Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Boxtel - Veghel - (Uden)  (gelezen 53274 keer)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #75 Gepost op: 24 april 2014, 15:44:56 »
Hoi allen,

Wederom bedankt voor de reactie's.
@Emiel;
1. Het is niet de bedoeling om standaard vanaf het perron van NS/Prorail te vertrekken. Dit zal misschien wel mogelijk zijn tijdens de openinsritten maar dat zal een hoge uitzondering zijn. Ik weet dat het moeilijk is om onder een vervoerders attest te rijden.

2. Toch weet ik wel iets over de 6400 (natuurlijk ben ik er geen expert in). Zoals je al zei is de 6400 geen 2400, maar onmogelijk is het ook niet. Vooral het begin zal moeilijk zijn maar men is er altijd gekomen, zolang je maar goed oplet, leert en het hoofd koel houd.

3. Dat klopt als een bus. Ik bedoelde het ook meer in de zin van, dat wij hopen dat wij niet gezien gaan worden als een concurrent. Die keuze ligt gelukkig niet bij ons.

@Arjan6511,
Wat betreft bedrijven zal het bijzonder moeizaam zijn. Wij zijn ook een aanvullig, ik heb begrepen dat als de lijn geopend wordt de investering door de provincie, rijk en gemeente's gedragen gaan worden. Wij gaan ze enkel assisteren hierin indien dit gewenst is.

MVG, Hielke

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #76 Gepost op: 24 april 2014, 16:10:02 »
Hielke bedankt, maar ik vat hem nog niet helemaal.

1. Wat is er over van de wens die een aantal jaren geleden is geuit door enkele bedrijven om (weer) per spoor te willen gaan vervoeren?
2. Is de kans van slagen van het hele project niet veel groter als de lijn ook beroepsmatig wordt gebruikt, dus bijvoorbeeld de optie lightrail voor personenvervoer naast goederenvervoer?
3. Zouden de (tientallen) miljoeneninvesteringen enkel en alleen gedaan worden voor een museumlijn, met in het achterhoofd de malaise bij de ZLSM (in een regio die een factor X toeristen trekt dan deze) en het gedoe in het Friese van nog maar kort geleden?
4. De gemeente Vgh kan niet zelfstandig beslissen over een investering, die zoals je aangeeft, op verschillende niveau´s zal moeten worden gedaan. Gezien de magere contacten met andere gemeenten: Hoe ziet de stichting het voor zich om andere gemeenten en de provincie zover te krijgen dat zij alsnog een investering doen?

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #77 Gepost op: 24 april 2014, 16:56:59 »
Arjan,

1. Van deze wens weet ik af, maar daar is op dit moment ons niets van bekend.

2. Er bestond een optie de lijn te gaan reactiveren voor beroepsverkeer. Dit is niet ons plan en al eerdere onderzoeken (2 stuks) met wel dit plan hebben het niet gehaald. Mocht dit plan alsnog zijn intrede doen, zal dat niet samen gaan met ons. Tenzij wij deze verbinding gaan verzorgen maar dan zijn wij geen museumspoorlijn meer maar een echte vervoersbedrijf. Dat is niet onze bedoeling.

3. Als de spoorlijn ingebruik komt zullen wij dit vooral aan de goederentreinen te danken hebben. Dat is namelijk ook het hoofddoel. Ons eigen doel is om het toeristme naar de provincie te halen en om deze spoorlijn te heropenen. De spoorlijn Boxtel-Veghel heeft daarbij de enige kans om de eerste en enige museumspoorlijn van Noord-Brabant te worden. Daarbij ben ik persoonlijk blij dat de ZLSM gered is, ze exploiteren die lijn al heel lang. Bovendien is de ZLSM uitgeroepen tot het leukste uitje van Limburg. Voor de spoorlijn Sneek-Stavoren zijn veel fouten gemaakt, die later tot dat besluit hebben geleid (dit heb ik alleen gehoord dus kan helemaal fout zijn). Overigens vind ik het jammer dat het zo is gelopen in Friesland en ik heb die stichting ook op de voet gevolgd, met dit in het achterhoofd.

4. Het besluit wordt gedaan door de provincie. Verder doen wij er alles aan om in contact te komen met de andere gemeente's en hopen dat dit ook op korte termijn alsnog lukt. Zoals al aangegeven bij punt 3 zal het heel zuur zijn mocht het besluit toch negatief uitvallen en dan wordt het heel moeilijk voor ons om de gehele lijn zelf te reactiveren. Mocht dit gebeuren zullen wij er alles aan om dit toch voor elkaar te krijgen. Hier rekenen wij niet op en gaan wij ook niet van uit, daarom is hier ook niet op gerekend.

MVG, Hielke

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #78 Gepost op: 24 april 2014, 17:03:33 »
@JAB van Ree;
Een 6400 is goed te doen mits er goed wordt gehandeld. Zo moeilijk zijn deze ook weer niet. Een LINT heeft inderdaad al de nodige computers, overigens net als een DH.

Tot slot zou ik nog graag willen zeggen dat wij NIET gezien willen worden als een concurrent. Daar schieten we met zijn alle niets mee op en daarom zijn de andere museumorganisaties ook van harte welkom als de lijn geopend is.

Ik zie jullie absoluut niet als concurrent, zou het erg leuk vinden als de lijn gereactiveerd werd, maar ben wel bang dat er mogelijk een hoop geld in een bodemloze put gaat verdwijnen zoals recent in Friesland is gebeurd... en wat de 6400 betreft : verhalen van zowel rijdend als werkplaatspersoneel hebben bij mij toch de indruk achtergelaten dat het zeker geen eenvoudige dingen zijn zoals een 2200/2400 om aan te werken. Ik blijf twijfels hebben of welke museum organisatie dan ook dit zonder steun op lange termijn vol kan houden. Vergeet niet dat electronica veel sneller 'verouderd' ; de vraag is dus of je over 20 jaar nog steeds een laptop hebt waarop de software draait , of je de juiste interfaces beschikbaar hebt etc etc.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #79 Gepost op: 24 april 2014, 19:02:30 »
De 6400 heeft wel als voordeel dat er nog zeer veel kennis over is en er rijden heel wat verwante loks in europa rond.
Maar hij mist wel een beetje de toeristische uitstraling.

Er staan in het land ook nog een flink aantal 600en en dergelijke.
Persoonlijk vind ik die een veel passendere uitstraling hebben.
Er zijn ook nog een paar DE2en die aandacht nodig hebben.

Als je uit de omgeving een enthousiaste groep samen kunt krijgen zou het voor andere museum organisaties wel eens interesant kunnen worden materieel uit te lenen waar ze zelf op dit moment niet aan toe komen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #80 Gepost op: 24 april 2014, 19:29:26 »
Ik zie niet in hoe je op de beoogde manier toeristen denkt te gaan trekken.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #81 Gepost op: 24 april 2014, 19:39:25 »
@JAB van Ree,
Dat klopt maar al die huidige onderzoeken hebben ook al veel geld gekost zonder dat er iets uit kwam. Al dat geld mag dus als verloren worden beschouwd. Dat had je dan beter in de spoorlijn kunnen steken.
Wat betreft die 6400, wij weten dat het geen gemakkelijke of simpele locomotieven zijn. In mijn eerdere berichten wekte ik wel die indruk, waarvoor mijn excusses. Ze zijn natuurlijk niet gemakkelijk en zeker niet in vergelijking met een 2200-2300 of een 2400-2500. Maar het is niet onmogelijk en aangezien er tientallen in Amersfoort en Rotterdam aan de kant staan, hopen wij wel om een bescheide aantal te mogen bemachtigen. Ze passen goed op de spoorlijn.
In het begin zal hoe dan ook steun gewenst zijn, zoals ik al zei ''het begin is altijd moeilijk''. Als het eenmaal loopt dan loopt het.

@Jeroen,
Dat wilde ik ook zeggen, de kennis over de 6400 is de wereld niet uit. Zeker niet met zoveel ''look a likes'' in Europa. Wat betreft die uitstraling, geef ik je groot gelijk. Ze stralen het niet uit, maar met een oude kleurstelling (zoals de oude NS-cargo (met witte schuine streep aan de voorkant) geef je ze wel een ouder uiterlijk.
De meeste 600en zijn al van museumorganisatie's, dus dan moet je maar geluk hebben. Wat betreft die DE-2en zijn er niet veel meer. Die zijn allemaal gesloopt op de 186, 180 en 189 na en deze zijn al bij museumorganisatie's ondergebracht. Waarschijnlijk bedoel je die 4 DE-3 die in Amersfoort staan. Deze zouden eigenlijk naar Roemenie gaan maar het transport heeft nooit plaats gevonden. Echter zouden wij dolgraag een of twee DE-3's willen bemachtigen. Die aandacht gunnen wij ze van harte, daar laten staan is dood en dood zonde. Wij zijn ook druk opzoek naar mensen die enthousiaste mensen, hoe meer hoe beter.

MVG, Hielke

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #82 Gepost op: 24 april 2014, 20:04:19 »
De spoorlijn Boxtel-Veghel heeft daarbij de enige kans om de eerste en enige museumspoorlijn van Noord-Brabant te worden

Niet geheel waar, Stichting Stoomtrein Tilburg Turnhout is of ik kan beter zeggen was Noord Brabants eerste en hopelijk niet de laatste museumspoorlijn die Noord Brabant gekend heeft.

Je zou ook een soort van enquete kunnen houden bij de bevolking in de directe omgeving om te zien wat zij van de plannen vinden.

Martijn

 

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #83 Gepost op: 24 april 2014, 20:32:54 »
@Martijn,
Vergeef me, ik was de SSTT helemaal vergeten. Ik bedoelde het meer in de huidige vorm wat betreft spoorlijnen. Helaas is de oude spoorlijn Tilburg-Turnhout al lang opgebroken op de aansluiting na. Deze ligt er nog steeds. Ook die spoorlijn was een goede kanshebber, maar helaas mocht dat niet baten. Maar verder zijn er geen kanshebbers op museumspoorlijnen in Noord-Brabant op het Duits Lijntje na.

MVG, Hielke

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #84 Gepost op: 24 april 2014, 20:41:11 »
Lage Zwaluwe - Oosterhout. Niet zo'n geschiedenis als het Duits lijntje, maar heeft andere voordelen.

Groeten, Alexander

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #85 Gepost op: 24 april 2014, 22:23:40 »
Maar het is niet onmogelijk en aangezien er tientallen in Amersfoort en Rotterdam aan de kant staan, hopen wij wel om een bescheide aantal te mogen bemachtigen.
Reken maar dat je voor zo'n lok je portemonnee kunt trekken want weggeven doen ze niet...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #86 Gepost op: 24 april 2014, 22:27:04 »
Waarschijnlijk bedoel je die 4 DE-3 die in Amersfoort staan. Deze zouden eigenlijk naar Roemenie gaan maar het transport heeft nooit plaats gevonden. Echter zouden wij dolgraag een of twee DE-3's willen bemachtigen. Die aandacht gunnen wij ze van harte, daar laten staan is dood en dood zonde. Wij zijn ook druk opzoek naar mensen die enthousiaste mensen, hoe meer hoe beter.

Doe jezelf een lol : er zijn al genoeg DE-3's bewaard, daarmee ga je je niet onderscheiden. Daarnaast zijn die DE-3's die er staan er veel slechter aan toe dan je misschien zou denken. 2 van de 4 zijn technisch behoorlijk incompleet en ook de 117 en 191 heb je niet met een paar weekenden weer aan de praat. De lange stilstand en verblijf in de buitenlucht op onbewaakt terrein heeft flink z'n tol geeist.

En ik kan , uit ervaring met de 113 en 121 , vertellen dat het een gigantische klus gaat worden ... Plan U is dan weliswaar 'eenvoudig' gebouwd met techniek die niet al te gecompliceerd is, het is wel meteen 75 meter wat je aan moet pakken. Bovendien is het niet echt lokaalspoormaterieel , weinig rijden met maximaal 40 km/h zal op termijn niet best zijn voor de motor. Deze moet toeren kunnen maken en vermogen kunnen leveren, maar om 40 te rijden heb je alleen standje 1 en 2 nodig van de rijcontroller...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #87 Gepost op: 24 april 2014, 23:04:34 »
..en in die standen komt je motor echt niet uit zijn stationair toerental...  ;)

Wat Jan-Albert al zegt, je hebt het wel over 75 meter échte Werkspoor kwaliteit wat betekend dat die stellen gegarandeerd roesten als een idioot...   ;D

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #88 Gepost op: 25 april 2014, 01:55:25 »
Lage Zwaluwe - Oosterhout. Niet zo'n geschiedenis als het Duits lijntje, maar heeft andere voordelen.

Groeten, Alexander


Mmmm dat is ook al een heel oud spoorlijntje hoor,met wel degelijk een flinke geschiedenis.
Ok tot de aansluiting voor Geertruidenberg dan ;D
De aftakking naar Oosterhout is later aangelegd.
Wel eens van "het halvezolenlijntje" gehoord?
Deze liep van Lage-Zwaluwe naar Den Bosch toe.
Anders even googlen.
Verders lijkt me dit off topic.

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 25 april 2014, 01:59:18 door Jamie »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #89 Gepost op: 25 april 2014, 02:06:56 »
Ik zie veel voorbijkomen over het mogelijke materieel op deze lijn,maar daarvoor zal de lijn eerst gereactiveerd moeten worden lijkt me ;D
Misschien een idee Hielke1501 daarmee opweg te kunnen helpen,met ervaringen of mogelijke ideeen/tips om dit mogelijk te kunnen realiseren?
Gewoon bij punt A beginnen,al komt er maar voorlopig een officiele railfietsroute uit zou al tof zijn toch?
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 25 april 2014, 02:14:28 door Jamie »