Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3415051 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15645 Gepost op: 28 maart 2018, 23:09:29 »
Is inderdaad bord 65a uit het RVV 1966. En in de rechthoekige vorm. Alleen het kader waarin onder het bord ook het nummer (65a) staat doet het geheel vierkant lijken.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15646 Gepost op: 29 maart 2018, 00:03:15 »
NS gaf vroeger zelfs boekjes uit waar de zogeheten diepladeroverwegen in stonden. Dat was altijd een leuk ratjetoe van boerenoverwegen en klassieke lokale verbindingswegen en daarmee prettig  leesvoer voor infrageïnteresseerden: keurig per baanvak voorzien van kilometrering en plaatselijke bijzonderheden.

Aangezien mijn toenmalige werkgever ook zulke wegen in beheer had kregen we regelmatig een nieuwe versie toegestuurd. Die was steevast dunner dan de voorgaande: ook toen al hield ProRail niet van lompe en trage vrachtwagens die de treindienst kunnen verstoren.

Wolter
Moins mais mieux.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15647 Gepost op: 29 maart 2018, 10:17:55 »
Qua jaartal is deze link mogelijk interessant:

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/noodstop-in-berghem

Citaat
Ben nu 82 en was destijds wachtmeester bij de rijkspolitie in Berghem. Wij woonden op 100 meter van het spoor. Ik meen dat het op een vrijdagavond was, toen ik net thuis was gekomen van een wedstrijd van Feijenoord. Rond middernacht hoorde ik een klap en een hels kabaal vanuit de richting van de overweg. Kleedde me aan en spoedde me richting spoor. Daar bleek een dieplader zich te hebben vastgereden op de overweg, die op een verhoogd talud lag. In die tijd stonden bij dit soort overwegen nog niet de borden die we tegenwoordig kennen. Ze verschenen wel korte tijd na dit ongeval.

Gaat om ongeval uit 1959...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15648 Gepost op: 29 maart 2018, 12:38:30 »
Een interessant stukje ooggetuigenverslag. Meerdere trouwens. Het leukste vond ik nog dat het blijkbaar nogal een "gaos" was, daar bij Oss.  ;D
De link naar de WVR1950 maakte wel een hoop herkenning bij mij los, vroeger op school kregen we verkeersles, en moesten we dus ook de borden leren. Heel veel van die borden halen dat "Oja!-gevoel" naar boven, vooral dat bord "gevaarlijke tramwegovergang (model 97). Hier op het noordelijke platteland was de tram een volkomen onbekend fenomeen. Trolleybussen, die wel. Maar toen was de tram al weg.

Enfin, echt definitief uitsluitsel over het tijdstip waarop dat bord met die dieplader is ingevoerd is er nog steeds niet, maar gevoelsmatig denk ik dat ik het met een gerust hart achterwege kan laten.

Een paar vlinten als "dampaal" geplaatst:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15649 Gepost op: 29 maart 2018, 13:01:08 »
O, nog vergeten te melden ook, terwijl ik me zo vast had voorgenomen het in bovenstaand bericht mee te nemen:

Op het forum van Drehscheibe online vond ik een bijdrage met fascinerende foto's. Het zijn er nog behoorlijk veel ook, die stuk voor stuk het nauwkeurig bekijken waard zijn. Neem hier maar eens een kijkje als je nieuwsgierig bent. En als je dan toch dat kijkje aan het nemen bent, pak er dan ook wat tijd bij.

Nog een tweede item wat ik graag even wil melden: een paar maanden geleden kwam hier in dit forum  Modellbundesbahn nogal in de aandacht omdat er sprake was van sluiting, en men vreesde dat de prchtige baan, althans voor lange tijd, niet meer te bezichtigen zou zijn. Vanmorgen schoot me dat ineens te binnen en ben ik 'zomaar' even naar hun site gegaan. En daar melden ze best behoorlijk goed nieuws!

Met een beetje mazzel gaat Modellbundesbahn 5 mei weer open!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15650 Gepost op: 29 maart 2018, 13:16:32 »
Bedankt voor de link naar DSO, daar zitten een paar juweeltjes van foto's in zeg!  :o  Gelijk allemaal opgeslagen zodat ik ze altijd nog eens kan bekijken  (y)

Met vr. groet, Martijn.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15651 Gepost op: 29 maart 2018, 14:06:28 »
Knap dat ze het in Brackel (waarschijnlijk) zo snel weer voor elkaar hebben.

Grt. Ric

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15652 Gepost op: 29 maart 2018, 16:10:14 »
Foto 9 deed me denken aan een hele poos terug
Je begon met je plein en markt
Hoe zou het moeten zijn  (y) (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15653 Gepost op: 29 maart 2018, 22:07:34 »
@ Ric: inderdaad, dat verbaasde mij ook!
@ Martijn & Jerry: ja, mooi hè?
Ook mooi om te zien is, vind ik, dat het spoor in het landschap ligt. Bij modelbanen is dat vaak (om ruimte-technische redenen) niet zo het geval.

De Oude Middelweg raakt zo langzamerhand aardig 'ingebed'. Het eerste groen is ook al in de bermen verschenen, maar dat is nog even een stap te vroeg. Eigenlijk moet ik eerst nog even iets anders doen.

« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 22:09:47 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15654 Gepost op: 30 maart 2018, 10:04:32 »
Waar komt de brievenbus?
Is een groene aan een paaltje te modern?

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 10:08:16 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15655 Gepost op: 30 maart 2018, 11:38:19 »
Zo'n groene brievenbus die geplaatst moest worden als de brievenbus in de deur meer dan tien meter van de openbare weg verwijderd was komt er inderdaad niet.
Ik weet niet precies wanneer die werd ingevoerd, maar in ieder geval niet vóór 1967. Eerder ergens in de jaren zeventig.

De postbode, in die dagen nog een gerespecteerde ambtenaar die een eed moest afleggen (briefgeheim!) voor hij bevoegd was die belangrijke functie uit te oefenen, werd geacht de post met bestemming Oude Middelweg 34 te Luttel in de daarvoor bestemde gleuf in de voordeur te deponeren en zich ervan te vergewissen dat de post geheel naar binnen was gegaan (en er dus niks meer buiten de brievenbus stak). Dat betekende dus dat de postbode hoogstpersoonlijk de post in de brievenbus moest deponeren en niet mocht afgeven (ook niet aan de bewoner van het adres) of laten bezorgen, hoe vertrouwd het ook was (iedereen kent iedereen en zo).


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15656 Gepost op: 30 maart 2018, 11:39:27 »
Er is nog wel ruimte om een andreaskruis te planten.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15657 Gepost op: 30 maart 2018, 11:41:28 »
En een schrikhek.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15658 Gepost op: 30 maart 2018, 14:17:06 »
Geen overwegbomen en waarschuwingslampen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15659 Gepost op: 30 maart 2018, 14:25:04 »
Neu. Te weinig verkeer, zowel over spoor als weg.