Het probleem waar ik helaas tegenaan loop is dat betrokkenen wel willen vertellen, maar het liever niet gepubliceerd zien in combinatie met hun naam. Daar moet ik nog even wat op verzinnen Eelco
Begrijpelijk, en dat brengt de museumwereld helaas wel schade toe. Denk maar aan andere, met veel bombarie gepresenteerde plannen....
Een paar grotere geesten dan ik (maar wiens inzet en kennis ik blind vertrouw) hebben er hun blik over laten schijnen en besloten dat "rustig afwachten" de enige optie is.
Het spijt me zeer, maar een TEE DE IV gaat er nooit meer komen. Het hercreëren en op het spoorwegnet toegelaten krijgen van een herbouwde motorwagen is zo goed als onmogelijk en een serieuze poging zou minimaal enkele miljoenen kosten. Zeker als je dat grensoverschrijdend zou willen inzetten. Een kostendekkende exploitatie van dieselmaterieel op de hoofdlijn is eveneens niet reëel. De groep liefhebbers is eenvoudigweg te klein. Kijk voor de aardigheid even naar de website van de stichting DE3 (wegens gebrek aan belangstelling gaat de rit niet door…) Wil je de massa bereiken dan moet er stoom uit komen. Of je moet een beroemde DJ regelen die erop blijft hameren hoe bijzonder het is En zelfs dan valt het niet mee om het zaakje in de lucht te houden. Groot respect dus voor de projecten die wel lukken!
Om je even uit de droom te helpen, géén enkel stuk museummaterieel laat zich kostendekkend exploiteren hoor, ook een stoomlokomotief niet die in exploitatie nog duurder is dan een diesel...
Wanneer komt een of andere provinciale bestuurder er achter dat als ze de concessie voor een secundaire lijn aan een museumorganisatie gunnen, er helemaal geen subsidie bij hoeft, maar ze zelfs een aandeel in de winst kunnen vragen? Dirk