Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
  

Auteur Topic: ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012  (gelezen 7856 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Gepost op: 12 February 2012, 10:14:04 »
Hallo,

Hierbij een aantal foto's van de winterwegsleepdienst loc met de extra koppeling voor het wegslepen van reizigerstreinen.


Loc 6451 onder de kap te Rotterdam Centraal.




De koppeling geplaatst. Zicht op de voorzijde.


Zicht op de zijkant.


Vanaf boven gezien, Zo word niet met de loc gereden. Koppeling wordt pas geplaatst als er gekoppeld kan worden met een stel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 10:19:30 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2012, 10:17:06 »

De koppeling op de vloer van de 6400 loc.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2012, 10:24:01 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Bas

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2012, 10:30:14 »
Dat klopt, ik heb geen idee wat ze exact wegen maar samen met een collega was het te doen. Alleen het tillen vanuit de ballast tot op de loc... drama ;-)

Je maakt het ook maar 1 of 2 keer mee in een jaar en dat is al veel.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 12:04:21 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2012, 11:54:04 »
Nooit een pretje als je die krengen in je eentje moet inhangen en instellen...je tilt je de ellende....

Als de ARBO dan maar geen bezwaren maakt....
Stel je voor dat er ook nog een kraan moet komen om die koppeling te plaatsen.  :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2012, 11:55:09 »
Waarom wordt er met koppeling gereden?

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:28 »
Is sneller dan een sleeptouw met zo'n vlaggetje gok ik ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2012, 11:58:56 »
heb je wel es naar een treinstel gekeken? ::)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2012, 12:10:42 »
Hi,

Een normale schroefkoppeling van goederentrein en getrokkentreinen zitten op loc's.
Treinstellen hebben een zogenoemde scharfenbergkoppeling.
Om die dus te kunnen slepen heb je deze hulpkoppeling nodig.
Ertstreinen rijden weer met een AK (automatische koppeling) daardoor werden voorheen koppelwagens ingezet.
Tegenwoordig zijn er ook BR 189 locjes met AK hierdoor vervalt de koppelwagen.
Heel vroeger kon er ook met een koppelstang worden gewerkt. De treinstellen hadden aan de voorzijde een oog (haak)
en daar kon de stang omheen met een pin erdoor en kon op die manier worden gesleept.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2012, 12:46:54 »
Worden sloopstellen ook op deze manier gesleept, of nieuw materieel?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:38 »
Doorgaans wel ja, voor zover ze met locs gesleept worden dan.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2012, 12:50:57 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2012, 13:10:44 »
Hoi,

Dat ding heb ik afgelopen vorige week zaterdag tot mijn spijt van véél te dichtbij in actie gezien...Ben ermee van de baan gesleept. Toen zat de koppeling er overigens gewoon op. Heb daar foto's van, moet ik alleen nog van mijn telefoon naar de computer en dan weer naar hier beamen... Als ik de komende dagen veel tijd over heb...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2012, 13:12:14 »
Ik weet dat er bij de oude mat 54 stellen in het bagageruim altijd een extra koppeling hing voor als het treinstel gesleept moest worden met een dieselloc.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:ProRail winterwegsleepdienst 6400. Winter 2011/2012
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2012, 13:17:08 »
Bij nieuw materieel zetten ze op goederenwagens dit soort kopppelingen en hebben ze remwagens bij zich. Treinstellen kunnen vaak niet voldoende remvermogen leveren puur op lucht wanneer ze gesleept zijn en goederenwagens kunnen een veel hoger gewicht beremmen dan dat ze daadwerkelijk wegen (ze moeten immers zichzelf beladen kunnen beremmen) en die kunnen zo dus zorgen voor voldoende remvermogen. Bij nood, zoals hier met slepen, is er sprake van een bijzondere situatie en wordt er aannemelijk langzamer gereden en het treinstel moet toch weg, dus zal dat minder remvermogen wel loslopen.

Volgens mij heeft een treinstel als deze geremd wordt door een lok met de treinleiding net zoveel remvermogen als wanneer vanuit het treinstel zelf geremd wordt. De remwerking is hetzelfde als bij goederenwagens, alleen zit er bij treinstellen een EP-rem op, maar die sturen dezelfde remcilinders aan met dezelfde hoeveelheid lucht. En als het remvermogen minder zou zijn doordat bijvoorbeeld de ED-rem (remmen op de motoren, deze neemt dan de pneumatische rem over) niet mee zou werken zal het niet zoveel minder zijn dat er langzamer gereden moet worden.
Bij een goederenwagen moet het remvermogen aangepast worden aan het gewicht van de belading (handmatig of automatisch), en heeft niet altijd maar een hoog remvermogen. Met name omdat dat vlakke plaatsen kan opleveren bij een remming op gladde sporen, als die goederenwagen leeg is. Dan kan je dus ook niet dat hoge remvermogen gebruiken om een treinstel weg te slepen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin