Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:16:03
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
roco maus 2 door henk
Vandaag om 19:54:03
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3678337 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14310 Gepost op: 28 October 2017, 20:50:53 »
Aan de spoorlijn richting Groterdam.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14311 Gepost op: 28 October 2017, 21:18:17 »
Wel overstappen. In Deventer en Zutphen.

Nog beetje zitten penselen aan de vijftiger:


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14312 Gepost op: 29 October 2017, 09:37:11 »
Ja, dat antwoord zag ik aankomen 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14313 Gepost op: 29 October 2017, 19:39:29 »
 ;D

Kwestie van topografie. En van je klassiekers kennen, natuurlijk.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14314 Gepost op: 29 October 2017, 19:52:28 »
Het is nog waar ook...  ;)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14315 Gepost op: 29 October 2017, 21:19:06 »
En dan bij de Poppe de grens over.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14316 Gepost op: 30 October 2017, 17:16:54 »
Juist. Even de grens over poppen, zeggen ze daar.

Een Nederlands station, of Nederlandse halte, dat vraagt natuurlijk ook om Nederlandse treinen. Eerder meldde ik al dat van zulks, althans in het alhier ter beschikking staande bestand, dat vrijwel uitsluitend is gericht op de Lümmelneraner behoeften, nauwelijks een spoor te bekennen is. Op een 2400 na, als we het even tot de trekkrachten beperken. Een handvol wagens met NS-belettering is wel voorhanden, waaronder de zogenoemde "bollenwagen', in mijn optiek zo ongeveer HET voorbeeld van wat je een typisch Nederlandse wagen kunt noemen. Dankzij het feit dat dit type ook over de grens kwam bevindt zich een tweetal exemplaren in de voorhanden collectie.



Zoals je kunt zien is de wagen weliswaar van gebruikssporen voorzien. Naar de maatstaven die destijds door mij aan het rollend materieel werden gesteld was dit wel voldoende, nu echter ben ik van mening dat er nog wel de nodige aandacht aan de naad tussen de bovenste en de onderste helft van beide bollen geschonken mag worden.

Het Duitse broertje van de bollenwagen is de Kds:



Misschien niet helemaal goed te zien, maar met deze opschriften is de wagen qua tijdperk te plaatsen in de overgangsjaren tussen Ep.III en Ep.IV.
Hoe dat zit met de opschriften van de bollenwagen is mij tot nu toe nog niet geheel duidelijk.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14317 Gepost op: 30 October 2017, 20:24:41 »
DirkJan zal je graag eens uitleggen dat het meeste materieel toch niet Nederlands hoort/hoeft te zijn...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14318 Gepost op: 30 October 2017, 20:47:03 »
Dat mag natuurlijk altijd, graag zelfs, maar dat destijds (en nog steeds, geloof ik) de (meeste) Europese spoorwegmaatschappijen hun goederenwagens (grotendeels) in een soort gezamenlijke pool hebben ondergebracht waardoor ze (onder zekere voorwaarden) vrij door iedereen gebruikt en ingezet konden worden is mij ook bekend. Dat daardoor in Luttel, Hengelooo, Tjuchem of Delfzijl een Duitse of Franse wagen geen bijzonderheid is, mag dan ook wel duidelijk zijn.

Voetnoot: waar de bollenwagen wel grensoverschrijdend werd ingezet, bleef volgens mij (ik zal dat even moeten opzoeken) de Duitse Kds binnen Duits territorium. Net als de Ommi 51.


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14319 Gepost op: 30 October 2017, 22:09:05 »
Dit draadje wordt is een encyclopedie van zichzelf. Alleen dan van de meer ongeorganiseerde soort. Je kunt er allerlei wetenswaardigheden in vinden, alleen is er geen inhoudsopgave die je daar bij kan helpen. Maar dat mag de pret en de lees'lust' niet drukken en deren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14320 Gepost op: 30 October 2017, 22:12:48 »
Is leuk om te lezen
Je vindt wel eens een parkeer meter sigaretten trekkende kadett rijder terug  ;)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14321 Gepost op: 30 October 2017, 23:27:09 »
Mijn fantasie-baan, waar alle nationaliteiten en tijdperken door elkaar rijden begint steeds meer op de werkelijkheid te lijken. Met de nieuwe grens overschrijdende uitwisseling van materiaal is dat eigenlijk wel leuk, de mogelijkheden blijken onbeperkt. Waar ik eerst nog werd uitgelachen omdat er bij mij zowel TGV's als ICE's rijden is nu al geen bijzonderheid meer op bijvoorbeeld station Euralille, waar ze elkaar regelmatig treffen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14322 Gepost op: 31 October 2017, 06:46:52 »
vrij door iedereen gebruikt en ingezet konden worden is mij ook bekend.
Ja en nee, maar dat leg ik tzt nog wel eens uit (de EUROP pool is trouwens in 2002 afgeschaft)
Citaat
bleef volgens mij de Duitse Kds binnen Duits territorium.
De Kds 56 was dat, vanwege het profiel. De Kds 54 daarentegen was vrij inzetbaar (was lager). Kds-en kwamen vaak voor in Nederland, de bollenwagens maakten ook grote reizen in het buitenland.
Citaat
Net als de Ommi 51.
Levensgevaarlijk ding en daarom alleen door Duitsers toegelaten

dirkjan

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14323 Gepost op: 31 October 2017, 08:29:23 »
Die Ommi 51 ziet er inderdaad topzwaar uit. Kan me voorstellen dat beladen en ontladen met het nodige beleid dient te gebeuren. Maar om nu te suggereren dat all1 in Duitsland zulke mensen rondlopen... 8) :angel:

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14324 Gepost op: 31 October 2017, 11:54:24 »
@Hijlco: een encyclopedie zou ik het niet willen noemen. Zoiets is volgens mij per definitie op de een of andere manier geordend, zodat de daarin vervatte informatie gemakkelijk te vinden is. Dat is in dit draadje duidelijk niet het geval.
Zelf zie ik dit min of meer als een soort dagboek, waarin beschreven wordt wat er zoal aan modelspooractiviteiten ontplooid wordt. Maar het gebeurt maar zelden dat ik een keertje wat terugblader...
@Jerry: dat dan weer wel. Diezelfde man bij de parkeermeter was een wel erg langdurige momentopname, wie weet hoe lang hij nu bij de sigarettenautomaat blijft staan.  ;)
@Cottage Railways: dat is het leuke van deze hobby: de één wil iets exact nabouwen, de ander laat zijn fantasie de vrije loop en weer een ander beweegt zich daar tussenin. In mijn Lümmeln zijn zeker wel elementen van het echte Lümmeln verwerkt, maar het is op geen stukken na een natuurgetrouwe weergave van dat echte Lümmeln.
@Dirkjan: mijn uitleg is inderdaad wat kort door de bocht. Natuurlijk is dat 'vrij inzetbaar' aan zekere restricties gebonden, maar ik weet niet of 'men' hier wel zit te wachten op een uitgebreide uitleg. Maar van mij mag je het tzt best eens uit de doeken doen  (y)
Dat van die Kds 54 en 56 klopt inderdaad, zo zat dat. Het gekke is alleen dat ik me niet kan herinneren ooit een Kds in Nederland gezien te hebben, terwijl het toch één van m'n favoriete wagentypes is.

Net als de Ommi 51 trouwens. En inderdaad, je moet wel iets in je mars hebben om op de juiste manier met die wagen om te kunnen gaan. Misschien hadden ze er even op moeten zetten: "Nur für Ü..." nou ja laat maar. :angel:



Het voordeel van de Ommi 51 was dat de lading in porties gelost kon worden. Bij een onjuiste bediening tijdens het lossen bestond het risico dat de wagen om zou vallen. Of de Duitse spoorwegmensen geschoold werden in het gebruik van dat ding en dat daarom de Ommi 51 niet naar het buitenland mocht, weet ik zo niet, maar feit is wel dat het ding binnen de (Duitse) grenzen moest blijven.
Hoewel... is er niet een stel van die wagen door Italië opgekocht? Daar zal dan wel een instructeur bij inbegrepen zijn geweest...  :)