En toch ligt er nog te weinig ballast ook. Typisch een plekje waar nog even naar gekeken moet worden.
Eén troost in dit verhaal: het is makkelijker wat ballast toe te voegen dan een teveel aan ballast weg te halen.



Nog een dingetje wat me opviel toen ik deze foto aan het bekijken was: ik dacht dat ik het gehele spoor op deze Rampe had geverfd, maar blijkbaar niet helemaal. Links zie je geverfde dwarsliggers (zwart), rechts nog ongeschilderd. Dat wordt lastig, met al die ballast al op z'n plek.  >:(

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15892 Gepost op: 01 juni 2018, 12:12:18 »
Kunt er een Baustelle van maken 8). Ls seinen er bij, Rotten, ... Is misschien minder moeilijk dan dat deel op te kalefateren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15893 Gepost op: 01 juni 2018, 16:35:32 »
Is wel een idee, ploegje arbeiders erbij zetten...



Maar snelheidsbeperkende maatregelen? Op een spoor waar nooit anders dan rangeerverkeer langskomt? Hm, dat vind ik dan weer lichtelijk overdreven. Op de hoofdbaan wil ik dat eigenlijk wel doen ja, althans in één richting. Tenslotte wil ik ook wel eens een trein op snelheid voorbij zien komen. 01 104 met D152 aan de haak bijvoorbeeld.

Het bijwerken is ook begonnen:



De spijkertjes markeren de gebieden waar gelijmd moet worden. Eenmaal nat zie je het verschil niet meer tussen al gelijmde ballast en die welke nog los ligt.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15894 Gepost op: 01 juni 2018, 16:53:43 »
Vergeet je man met vlag niet
en bij de ploeg een fluittist
misschien een bergje ballast en kruiwagen nist  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15895 Gepost op: 01 juni 2018, 17:07:22 »
Vlaggenisten komen me niet zo bekend voor, en de fluitist is in dit geval een toeteraar, maar ik was te lui om z'n drukcilinder erbij te zetten.
En ze zijn alweer weg ook, net op tijd voordat de kruiwagen arriveerde.
Anders hadden ze nog aan 't werk gemoeten ook.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15896 Gepost op: 01 juni 2018, 17:45:33 »
Maar ze hadden allemaal een stok om te leunen toch
Welk ander werk hebbe ze dan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15897 Gepost op: 01 juni 2018, 17:52:06 »
Citaat van: 44


...En dan heb ik het niet over het grote gat in de bufferbalk boven de al even voorbeeldloze koppeling...




Ja... dat was mij ook al een tijdje de welbekende doorn in het oog ;) En aangezien ik toch al de koppelingen door een "zwaluwstaartje" wilde vervangen, bracht je me op een idee Jan ;)





... Stripje van 2.5x0.5mm styreen pasmaken en net zolang vijlen en passen totdat de koppeling probleemloos draait. Voordeel van de 'zwaluwstaart' is, dat hij wat meer ruimte overlaat om het gat te dichten (y). Al met al een werkje van nog geen uur. Het moeilijkste was nog de goede kleur rood erbij te krijgen. Flm heeft een net iets donkerder dan het gebruikelijke RAL nummer er op gespoten :o


Plaatjes van de loc in z'n natuurlijke habitat...





... en toen er maar gelijk een paar Roco koppelingshaken aangezet en de "luchtslangen" zwart aangetipt ;)





... ik vind het enorm veel beter smoelen :D


Grtzz,

Karst

P.S. Op de bovenste foto rechts zie je de z.g.a.n. kap ;) :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15898 Gepost op: 01 juni 2018, 19:49:30 »
Mooi staaltje, Karst! Iets dergelijks stond mij ook voor ogen, al had ik het nog niet zo uitgewerkt zoals jij. Waar jij zo'n 'zwaluwstaartje'hebt verbouwd heb ik het iets makkelijker: een Kadee-koppeling hoeft niet te draaien. Wel mag die koppeling iets korter, zoals de zaak nu gemonteerd zit steekt hij best een eind naar voren, zelfs al is het ook de kortste van het stel: #17.

De foto die je aanhaalt bracht me ook op het idee eens naar die rangeerdertrappetjes aan de bufferbalk te kijken. Naar mijn idee staken die best wel een eind zijwaarts uit, en in principe dacht ik dat dat kwam omdat bij modelstoomloks de cilinders wat te ver naar buiten staan ivm de extra speling die voor de schuifbeweging, drijfstangen en dergelijke in model nodig is (omdat de assen een relatief veel grotere zijdelingse speling hebben dan echte lokomotieven).
Maar dat blijkt best wel mee te vallen, al zijn die trappetjes bij het Fleischmannmodel wel een stuk grover dan in het echie:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15899 Gepost op: 01 juni 2018, 20:40:53 »
Citaat van: Bas
e vroeg me laatst hoe ik wist dat die lantaarn bij de DKW niet kon bewegen, wel, dat was bij mij ergens blijven hangen toen je het aan het instaleren was; toen had je er ook al geen zin/ dikke vingers/geduld voor ;D.

Ja, ik weet 't... ik val in herhaling. Dit draadje is ook te lang.