Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012  (gelezen 7853 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Gepost op: 12 February 2012, 10:14:04 »
Hallo,

Hierbij een aantal foto's van de winterwegsleepdienst loc met de extra koppeling voor het wegslepen van reizigerstreinen.


Loc 6451 onder de kap te Rotterdam Centraal.




De koppeling geplaatst. Zicht op de voorzijde.


Zicht op de zijkant.


Vanaf boven gezien, Zo word niet met de loc gereden. Koppeling wordt pas geplaatst als er gekoppeld kan worden met een stel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 10:19:30 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2012, 10:17:06 »

De koppeling op de vloer van de 6400 loc.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2012, 10:24:01 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Bas

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2012, 10:30:14 »
Dat klopt, ik heb geen idee wat ze exact wegen maar samen met een collega was het te doen. Alleen het tillen vanuit de ballast tot op de loc... drama ;-)

Je maakt het ook maar 1 of 2 keer mee in een jaar en dat is al veel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 12:04:21 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2012, 11:54:04 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Als de ARBO dan maar geen bezwaren maakt....
Stel je voor dat er ook nog een kraan moet komen om die koppeling te plaatsen.  :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2012, 11:55:09 »
Waarom wordt er met koppeling gereden?

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:28 »
Is sneller dan een sleeptouw met zo'n vlaggetje gok ik ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:56 »
heb je wel es naar een treinstel gekeken? ::)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2012, 12:10:42 »
Hi,

Een normale schroefkoppeling van goederentrein en getrokkentreinen zitten op loc's.
Treinstellen hebben een zogenoemde scharfenbergkoppeling.
Om die dus te kunnen slepen heb je deze hulpkoppeling nodig.
Ertstreinen rijden weer met een AK (automatische koppeling) daardoor werden voorheen koppelwagens ingezet.
Tegenwoordig zijn er ook BR 189 locjes met AK hierdoor vervalt de koppelwagen.
Heel vroeger kon er ook met een koppelstang worden gewerkt. De treinstellen hadden aan de voorzijde een oog (haak)
en daar kon de stang omheen met een pin erdoor en kon op die manier worden gesleept.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5791
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2012, 12:46:54 »
Worden sloopstellen ook op deze manier gesleept, of nieuw materieel?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:38 »
Doorgaans wel ja, voor zover ze met locs gesleept worden dan.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:57 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2012, 13:10:44 »
Hoi,

Dat ding heb ik afgelopen vorige week zaterdag tot mijn spijt van véél te dichtbij in actie gezien...Ben ermee van de baan gesleept. Toen zat de koppeling er overigens gewoon op. Heb daar foto's van, moet ik alleen nog van mijn telefoon naar de computer en dan weer naar hier beamen... Als ik de komende dagen veel tijd over heb...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2012, 13:12:14 »
Ik weet dat er bij de oude mat 54 stellen in het bagageruim altijd een extra koppeling hing voor als het treinstel gesleept moest worden met een dieselloc.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2012, 13:17:08 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.

Volgens mij heeft een treinstel als deze geremd wordt door een lok met de treinleiding net zoveel remvermogen als wanneer vanuit het treinstel zelf geremd wordt. De remwerking is hetzelfde als bij goederenwagens, alleen zit er bij treinstellen een EP-rem op, maar die sturen dezelfde remcilinders aan met dezelfde hoeveelheid lucht. En als het remvermogen minder zou zijn doordat bijvoorbeeld de ED-rem (remmen op de motoren, deze neemt dan de pneumatische rem over) niet mee zou werken zal het niet zoveel minder zijn dat er langzamer gereden moet worden.
Bij een goederenwagen moet het remvermogen aangepast worden aan het gewicht van de belading (handmatig of automatisch), en heeft niet altijd maar een hoog remvermogen. Met name omdat dat vlakke plaatsen kan opleveren bij een remming op gladde sporen, als die goederenwagen leeg is. Dan kan je dus ook niet dat hoge remvermogen gebruiken om een treinstel weg te slepen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin