Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:02:36
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 00:12:18
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Martijn193
Vandaag om 00:05:02
Rondom Charlois door Eric B
27 December 2025, 23:23:01
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
27 December 2025, 22:29:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 December 2025, 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
27 December 2025, 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
27 December 2025, 20:57:34
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
27 December 2025, 20:56:53
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
27 December 2025, 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Eric B
27 December 2025, 19:13:44
Beekdaelen in H0 door Lambert
27 December 2025, 19:04:49
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
27 December 2025, 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
27 December 2025, 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
27 December 2025, 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
27 December 2025, 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 December 2025, 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 December 2025, 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
27 December 2025, 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
27 December 2025, 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
27 December 2025, 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
27 December 2025, 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
27 December 2025, 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
27 December 2025, 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
27 December 2025, 11:27:21
  

Auteur Topic: ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012  (gelezen 8298 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Gepost op: 12 February 2012, 10:14:04 »
Hallo,

Hierbij een aantal foto's van de winterwegsleepdienst loc met de extra koppeling voor het wegslepen van reizigerstreinen.


Loc 6451 onder de kap te Rotterdam Centraal.




De koppeling geplaatst. Zicht op de voorzijde.


Zicht op de zijkant.


Vanaf boven gezien, Zo word niet met de loc gereden. Koppeling wordt pas geplaatst als er gekoppeld kan worden met een stel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 10:19:30 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2012, 10:17:06 »

De koppeling op de vloer van de 6400 loc.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2012, 10:24:01 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Bas

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2012, 10:30:14 »
Dat klopt, ik heb geen idee wat ze exact wegen maar samen met een collega was het te doen. Alleen het tillen vanuit de ballast tot op de loc... drama ;-)

Je maakt het ook maar 1 of 2 keer mee in een jaar en dat is al veel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 12:04:21 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2012, 11:54:04 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Als de ARBO dan maar geen bezwaren maakt....
Stel je voor dat er ook nog een kraan moet komen om die koppeling te plaatsen.  :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4609
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2012, 11:55:09 »
Waarom wordt er met koppeling gereden?

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:28 »
Is sneller dan een sleeptouw met zo'n vlaggetje gok ik ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:56 »
heb je wel es naar een treinstel gekeken? ::)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2012, 12:10:42 »
Hi,

Een normale schroefkoppeling van goederentrein en getrokkentreinen zitten op loc's.
Treinstellen hebben een zogenoemde scharfenbergkoppeling.
Om die dus te kunnen slepen heb je deze hulpkoppeling nodig.
Ertstreinen rijden weer met een AK (automatische koppeling) daardoor werden voorheen koppelwagens ingezet.
Tegenwoordig zijn er ook BR 189 locjes met AK hierdoor vervalt de koppelwagen.
Heel vroeger kon er ook met een koppelstang worden gewerkt. De treinstellen hadden aan de voorzijde een oog (haak)
en daar kon de stang omheen met een pin erdoor en kon op die manier worden gesleept.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5861
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2012, 12:46:54 »
Worden sloopstellen ook op deze manier gesleept, of nieuw materieel?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:38 »
Doorgaans wel ja, voor zover ze met locs gesleept worden dan.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:57 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2012, 13:10:44 »
Hoi,

Dat ding heb ik afgelopen vorige week zaterdag tot mijn spijt van véél te dichtbij in actie gezien...Ben ermee van de baan gesleept. Toen zat de koppeling er overigens gewoon op. Heb daar foto's van, moet ik alleen nog van mijn telefoon naar de computer en dan weer naar hier beamen... Als ik de komende dagen veel tijd over heb...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2012, 13:12:14 »
Ik weet dat er bij de oude mat 54 stellen in het bagageruim altijd een extra koppeling hing voor als het treinstel gesleept moest worden met een dieselloc.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2012, 13:17:08 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.

Volgens mij heeft een treinstel als deze geremd wordt door een lok met de treinleiding net zoveel remvermogen als wanneer vanuit het treinstel zelf geremd wordt. De remwerking is hetzelfde als bij goederenwagens, alleen zit er bij treinstellen een EP-rem op, maar die sturen dezelfde remcilinders aan met dezelfde hoeveelheid lucht. En als het remvermogen minder zou zijn doordat bijvoorbeeld de ED-rem (remmen op de motoren, deze neemt dan de pneumatische rem over) niet mee zou werken zal het niet zoveel minder zijn dat er langzamer gereden moet worden.
Bij een goederenwagen moet het remvermogen aangepast worden aan het gewicht van de belading (handmatig of automatisch), en heeft niet altijd maar een hoog remvermogen. Met name omdat dat vlakke plaatsen kan opleveren bij een remming op gladde sporen, als die goederenwagen leeg is. Dan kan je dus ook niet dat hoge remvermogen gebruiken om een treinstel weg te slepen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin