Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door FritsT
Vandaag om 12:27:17
Krokettenkarren en restauraties LS models door Jamie
Vandaag om 12:24:21
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Ronald Halma
Vandaag om 12:18:44
Bob Ross tentoonstelling door Pauldg
Vandaag om 12:13:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 12:09:00
Een nieuw begin in 0 door Pauldg
Vandaag om 12:08:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:05:09
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Ronald Halma
Vandaag om 12:01:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 11:54:38
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
Vandaag om 11:50:34
MRDirect aansturen door JMRI door Robert E
Vandaag om 11:38:52
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door BartvD
Vandaag om 11:35:53
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 11:28:46
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 10:46:07
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door moonlicht
Vandaag om 10:41:12
Baanbouw Bosje77 door Jelmer
Vandaag om 10:38:36
keerlus door Bert_Apd
Vandaag om 10:32:05
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door atte
Vandaag om 09:41:02
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Arjan6511
Vandaag om 09:01:45
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Koerts
Vandaag om 08:47:01
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:39:31
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 9919 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #90 Gepost op: 22 februari 2019, 00:33:39 »
Heet het geheel niet officieel Merwede- en Waalspoorlijn?
Zover ben ik niet teruggegaan ;D voor mij was het altijd de westelijke Betuwelijn tot Geldermalsen en daarachter de oostelijke Betuwelijn naar Nijmegen/Elst.
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6683
  • Spoor N
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #91 Gepost op: 22 februari 2019, 07:11:43 »
In jouw voorbeeld is het vrij duidelijk dat je in Arnhem hebt gewisseld. Maar ik had eerder al een voorbeeld gegeven waarbij het niet duidelijk is omdat je die reis langs verschillende routes kan maken.
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #92 Gepost op: 22 februari 2019, 07:37:50 »
Ben wel benieuwd wat de 4 scenario's eerder genoemde scenarios van de provincie precies inhouden. Kwam dat rapport nou openbaar beschikbaar? OF is het zo'n ambtelijke/bestuurlijke studienota die in de praktijk alleen maar stof zal verzamelen op een achterafkamer van het provinciehuis?
Oeps!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19307
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #93 Gepost op: 22 februari 2019, 07:53:56 »
De studie loopt nog. Toch is er al publiciteit, dus het zal wel openbaar worden. We hebben er nu al discussie over en daar gaat het maar om. Of de discussie tot een haalbare oplossing gaat leiden, is altijd afwachten.

Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #94 Gepost op: 22 februari 2019, 11:10:53 »
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
Gelukkig heeft de Provincie Gelderland (concessieverlener) hier wel aan de reiziger gedacht: Reizigers voor Arriva en Breng maken gebruik van dezelfde incheckpaal. Ik neem aan dat de inkomsten evenredig over het aantal treinen in de dienstregeling verdeeld wordt tussen Transdev en DB. Tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort is het nog wel lekker chaotisch voor de reiziger, je moet eerst kijken of je trein van de NS, Arriva of Breng is, en vervolgens bij de juiste paal inchecken en op je bestemming weer bij de juiste paal uitchecken, of bij een overstap in de juiste volgorde bij de juiste palen uitchecken en weer inchecken.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #95 Gepost op: 22 februari 2019, 11:18:11 »
Overigens de betrokken wethouder: "De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt." Maar ook: "Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld."
Wat is het nu? Verdeelt het spoor de dorpen als een soort ijzeren gordijn of ligt het spoor te ver buiten de dorpskernen?
Het is natuurlijk dat laatste. Maar een bus die alle dorpjes aan doet gaat de reis een stuk langer maker als ik zo op de kaart kijk.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 790
    • Altwied im Westerwald
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #96 Gepost op: 22 februari 2019, 11:58:27 »
Een snelbus gaat inderdaad alleen tijdsvoordeel opleveren als hij "als een IC" gaat rijden. Bij het stoppen in elk dorpje, verdwijnt het voordeel al snel.
En als je lightrail laat rijden, kun je ook op de Betuwelijn een paar extra haltes inbouwen. Dat hoeft niet veel extra tijd te kosten en zal goedkoper zijn dan het ombouwen van een baanvak naar een busbaan.
Ik ken de omgeving niet maar als je op de kaart kijkt zie je dat Valburg gewoon aan het spoor ligt. Daarentegen zie ik dat er nu ook nog wordt gestopt in Hemmen-Dodewaard. Waarom? De mensen in zowel Hemmen als Dodewaard kunnen even snel/goed in Zetten-Andelst resp Opheusden opstappen.

Het "doorklieven van dorpen" is natuurlijk onzinpraat (als je geen goede argumenten hebt, grijp je alles aan wat je kunt vinden...). Fakenews zouden we het tegenwoordig noemen ;) 
Die lijn ligt er al jaren en heeft volgens mij nooit een obstakel gevormd. Er zijn genoeg overwegen en zo druk is het treinverkeer nou ook weer niet...

Het probleem met de trein is natuurlijk de aansluiting op de hoofdbaan in Elst (zoals hiervoor al gemeld). Daar past de extra trein lastig of niet in. Dan moet je dus overstappen, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is.
Maar ook een snelbus zal uiteindelijk het drukke verkeer van Arnhem en/of Nijmegen in moeten... En daar vast komen te staan in de file.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #97 Gepost op: 22 februari 2019, 15:02:23 »
Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?

Als het bittenbakje niet schoon gehouden wordt.

Dirk