Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Klein kopstation met locdepot  (gelezen 34833 keer)

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #90 Gepost op: 04 January 2017, 15:19:42 »
Hallo geert,

oei oei wat veeeeeeeeeeeeeel rails
waarom?? meer maakt zeker niet mooier
Ik zou de helft van de rails eraf halen en dan thema's beter uitwerken.
Het is ook niet zinvol bepaalde situaties te herhalen.
Als er 2 sporen dezelfde speelmogelijkheid geven kun je er 1 weghalen.
je mist niks en je krijgt ruimte om het beter uit te werken.

succes jandcargo

Hoi Jan,

Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Er ligt niet meer spoor dan in mijn eerdere voorstel, met dat verschil dat er rechts een wisselstraat is bij gekomen om het een doorgangsstation te maken.

Maar ter toelichting op het eerdere plaatje. Ik denk ook na over de situering. Een voorbeeld naar Hoek van Holland, past aan het strand/zeehaven. Dit doorgangsstation niet, maar zouden we kunnen plaatsen wat dichter naar Belgie of Duitsland toe (denk aan de internationale treinen), dus Roosendaal, Amersfoort of Arnhem.

In mijn geval wil ik het dan - zei het wat eenvoudiger - laten lijken naar fictief Amersfoort of nog liever een fictief station tussen Arnhem en Utrecht waarbij internationale treinen mogelijk zijn en ook een Duitse loc zo nu en dan een trein kan afleveren. Tevens een lokale lijn die (in het schaduwstation) afbuigt en ook stopverkeer mogelijk maakt. In de buurt van het station is ongetwijfeld industrie, waarbij treinen samengesteld kunnen worden op het emplacement. Kortom een middelgrote stad aan een belangrijke spoorlijn.

In dit plan situeer ik ten behoeve van reizigers 4 perronsporen, normaal gesproken twee per rijrichting, waar zowel Internationale treinen, intercity's als stoptreinen kunnen stoppen. Spoor 5 is een inhaal/doorgangsspoor.

De sporen 6,7 en 8 zijn opstelsporen voor het samenstellen van treinen of parkeren van materieel.
Sporen 9 en 10 voor overslag van goederen en tevens uithaalsporen voor de havensporen links (paarse deel).

De gele sporen vormen het locdepot.

Wat mij met name nog stoort is dat de linkse wisselstraat wel erg veel ruimte inneemt.

@Railroadtycoon: dank voor je aanvulling. De perronsporen bedoel je? Dat is een terecht punt... ben er nog niet helemaal uit hoe ik ze precies moet leggen, daar ga ik nog mee spelen.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 04 January 2017, 16:03:37 »
En station 's Hertogenbosch als voorbeeld??

Voldoet aan:
- Rangeren
- Reizigersvervoer
- Internationale treinen in de vorm van de autoslaaptreinen (volgens mij tegenwoordig niet meer)

mvg,

Matthijs

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #92 Gepost op: 04 January 2017, 21:18:03 »
Hoi Matthijs,

Goede aanvulling. Het gaat me overigens niet zozeer om het echt nabouwen van een van die stations, maar meer een station in de geest van .... Neem een stad 100.000 inwoners en wat heb je dan ongeveer. Zoiets. Dan voldoen de vier genoemde prima.

Wat me overigens nog aan het denken zet. Ik heb nu 4 perronsporen. De periode die ik wil bouwen is jaren '70. Een aantal stations van steden van deze grootte heeft vaak 3 perronsporen (Roosendaal, 's Hertogenbosch, Nijmegen, Apeldoorn, Zutphen) en sommige 4 + kop/zakspoor (Amersfoort, Arnhem), maar meest niet met eilandperrons, maar perron aan het station en een spoor 3 als doorloopspoor. Ik twijfel alleen of me dat dezelfde mogelijkheden biedt.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2017, 21:31:17 door GeertK »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 05 January 2017, 00:28:09 »
Tip: Almelo :)

Mvg,

Tis

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #94 Gepost op: 05 January 2017, 15:51:03 »
Spoor 5 de functie van nr 8 over laten nemen,dus ook kop spoor maken,8 laten vervallen
Spoor 4 voor doorgaand verkeer.
Spoor 1 rechts gelijk op je buitenboog aansluiten,t kruis van sp 1-2 weg rechts.
Spoor2 en 3 laten samen komen op je binnenboog spoor en dan dat normale wissel rechts van sp 2 en 3 vervangen door een boogwissel met de splitsig ri rechtse kant,daar sluit je vanuit je buitenboog op aan met een linker boogwissel,zo kan je vanaf sp 2 en 3 toch op je buitenboog komen en andersom.

Ik snap overigens de reden niet waarom je vanaf links dat onderste wissel met kruiswissel eraan erin hebt zitten om op je opstelsporen te komen.
Je hebt zoveel wissel en kruiswissels gebruikt daar en die constructie opzich komt me onlogisch en duur over,ik zou die constructie proberen met de vele kruiswissel proberen anders op te bouwen,dat scheelt in kosten en in zwabbers in je sporenverloop,nu heb je door het gebruik van kruiswissels op sommige plekken zulke rare zwabbers in het sporen verloop zitten wat er mijn inziens niet uitziet.
Als je perronlengtes links wat zou in korten dan krijg je ruimte om gezien vanaf je linker bogen die aansluitingen anders te maken.
In deze situatie is 3 een wissel met kruiswissel te druk,het zou als je het wil laten al schelen als je de middelste wissel inc kruiswissel weg werkt,normale wissel vervangen door rechtspoor,aansluitend kruiswissel vervangen door normaal wissel,je rijd immers neem ik aan via de buitenboog links of enkel rechts en dat telt ook voor je binneboog.
Was dat niet het plan dan zou ik daar toch is over gaan denken,dat kan je planning een stuk simpeler maken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 05 January 2017, 22:33:32 »
Hallo Geert.

Ik kreeg de indruk dat je wat meer ruimte wil reserveren voor scenery.
En dat voel ik wat in het gedrang komen met dit sporenplan
Vandaar mijn opmerking over veel rails

succes jandcargo

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #96 Gepost op: 04 February 2017, 16:10:37 »
Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).

Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 04 February 2017, 19:54:46 »
Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).

Dat is volgens mij niet meer nodig tafel is reeds vol.
En een klein kopstation met locdepot is het ook niet meer. Mijn vraag , wil je niet te veel?  En daardoor idd geen of nauwelijks scenery?

Mvg Theo