Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FritsT
Vandaag om 23:29:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23

Auteur Topic: 2e kamer wil een deel van de NS verkopen  (gelezen 7875 keer)

henk

• Offline Offline
Re:2e kamer wil een deel van de NS verkopen
« Reactie #45 Gepost op: 16 February 2012, 08:43:27 »
tja en of die regionale bestuurders nu zo veel verstand van OV hebben.....

Nou ja, ik begrijp uit de regio dat het OV daar onder verantwoordelijkheid van die bestuurders een stuk beter is geworden. Hier in Utrecht zien ze dan weer geen kans om de aanbestedingsprocedure goed te laten verlopen, maar dat heeft dan weer als voordeel dat een nieuwe afknijpronde voor passagiers en chauffeurs vooruit is geschoven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 16 February 2012, 08:45:00 »
Maar maakt het veel uit of we het of met belastinggeld of aan de andere kant met hogere tarieven betalen ?

Het maakt inderdaad wat uit als je niet met de trein reist.

Zonder er verder een mening over te formuleren, zie je toch over dat de laatste paar decennia een trend gaande is dat men minder bereid is voor iemand anders te moeten betalen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #47 Gepost op: 16 February 2012, 08:55:41 »
tja en of die regionale bestuurders nu zo veel verstand van OV hebben.....

Dat wisselt denk ik per regio : dat de Gelderse politici het totaal niet snappen is oa met de aanbesteding Arnhem-Doetinchem wel duidelijk geworden. Maar als ik kijk hoe het in het hoge noorden gaat heb ik toch het idee dat men het daar wel redelijk op orde heeft.

Maar wat Henk al zegt : mogelijk zijn we nu zelfs duurder uit dan voor de privatisering, want er is een hele kliek managers en ambtenaren bijgekomen alleen al rondom die aanbestedingen zelf. En al die managementlagen die gecreeerd zijn in die verzelfstandigde oud-NS-onderdelen tikken ook aan. En uiteindelijk komt een heel groot deel van al die salarissen nog altijd van de overheid.... en doordat al het geld nu niet naar een centraal punt vloeit maar via veel bestuurslagen naar diverse bedrijven is er nu denk ik ook al amper zicht op wat OV nu werkelijk kost. Kijk maar naar al het gegoochel van deze minister met cijfers alleen al voor wat betreft HSA
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #48 Gepost op: 16 February 2012, 09:00:16 »
Zonder er verder een mening over te formuleren, zie je toch over dat de laatste paar decennia een trend gaande is dat men minder bereid is voor iemand anders te moeten betalen.

Klopt, solidariteit is een vies woord aan het worden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 16 February 2012, 10:11:15 »
Dat niet alleen, de cultuur van het individu is heel erg sterk aan het doordringen in alle lagen van de maatschappij. Dat is niet alleen zorgelijk, maar tegelijkertijd ook een probleem. Want juist die mensen die niet mee willen betalen aan wat ten goede komt van de medemens, vragen juist het meeste geld om zichzelf maar zo goed mogelijk te kunnen bedruipen (vies woord eigenlijk) en worden dan nog kwaad ook als zij de benodigde fondsen niet krijgen. Een ander mooi voorbeeld is de zorg, er worden continu donoren gevraagd, maar er zijn er maar relatief weinig die het doen. Maar juist die mensen die geen donor geweest zijn roepen het hardst om donororganen en weet je wat dan nog het erge is? Brutalen hebben de halve wereld, want ze krijgen ze nog ook (heb het in de familie meegemaakt met een levertranspantatie, helaas hadden die andere mensen geld, dus werden ze voorgetrokken en mochten ze vooraan plaatsnemen op de wachtlijst. Mijn tante die al meer dan 15 jaar aan het wachtten was en altijd donor is geweest in haar gezonde periode werd gewoon een paar plaatsen opgeschoven. Schandalig!).

Dus ik denk dat het goed is dat er een overheid is die dit soort zaken reguleert. Je zal ongetwijfeld vaak betalen voor iets wat je (nu) (nog) niet nodig hebt, maar aan de andere kant krijg je ook dingen die betaald worden d.m.v. belastingen waar andere Nederlanders ook geen gebruik van maken (mensen met kinderen hier? Mensen zonder auto hier? Of dacht je nu echt dat al die snelwegverbredingen en andere aanverwante zaken alleen maar uit de wegenbelasting komen). Het mes snijdt aan 2 kanten.
Spoor 0 adept

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 16 February 2012, 10:11:43 »

- Peter

Klopt, solidariteit is een vies woord aan het worden.

En dat is inderdaad jammer.....

Misschien flauw om zo de bal terug te kaatsen,  maar de terechte conclusie dat solidariteit is verminderd, is dat dan niet misschien het gevolg van de door jou beoogde positieve effecten van  privatisering / liberalisering ?

Gr.

Ferry
« Laatst bewerkt op: 16 February 2012, 10:18:28 door Gert van den Heuvel. Reden: Quotes hersteld, zodat duidelijk is wie wat zegt »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 16 February 2012, 10:13:33 »
Dat is wel een logisch gevolg ja ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #52 Gepost op: 16 February 2012, 10:18:40 »
Dat niet alleen, de cultuur van het individu is heel erg sterk aan het doordringen in alle lagen van de maatschappij. Dat is niet alleen zorgelijk, maar tegelijkertijd ook een probleem.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Kijk naar Denemarken. Mensen zijn hier stuk voor stuk individualisten, maar dat leidt niet tot problemen. Ze beseffen namelijk wel al te goed dat bepaalde dingen wel samen gedaan moeten worden.

(Waarbij een beetje dwang niet geschuwd wordt... Persoonlijk voorbeeld: de bovenbuurman kwam ons even de huisregels van het woonblok brengen. Blijkt dat als er een gezamenlijke activiteit is als opruimen of tuinonderhoud, aanwezigheid verplicht is op straffe van een boete van 500 kronen. Dat is ongeveer 65 euro...)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 16 February 2012, 10:26:46 »
Precies! Het kan ook wel samen, individualiteit en solidariteit (moet altijd aan Solidarinosc denken met Lech Walesa), het moet alleen duidelijk zijn waar die grens ligt en wat je ermee wil bereiken. Jouw voorbeeld is natuurlijk erg mooi, als jij de hele dag opgesloten wil zitten in je appartement dan zal de rest dat ongetwijfeld prima vinden, maar als bewoner van het woonblok ben je net zo verantwoordelijk als alle andere bewoners om de zaak op orde te houden. Uiteindelijk zal het ook in je eigen voordeel gaan werken, aangezien het woonblok daardoor minder snel zal verpauperen. Die dwang kan ik me dan overigens bij jou wel weer voorstellen, de hele dag een beetje foto's kijken en met je neus in de geschiedenisboeken zitten zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #54 Gepost op: 16 February 2012, 10:30:13 »
Ik zal het nog sterker zeggen: Wij huren het appartement. Als er een gezamenlijke activiteit is, horen de eigenaars op te komen draven. Dus ik kan me lekker onttrekken aan deze gedwongen integratie en lekker verder knutselen aan mijn diorama of lezen in boeken over het Byzantijnse rijk...  (y)  ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 16 February 2012, 10:41:06 »
Hahaha! En de eigenaar woont nog wel in de buurt is te hopen? Anders is het elke keer € 65,- (ik zou dan ook wekelijks zo'n activiteit ontplooien voor die eigenaar, aangezien hij of zij het toch niet kan controleren ;D).

Je weet trouwens waarom er een einde aan het Byzantynse rijk is gekomen? Juist, individualisme:

Vanaf 1204, het jaar dat de kruisvaarders Constantinopel plunderden en het rijk definitief op zijn retour raakte, kwam er een grote uittocht op gang van Byzantijnse intellectuelen en kunstenaars naar het steeds welvarender wordende Europa.
Bron Wikipedia.

Ook hier is money weer het keyword.
Spoor 0 adept

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 16 February 2012, 10:51:21 »
Nou ja, ik begrijp uit de regio dat het OV daar onder verantwoordelijkheid van die bestuurders een stuk beter is geworden. Hier in Utrecht zien ze dan weer geen kans om de aanbestedingsprocedure goed te laten verlopen, maar dat heeft dan weer als voordeel dat een nieuwe afknijpronde voor passagiers en chauffeurs vooruit is geschoven.

En hier in de regio doet Breng het dan wel aardig, maar is Sytus (Apeldoorn-Zwolle) een groot drama. De zoveelste keer een dienstregeling waar we niet om vragen. En van die losse lijntjes hier (Arnhem) wordt niemand gelukkig behalve de Kiosk (=NS)

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 16 February 2012, 11:06:40 »
Breng is toch de combinatie die Arnhem-Doetinchem per spoor gaat doen? Zal hun klanttevredenheid weinig goeds doen vrees ik...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #58 Gepost op: 16 February 2012, 11:08:50 »
Misschien flauw om zo de bal terug te kaatsen,  maar de terechte conclusie dat solidariteit is verminderd, is dat dan niet misschien het gevolg van de door jou beoogde positieve effecten van  privatisering / liberalisering ?

Is die vraag bedoeld voor mij of voor Peter?

Maar het lijkt mij sterk dat de vermindering van de solidariteit een gevolg is van privatisering/liberalisering. De solidariteit neemt eerder af omdat het individualisme toeneemt. En zeker de laatste jaren is dat hard gegaan.

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 16 February 2012, 11:12:35 »
Ik denk toch dat Ferry wel een punt heeft :

Door privatisering zien we bij diverse overheidsinstellingen overhead gigantisch toenemen en dat kost veel onnodig geld. Dat belastinggeld komt van de grote hoop. Die hoop moet dus groter worden (meer belasting inkomsten) of er moet elders gesneden worden, wat vrijwel altijd onvrede met zich meebrengt.