Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Boxtel - Veghel - (Uden)  (gelezen 53282 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #60 Gepost op: 23 april 2014, 20:21:05 »
@Hielke1501 Ik hoop van harte dat het gaat lukken en dat je plannen zullen slagen.
Over het stuk van Boxtel naar de zuidwillemsvaart ben ik vrij positief over de kans van slagen als de containerterminal een aansluiting zou willen hebben,maar nogmaals hoe langer de containerterminal daar mee wacht hoe moelijker dit reactiveren zal gaan worden,denk daarbij aan nieuwe bewoners langs het spoor die bezwaren zullen gaan aantekenen enz.
Wat Arjan6511 ook al zegt probeer wat mogelijke bedrijven daar die ook per spoor willen vervoeren te bundelen en samen te inversteren in de infra.

Is er trouwens nagedacht over het keren van de trein te boxtel?
Komt er een depot of draaischijf te Boxtel? (doorrijden naar ex Wpl Tb en draaischijf gebruiken ;) ;))
Heb je van Liempde aansluiting naar Boxtel een treinnummer nodig,of is dit een rangeerbeweging?
Door wie worden alle spoorwegovergangen weer hersteld?
Word station Schijndel weer dubbelsporig?
Enz.

Mvg jamie diks




« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 20:25:19 door Jamie »

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #61 Gepost op: 23 april 2014, 20:47:27 »
@Jamie, dit zijn een hoop vragen waarop ik probeer zo duidelijk mogelijk antwoord op zal geven.

1. Er is nagedacht over het ''keren''. Stoomlocs zullen in het begin niet aan bod komen. Het emplacement van Boxtel zal vrijwel zo blijven als het nu is. In het begin zal er trek-trekbedrijf gehanteerd worden of treinstellen.

2. Er komt geen Depot in Boxtel. De werkplaats/''hoofdkantoor'' staat gepland in Veghel maar hiervoor is de brug noodzakelijk. Het enige wat er in Boxtel zal komen is de omloopmogelijkheid (die er al ligt) en er komt een geplande dieselvuldepot.

3. Volgens mij zullen alle museumactiviteiten onder de rangeerbeweging plaats vinden. De goederentreinen durf ik niet met zekerheid te zeggen maar die zullen wel vanaf de aansluiting een treinnummer krijgen.

4. De spoorwegovergangen (wat op dit moment het struikelblok is) zullen door een apparte aannemer in opdracht van Prorail hersteld worden.

5. In de toekomst vinden dit wij wel gewenst. Hiervoor zijn 2 redenen, de kleine SSBW-goederentreinen zullen niet of zelden naar Boxtel gaan. Hiervoor is de uitwijkmogelijkheid gewenst. Mochten de sporen intensiever gebruikt gaan worden zullen onze museumtreinen in Schijndel aan de kant gaan om de goederentreinen (van de railterminal) voor te laten gaan. Deze hebben namelijk voorrang.

Verder doen wij onze uiterste best om sponsoren te vinden maar tot nu toe met weinig succes.

MVG, Hielke

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #62 Gepost op: 23 april 2014, 21:01:44 »
@Hielke1501
Netjes,ik hoop echt dat het gaat lukken zou hardstikke mooi zijn (y)
Wat is er behalve sponsers nog meer nodig om kans van slagen te hebben?
Wat zeggen de gemeentes van deze plannen bijv?
En blijft de snelheid 30KM/U of wordt hij verhoogt naar 40KM/U ?
Kan ik je helpen met wat oude spoorwijzers uit 18-05-1955 van de stations en overwegen tussen boxtel en wesel?
Dat zijn 14x een A4tje Of heb je die al?

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 21:13:09 door Jamie »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #63 Gepost op: 23 april 2014, 22:55:40 »
De kosten daarvan kunnen helaas nooit gedragen worden door een stichting, die zal de omzet van treinkaartjes nodig hebben om haar materieel rijdende te houden.
Als je weet hoeveel onderhoud aan materieel kost, en het reviseren van bepaalde zaken dan weet je dat het een illusie is dat de verkoop van treinkaartjes die kosten dekt...

En een vraag die nog niet voorbij kwam maar voor de hand ligt, waar denk je het materieel vandaan te halen ?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 22:58:59 door Thom »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #64 Gepost op: 23 april 2014, 23:23:59 »
Ik zou de plannen zo bijstellen dat je met je museumtreinen in Boxtel niet de hoofdbaan op moet. Dat is, euh, best moeilijk om voor elkaar te krijgen zeg maar.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #65 Gepost op: 24 april 2014, 07:45:12 »
@Thom het museummaterieel lijkt me het probleem niet.
Ik verwacht niet dat de spoorlijn voor 2018 gereactiveerd gaan worden het duurt wel een aantal jaar eer dat alle vergunningen en spoorvernieuwingen rond zijn.
Tegen die tijd is de lokserie NS 6400 al een 30 jaar oud museumstukje hang daar een paar ick of icr wagons en 1 bagage/fietsen/generatorwagon tussen en je hebt al een trek/trek combinatie;)
Of anders een lint treinstel deze heeft er in 2005 ook al eens op gereden ;D
Of een wadloper terug uit het buitenland halen ;D

@timtrein dan rijd je met die drie materieelsoorten tot de aansluiting en daar weer keren ;)
Probleem opgelost (y)
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 08:07:21 door Jamie »

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #66 Gepost op: 24 april 2014, 07:59:06 »
Als je weet hoeveel onderhoud aan materieel kost, en het reviseren van bepaalde zaken dan weet je dat het een illusie is dat de verkoop van treinkaartjes die kosten dekt...

Thom, daar weten wij hier in het zuiden alles van.
Als de provincie niet was ingesprongen hadden we tent kunnen sluiten, maar gelukkig mogen we weer verder.

Maar het zou mooi zijn als het zou lukken, ik gun het ze van harte.
Het enige waar ik eigenlijk een hard hoofd in heb is:
Wat is de attractieve waarde van de lijn?
Op een of andere manier zul je toch moeten proberen de bezoekers naar je toe te trekken.
Dat is hier in Limburg al moeilijk genoeg, en hier wemelt het van de toeristen in het hoogseizoen.
En die weten lang niet allemaal de weg naar de trein te vinden, je zal ze iets moeten kunnen bieden.
Met een treindienst van A naar B gaat je dat waarschijnlijk niet lukken.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 08:09:57 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #67 Gepost op: 24 april 2014, 08:21:32 »
De brug over Zuid-Willemsvaart bij Veghel is gesloopt :'(, het kanaal daar wordt verbreed. Veghel of doorrijden is niet meer mogelijk.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #68 Gepost op: 24 april 2014, 09:15:19 »
@Gouda misschien even pagina 4 lezen.
Van hielke1501 « Reactie #55 Gepost op: 23 april 2014, 17:10:00 »
Daar is al over nagedacht (y)
Mvg jamie diks

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #69 Gepost op: 24 april 2014, 10:06:23 »
@ Jos,

Helaas een goed voorbeeld :)
@Thom het museummaterieel lijkt me het probleem niet.
Ik verwacht niet dat de spoorlijn voor 2018 gereactiveerd gaan worden het duurt wel een aantal jaar eer dat alle vergunningen en spoorvernieuwingen rond zijn.
Tegen die tijd is de lokserie NS 6400 al een 30 jaar oud museumstukje hang daar een paar ick of icr wagons en 1 bagage/fietsen/generatorwagon tussen en je hebt al een trek/trek combinatie;)
Of anders een lint treinstel deze heeft er in 2005 ook al eens op gereden ;D
Of een wadloper terug uit het buitenland halen ;D

@timtrein dan rijd je met die drie materieelsoorten tot de aansluiting en daar weer keren ;)
Probleem opgelost (y)
Mvg jamie diks
Ik wil geen zeikerd zijn natuurlijk, maar besef je goed wat de attractieve waarde van een 6400/ICK/ICR/DH/LINT is ?
Ook over 4 jaar is dat nog steeds modern spul en dat zullen de meeste mensen nog herinneren als de dag van gisteren en dat trekt die mensen echt niet om een nostalgisch ritje mee te maken...

Als ik kijk naar de Heimwee expresse van het NSM, dan rijden we daar de komende jaren echt nog niet met onze plan V, want voor de meeste bezoekers zit daar nog helemaal niks ouds aan.
Zelfs van de plan U verbaasd het sommige mensen al dat dat ding al van 1960 is...
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 10:10:24 door Thom »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #70 Gepost op: 24 april 2014, 10:25:34 »
Een 6400 in dienst houden is vrijwel niet te doen voor een museum stichting : de hoeveelheid benodigde kennis en apparatuur is gigantisch, zonder exact de juiste printplaten, software en meetapparatuur kun je er helemaal niets aan doen. Ik vermoed dat een LINT ook al redelijk vol zit met computer apparatuur.

DH's zouden al wat beter zijn, maar die zijn niet (eenvoudig) beschikbaar op dit moment...

1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #71 Gepost op: 24 april 2014, 10:59:56 »
@Thom en JAB van Ree daar hebben jullie een punt,en volkomen gelijk in.
Alleen al de lijn te herstellen kost al handen vol geld,maar misschien is de Veghelse containerterminal wel bereid tot een deel van deze uitgave aangevuld met gemeentegeld?
Wie zal het zeggen?
Als de lijn hersteld is en er kan gebruik worden gemaakt van de infra,kunnen er excursieritten plaatsvinden lijkt me?
Misschien dat een museumstichting er een deel van zijn overtollige stilstaande materieel op kan inzetten,en wil/kan uitlenen/verhuren?
Stilstaan kost tenslotte ook geld en het materieel word er vaak niet beter van.
Ik ben erg benieuwd iig en hoop dat het gaat lukken voor die jongens.
Zou mooi zijn.
Mvg jamie diks

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #72 Gepost op: 24 april 2014, 13:58:54 »
Hallo allen,

Weer een hoop vragen, ik zal proberen om ze allemaal te beantwoorden maar vergeef me als ik er een aantal vergeet.

@Jamie;
1. Met steun komen we al een heel eind. Ook moet men er rekening mee houden dat een museumspoorlijn de kosten van de reactivatie niet binnen 1 jaar terug is verdiend, daar gaan nog wel wat jaren overheen.

2. Van de gemeente's krijgen wij bijna geen reactie. Met vooral de gemeente Veghel hebben wij veel contact, wij hebben de indruk dat ze het plan wel zien zitten.

3. Wij hopen dat de snelheid 30 km/u blijft maar wij verwachten dat deze inderdaad verhoogd gaat worden naar 40.

@timtrein;
Het is noodzakelijk om de hoofdbaan over te steken. Met een goede afstemming zien wij geen problemen. Bovendien houden wij aan het standpunt dat alle treinen op de hoofdbaan voorrang hebben op ons. Maar zover zijn we helaas nog niet. 

@JAB van Ree;
Een 6400 is goed te doen mits er goed wordt gehandeld. Zo moeilijk zijn deze ook weer niet. Een LINT heeft inderdaad al de nodige computers, overigens net als een DH.

Tot slot zou ik nog graag willen zeggen dat wij NIET gezien willen worden als een concurrent. Daar schieten we met zijn alle niets mee op en daarom zijn de andere museumorganisaties ook van harte welkom als de lijn geopend is.

MVG, Hielke

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #73 Gepost op: 24 april 2014, 15:01:01 »
@timtrein;
Het is noodzakelijk om de hoofdbaan over te steken. Met een goede afstemming zien wij geen problemen. Bovendien houden wij aan het standpunt dat alle treinen op de hoofdbaan voorrang hebben op ons. Maar zover zijn we helaas nog niet. 
De hoofdbaan oversteken? Ik neem aan dat je bedoeld dat je in Boxtel graag op het station zelf wilt vertrekken. Dat is naast de reactivering wel het lastigste probleen. Dan moet je namelijk of zelf een vervoerder zijn, of met een vervoerder afspraken kunnen maken over het rijden onder hun attest. Uit ervaring weet ik momenteel dat het laatste al bijna niet meer te doen is. Zelf vervoerder worden is trouwens ook geen eenvoudige klus. Verder moet er in Boxtel voldoende perroncapaciteit zijn en met de huidige plannormen is dat ook al "a hell of a job".

@JAB van Ree;
Een 6400 is goed te doen mits er goed wordt gehandeld. Zo moeilijk zijn deze ook weer niet. Een LINT heeft inderdaad al de nodige computers, overigens net als een DH.
Ik heb de indruk dat je wel er lichtzinnig denkt over de 6400. Het is beslist geen 2400, die zo eenvoudig was dat radiolocbesturing niet eens ingebouwd kan worden. Hierboven zijn al wat zaken aangehaald die bij het 6400-onderhoud komen kijken, maar ik heb niet de indruk dat je beseft wat dat allemaal inhoud.

Tot slot zou ik nog graag willen zeggen dat wij NIET gezien willen worden als een concurrent. Daar schieten we met zijn alle niets mee op en daarom zijn de andere museumorganisaties ook van harte welkom als de lijn geopend is.
Ik denk niet dat je welke andere museale instelling dan ook kunt afdwingen jullie niet als concurrent te zien. Dat bepalen ze namelijk zelf.

Groetjes,
Emiel

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #74 Gepost op: 24 april 2014, 15:26:02 »
Hielke, dank voor de antwoorden. Wat ik echter nog steeds mis is of er bedrijven zijn die (weer) per spoor willen vervoeren en zo ja, of zij bereid zijn te investeren.

Anders vraag ik me af wie de enorme investering aandurft en kan dragen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT