Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399018 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15435 Gepost op: 26 februari 2018, 16:29:38 »
Ziet er wel iets beter uit. Beetje bijgestrooid zelfs.



En ook de mestbult iets opgehoogd, omdat die anders wel heel erg in het gras weggezakt leek.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
    • Modeltrein spoor N
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15436 Gepost op: 26 februari 2018, 16:50:21 »
Het is mooi, maar wordt nog steeds mooier.

Kees

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15437 Gepost op: 26 februari 2018, 20:47:57 »
Tussen greppel en mest zou er toch wat minder groen moeten zijn naar mijn idee (maar ja, wie ben ik  ;D)
Als een mestvaalt dagelijks aangevuld wordtziet dat er vaak toch wat minder groen uit, dacht ik zo. Dan zie je daar van die vieze drab op de grond liggen dat zelfs voor veel planten te veel is.

Verder goed bezig, en ik volg je met veel plezier  (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15438 Gepost op: 26 februari 2018, 21:14:35 »
De mesthoop wordt zeker niet dagelijks aangevuld, Tjalling. Er is hier sprake van een grupstal, de mest wordt dus in de grup opgevangen, evenals de urine. Die urine stroomt echter langzaam maar zeker richting gierput, zodat er in de grup alleen 'droge' mest, vermengd met wat ligstro, achterblijft. Zo eens in de twee, drie dagen wordt de grup geleegd en de mest met een kruiwagen de mesthoop opgereden. Er zal ongetwijfeld gier met de mest meekomen, maar het is vooral het hemelwater dat van de mestbult en via de greppels afvloeit. De grond rondom zo'n mestbult was in mijn herinnering altijd welig begroeid, vooral met brandnetels en vetergras.

Tjalling en Kees, bedankt voor jullie compliment, leuk om te lezen!  :D

@Kees; eigenlijk vind ik dit het allerleukst om te doen: eindeloos aanrommelen met allerlei details, je kunt je er helemaal in verliezen. In het verzinnen (wat zal ik nu weer eens bedenken) en in het uitvoeren (hoe zal ik dat eens aanpakken) ervan. Soms is het resultaat wel aardig, soms wordt het na een paar dagen toch maar weer verwijderd en anders aangepakt, en soms is het gewoon helemaal niks en laat je het al halverwege voor wat het is.
Eén van de zegeningen van digitale fotografie is het kosteloos eindeloos kunnen knippen, voor mij ideaal omdat je op die manier iets objectiever naar je werk kunt kijken en gauwer kunt zien of het een beetje lijkt of niet.

En je kunt nog eens een plaatje laten zien.


Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15439 Gepost op: 26 februari 2018, 22:32:23 »
Geweldig sfeertje  ;)
Met vriendelijke groet,
Gert

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15440 Gepost op: 26 februari 2018, 22:35:25 »
Het wordt mooier en mooier  (y)
Groet,

Gerard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15441 Gepost op: 27 februari 2018, 08:46:57 »
Lekker druilerig sfeertje met die glimmende daken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15442 Gepost op: 27 februari 2018, 10:26:12 »
Eén van de zegeningen van digitale fotografie is het kosteloos eindeloos kunnen knippen
Dat is natuurlijk niet helemaal waar.
Het apparaat moet je kopen en ook de sd kaart (dat is het tenminste vaak) en na zoveel x klikken, is alles dusdanig versleten dat het z'n eind bereikt heeft.
Hoe miniem ook,elke klik kost dus eigenlijk wel geld,je merkt het alleen minder omdat de hedendaagse "rolletjes" veel langer meegaan voor ze "vol " zijn  ;)

Ik zie dat er nu ook "bewaking" is gearriveerd,vond gert het goed dat je samson hebt gekidnapt ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15443 Gepost op: 27 februari 2018, 11:34:28 »
Je hebt je (jeugd)herinneringen prachtig "verschaald" tot schaal 1:87 Jan! (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15444 Gepost op: 27 februari 2018, 12:15:57 »
Gert, Gerard, Gerard en Hijlco, dank voor de mooie woorden!  :D

@Gerard vd Sel: de glim op de daken moet geglazuurde pannen voorstellen, die glimmen ook zonder druil, zoals ik kan vaststellen als ik hier het raam uit kijk. Maar ik begin hoe langer hoe meer de overtuiging toegedaan te worden dat de boel maar gematteerd moet gaan worden, temeer daar zulke glimpannen niet (meer) zo veelvuldig op boerderijen te zien zijn, en als, dan zijn deze gewezen boerderijen in vrijwel alle gevallen omgevormd tot authentiek rustieke plattelandswoning waar de melk in de koelkast groeit in plaats van in een koe.

@Floris: theoretisch gezien heb je natuurlijk gelijk, maar ten eerste is het, als je dat al zou willen, ondoenlijk zo niet onmogelijk maar in elk geval onzinnig de exacte kosten te berekenen en ten tweede wil ik met mijn betoog natuurlijk zeggen dat, vergeleken met rolfilm, de kosten van mijn manier van fotograferen, zo deze al in enige munteenheid uit te drukken zouden zijn, verwaarloosbaar klein zijn.
De aanwezigheid van de hond duidt vooralsnog niet op een blijvend fenomeen.


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15445 Gepost op: 27 februari 2018, 13:08:02 »
Wordt daar de koe zwart verkocht.... ;D

Eh sorry stier

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15446 Gepost op: 27 februari 2018, 14:18:39 »
Geen idee, Joke. Zou zomaar kunnen, maar ik weet niet of dat nog uit te zoeken is na al die tijd.
Laten we er maar van uit gaan dat alles zijn gerechtigheid heeft, en dat de keizer krijgt wat de keizer toekomt.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15447 Gepost op: 27 februari 2018, 21:04:50 »
Het lijkt wel alsof het heel normaal is om tegen de regels te handelen, kijk- en luistergeld ontduiken, zwarte koehandel... straks nog opmerkingen over het ontduiken van wegenbelasting omdat er geen nummerplaat op de Daf zit of ontduiken van de hondenbelasting omdat er geen leesbare penning aan een niet voorhanden halsband zichtbaar is.

Het voordeel van sommige, of eigenlijk wel van heel veel, karweitjes is dat je ze soms even snel in een handomdraai tussen andere werkzaamheden door kunt doen. Even wat blanke lak in de sloot leggen bijvoorbeeld, kan mooi even als de zuurkool net op staat en je bent al weer klaar als de boel aan de kook is.



Als dat droog is kan de spoordijk verder worden afgewerkt, tenminste, als er niet nog een laagje lak op moet.

En om te laten zien dat het, zoals met zoveel dingen, veel minder mooi is als je beter kijkt, de mestbult nog een keertje van wat dichterbij:



Dat is ook wel een voordeel van veel foto's maken, je ziet gauwer wat er niet klopt of niet goed is. Zo vind ik bijvoorbeeld dat het stro erg "bovenop" ligt, en dat er dus nog wat mest overheen gesmeerd mag worden om het wat meer te integreren.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15448 Gepost op: 28 februari 2018, 06:16:17 »
Hoi Jan,
soms ben je zelf schuld dat vragen ontstaan. Daar ik niet van de boerderij kom, maar eens gegoogelt onder mestbult. Daar ben ik op de volgende seite gestoten http://www.geheugenvangieten.nl/boerderijwerk.htm en dan komen de vragen vanzelf.
In welke jaarestijd is de boerderij. Als de mestbult aan het eind van de winter het grootst is en dan weggebracht wordt. Gezien je staat van de moestuin is dan de mestbult eigenlijk niet werkelijk in gebruik daar alle dieren in het veld en niet op stal staan. Dus dan moet hij er eerder wat oud en droog uitzien. Verder mis ik die typische kleine heuveltjes die van geleegte kruiwagens stammen.

Hoewel misschien de bult gewoon zo laten, hij ziet er voor de ahnungslose betrachter al echt uit ;)

Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15449 Gepost op: 28 februari 2018, 10:21:16 »
Hoi Joke,

natuurlijk, hoe meer je schrijft, hoe meer vragen en reacties je kunt verwachten. Overigens vind ik het wel leuk als men met een kritische blik naar mijn gedoe kijkt.
Over de mestbult en de tijd van het jaar: mijn mestbult is ontstaan omdat ik een mestbult wilde hebben, en ik zie het als een vorm van dichterlijke vrijheid om daarbij geen rekening te houden met het uiterlijk van de mestbult in de zomer, wanneer deze inderdaad behoorlijk is geslonken in vergelijking tot aan het einde van de winter. Dat geldt ook voor de moestuin: normaal gesproken is in de zomer een deel van de groenten al wel geoogst en liggen er stukken kaal bij, net omgespit of net opnieuw ingezaaid met een volgend gewas. Bij mij staat alles vol en lijkt alles klaar om te oogsten.
Nog een dingetje: die gieremmer moet straks direct naast of op de gierput komen te staan, terwijl ik eerder schreef dat men het gereedschap doorgaans goed verzorgde en, als het niet in gebruik was, binnen opsloeg. Dat geldt ook voor een gieremmer: na gebruik werd die gereinigd en droog, onderdak, weggezet.

Misschien is het te vergelijken met de schoolplaten van Cornelis Jetses, daar staan vaak ook alle aspecten van een bepaald onderwerp afgebeeld die in werkelijkheid niet allemaal tegelijk plaatsvinden.





Wat betreft je opmerking over de "typische kleine heuveltjes" van de gestorte kruiwagenladingen: dat ben ik met je eens. Het was de bedoeling daar iets van te laten ontstaan, maar de drab waarmee ik de bult heb opgebouwd was niet stevig genoeg. Misschien alsnog; ik schreef al dat ik niet zo tevreden was met het stro dat er zo 'bovenop' ligt.
Overigens, de hoeveelheid stro die op het plaatje van de Gieter mestbult te zien is, komt niet overeen met wat ik me van vroeger herinner... Dat kan zijn omdat mijn herinneringen natuurlijk ook niet honderprocentig betrouwbaar zijn, maar het kan ook zijn dat de ene boer wat meer stro onder z'n koeien stopt dan de ander.