Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Gert Arkema
Vandaag om 09:08:48
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012  (gelezen 7851 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Gepost op: 12 February 2012, 10:14:04 »
Hallo,

Hierbij een aantal foto's van de winterwegsleepdienst loc met de extra koppeling voor het wegslepen van reizigerstreinen.


Loc 6451 onder de kap te Rotterdam Centraal.




De koppeling geplaatst. Zicht op de voorzijde.


Zicht op de zijkant.


Vanaf boven gezien, Zo word niet met de loc gereden. Koppeling wordt pas geplaatst als er gekoppeld kan worden met een stel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 10:19:30 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2012, 10:17:06 »

De koppeling op de vloer van de 6400 loc.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2012, 10:24:01 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Bas

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2012, 10:30:14 »
Dat klopt, ik heb geen idee wat ze exact wegen maar samen met een collega was het te doen. Alleen het tillen vanuit de ballast tot op de loc... drama ;-)

Je maakt het ook maar 1 of 2 keer mee in een jaar en dat is al veel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 12:04:21 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2012, 11:54:04 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Als de ARBO dan maar geen bezwaren maakt....
Stel je voor dat er ook nog een kraan moet komen om die koppeling te plaatsen.  :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2012, 11:55:09 »
Waarom wordt er met koppeling gereden?

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:28 »
Is sneller dan een sleeptouw met zo'n vlaggetje gok ik ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:56 »
heb je wel es naar een treinstel gekeken? ::)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2012, 12:10:42 »
Hi,

Een normale schroefkoppeling van goederentrein en getrokkentreinen zitten op loc's.
Treinstellen hebben een zogenoemde scharfenbergkoppeling.
Om die dus te kunnen slepen heb je deze hulpkoppeling nodig.
Ertstreinen rijden weer met een AK (automatische koppeling) daardoor werden voorheen koppelwagens ingezet.
Tegenwoordig zijn er ook BR 189 locjes met AK hierdoor vervalt de koppelwagen.
Heel vroeger kon er ook met een koppelstang worden gewerkt. De treinstellen hadden aan de voorzijde een oog (haak)
en daar kon de stang omheen met een pin erdoor en kon op die manier worden gesleept.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5790
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2012, 12:46:54 »
Worden sloopstellen ook op deze manier gesleept, of nieuw materieel?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:38 »
Doorgaans wel ja, voor zover ze met locs gesleept worden dan.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:57 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2012, 13:10:44 »
Hoi,

Dat ding heb ik afgelopen vorige week zaterdag tot mijn spijt van véél te dichtbij in actie gezien...Ben ermee van de baan gesleept. Toen zat de koppeling er overigens gewoon op. Heb daar foto's van, moet ik alleen nog van mijn telefoon naar de computer en dan weer naar hier beamen... Als ik de komende dagen veel tijd over heb...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2012, 13:12:14 »
Ik weet dat er bij de oude mat 54 stellen in het bagageruim altijd een extra koppeling hing voor als het treinstel gesleept moest worden met een dieselloc.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2012, 13:17:08 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.

Volgens mij heeft een treinstel als deze geremd wordt door een lok met de treinleiding net zoveel remvermogen als wanneer vanuit het treinstel zelf geremd wordt. De remwerking is hetzelfde als bij goederenwagens, alleen zit er bij treinstellen een EP-rem op, maar die sturen dezelfde remcilinders aan met dezelfde hoeveelheid lucht. En als het remvermogen minder zou zijn doordat bijvoorbeeld de ED-rem (remmen op de motoren, deze neemt dan de pneumatische rem over) niet mee zou werken zal het niet zoveel minder zijn dat er langzamer gereden moet worden.
Bij een goederenwagen moet het remvermogen aangepast worden aan het gewicht van de belading (handmatig of automatisch), en heeft niet altijd maar een hoog remvermogen. Met name omdat dat vlakke plaatsen kan opleveren bij een remming op gladde sporen, als die goederenwagen leeg is. Dan kan je dus ook niet dat hoge remvermogen gebruiken om een treinstel weg te slepen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin