Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Klein kopstation met locdepot  (gelezen 34839 keer)

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #60 Gepost op: 08 April 2016, 21:23:25 »
Ben je geschrokken of overdonderd Geert?
Of kom je niet meer uit je woorden? :)

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #61 Gepost op: 08 April 2016, 21:33:15 »
Beide  :o ;D

Was iets mis gegaan bij het posten, m'n tekst stond ergens halverwege het citaat. Is aangepast.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #62 Gepost op: 10 April 2016, 01:56:20 »
Maar daar kan je toch gewoon een extra overloopwissel plaatsen? Of een stukje verder naar links in de hoofdbaan? Levert je ook de mogelijkheid op een goederentrein alvast rustig uit te laten rijden terwijl er gelijktijdig een passagierstrein vertrekt uit het station, die er nog voorlangs moet.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #63 Gepost op: 10 April 2016, 14:55:20 »
Dit is ook een optie, Geertk

Groeten, Marc

Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #64 Gepost op: 11 April 2016, 20:07:42 »
Maar daar kan je toch gewoon een extra overloopwissel plaatsen? Of een stukje verder naar links in de hoofdbaan? Levert je ook de mogelijkheid op een goederentrein alvast rustig uit te laten rijden terwijl er gelijktijdig een passagierstrein vertrekt uit het station, die er nog voorlangs moet.

Ik heb weer e.e.a. uitgetekend, update volgt.

@ Laurent: hoe bedoel je dat precies? In de hoofdbaan verderop dat is inderdaad een mogelijkheid. De andere plek krijg ik zo even niet bekeken.

@ Marc: dank voor je suggestie, de meest linkse nieuwe bocht past wel, de anderen worden wel erg krap. Dat past niet op die ruimte die ik daar heb.

Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #65 Gepost op: 11 April 2016, 20:24:09 »
Toch wel leuk die dilemma's. Ik heb een overloopwissel links toegevoegd (die er eerst ook al in heeft gezeten). Dat geeft aan de rechterzijde gewoon net wat meer ruimte. Tevens zat er nog een rare bocht in de wisselstraat bij de sporen 1 en 2, waar wel precies een loc-spoortje past. Handig voor locwissels die bij getrokken treinen vaak voorkomen.

Tevens de hele havenuitbreiding Zuid (paarse deel) gesaneerd, maar wel de optie open gehouden voor wat opstelsporen.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #66 Gepost op: 11 April 2016, 20:28:54 »
Ik heb ook nog even met de gedachte gespeeld om de boel te spiegelen, om te kijken hoe dat uit pakt.
Op zich leuk, maar ik ben er nog niet warm door geworden.

• Ik hou niet meer spoorlengte over (behalve dan het havenspoor
  • De kade wordt onzichtbaar
  • Opstelsporen onderin worden lastig bereikbaar

Leuk geprobeerd, maar ik ga toch verder met wat ik al had.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #67 Gepost op: 31 October 2016, 21:46:24 »
Binnenkort maak ik maar eens een nieuw draadje, iets van bouwen enzo. Want daar begint het nu toch van te komen.

Het baanplan is nog wat gewijzigd en ik heb qua tafels momenteel alleen de linkerpoot rechtop staan. Uiteraard meteen met wat rails aan het spelen.
Links blauw is het hoofdspoor dat onder een viaduct met 3% naar beneden loopt en verdwijnt. Ik plaats denk ik een muur of gevel-elementen van een fabriekshal om dat weg te laten vallen. De 4 sporen ernaast in het grijs is het goederen-emplacement. Tevens loopt een spoor naar de havenkade. Aan de kade komt wat nader te bepalen industrie.

2016-10-31_21-38-16 by Geert Kraaijeveld, on Flickr

Ik had nog wat Fleischmann Modell Gleisch liggen. Het leek me het proberen waard om daar het emplacement mee te maken en die vervolgens aan te sluiten op het station, wat met Roco Line wordt gelegd. Voordeel is dat ik al best wat had liggen (hoewel erg oud) en de wissels lekker kort zijn. Dat wil ik met rijtuigen niet doen, maar met goederenwagens zou het moeten kunnen.

Het emplacement wordt ontsloten met een driewegwissel en heeft in totaal vier sporen. Zoals ik het nu heb getekend en ook gelegd past het net, maar de rails ligt eigenlijk wel behoorlijk dicht bij elkaar. Op zich ideaal, want ik hou zo ruimte over voor andere dingen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nu 4 sporen liggen op pakweg 17cm.

Foto van hoe het eruit ziet:

Terhavens emplacement test by Geert Kraaijeveld, on Flickr

Tussen het emplacement en het havenspoor ben ik van plan om op de eerste meter een stuk containeroverslag te maken, dus vooral straatwerk. Meer naar achter wellicht wat VTG-achtige ketels. Ik kan hier een spoorlengte halen van richting de 2 meter.

Edit: je ziet nu hier en daar een elektrische wissel liggen. Het is de bedoeling dat die eruit gaan en er alleen handwissels komen die van onderaf bediend gaan worden. Ik moet nog een handvol wissels aanschaffen.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 21:49:24 door GeertK »

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #68 Gepost op: 02 November 2016, 23:22:41 »
Vandaag heb ik nog wat getest. Met één spanningsaansluiting loopt het nog niet heel erg lekker, maar dat maakt wel duidelijk waar de stroomonderbrekingen zitten. Vooral in de wissels. Daar moet ik nog wat mee.

Ik heb licht op de baan:
Licht by Geert Kraaijeveld, on Flickr

Ik ben ook aan het meten met lengtes die ik nu heb voor de diverse industriegebieden. Op het stuk wat je hier ziet zijn dat er 3. De eerste het dichtstbij aan de kade, daar komt olieopslag of iets met ijzer/scheepswerf en heeft spoorlengte van 80cm. (op tekening nr 3)

Midden is containeroverslag (nr 4) met lengte 80-90 cm (moeten 3 wagens kunnen staan). De rest wordt weg gerangeerd naar het emplacement.

Achterin komt of een beton/zandcentrale met nog een zijspoortje of een scheepswerf. Spoorlengte 80-90 cm. (op tekening nr 5)

Voor de duidelijkheid nog een tekening:
2016-11-02_21-46-44 by Geert Kraaijeveld, on Flickr

Gebieden 1 en 2 zijn:
1: stukgoed (met evt loods)
2: scheepswerf of beton/zandcentrale

Ik twijfel overigens nog tussen olieopslag en een graansilo, maar zo'n silo is nogal zichtbelemmerend.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #69 Gepost op: 03 November 2016, 11:13:55 »
Dan wissel je de goederen opstelsporen met de fabrieks aansluitingen.
Die grote panden (gepland op nrs 4+5 ? ) nemen juist mooi een deel van de doorgaand sporen achter bij de wand uit t zicht  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

guest7823

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 03 November 2016, 11:24:57 »
Voor het paarse deel is de spoorlengte van het onderste blauwe spoor de beperkende factor. (zie geel omcirkelde spoor)

Mogelijke oplossing:

Overloopwissel naar voren halen en doortrekken naar emplacement, zie gele modificatie

Snappu ??
« Laatst bewerkt op: 03 November 2016, 14:26:24 door guest7823 »

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 03 November 2016, 14:18:39 »
Hallo,

Op zich een mooi sporenplan.
Alleen zit ik nog even te kijken of het een goed idee is om zoveel goederenmotieven  bij elkaar te persen.
Het zijn 5 motieven die elk niet goed uit de verf komen.
Een containeroverslag voor 3 wagens doet de werkelijkheid wel erg veel geweld aan.
Ook een scheepswerf en graansilo nemen nogal wat plaats in.
En de goederenloods moet een mogelijkheid hebben om over te slaan op de vrachtwagens.
Ik zou gewoon max 3 motieven kiezen en deze breder uitwerken.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de rest erbij denken en lekker gaan rangeren.
Tis jouw baan tenslotte.

succes jandcargo

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #72 Gepost op: 04 November 2016, 21:52:48 »
Dan wissel je de goederen opstelsporen met de fabrieks aansluitingen.
Die grote panden (gepland op nrs 4+5 ? ) nemen juist mooi een deel van de doorgaand sporen achter bij de wand uit t zicht  ;)

Op de tekening heb ik 't nog niet helemaal correct weergegeven, maar ik wil de havenkade helemaal doortrekken. Dus dan past het beter om de industrie aan het water te houden. Ik vind het overigens wel een goed idee qua perspectief.

Hoewel als ik een grauwe achtergrond tegen het emplacement hang er ook wel een aardig sfeertje moet komen. Ik heb ergens een mooie foto gezien van een Duits station met een enorme bakstenen fabrieksmuur tegen de sporen aan. Dat lijkt me wel wat.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #73 Gepost op: 04 November 2016, 21:57:54 »
Op de tekening heb ik 't nog niet helemaal correct weergegeven, maar ik wil de havenkade helemaal doortrekken. Dus dan past het beter om de industrie aan het water te houden. Ik vind het overigens wel een goed idee qua perspectief.

Hoewel als ik een grauwe achtergrond tegen het emplacement hang er ook wel een aardig sfeertje moet komen. Ik heb ergens een mooie foto gezien van een Duits station met een enorme bakstenen fabrieksmuur tegen de sporen aan. Dat lijkt me wel wat.

@jandcargo
Goede opmerking! Ik denk dat ik eerst de complete tafel opbouw, rails ga leggen en dan uitmeten hoe ik in werkelijkheid uitkom met afmetingen. Oogt het groot genoeg of niet. De containerterminal op deze manier vind ik te doen, omdat ik een lange sleep containerwagens op het emplacement kwijt kan. Als ik moet kiezen tussen graansilo's en olieopslag is de laatste compacter te maken, hoewel ik nog geen mooie VTG ketelwagens heb.

Er moet wel iets met zand/beton komen, daar heb ik ook wel wat wagens voor. O.a. zandwagens, kalkwagens etc.
Met 4x2m sporen heb ik voor een gemiddelde zolderkamerbaan wel aardige lengtes denk ik. Dat oogt wel ok.

@Paul
Goed punt, ga ik verwerken. Ik heb nog een FLM 3wegwissel liggen die ik daarvoor kan gebruiken. Geeft betere aansluiting op het hoofdspoor. Zal een nieuwe tekening toevoegen.

Ik zoek nu om dit deel af te maken nog een handvol FLM Modell wissels en een spiraal van 30cm hoog (tweesporig).

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #74 Gepost op: 04 November 2016, 22:24:54 »
Ik zoek nu om dit deel af te maken nog een handvol FLM Modell wissels en een spiraal van 30cm hoog (tweesporig).
Kijk eens hier en hier.