Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:02:36
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 00:12:18
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Martijn193
Vandaag om 00:05:02
Rondom Charlois door Eric B
27 December 2025, 23:23:01
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
27 December 2025, 22:29:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 December 2025, 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
27 December 2025, 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
27 December 2025, 20:57:34
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
27 December 2025, 20:56:53
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
27 December 2025, 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Eric B
27 December 2025, 19:13:44
Beekdaelen in H0 door Lambert
27 December 2025, 19:04:49
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
27 December 2025, 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
27 December 2025, 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
27 December 2025, 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
27 December 2025, 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 December 2025, 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 December 2025, 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
27 December 2025, 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
27 December 2025, 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
27 December 2025, 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
27 December 2025, 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
27 December 2025, 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
27 December 2025, 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
27 December 2025, 11:27:21
  

Auteur Topic: Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk  (gelezen 26977 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #135 Gepost op: 22 March 2012, 10:41:45 »
Misschien kan er dan goed worden geinvesteerd in de kwaliteit van de spoorbaan, tussen de VAM en het station vind ik het er niet echt denderend uitzien. Bij gezamenlijk gebruik kan de VSM er zelf dus ook baat bij hebben, ook al is de lijn nu zeker niet slecht, als zij de kosten voor onderhoud minder hoeft te dragen is er meer geld over voor andere dingen.
Het baanvak Apeldoorn - Apeldoorn VAM is openbare infra en wordt al door Prorail onderhouden...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #136 Gepost op: 22 March 2012, 10:45:46 »
Ben ik niet met je eens dat als de lijn van Prorail zou worden (waarom eigenlijk) dit het einde van de VSM zou zijn.
Ik zie uitbreiding van het verkeer juist als kans voor de VSM, waarvan het minder hoeven dragen van de lasten van de infrastructuur waardoor minder uitgaven hoeven te worden gedaan wel het belangrijkste is.

In Europa zijn overheden druk bezig de infrastructuur van opgeheven spoorlijnen om zeep te helpen. Kans op reactivatie wordt dan met het jaar kleiner. Dank de VSM hebben we een leuke spoorlijn nog liggen, want je kunt je afvragen wat er van over was gebleven als de VSM niet op deze lijn haar activiteiten had ontplooid.

Daarom ben ik niet tegen uitbreiding van verkeer over deze lijn, maar dan wel met de aantekening dat het de VSM ook baat moet brengen, en daarbij noemde ik de besparing op kosten van spooronderhoud. Dat geld kan dan worden gebruikt voor andere projecten, en dan zie ik hele mooie dingen voor me!
Verder moeten de door de overheid gedane investeringen wel haalbaar zijn, er is al genoeg belastinggeld verspild de afgelopen decennia.

Ik ga er ook niet van uit dat als er wel goederen- en reizigersverkeer over de lijn komt dit in een frequentie van 2 intercity´s, 4 sprinters en 1 goederentrein per uur zal zijn.
Ruimte genoeg voor de VSM dus, de afstanden tussen de stations zijn ook niet dermate lang dat dit problemen op moet leveren.
De VSM zal geen enkel baat hebben wanneer de lijn door andere vervoerders gebruikt wordt. Het baanvak zal worden voorzien van ATB. Dat betekent dat al het materieel van de VSM ook ATB moet krijgen. Dat is een flinke kostenpost per machine.
Voor elke rit mag dan ook infraheffing betaald worden. Ritjes die je nu nog zo kan maken. Rangeren in Beekbergen kan je dan ook vergeten. Vaak staan nu alle sporen vol met materieel. Waar ga je dat dan plaatsen?
Laat de VSM lijn lekker zo blijven zoals ie nu is. In een tijd van bezuinigingen lijkt het me handig dat de euro's ergens anders aan wordt besteed dan aan dit onzinnge plan.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #137 Gepost op: 22 March 2012, 10:58:18 »
De VSM kan mischien zelf wel het vervoer gaan verzorgen op deze lijn,matrieel genoeg lijkt me,leuke stam met personenwagens is al aanwezig ,diesellok ervoor en gaan. (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #138 Gepost op: 22 March 2012, 11:02:29 »
Het dagelijks inzetten van museummaterieel moet je niet willen, denk ik. Laat staan dat ik niet verwacht dat forensen staan te popelen om op houten banken te gaan zitten...

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #139 Gepost op: 22 March 2012, 11:04:07 »
In een tijd van bezuinigingen lijkt het me handig dat de euro's ergens anders aan wordt besteed dan aan dit onzinnge plan.
Ja, voor 130km/h op de snelweg, zodat je 1 minuut eerder op de plaats van bestemming aankomt
Geef mij de sneltram maar, A50 variant tussen Apeldoorn en Arnhem.

Groet,
Michel

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #140 Gepost op: 22 March 2012, 11:23:27 »
Het dagelijks inzetten van museummaterieel moet je niet willen, denk ik. Laat staan dat ik niet verwacht dat forensen staan te popelen om op houten banken te gaan zitten...

Volgens mijn herrinneringen zit je toch erg comfortabel in een Plan D en niet op houten banken.
Is er eindelijk een reden om die Stam snel te renoveren/restaureren.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #141 Gepost op: 22 March 2012, 11:54:47 »
Ben ik niet met je eens dat als de lijn van Prorail zou worden (waarom eigenlijk) dit het einde van de VSM zou zijn.

Ik zie uitbreiding van het verkeer juist als kans voor de VSM, waarvan het minder hoeven dragen van de lasten van de infrastructuur waardoor minder uitgaven hoeven te worden gedaan wel het belangrijkste is.


dat geld kunnen ze zeker lekker uitgeven aan de stijgende brandstof/ondehouds (deels uitbesteed uiteraard) kosten die gepaard gaan met hogere snelheden. en als prorail lastig wil doen kunnen ze zo even een paar treintjes uit de dienstregeling halen als ze extra ruimte nodig hebben.......... hoezo voordelen?????????? denk eens na! ::)

gr

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #142 Gepost op: 22 March 2012, 11:55:58 »
Volgens mijn herrinneringen zit je toch erg comfortabel in een Plan D en niet op houten banken.
Is er eindelijk een reden om die Stam snel te renoveren/restaureren.

kost ook totaal geen geld... ahum ze zijn er best mee bezig. kost alleen tijd.

gr

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #143 Gepost op: 22 March 2012, 12:15:26 »
Volgens mijn herrinneringen zit je toch erg comfortabel in een Plan D en niet op houten banken.
Is er eindelijk een reden om die Stam snel te renoveren/restaureren.

En volgens mij is wat de VSM aan plan D en K heeft niet bepaald inzetbaar. Ik heb het over het materieel dat ze nu gebruiken.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #144 Gepost op: 22 March 2012, 12:55:34 »
De VSM zal geen enkel baat hebben wanneer de lijn door andere vervoerders gebruikt wordt. Het baanvak zal worden voorzien van ATB. Dat betekent dat al het materieel van de VSM ook ATB moet krijgen. Dat is een flinke kostenpost per machine.
Voor elke rit mag dan ook infraheffing betaald worden. Ritjes die je nu nog zo kan maken. Rangeren in Beekbergen kan je dan ook vergeten. Vaak staan nu alle sporen vol met materieel. Waar ga je dat dan plaatsen?
Laat de VSM lijn lekker zo blijven zoals ie nu is. In een tijd van bezuinigingen lijkt het me handig dat de euro's ergens anders aan wordt besteed dan aan dit onzinnge plan.

Als Arnhem wil dat er regulier verkeer over de Koningslijn gaat zijn dat al de kostenposten die gelijk bekend zijn.Voor iedere lok van de VSM *ATB kosten. De lijn is nu eigendom van de VSM. Dus komt er een kostenplaatje wat een 100km/h baanvak gaat kosten. Blijft of de VSM deze opdracht vergeeft of Arnhem.
Uiteindelijk zal Arnhem moeten betalen en of dat nu via de VSM loopt is dan niet zo belangrijk.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #145 Gepost op: 22 March 2012, 14:24:02 »
Geinig.... Sommige mensen weten blijkbaar niet wat contracten zijn.

Natuurlijk pakt Prorail zomaar de lijn van de VSM af. Ze dienen dan zo snel mogelijk op te rotten, en mogen niet meer rijden op hun lijn, die nu eigendom van ze is...

Denken sommige %^&^%*@ nauw echt dat de VSM weg gaat van de lijn, als hij gereactiveerd word?......

Als de lijn gereactiveerd word, dan sluit de VSM vast wel een goed contractje af ;)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #146 Gepost op: 22 March 2012, 15:09:53 »
dat denk jij... de vsm is tegen. en terecht!

gr
« Laatst bewerkt op: 22 March 2012, 15:59:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #147 Gepost op: 22 March 2012, 17:32:01 »
Volgens mijn herrinneringen zit je toch erg comfortabel in een Plan D en niet op houten banken.
Is er eindelijk een reden om die Stam snel te renoveren/restaureren.
Ja goed plan, en dan stapt op vrijdagavond een stelletje vandalen in de trein  ::)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #148 Gepost op: 22 March 2012, 17:36:31 »
Als de lijn gereactiveerd word, dan sluit de VSM vast wel een goed contractje af ;)

Of niet, en ze krijgen het verzoek om hun spul zsm te verwijderen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #149 Gepost op: 22 March 2012, 17:43:31 »
Dan zal er eerst een onteigening moeten plaatsvinden... voorlopig is het overgrote deel van het traject VSM eigendom.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2012, 18:43:39 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik liever de ANTWOORD-link. »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden