Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biesje
Vandaag om 14:52:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:25:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
  

Auteur Topic: ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012  (gelezen 8042 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Gepost op: 12 February 2012, 10:14:04 »
Hallo,

Hierbij een aantal foto's van de winterwegsleepdienst loc met de extra koppeling voor het wegslepen van reizigerstreinen.


Loc 6451 onder de kap te Rotterdam Centraal.




De koppeling geplaatst. Zicht op de voorzijde.


Zicht op de zijkant.


Vanaf boven gezien, Zo word niet met de loc gereden. Koppeling wordt pas geplaatst als er gekoppeld kan worden met een stel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 10:19:30 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2012, 10:17:06 »

De koppeling op de vloer van de 6400 loc.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2012, 10:24:01 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Bas

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2012, 10:30:14 »
Dat klopt, ik heb geen idee wat ze exact wegen maar samen met een collega was het te doen. Alleen het tillen vanuit de ballast tot op de loc... drama ;-)

Je maakt het ook maar 1 of 2 keer mee in een jaar en dat is al veel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 12:04:21 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2012, 11:54:04 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Als de ARBO dan maar geen bezwaren maakt....
Stel je voor dat er ook nog een kraan moet komen om die koppeling te plaatsen.  :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2012, 11:55:09 »
Waarom wordt er met koppeling gereden?

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:28 »
Is sneller dan een sleeptouw met zo'n vlaggetje gok ik ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:56 »
heb je wel es naar een treinstel gekeken? ::)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2012, 12:10:42 »
Hi,

Een normale schroefkoppeling van goederentrein en getrokkentreinen zitten op loc's.
Treinstellen hebben een zogenoemde scharfenbergkoppeling.
Om die dus te kunnen slepen heb je deze hulpkoppeling nodig.
Ertstreinen rijden weer met een AK (automatische koppeling) daardoor werden voorheen koppelwagens ingezet.
Tegenwoordig zijn er ook BR 189 locjes met AK hierdoor vervalt de koppelwagen.
Heel vroeger kon er ook met een koppelstang worden gewerkt. De treinstellen hadden aan de voorzijde een oog (haak)
en daar kon de stang omheen met een pin erdoor en kon op die manier worden gesleept.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2012, 12:46:54 »
Worden sloopstellen ook op deze manier gesleept, of nieuw materieel?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:38 »
Doorgaans wel ja, voor zover ze met locs gesleept worden dan.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:57 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2012, 13:10:44 »
Hoi,

Dat ding heb ik afgelopen vorige week zaterdag tot mijn spijt van véél te dichtbij in actie gezien...Ben ermee van de baan gesleept. Toen zat de koppeling er overigens gewoon op. Heb daar foto's van, moet ik alleen nog van mijn telefoon naar de computer en dan weer naar hier beamen... Als ik de komende dagen veel tijd over heb...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2012, 13:12:14 »
Ik weet dat er bij de oude mat 54 stellen in het bagageruim altijd een extra koppeling hing voor als het treinstel gesleept moest worden met een dieselloc.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2012, 13:17:08 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.

Volgens mij heeft een treinstel als deze geremd wordt door een lok met de treinleiding net zoveel remvermogen als wanneer vanuit het treinstel zelf geremd wordt. De remwerking is hetzelfde als bij goederenwagens, alleen zit er bij treinstellen een EP-rem op, maar die sturen dezelfde remcilinders aan met dezelfde hoeveelheid lucht. En als het remvermogen minder zou zijn doordat bijvoorbeeld de ED-rem (remmen op de motoren, deze neemt dan de pneumatische rem over) niet mee zou werken zal het niet zoveel minder zijn dat er langzamer gereden moet worden.
Bij een goederenwagen moet het remvermogen aangepast worden aan het gewicht van de belading (handmatig of automatisch), en heeft niet altijd maar een hoog remvermogen. Met name omdat dat vlakke plaatsen kan opleveren bij een remming op gladde sporen, als die goederenwagen leeg is. Dan kan je dus ook niet dat hoge remvermogen gebruiken om een treinstel weg te slepen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin