Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Karben
Vandaag om 09:52:02
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
DR4024 door Josephes
Vandaag om 09:35:08
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Klein kopstation met locdepot  (gelezen 32867 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Klein kopstation met locdepot
« Gepost op: 14 februari 2012, 22:47:55 »
Ha mensen,

Een modelspoordilemma. Het is ontstaan uit luxe, dat wel. Ik heb een paar locomotieven en geen ruimte voor een grote modelbaan. Dus leek het me leuk om met een modules van 120x60cm te beginnen, om daar een klein locdepot te bouwen, waar locs komen voor revisie.

Ik ben alleen nog een beetje leek, bij wat ik dan logischerwijs nodig heb. Een loods.... smeerputten misschien?
Omdat één module wat klein is heb ik er maar vast één aan vast getekend. En het leek me ook aardig om er meteen een klein kopstation van te maken. Ik weet.... de focus is weg, maar het is wel stoer als er een trein aan een perron staat te wachten, ook al kan die niet weg.

Dus dit zijn twee modules van 120x60cm naast elkaar.

Hierbij het idee:


Oh, en dan heb ik nog een kleine uitdaging. De spoortjes links, daar wilde ik een kade maken, voor aanvoer van loconderdelen per schip ofzo. Ik heb namelijk nog een Roco kraan die ik graag ergens wil neerpoten, maar nu kun je er alleen komen via de locloods...

Willen jullie even meedenken :)
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2012, 23:40:36 door VanVerre »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2012, 23:03:47 »
En zo:



Met de pijlen heb ik de treinbeweging in kaart gebracht. En de goederenloods gelij bij dit "nieuwe"spoor geplaatst.
Jeroen

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2012, 23:30:30 »
Dit is schaal H0 maar getekend in N?

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2012, 23:42:20 »
@Robbert,
Nee, dit zijn twee modules van 120x60cm naast elkaar in H0. Ik heb dat er in de beginpost maar even bij gezet.

@JJHS,
Misschien moet het zoiets worden, maar ik ben bang dat m'n loods die ik in gedachten heb er dan niet meer tussen past (10cm breed). En weer een kruiswissel natuurlijk.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2012, 23:58:11 »
of zo?

Jeroen

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2012, 09:48:08 »
Ik ben wat aan het knutselen geweest, voornamelijk voor het havenspoortje. Daar wil ik wat oude industriegebouwtjes neerzetten. Ik heb nog even gekeken of een ordinaire (zelf te maken) kruising een optie is, maar de kruiswissel die JJHS voorstelt levert meer ruimte op.

Zoiets:


De goederenloods die ik wil gaan gebruiken is deze:


Positionering van het station wordt niet bijzonder natuurgetrouw. Stel je voor, een klein kopstation aan de rand van een stad, of klein stadje, tegen de rivier of kanaal, met industrie en conferentiecentra.

De industrie / locrevisie zorgt voor regelmatig kleinschalig goederenverkeer (metalen, schroot, bulkmateriaal, en evt nog wat havenoverslag (veevoer / zand ofzo).

Kwa personenvervoer is het station klein gebleven. Eindpunt van een aftakking van een internationaal hoofdspoor, maar bijzonder goed bezocht vanwege de mooie ligging en luxe conferentieoorden waar multianationals vergaderen, ofzoiets.
Dat geeft ruimte om af en toe een sneltrein / intercity of in de nostalgie een TEE te laten binnenkomen.
Ik heb nogal wat materieel dat ik op een lokaalspoorbaantje anders geen plaats zou kunnen geven ;-)


Edit: hoe voegen jullie het plaatje in zodat je erop kunt klikken trouwens?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2012, 10:19:43 »
Dus leek het me leuk om met een modules van 120x60cm te beginnen, om daar een klein locdepot te bouwen, waar locs komen voor revisie.

Ik ben alleen nog een beetje leek, bij wat ik dan logischerwijs nodig heb. Een loods.... smeerputten misschien?

Hoi Van verre,

In een buurdraadje zijn er wat aanwijzingen gegeven. Misschien heb je er wat aan voor je locdepot?

Groet,
Michel


Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2012, 12:03:20 »
Dat is een mooi draadje inderdaad, maar gaat meer naar een locdepot voor stoom. Ik wil me eigenlijk puur richten op diesel en elocs. Een kolenoverslag ofzo heb ik dan niet nodig.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Gert1

  • Gast
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2012, 15:35:19 »
Edit: hoe voegen jullie het plaatje in zodat je erop kunt klikken trouwens?

Bij het uploaden moet je dan even kiezen voor de optie "Direct met link in het forum plaatsen", dan wordt het plaatje vanzelf wel aanklikbaar.

Wat je ontwerp betreft: Sporen die exact evenwijdig aan de modulerand lopen leiden eigenlijk altijd tot een wat statisch geheel. Als het haalbaar is, dan zou het geheel onder een lichte hoek of misschien met een hele lichte boog erin misschien wel tot een spannender geheel kunnen leiden. Wellicht gaat dat ten koste van een spoor hier of daar, maar ik denk dat de meerwaarde toch uiteindelijk zit in een nog aantrekkelijkere presentatie.

Ik blijf dit draadje wel volgen, want ik ben benieuwd naar het resultaat!

mvg,
Gert

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2012, 15:40:33 »
Prachtige loods! Ben heel benieuwd naar je vorderingen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Gert1

  • Gast
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2012, 15:47:16 »
De foto van jouw goederenloods als je 'm aanklikbaar maakt. Probeer maar even:



mvg,
Gert

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2012, 15:57:14 »
Prettig om te lezen dat jullie het een interessant ontwerp vinden, dank daarvoor.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar ideetjes over invulling, en of ik toevallig niet een heel onlogische constructie in het sporenplan heb zitten.

Wat betreft het leggen van de sporen in een boog... daar heb ik al even over na zitten denken ,maar ik heb daar nog even geen idee bij hoe ik dat mooi zou kunnen doen.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Gert1

  • Gast
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2012, 15:29:51 »
Ik heb nog even een schetsje gemaakt van wat ik bedoel. Als je namelijk goed kijkt naar jouw ontwerp, dan zie je dat er een centrale lijn in loopt, waar alle andere sporen op uitmonden. Ik heb die in mijn schets rood gemaakt.

Door nu die centrale lijn in een flauwe boog te leggen en alle sporen er ook nog eens onder een hoek op aan te sluiten, wordt het beeld een stuk levendiger. Aan de achterzijde kun je zelfs iets meer van de haven weergeven en zou je wat bomen voor de achtergrond kunnen plaatsen en aan de voorzijde krijg je nu de mogelijkheid om iets van een stationsplein of een parkeerplaats o.i.d. aan te leggen.



Het zou kunnen dat deze opzet uiteindelijk ten koste zou moeten gaan van één spoor als de ruimte die je ter beschikking strikt gelimiteerd is. Anders valt het te overwegen om eventueel iets meer ruimte te nemen.
Kijk maar even of je het iets vindt.

mvg,
Gert

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2012, 18:25:31 »
Intressant! Blijf dit maar eens volgen.

vrgr Steef
Mvh Steef

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re:Klein kopstation met locdepot
« Reactie #14 Gepost op: 03 maart 2012, 22:04:52 »
Ik zie dat de plaatjes inmiddels grotendeels weg zijn. Die doe ik binnenkort even opnieuw. Ik ben nog aan het nadenken over de boog van Gert. Dat past niet helemaal op de afmetingen, maar ik kan er vast een randje hout aanvast plakken.

Ook heb ik wat meer nagedacht over de setting van het station en de haven / industrie. Binnenkort meer ;)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.