Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Gert Arkema
Vandaag om 09:08:48
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: 2e kamer wil een deel van de NS verkopen  (gelezen 7844 keer)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2e kamer wil een deel van de NS verkopen
« Reactie #75 Gepost op: 16 February 2012, 14:16:28 »
Bij de exploitatie van het hoofdnet zie ik in verkoop van de NS niet echt een verbetering om de hoek verschijnen. Zou niet weten waarom.

Dat zou juist een grote verslechtering betekenen :
De winst die men behaalt op de rendabele lijnen moet NS nu nog deels gebruiken om de niet-rendabele lijnen te blijven bedienen. Dat is onderdeel van de concessie.

Op het moment dat je NSR verder opbreekt zal dat niet meer gebeuren. De winst zal dan naar investeerders/aandeelhouders/bestuurders gaan en het rijk moet voor de niet-rendabele lijnen nog meer geld beschikbaar stellen voor exploitatie bij de concessie(s) van dergelijke lijnen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 16 February 2012, 14:30:07 »
Nee, ik bedoel dat Malta slechts zo'n 20% van zijn eigen voedsel weet te produceren, slechts gelimiteerde voorraden drinkwater heeft en geen eigen energiebronnen kent.

Inderdaad, je zou er over verbaasd staan hoeveel Nederlandse producten je hier in de supermarkt vind: Remia, Aviko, Douwe Egberts, Frisian Flag, allerhande soorten kaas en, helaas, Heineken, Bavaria, Oranjeboom en nog wat vagere bieren waar ik nog nooit eerder van gehoord had, om maar een paar bekende merken te noemen. Overigens betalen we daarvoor, ongesubsidieerd, dus ik zie het verband even niet.

Citaat
Ja en? Je hebt daar op Malta dan weliswaar geen hypotheekrenteaftrek, maar je hebt er ook 0,0% vermogensbelasting.
Dat meld je dan voor het gemak maar even niet.

Zoveel vermogen hebben ze hier niet. Bovendien betaal je in Nederland 0% over winst uit aandelen en opties, waar ik weer 15% betaal. Over het algemeen betaal ik iets minder belasting dan dik 10 jaar geleden in Nederland, maar veel scheelt het niet. Wel ging mijn salaris met dik 40% omlaag, terwijl de prijzen minimaal even hoog liggen, meestal hoger (omdat het allemaal geïmporteerd moet worden).

Citaat
Kortom: zoals Henk hierboven al beschrijft is het niet meer dan normaal dat er in de regio's waar OV niet rendabel is tóch een goed functionerend OV-net bestaat. Gewoon op basis van solidariteit. En daar is niks mis mee!

Er is ook niets mis mee. Ik heb er ook geen moeite mee dat er van mijn belastinggeld bussen rondrijden.

Maar je kunt ook geen geld blijven uitgeven uit naam van solidariteit. Wat dat betreft is het typisch iets van de overheid om marktwerking met zoveel procedures en commissies en onderzoeken te omringen dat er van eventueel lagere kosten weinig tot niets overblijft.

Zo las ik een tijd geleden een plan van één of andere partij om bedrijven te verplichten om spaarlampen te gebruiken. Tja, kennelijk zijn die briljante geesten nog nooit in een echt bedrijf geweest, want die hangen namelijk al helemaal vol met spaarlampen. Die moeten namelijk iedere maand de energierekening betalen.

De overheid is simpelweg niet in staat om iets op een simpele manier te doen. En daar hoort bedrijfsvoering ook bij. Als ze nou eens wat praktijken uit het bedrijfsleven zouden overnemen, waar men heel wat voorzichtiger omgaat met het geld dat man van de klanten krijgt, misschien zouden we dan die discussie niet hoeven voeren.

Maar inmiddels lees ik dat de Tweede Kamer wil dat er meer geld naar het spoor gaat, dus komt het toch nog goed. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

jakop

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 16 February 2012, 14:33:29 »
Ik wilde net eens informeren wat Malta te maken heeft met de wil van de 2e kamer  ;D
Maar gelukkig kom je in de laatste zin weer bijna OT

Leuke kat overigens  (y)

Jakop

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 16 February 2012, 15:02:48 »
Hé, Gert begon over Malta. :)

Kijk, men heeft het hier over solidariteit, maar dat wilde ik in een historisch perspectief plaatsen. De maatschappij gaat gewoon een andere kant op. Daar kun je moeilijk over gaan doen, maar wat de ene solidariteit noemt, noemt de ander verkwisting van zijn belastingcenten. Je hoeft geen genie te zijn om te onderkennen dat dit verlies aan solidariteit en de vermeende achteruitgang van de maatschappij toch vooral een kwestie van de eigen perceptie is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

jakop

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 16 February 2012, 15:09:40 »
De maatschappij veramerikaniseerd....eerst ikke en de rest.. ed.
Loopt mi al een jaar of 20 die kant uit.
Ik hoop dat ik WOIII (die daar uiteindelijk op volgt) niet meer hoef mee te maken.....[/doemdenken uit]  :-X

Hé, Gert begon over Malta. :)

Gert is in de war sinds hij op voettocht naar Dinant moet van Wesley  ;D

Jakop

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #80 Gepost op: 16 February 2012, 15:18:49 »
De maatschappij veramerikaniseerd....eerst ikke en de rest.. ed.
Loopt mi al een jaar of 20 die kant uit.

Jakop

dat gevoel heb ik ook.... En dat is eigenlijk best jammer.

Heb onlangs het boek " Stop de Amerikanen " gelezen, een echte aanrader  ;D

Dit boek gaat over de verschillen tussen de Angel-Saksische en de Rijnlandse mentaliteit en cultuur.

Gr.

Ferry

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #81 Gepost op: 16 February 2012, 15:21:46 »
Volgens mij is dat gewoon egoïsme, dat heeft meer met keuze's te maken dan met afkomst. En jammer is het absoluut...

Veel mensen die best wel een beetje egoïstisch zijn maar niet willen toegeven, wijzen dan naar Amerika: dáár komt dat slechte in ons vandaan!  ;)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #82 Gepost op: 16 February 2012, 15:33:26 »
@ Bart,

Voordat ik een verkeerd beeld schets  ;)

Ik heb niets tegen de US, integendeel, wat ik met mijn voorgaande post wilde aangeven is dat wij in EU niet klakkeloos ervan uit moeten gaan dat de US way de enige juiste is en dat 1 op 1 moeten overnemen. ( bewust of onbewust )

Dit boek laat zien dat de Rijnlandse manier nog helemaal niet zo verkeerd is...  8)

De een is niet beter of slechter dan de ander. Enkel een goede mix van die 2 zou beter zijn  ;)

Maar we dwalen af.... ( en ik realiseer me dat ik daaraan meewerk )  ;D

Gr.

Ferry

henk

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 16 February 2012, 15:40:31 »

Maar je kunt ook geen geld blijven uitgeven uit naam van solidariteit. Wat dat betreft is het typisch iets van de overheid om marktwerking met zoveel procedures en commissies en onderzoeken te omringen dat er van eventueel lagere kosten weinig tot niets overblijft.

De overheid is simpelweg niet in staat om iets op een simpele manier te doen.

De overheid is zeer wel in staat om dingen op een eenvoudige manier te doen, bijvoorbeeld een stedelijk vervoersnet organiseren of een havenbedrijf runnen. Het wordt vaak ingewikkeld als de overheid een publieke doelstelling (zeg goed ov, een toegankelijke zorg of goed onderwijs)  wil bereiken door gebruik te maken van private partijen met winstoogmerk. Dan zijn er opeens een heleboel regels, toezichthouders en wat al niet nodig om ervoor te zorgen dat de acticviteiten van die private partijen niet alleen bijdragen aan private winst, maar ook nog aan de publieke doelstelling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #84 Gepost op: 16 February 2012, 15:42:12 »
Had ik ook geenszins zo opgevat Ferry, mijn post was meer in het algemeen bedoeld.
The best of both worlds zou het mooiste zijn, maar dat is niet haalbaar. Iets meer aan elkaar denken dan ieder-voor-zich zou al een goeie stap zijn.  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #85 Gepost op: 16 February 2012, 21:00:34 »
De winst die men behaalt op de rendabele lijnen moet NS nu nog deels gebruiken om de niet-rendabele lijnen te blijven bedienen. Dat is onderdeel van de concessie.
Op het moment dat je NSR verder opbreekt zal dat niet meer gebeuren. De winst zal dan naar investeerders/aandeelhouders/bestuurders gaan en het rijk moet voor de niet-rendabele lijnen nog meer geld beschikbaar stellen voor exploitatie bij de concessie(s) van dergelijke lijnen.
Aangezien er dan veel winst wordt gemaakt, kan die met (een zogenaamde "tweede niveau" van) de gebruiksvergoeding worden afgeroomd, daar zijn de Europese regels juist op ingericht. Dat/als Nederland daar geen gebruik van maakt, zegt (dat) weer meer over Nederland.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #86 Gepost op: 16 February 2012, 21:12:03 »
Sja, maar winst kun je in de boeken op vele manieren laten verdampen als sneeuw voor de zon (en elders weer laten opduiken waar het uitkomt) ; is deze constructie elders al beproefd zodat mogelijke mazen in deze regelgeving in elk geval bekend zijn?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #87 Gepost op: 16 February 2012, 21:16:07 »
Ik wil wel een stukje NS kopen, dan begin ik mijn eigen spoorwegmaatschappij.

Bert