Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FritsT
Vandaag om 23:29:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
  

Auteur Topic: Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk  (gelezen 24891 keer)

kraansik

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
  • ik blijf eeuwig van treinen houden
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #105 Gepost op: 14 March 2012, 18:29:18 »
Misschien is het al eerder gevraagd. Maar is de VSM niet eigenaar van het traject?
Welke overbetaalde ambtenaar denkt dat ze de spoorlijn zomaar verkopen.   ???
ja,
maar ik denk dat dat niet het grootste probleem is voor de provenciale staten

groet robin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #106 Gepost op: 14 March 2012, 20:09:21 »
er is in het commentaar op het filmpje iemand die vind dat treinliefhebbers voor het plan zouden moeten zijn....

gr

Lijkt mij eigenlijk ook. Je zou verwachten dat spoorliefhebbers het mooi vinden als een spoorlijn weer zijn oorspronkelijke functie kan krijgen: echt vervoer. Nu is het een soort reservaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #107 Gepost op: 14 March 2012, 20:25:12 »
nee, nu word de historie van je hobby bewaard. tenzij je hobby juist de spoorwegen uit het verleden is. (zoals bij mij) ipv tijdperk 6

gr

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #108 Gepost op: 14 March 2012, 21:24:55 »
Tja, ieder zijn beleving wat dat betreft. Deze historicus leest graag over spoorwegmaterieel in zijn hoogtijdagen, ik zie er ook graag afbeeldingen van en kan een bewaard origineel best waarderen. Maar van die grote Duitse stomers die met toeristen in Oostenrijkse twee-assertjes rondsukkelen op een voormalige Nederlandse nevenlijn vind ik vooral een beetje triest, zoals dieren in dierentuinen of te kleine reservaten triest kunnen zijn. Het is een show die betrekkelijk weinig met de toenmalige realiteit heeft te maken.
Zie ik inderdaad veel liever een actieve spoorlijn waarop treinen doen waarvoor ze zijn gemaakt of dat nou in oude films of in de hedendaagse werkelijkheid is.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2012, 21:34:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #109 Gepost op: 14 March 2012, 21:35:01 »
Vergeet niet dat de eigenaren van die Duitse stomers ook een respectabele Nederlandse collectie hebben.

En een stoomlok lokt meer mensen dan diesels.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #110 Gepost op: 14 March 2012, 21:38:54 »
'grote duitse stomers', die 50/52ers reden overal en nergens. Met nederland niks van doen,
dat is zo, maar op de lijn misstaan ze niet. De 44er zijn een ander verhaal.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #111 Gepost op: 14 March 2012, 21:41:13 »
Voor iedereen die roept dat de VSM een oor wordt aangenaaid of over megalomane wat dan ook, je kunt het stuk van Gedeputeerde Staten gewoon raadplegen. Het voorlopig besluit van GS is heel genuanceerd.

"Met het coalitieakkoord ‘Uitdagend Gelderland’ is de ambitie voor een directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn hoog op de provinciale agenda geplaatst. Op basis van een open planproces, gesprekken met betrokken partijen en onderzoek heeft het college van GS de volgende conclusies getrokken:
 een directe spoorlijn tussen Apeldoorn en Arnhem is vervoerkundig realiseerbaar, wel forse investering nodig;
 een directe verbinding via de Emperboog is vanwege de langere reistijd en het vervallen van de IJsselsprong vervoerkundig duidelijk minder aantrekkelijk dan een alternatief via de Koningslijn (VSM-lijn Apeldoorn-Dieren);
 het reactiveren van de Koningslijn, zeker indien deze met relatief weinig halten wordt uitgevoerd, is vervoerkundig erg aantrekkelijk, mede omdat nieuwe gebieden als Apeldoorn-Zuid en Eerbeek op het spoor ontsloten kunnen worden;
 deze optie is nog wel met veel onzekerheden omgeven, zoals spoorwegveiligheid, capaciteit op het bestaande spoor, de positie
van VSM, kosten en de ruimtelijke inpassing (woningen, natuur en recreatie).

Het college van GS heeft (voorlopig) besloten vooralsnog verschillende opties open te houden en nader uit te werken: directe verbinding via Zutphen, via de Emperboog en via de Koningslijn. Het college biedt de statencommissie Mobiliteit, Innovatie en Economie aan om op 14 maart 2012 overleg te voeren over haar voornemen."

Het hele stuk is hier te vinden.
http://sis.prv.gelderland.nl/brondoc/PS/2012/NOTITIE/SIS_10558.PDF

Vergadering van GS was trouwens vanmorgen. Al nieuws uit Gelderland?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #112 Gepost op: 14 March 2012, 21:42:19 »
Zie toch echt liever die grote duitsers, als die hedendaagse suffe opgevoerde trammetjes.

Afblijven van die lijn!!!

Tinus.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #113 Gepost op: 14 March 2012, 21:48:16 »
Maar wil je een reactievatie van de lijn dan ontkom je niet aan of opgevoerde stomers of "Trammetjes"

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #114 Gepost op: 14 March 2012, 23:09:35 »
Net het stuk waar Henk naar linkt doorgelezen; weer staat er een hoop fantasie in...

Veel van de toeristische attracties die genoemd worden liggen kilometers van de stations af en zullen dus echt niet meer profiteren dan nu; daarvoor zou een betere busdienst veel beter geschikt zijn.

De halte Apeldoorn-Zuid ligt vooral voor bezoekers van het ziekenhuis totaal verkeerd in de huidige plannen, dat is geen loopafstand meer en een bus vanuit het Centrum is er haast even snel als vanaf de nieuwe halte Apeldoorn-Zuid.

"Verbinding langs de A50 niet realiseerbaar" maar nergens een onderbouwing. Is er een serieuze kostenraming gedaan? Zijn er andere redenen waarom het niet haalbaar is? Zo is het beslissingstraject bij voorbaat al niet objectief meer... er is maar een (door bepaalde partijen gewenst) scenario volledig uitgewerkt.

Marktpartijen moeten het project gaan runnen en krijgen in ruil ervoor maximaal voor 22.5 jaar een concessie. Dus 120 miljoen investeren in de lijn, dan nog in materieel en persooneel en je moet per jaar meer dan 6 miljoen omzet draaien (of, deels, van de provincie krijgen) om aan het einde net quitte te spelen. Meer dan 6 miljoen omzet op zo'n spoorlijntje lijkt mij behoorlijk luchtfietsen. Da's al gauw 400.000 mensen met een retourtje, uitgaande van 15 euro retourprijs. Uitgaande van de 12000 reizigers/dag die ergens in de rapporten worden genoemd kan iedereen direct uitrekenen dat dat dus nooit uitkan. En dan houd je nog geen eens rekening met andere tegenslagen en de wens van marktpartijen om er grof aan te verdienen (mede vanwege gelopen risico's , wat te begrijpen valt)

De provincie wil dus vooral voor een duppie op de eerste rij zitten. En heeft dus ook weinig geleerd van eerdere OV debacles in Gelderland als de Valleilijn en nu de soap rond Arnhem-Doetinchem (welke overigens ook direct invloed heeft op dit plan; daarmee is weer een deel van de capaciteit van knooppunt Velperpoort opgesoupeerd)

Op de website nog niets over hoe de vergadering verlopen is, ook niet in de Stentor.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2012, 09:42:25 door JAB van Ree. Reden: Typefoutje... »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #115 Gepost op: 15 March 2012, 08:03:29 »
JAB, jouw rekensommen zijn een stuk beroerder dan die in het stuk. Even overnieuw.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #116 Gepost op: 15 March 2012, 08:26:33 »
Tja, ieder zijn beleving wat dat betreft. Deze historicus leest graag over spoorwegmaterieel in zijn hoogtijdagen, ik zie er ook graag afbeeldingen van en kan een bewaard origineel best waarderen. Maar van die grote Duitse stomers die met toeristen in Oostenrijkse twee-assertjes rondsukkelen op een voormalige Nederlandse nevenlijn vind ik vooral een beetje triest, zoals dieren in dierentuinen of te kleine reservaten triest kunnen zijn. Het is een show die betrekkelijk weinig met de toenmalige realiteit heeft te maken.
Zie ik inderdaad veel liever een actieve spoorlijn waarop treinen doen waarvoor ze zijn gemaakt of dat nou in oude films of in de hedendaagse werkelijkheid is.


hoezo triest? dit of stilstaan. en het is niet de schuld van de vsm dat ze geen nl stoomlocs hebben. de NS heeft ze gesloopt waar ze het recht toe hadden, hoewel dat wel zonde is achteraf

gr

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #117 Gepost op: 15 March 2012, 08:30:24 »
Maar van die grote Duitse stomers die met toeristen in Oostenrijkse twee-assertjes rondsukkelen op een voormalige Nederlandse nevenlijn vind ik vooral een beetje triest, zoals dieren in dierentuinen of te kleine reservaten triest kunnen zijn. Het is een show die betrekkelijk weinig met de toenmalige realiteit heeft te maken.

de br 23 en 64 zijn regelmatig in NL geweest...

gr

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #118 Gepost op: 15 March 2012, 08:34:56 »
Rekensommen kunnen door aannames natuurlijk de uitkomst krijgen die men wil!
Maar als vakantieganger heb ik de Murgtalbahn van een noodlijdend diesellijntje zien uitgroeien tot een trambaan met een aanzienlijke reizigersgroei. De door velen zo verfoeide sneltrammen zitten goed vol.
Natuurlijk doet het concept het ook ,instappen in de bushbush en midden in Karlsruhe uitstappen zonder overstap en andere moeilijke dingen.
Maar ik kan de VSM aanhangers wel volgen want een gereactiveerde Koningslijn is de dood in de pot voor de stoomdienst.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #119 Gepost op: 15 March 2012, 08:52:52 »
Da's al gauw 400.000 miljoen mensen met een retourtje, uitgaande van 15 euro retourprijs.

Hoeveel? :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40