Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:00:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Klein kopstation met locdepot  (gelezen 34931 keer)

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #45 Gepost op: 28 March 2016, 13:50:33 »
Hoi Jeronimos, mooie site inderdaad  (y) Dat geeft nuttige achtergrond informatie.

Ik twijfel nog een beetje over de aanvoer van goederen naar de haven. Nu moet alles over spoor 5 gerangeerd worden en ik heb daar nu een lengte van 90cm, dat is niet veel.
Als alternatief kan ik natuurlijk ook een eerdere aftakking van de hoofdlijn maken voor het goederenspoor... dus onder de locloods langs.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #46 Gepost op: 04 April 2016, 19:26:20 »
Ondertussen ben ik op m'n gemak verder gegaan met plannen. Ik wil proberen om zowel voor reizigers- als goederenbewegingen logische bewegingen te kunnen maken. Dus ik ben ook van plan om schema's en planningen te maken.

Eerst focus op goederen:
Het baanplan is gesplitst in twee, namelijk Terhavens en Terhavens-Zuid, de laatste als toekomstige uitbreidingsmogelijkheid.
Maar ik wil er al wel vast rekening mee houden in de naamgeving en mogelijke industrie die er gaat komen.

Schematisch als volgt:
Terhavens bevat:
- Reizigers
- Havens 100

Terhavens-Zuid bevat
- Emplacement TH-Zuid
- Havens 200
- Havens 300

Hiermee realiseer ik dat op het deel Terhavens al genoeg mogelijkheden zijn voor kleinschalige rangeerbewegingen in het havengebied.
Welke gebouwen, loodsen en bedrijven er precies gaan komen moet ik ook o.b.v. de ruimte nog verder gaan bepalen maar ik kan al wel wat dingen verzinnen zo.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #47 Gepost op: 04 April 2016, 19:32:47 »
Daarbij hoort ook het sporenplan:

Belangrijkste wijzigingen:
- De wisselstraat is opnieuw ontworpen, ik heb de wissels in de hoofdbaan linksonder verwijderd en de wisselstraat compacter en meteen completer gemaakt.
- Omdat de tafel 90cm diep is had ik nogal wat ruimte over, dus is een extra perronspoor aan bovenzijde toegevoegd, dat had meteen de noodzaak om de wisselstraat opnieuw te bekijken. Dit biedt ook meer mogelijkheden voor reizigersvervoer.
- Over reizigers gesproken, ik denk erover om de perronsporen iets te verkorten. Nu heb ik zo'n 200 cm, maar nagenoeg geen ruimte voor een kop-perron met evt stationsgebouw.  Ik denk erover om de perronsporen te verkorten naar 180-185cm. Dat is genoeg voor 5 rijtuigen 1:87 of 6 rijtuigen 1:100. Met 200cm zou ik anders niet beter uitkomen qua lengtes.
- De havensporen (geel havens 150) zijn schuin gelegd, zorgt voor betere ruimteverdeling en ziet er leuker uit.
- Terhavens-Zuid (roze) toegevoegd, daar moet vooral nieuwe industrie komen.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 04 April 2016, 19:55:21 »
Heel veel rangeren, veel rails zonder echte lange sporen en weinig plaats voor scenery Behalve de haven dan . Als je dat wilt: Mooi plan.

Misschien nog wat andere opmerkingen:

Eerst een plaatje:

Bij 1: probeer die slinger er uit te halen. Een bocht is mooier dan proberen een stukje parallel te leggen.
Bij 2: Ook hier, probeer die slinger in het spoor linksboven van deze wissel rechter te maken. Dat kan volgens mij door het rechtswissel te vervangen door een linkswissel of misschien zelfs een symmetrisch wissel.

Ik zit nog eens te kijken naar die kruising van sporen in de haven, die in de bocht ligt. die kruising wordt volgens mij volledig zelfbouw. Niet erg, als je dat een uitdaging vindt.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2016, 20:00:13 door Jeronimos »
Jeroen

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #49 Gepost op: 04 April 2016, 19:59:43 »
Ik ben hier buiten de haven idd niet op zoek naar heel veel scenery.
Hoe ik hier wel echt lange sporen zou moeten krijgen op zo'n stukje ruimte zie ik anders ook niet helemaal voor me. Ik hoef geen treinlengtes van 3 meter te stallen op een perron, want dan heb ik niet eens meer de ruimte om nog weg te rijden ;).

De punten die je noemt kan ik wel wegwerken met flex en een andere wissel inderdaad, thnx.

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2016, 20:09:51 »
Geert,

Het wordt wel ingewikkeld om langere goederentreinen van en naar het hoofdspoor te rijden.
Wellicht een idee om links de hoofdsporen te verbinden met het linker (paarse) goederenspoor.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2016, 18:51:48 door Arjen52 »

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #51 Gepost op: 05 April 2016, 10:04:30 »
Hoi Geert,

Elke keer als ik de titel van dit draadje zie in het linkermenu op het forum, moet ik lachen. Hoezo "klein" kopstation?  ;D

Het is ondertussen uitgegroeid tot een respectabel emplacement met heel veel mogelijkheden. Trein en haven zijn ook mijn favoriete elementen op modelspoorgebied.

Dit draadje geeft een mooi beeld van een ontstaansgeschiedenis van een modelbaan, plannen die groeien en steeds aangepast worden. Er wordt gemeten, gepast, geschaafd en geknipt. Leuk om te volgen.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #52 Gepost op: 05 April 2016, 12:12:46 »
Geert,

Het wordt wel ingewikkeld om langere goederentreinen van en naar het hoofdspoor te rijden.
Wellicht een idee om links de hoofdsporen verbinden met het linker (paarse) goederenspoor.
Het is zelfs haast niet mogelijk. Je moet veel zaagbewegingen maken wil je de goederenwagens vanuit de haven of containeroverslag op het hoofdspoor kunnen brengen. En alles gaat via de goederenafwerking. Als daar wagons staan kan er geen trein vertrekken vanaf het gehele goederenemplacement.  Arjens voorstel is een goede. Maar misschien kan je het depot meer naar de haven trekken. Ik heb even in paint wat getekend, ik weet niet of het uitvoerbaar is, maar misschien brengt het je op een gedachte:

Elke keer als ik de titel van dit draadje zie in het linkermenu op het forum, moet ik lachen. Hoezo "klein" kopstation?  ;D
Het is ondertussen uitgegroeid tot een respectabel emplacement met heel veel mogelijkheden.
Het geeft mij ook elke keer wat verwarring  ;) Maar idd, leuk om te volgen.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 05 April 2016, 12:14:53 door tothebeach. Reden: plaatje aangepast »

guest7823

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 05 April 2016, 20:17:38 »
Mijn belangrijkste commentaar:

De groene en paarse sporen kan je vanuit het rood omcirkelde spoor bereiken
De oker sporen kan je enkel vanuit het geel omcirkelde spoor bereiken.

In beide gevallen beperkt de lengte van het uithaalspoor je treinlengte aanzienlijk en dit maar krap aan in verhouding met de achterliggende sporenbundels.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #54 Gepost op: 05 April 2016, 20:44:55 »
Bedankt voor jullie aanvullingen! Stof om over na te denken.

Alleen daarom al zou ik de titel niet zomaar willen veranderen  ;D

Mijn belangrijkste commentaar:
De groene en paarse sporen kan je vanuit het rood omcirkelde spoor bereiken
De oker sporen kan je enkel vanuit het geel omcirkelde spoor bereiken.

In beide gevallen beperkt de lengte van het uithaalspoor je treinlengte aanzienlijk en dit maar krap aan in verhouding met de achterliggende sporenbundels.

Hebben jullie helemaal gelijk in, daar zit ik zelf ook mee. Komt vooral door de lengte van de wisselstraat, maar die wil ik zo mogelijk intact houden. M.b.t de roze sporen kan ik wel wat met de suggestie van Michel. De oker havensporen is een ander verhaal, daar ben ik nog niet uit.

Het is zelfs haast niet mogelijk. Je moet veel zaagbewegingen maken wil je de goederenwagens vanuit de haven of containeroverslag op het hoofdspoor kunnen brengen. En alles gaat via de goederenafwerking. Als daar wagons staan kan er geen trein vertrekken vanaf het gehele goederenemplacement.  Arjens voorstel is een goede. Maar misschien kan je het depot meer naar de haven trekken. Ik heb even in paint wat getekend, ik weet niet of het uitvoerbaar is, maar misschien brengt het je op een gedachte:

Daarbij is dit een goede suggestie inderdaad, maar met Anyrail kom ik daar niet mee uit. Maar ik moet de diverse situaties straks gewoon ook met rails gaan proberen. Dan kan ik o.b.v wat ik in werkelijkheid zie nog keuzes maken. Dit oogt wel realistischer inderdaad, alleen heeft dat als consequentie dat de depot sporen flink korter worden.

Ik wil overigens wel vanuit Reizigers rechtstreeks op spoor5 kunnen komen, omdat daar overdag een internationale trein geparkeerd moet kunnen worden. Moet voor zowel reizigers als goederen in gebruik kunnen zijn.

Het wordt tijd om wat in het echie te doen merk ik.  :)

guest7823

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 05 April 2016, 21:04:35 »

• goederenloods rechts gewoon weghalen. Die sporen heb je domweg te hard nodig als uithaalsporen. Dus zodra je daarwat neer zet kan d'r niks meer in of uit
  • je goederenwisselkam iets naar links halen. Het scheelt niet veel, maar ..... mogelijk net genoeg
  • in mijn voorstel heb je ook een gescheiden goederenomloopspoor. Ook niet onhandig
  • eventueel kan je de loods links iets naar rechts halen waardoor je een derde boogspoor kan maken waardoor je en een vrij uithaalspoor naar links creëert tov je hoofdsporen en je creëert een "achterom" voor de paarse sporen

Ik zal d'r nog wel eens over doordenken, maar ..... DEUVM

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 05 April 2016, 23:09:41 »
Hallo geert,

Een ambitieus plan.
Misschien een idee om niet alles te willen en beter 1 situatie wat beter uit te werken ipv van veel onderwerpen alleen en klein stukje waarbij het bij elkaar het net allemaal niet is.
Bijv de kolenopslag bij de haven
het is 1 spoor en een bak voor kolen
waar moet het heen en waar komt het vandaan??
Ook de logica met uithalen van treinen zie ik nog niet helemaal.
Probeer het nut van elk stuk spoor te achterhalen: doen ze in de echie ook
Probeer het allemaal met wat minder; meestal wordt het dan meer.

praktische tip: je kunt echt niet verder reiken dan 90cm(ook niet in de hoeken!!) tenzij je in het circus werkt

succes jandcargo

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #57 Gepost op: 06 April 2016, 08:51:21 »
Hallo Geert,

Ik sluit mij bij de vorige schrijver aan.
Je plannen worden steeds groter, maar dat vraagt ook een heel ander kijk op het gebruik van de sporen.
Relatief lange goederensporen met korte treintjes, omdat je weinig ruimte hebt om een goederentrein uit te halen, is een wat merkwaardige combinatie.
Mijn voorstel: ga terug naar je oorspronkelijke plan en breidt later uit.
Succes met je baanbouw!

Arjen
« Laatst bewerkt op: 06 April 2016, 10:11:11 door Arjen52. Reden: Tiepvaud hersteld »

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #58 Gepost op: 06 April 2016, 09:07:11 »
Bedankt voor jullie opmerkingen en aanvullingen. Soms is het goed om weer even met de neus op de feiten geduwd te worden.
Het paarse deel is sowieso uitbreiding, ik begin in eerste instantie met het station zelf.

Over het deel reizigers en de aanvullingen van Paul ben ik wel tevreden. Dat benaderd ook station Hoek van Holland nog het meest.
Ik ga ermee aan de slag.

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #59 Gepost op: 08 April 2016, 21:06:00 »

• goederenloods rechts gewoon weghalen. Die sporen heb je domweg te hard nodig als uithaalsporen. Dus zodra je daarwat neer zet kan d'r niks meer in of uit
  • je goederenwisselkam iets naar links halen. Het scheelt niet veel, maar ..... mogelijk net genoeg
  • in mijn voorstel heb je ook een gescheiden goederenomloopspoor. Ook niet onhandig
  • eventueel kan je de loods links iets naar rechts halen waardoor je een derde boogspoor kan maken waardoor je en een vrij uithaalspoor naar links creëert tov je hoofdsporen en je creëert een "achterom" voor de paarse sporen

Ik zal d'r nog wel eens over doordenken, maar ..... DEUVM

Ik heb dit uitgetekend. Het extra goederenomloopspoor is idd erg handig. Het derde boogspoor valt ook te realiseren. Ik kan dan in eerste instantie volstaan met een paar opstelsporen ipv een heel secundair havengebied. Ik kom alleen nog niet echt uit met de goederenwissel. Naar links halen geeft de benodigde ruimte, maar zorgt er ook net weer voor dat ik niet op het linkse hoofdspoor kan komen.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 21:32:10 door GeertK »