Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:45:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 11:44:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 11:43:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
  

Auteur Topic: Van Hunsow naar Ezonstad!  (gelezen 32197 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #90 Gepost op: 26 October 2012, 23:53:00 »
Ik ben al net zo'n liefhebber van het gedoe met hout als jij en ben zoals je weet al een hele tijd bezig - ondertussen steeds smoesjes verzinnend om wat anders te gaan doen - om mijn baan  rond te krijgen. Toch wordt het gewoon hout.
Mdf, zachtboard, karton en weet ik veel heeft nu eenmaal niet de goede eigenschappen van triplex/multiplex.

Ik heb zelfs in een blad gezien dat ze een baseboard maakten van piepschuim, ja dan wel dat lichtblauwe, maar of dat nou echt minder werk is?...

Gewoon doorbijten, en als je het te duur vindt 's nachts op de bouw gaan kijken.  ;D

Leen.


Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #91 Gepost op: 26 October 2012, 23:58:45 »
Jij ben vast hartstikke duur ;D

Nou ja, als jij vanaf februari tot oktober er over doet en Martin het in een weekend in elkaar knikkert, dan is Martin vast goedkoper  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #92 Gepost op: 27 October 2012, 00:01:56 »
HA, da's een mooie ;D

Oké, toch hout dus. 16 mm vind ik wel erg dik, dat moet wel dunner (niet döner, want daar zitten poep bacteriën op :P) kunnen lijkt me en dan lijkt me wat ik bij jou gezien heb Leen wel prima, 9 mm dik. Nou ja, dan maar in fase's, plaatje voor plaatje.

Omdat de baan uit in ieder geval 2 lagen gaat bestaan is het ook wel fijn om wat dunner materiaal te nemen, dat is wat bewerkelijker en er blijft tussen de lagen meer ruimte over. Goed, waar is er hier een bouwterrein...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #93 Gepost op: 23 November 2012, 22:18:35 »
Zo, de kogel is door de kerk. Wilde eigenlijk multiplex platen, maar dat hout is gewoon te duur. Daarnaast heb ik diverse banen van clubleden bekeken en die gebruiken eigenlijk meestal MDF met het voordeel dat het zich goed laat verwerken zonder problemen. Het zal dan uiteraard niet dat dunne 3 mm werk zijn, of de 9 mm van het multiplex wat ik in gedachten had, maar 12 mm dikte hebben. Vooruit maar, dat is dan maar zo... Morgen maar eens ff shoppen! (y)
Spoor 0 adept

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #94 Gepost op: 23 November 2012, 22:23:04 »
Als dat maar goed gaat....
*Kopfschüttel*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #95 Gepost op: 23 November 2012, 22:58:16 »
Wat dan? Zo erg is dat mdf toch niet?
Spoor 0 adept

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #96 Gepost op: 23 November 2012, 23:05:38 »
Hm hm....

Nogal zwaar, werkt nogal, met die dikte wat lastig te bewerken...

Kom eens hier langs voordat je begint, misschien krijg ik je nog "om"   ;)

Grt

Ferry

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #97 Gepost op: 23 November 2012, 23:07:24 »
Nee... kweenie, ik ben geneigd te zeggen dat het de neiging heeft krom te trekken, vooral icm vocht(ige omstandigheden)... voor zover ik uit eigen ervaring kan zeggen. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan multiplex, maar misschien ben ik ouderwets... ::)
Laat ik het zo zeggen, ik heb het geprobeerd en toch teruggekeerd naar multiplex. Misschien meer mensen met (andere) ervaringen?

Groet,
Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #98 Gepost op: 23 November 2012, 23:16:20 »
Niet om het een of ander maar in de Duitstalige literatuur over het bouwen van modelbanen (o.m. "Werkstattbuch Modellbanhbau" van Bernard Stein) wordt het gebruik van MDF ten zeerste ontraden.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #99 Gepost op: 23 November 2012, 23:23:25 »
Ja ,ik had precies zo'n frame staan op zolder , maar dan met het toendertijd gebruikelijke spaanplaat (is dus vergelijkbaar met MDF) .
Is wegens kromtrekken en te hoog gewicht nooit afgekomen en ondertussen weer afgebroken .
Ben nu bezig met een aantal modules .
Met modules kan je ook een grote vaste baan maken die eventueel toch verhuisbaar is .

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #100 Gepost op: 23 November 2012, 23:48:30 »
Gloeiende gloeiende... Ben dat hele stomme geldverslindende houtwerk nu al spuugzat. Raar ook dat het 'vroegah' gewoon goed ging met spaanplaat terwijl alles nu met hightech materialen zou moeten omdat het anders fout zou gaan, waarbij we 'vroegah' niet anders wisten en deden. En eerlijk gezegd voldeed dat voor die tijd prima. Ik krijg dan soms ook meer het idee van een (in dit geval bouw)hype die gevolgd moet worden, want anders zou je er niet meer bij horen. Maar goed, aan de andere kant, het is ook een eenmalig iets en dat wil ik niet fout doen, dus dan maar liever goed. En als er tegenwoordig andere ervaringen zijn met mdf en spaanplaat tsja, wie ben ik dan om het tegen te spreken. Het zal wel aan de nieuwere huizen liggen, die zijn blijkbaar allemaal koud, vochtig en tochtig en dat had je vroeger natuurlijk niet...

Wat betreft dat argument van het lichte hout, dat heb ik meer gehoord maar daar zie ik het nut niet van in. Alsof ik er dagelijks mee door huis rond ga sjouwen ;D Dat zal misschien meer voor modulebouw van toepassing zijn, maar dat doe ik in dit geval natuurlijk niet. Alleen kost multiplex het drievoudige van mdf, dus dan maar plaatje voor plaatje gloeiende gloeiende. Goed. Multiplex it is. Morgen 1 plaatje multiplex halen...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #101 Gepost op: 23 November 2012, 23:52:09 »
maar verder is dit een hele ontspannende hobby.....  8)


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #102 Gepost op: 23 November 2012, 23:53:13 »
Dat wel...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #103 Gepost op: 23 November 2012, 23:53:49 »
Het wordt aanzienlijk minder begrotelijk als je alleen maar multiplex gebruikt daar waar de rails komt te liggen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #104 Gepost op: 23 November 2012, 23:54:28 »
Komt best goed ! Succes morgen  ;D