BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: eric10nl op 31 januari 2012, 11:01:22

Titel: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: eric10nl op 31 januari 2012, 11:01:22
De Stichting Transportmuseum Lelystad wil oude voertuigen samenbrengen in een museum. De locatie die de stichting op het oog heeft is de treinremise in Lelystad-Noord.

De bedoeling is dat er verschillende soorten treinen, vrachtwagens, auto's en brommers komen te staan. De initiatiefnemers willen van het transportmuseum een toeristische trekpleister maken en daarnaast gaan samenwerken met scholen op het gebied van scholing en werk.

Grote partijen als Strukton, Grontmij, het Openluchtmuseum in Arnhem en het Spoorwegmuseum in Utrecht hebben hun medewerking toegezegd.

Bron: Omroep Flevoland

Eric

Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Papierbouwer op 31 januari 2012, 11:07:49
Leuk! :)
En voor mij ook lekker dichtbij!

Erik
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: henk op 31 januari 2012, 11:18:29
Er komt ruimte vrij in die remise nu de lijn wordt doorgetrokken? Ook handig voor het museum om het nodige materieel te stallen. Of er erg veel mensen gaan kijken is wat anders. Het Aviodome is de polder niet erg goed bevallen.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Marc tramt op 31 januari 2012, 11:22:51
Waar staat die remise??

En (kritische noot) medewerking toezeggen is mooi, financiering toezeggen is beter.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: rene w. op 31 januari 2012, 11:36:23
trein remise? Zeg ik rij niet op een tram hoor  ::)

Ach grappig deze voorzitter wilde een tijd geleden ook de flevolijn/hanzelijn in model
nabouwen met hulp van prorail, maar prorail is toch met een iets betrouwbaardere partij in zee gegaan.

trouwens NSR/Nedtrain hebben de beschikbare sporen juist zelf hard nodig dus zomaar even sporen afstaan zal wel niet gebeuren.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Bas van Heiningen op 31 januari 2012, 15:48:35
Ik heb deze verhalen al eerder gehoord. Nu dus weer een nieuwe poging.
Ik zeg nu eerst zien dan geloven.

Bas
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Menno 1846 op 31 januari 2012, 16:03:08
Uurke rijden vanaf hier....
Zou wel mooi zijn als de TEE een onderdak daar krijgt!!
Greetz:Menno
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Ascona op 31 januari 2012, 19:02:36
is ook wel een leuke spot om daar meetings te houden van oldtimer auto clubs,lekker centraal ook.
ben benieuwd!
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: JAB van Ree op 31 januari 2012, 19:27:02
Het zou mooi zijn voor de clubs die hier mee bezig zijn, maar ik vrees net als Henk dat bezoekers aantrekken wel eens kon tegenvallen. Het is voor vrijwel alle Nederlanders toch een pokke-eind rijden...
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: timtrein op 31 januari 2012, 19:50:02
Dan zie ik eerlijk gezegd veel meer potentie voor Amersfoort. Mooie centrale plek, en de NVBS zit bovendien ook vlakbij, die zullen daar ongetwijfeld ook een vorm van samenwerking willen aangaan. En veel ruimte en wellicht zelfs een of meer loodsen te verwerven of te bouwen op de iets langere termijn.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: MHS84 op 31 januari 2012, 20:02:19
Het Aviodrome heeft ruimte beschikbaar. ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: JAB van Ree op 31 januari 2012, 20:23:10
Sja Tim, maar vrijwel alle interessante panden op 't Amersfoortse zijn reeds commercieel verhuurd en daar kunnen de clubs zich niet mee meten...
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Hans Wolbers op 31 januari 2012, 21:18:30
Het Aviodrome heeft ruimte beschikbaar. ;D

Kunnen de vliegtuigen ook blijven, is ook transport.
Het Nationaal Transportmuseum in Lelystad.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: timtrein op 31 januari 2012, 22:18:16
@JAB, wat niet is kan altijd nog komen.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: ANDREUS op 01 februari 2012, 16:06:22

Ik woon toch al meer dan zes jaar in deze mooie stad, maar ik heb nog nooit enig vorm van een remise of werkplaats kunnen ontdekken. Behalve dan het verblijf[je] van de schoonmaakploeg.

Dus wie vertelt me waar die werkplaats zou moeten staan, helaas heeft het AVIODROME [zou een mooie combinatie kunne worden] geen spooraansluiting, sterker nog da's nog al een stukkie fietsen verder.

Oke wie weet meeeeer...
ANDREUS
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: eric10nl op 01 februari 2012, 16:28:33
Het Aviodrome heeft idd ruimte genoeg en je zou ook wat voor de museum clubs kunnen betekenen, maar ja een spoor ontbreekt en 8 kilometer naar station Lelystad leg je niet zomaar even aan.
 
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: MarklinKoen op 01 februari 2012, 16:29:37
Zou hier ook ruimte zijn voor een motorpost?? ;D
Heeft iemand een mailadres oid van de stichting/voorzitter?

Groet,
Koen
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Henk Boshuyzen op 01 februari 2012, 16:57:19
Zou hier ook ruimte zijn voor een motorpost?? ;D

Waar haal je die dan vandaan?
Uit je eigen Marklin verzameling?

Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: JAB van Ree op 01 februari 2012, 18:03:41
Er is al een fraaie mP bewaard door het NSM, waarom een extra mP bewaren?
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: tinus op 01 februari 2012, 18:36:19
Da's toch heel erg in tegenwoordig?
Liefst bewaren ze de hele serie vandaag de dag...


Tinus.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: martijn v m op 01 februari 2012, 18:40:20
Nee niet de hele serie.

Alleen maar alle varianten  ::)

Maar een MP in PTT outfit vind ik  wel leuker dan zon saai bruin ding
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: MarklinKoen op 01 februari 2012, 19:02:17
Inderdaad, PTT uitvoering. Maar de plannen zijn heel uitgebreid, als er vordering is meld ik het wel ergens  8) :) (beetje vaag, maar er zijn plannen voor een spoorweghistorie-museum. Plannen volgen, zoals gezegd)

Groet,
Koen
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: robin binsbergen op 01 februari 2012, 19:25:01
Alleen maar alle varianten  ::)
Maar een MP in PTT outfit vind ik  wel leuker dan zon saai bruin ding

Ik wil niet lullig doen, maar de 3031 is nu juist zo'n saai bruin ding... En laat dat nu net de originele PTT-uitvoering zijn.

En zoals gezegd, we hebben genoeg als we van alles 1 hebben, maar kennelijk hoor je er tegenwoordig niet meer bij als je niet je eigen treintje hebt  ::)

mvg,
Robin
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Reinier Z. op 01 februari 2012, 19:50:52
er zijn plannen voor een spoorweghistorie-museum.

Ah, die hadden we natuurlijk nog niet.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: martijn v m op 01 februari 2012, 21:27:24
Ik wil niet lullig doen, maar de 3031 is nu juist zo'n saai bruin ding... En laat dat nu net de originele PTT-uitvoering zijn.

En zoals gezegd, we hebben genoeg als we van alles 1 hebben, maar kennelijk hoor je er tegenwoordig niet meer bij als je niet je eigen treintje hebt  ::)

mvg,
Robin

ik bedoel de geel rode uitvoering.
Niet de bruine.

Maar een nieuw spoorweg museum lijkt mij niet handig.

Als ze er nou een straatbeeld museum van maken zou dat heel interessant zijn.
Dus met bussen Gemeente reiniging's voertuigen politie/brandweer en ambulance voertuigen.
zou ik er zeker 1 keer per jaar heen gaan en dat bestaat nog niet
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Peter Kleton op 02 februari 2012, 10:34:38
Zijn de plannenmakers al eens zelf wezen kijken wat er in Lelystad Opstelterrein aan gebouwen staat?
Of denken ze ,dat dit het eindpunt van een tramlijn is ,met een remise gebouw dat straks na in gebruikneming van de Hanzelijn niet meer nodig is ?
Ik begrijp niets van zulke rare plannen....
 Peter
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: alk op 02 februari 2012, 23:09:09
De plannenmakers komen zelf ook uit Lelystad en zijn goed op de hoogte. 't is alleen jammer dat Omroep Flevoland (bron van het eerste bericht in dit draadje) niet goed geluisterd heeft en daardoor niet geheel correcte informatie in hun bericht hebben gezet.

Mvg,

A3
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Simon Stenneberg op 03 februari 2012, 07:10:37
In RailMagazine nr 291 van Januari/Februari 2012 staat op blz 24 dat de stichting TEE mogelijk opgaat in de Stichting Transportmuseum Lelystad. Er wordt hier echter nog geen vaste locatie genoemd, wel "een voorstel om met spoed een spoor neerleggen waarop de TEE opgesteld kan worden".

http://www.nicospilt.com/pdf/Nieuwsbrief_nr_17_december_2011.pdf

Ik denk dat het geen goede locatie is; Lelystad ligt gewoon te ver weg. Dat is volgens mij de reden van tegenvallende bezoekersaantallen bij de Batavia-werf en het Aviodrome...
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: henk op 03 februari 2012, 07:55:15
Ik denk dat de instantie die dat opstelspoor moet gaan betalen, dan wel graag zal willen weten wat de stichting verder met die TEE-bakken van plan is. Tot in den eeuwigheid op een opstelspoor stallen heeft ook weinig zin. Dan is een enkele kopbak wel genoeg. Lijkt me sowieso genoeg. Gewoon in het Spoorwegmuseum.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: RICROO op 03 februari 2012, 10:51:47
Eens met Henk.

Wat mij elke keer weer opvalt is dat bij evenementen het publiek warm loopt voor zaken als een TEE, maar dat er verder weinig steun vanuit overheden en of particuliere instellingen komt om een initiatief verder te ontwikkelen. Kijk even naar het rijdend materieel van NS, het spoorweg museum draagt haar steentje bij, diverse museum organisaties doen flink hun best om de boel op de rails te houden. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een deel van de railinfra, bijveerbeeld een rangeer terrein of opstel terrein dat niet meer gebruikt wordt, aan een groep van organisaties ter beschikking te stellen zodat zij daar hun materieel voor onderhoud en restauratie werkzaamheden kunnen plaatsen en vanwaar men met rijvaardig materieel het spoor op kan om de spullen landelijk te tonen.

En Lelystad........? Ja wat zal ik over die plek eens zeggen. Of nee, dat hoeft niet, er is in de afgelopen jaren al genoeg gezegd in de pers. En daarom gaat niemand er naar toe.

Richard

Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Bas van Heiningen op 03 februari 2012, 10:55:57
Het probleem met niet gebruikte delen is dat deze NS Poort/Prorail geen geld opbrengen. Dus voor een commercieel bedrijf is het dan gauw 1 + 1 = 2 Ze verhuren het liefst deze sporen. En ja Lelystad is een niet gunstige lokatie.

Bas
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: RICROO op 03 februari 2012, 10:59:18
Bas,

Dat is dus het probleem, overheden zouden de kosten kunnen nemen voor dergelijke terreinen om rijdend erfgoed in stad/ere te houden. ProRail en eventuele andere eigenaren kunnen ook meedenken in constructies. Enfin, in vele landen om ons heen lijkt men zich bewuster van de waarde van dit soort zaken.

Richard
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: ucsdcom op 21 juni 2016, 15:07:37
Het transport museum lijkt nog altijd geen stap verder gekomen te zijn of wel? Toch zou ik het eeuwig zonde vinden als de Tee zou verdwijnen wegens geldgebrek etc. Doel van de stichting Tee is altijd geweest om een restauratie uit te voeten met daarnaast de torenhoge ambitie een motorwagen te bouwen. Ik zou het graag zien gebeuren, maar kan mij nauwelijks voorstellen dat de stichting voldoende financiele middelen heeft om dit tot uitvoer te brengen. En het spoorwegmuseum is erg selectief en heeft al loodsen vol staan met materieel wat we nooit zien. Ook kiest het NSM ervoor materieel te laten verdwijnen. Rijvaardig houden lukt ze al helemaal niet, veel te kostbaar.

Wat moet dan een stichting die driekwart Tee heeft?

Mocht er geld zijn aan die kant, dan zou ik adviseren dat ze haast maken met de aankoop van een plan-U diesel. Die motorwagens lijken in Tee rood geschilderd nog het meest op de Tee motorwagens en ik denk dat dat de enige en dichtst benaderbare optie is om de Tee ooit een rijvaardig geheel te maken.

Ik ben wel benieuwd wat jullie hierover denken. Hoe is die Tee te redden?
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: robin binsbergen op 21 juni 2016, 16:42:15
En het spoorwegmuseum is erg selectief en heeft al loodsen vol staan met materieel wat we nooit zien. Ook kiest het NSM ervoor materieel te laten verdwijnen. Rijvaardig houden lukt ze al helemaal niet, veel te kostbaar.

Geloof dat je iets beter je huiswerk moet doen voordat je een of ander kul-verhaal de wereld in schopt. Dat de Heimwee niet meer rijdt wil niet zeggen dat het NSM helemaal niet meer rijdt.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 21 juni 2016, 16:53:03
Ook kiest het NSM ervoor materieel te laten verdwijnen. Rijvaardig houden lukt ze al helemaal niet, veel te kostbaar.

Ik denk dat jij eens moet kijken naar wat het NSM allemaal op de baan heeft gekregen aan museummaterieel sinds 1989. Als je dat gedaan hebt, mag je zeggen dat je bewering inderdaad geen hout sneed.

Voor wat betreft de TEE: twee kopbakken bewaren. Eentje als TEE, eentje als Northlander en bij toerbeurt exposeren in het spoorwegmuseum als iconen van internationaal treinreizen.

Eelco
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: henk op 21 juni 2016, 17:17:35
Eentje lijkt me wel genoeg. Waar staat het spul trouwens? Ik zag vandaag wat bakken in Amsterdam staan, maar niet allemaal leek het wel. Ze zagen er ... eeeeh .... niet best uit.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: ucsdcom op 21 juni 2016, 17:43:19
Dank voor jullie vlotte reacties. OK blijkbaar was ik te kort door de bocht met mijn opmerking over het rijvaardig krijgen. Dat is mij wel helder nu. Dat is ook goed te horen. Niets heerlijker dan een rijdende trein.

Ik ben tegelijkertijd nog steeds wel heel nieuwsgierig wat anderen denken over die Tee. Ik ben nog steeds bang dat die zo een stille dood sterft, terwijl het toch een heel markant treinstel is. Vooral met zo'n brullende motorwagen erbij was dat een spectakel.....
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 21 juni 2016, 17:53:19
Voor een goed stel is een compleet nieuwe motorwagen nodig. Voor een nieuwe motorwagen heb je naast een grote zak kwartjes , ook nog de medewerking van clubs als ILT en vermoedelijk Ned Train (of in ieder geval een gecertificeerde bouwer / onderhouder) nodig. Op zich kan je die certificering helemaal zelf optuigen, maar dat regel je ook niet 1-2-3. Voor een stel als de TEE RAm "grandfatherrights ....... ik help het je hopen, maar ik betwijfel het.

Kortom, tussen dromen en daden staan wetten en praktische bezwaren.

Niets is onmogelijk, maar zoals ergens bij een vergelijkbare club op de directiekamer staat:

Om je dromen te realiseren helpt het om wakker te zijn als kansen zich voor doen.

(En een flinke portie lobbyen en vriendendiensten klaarstomen helpt ook)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Dennis83 op 21 juni 2016, 19:40:00
Een complete TEE is een illusie. Dat ga je echt niet voor elkaar boksen. Alleen de benodigde geldschieters alleen al ga je niet bij elkaar krijgen. Zoals hierboven al meerdere keren gezegd is ben ik ook een voorstander van 1 of 2 goeie bakken in het NSM. De TEE is beeldbepalend geweest voor het internationale treinverkeer. Dus een deel, een kopbak, hoort wat mij betreft in het NSM.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Joop_L op 21 juni 2016, 20:07:17
Motorwagen bouwen is inderdaad het grootste probleem, naast dat de Stichting TEE voorzitter het verbruid heeft bij NedTrain, en daardoor geen plek meer heeft om te knutselen. Er zijn diverse opties aangedragen, zijn helaas allemaal afgewezen. De laatste en meest handigste was om spoor 1 op Llso te verlengen en hem daar te stallen. Konden de vrijwilligers er ook weer mee aan de slag. ProRail wilde het niet, helaas.

@Henk. De TEE staat nog steeds te verpieteren in de kooi op de Dijksgracht.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Joop_L op 21 juni 2016, 20:08:59
Eentje lijkt me wel genoeg. Waar staat het spul trouwens? Ik zag vandaag wat bakken in Amsterdam staan, maar niet allemaal leek het wel. Ze zagen er ... eeeeh .... niet best uit.
Staan 4 bakken in de kooi en 1 op de Watergraafsmeer.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 21 juni 2016, 20:21:15
Motorwagen bouwen is niet moeilijker dan een stoomloc.

Met een NS stoomloc het huidige hoofdnet op levert veeeeeel hoofdpijn en gedoe op exploitatie technisch

Met een DE stel echter ........
- leuke Vmax
- beide kanten op even hard, dus geen gedoe met keren
- ATB / ERTMS inbouwen is geen onmogelijkheid
- redelijke exploitatiekosten qua brandstofgebruik ed
- restauratie er in (uit mijn hoofd)
- Een Nederlands icoon (NL vinding ook ??)

Je zou de vraag kunnen stellen of je nu voor een herbouw gaat van een TEE RAm motorwagen in de oorspronkelijke vorm, dus met een identieke motor en walzen E schakeling, of dat je gaat voor een moderne diesel en halfgeleider gestuurde draaistroommotor. Het enige wat je echt terug wilt hebben is het uiterlijk van de draaistellen, wat daar achter / in zit ........

Kortom .........

Als de wil er maar is en de sociale vaardigheden .......
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: jjg koopmans op 21 juni 2016, 20:46:38
Het probleem is dat de herbouw aan alle eisen die aan nieuw materieel worden gesteld moet voldoen. Het is niet een zaak van herbouwen volgens oude tekeningen, maar nieuw ontwerpen compleet met testen op de drukbank!
Eea kost miljoenen en is dat volstrekt onhaalbaar.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 21 juni 2016, 20:59:13
Volgens mij is Tornado ook niet op de drukbank geweest en ik gok voorzichtig dat ze in de UK nog strikter zijn qua regels, dus ik ben voorzichtig optimistisch dat daar doen aan zou moeten zijn. Niet makkelijk, maar ook niet onoverkoombaar

De mannen van Tornado roepen altijd dat het papierwerk rond de loc meer weegt dan de lok zelf ;-)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: ivanzon op 21 juni 2016, 21:08:16
Tornado is volledig herberekend, en praktisch 'modern steam'. Alleen het opnieuw ontwerpen van het cilinder blok is niet gedaan omdat daar te weinig tijd voor was.

Eigenlijk is het een totaal nieuwe locomotief in een oud kostuum
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 21 juni 2016, 21:13:35
En wat zou daarin dan het verschil zijn met een motorwagen van de TEE RAm ??

Dat is ook
Eigenlijk .... een totaal nieuwe locomotief in een oud kostuum

Zeker met een moderne diesel en een AC installatie
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Simon Stenneberg op 21 juni 2016, 22:11:14
Het lijkt mij wel een stel met potenties, zoals gebruik als rondrijdend restaurant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN8602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN8602.jpg)

Zolang herbouw van een motorwagen geen korte termijn kan zijn, kan opknappen van de huidige bakken dat toch wel zijn? Er zijn genoeg E- of D-locs die daarvoor (tijdelijk) ingezet kunnen worden lijkt mij.

Misschien wel een fase-model:
1. Interieur en exterieur opknappen en als restaurant exploiteren op een tijdelijke vaste plaats
2. Bakken rolvaardig maken en (ook) als rijdend restaurant exploiteren met tijdelijke tractie
3. Herbouwen motorwagen en overbodige stuurwagen plaatsen in NSM o.i.d.

Ik heb alleen niet zelf de kennis, netwerken en middelen om het te doen.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 21 juni 2016, 22:15:29
Tsja, voor de TEE op de schop gaat misschien de stichting even op de schop.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 21 juni 2016, 22:20:11
Ach voor die oplossing is ook een historisch verantwoord precedent: in Canada zijn de motorwagens ook al vervangen door een loc die ze standaard voorradig hadden.

Dus hoe vergezocht is het om er een 2200 voor te zetten .......  8)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Post49 op 21 juni 2016, 23:29:11
Motorbak plan U? Nou we toch bezig zijn. 't Is wel Werkspoor. ;D

Gr. Erik.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 21 juni 2016, 23:57:20
Voor een nieuwe motorwagen heb je naast een grote zak kwartjes , ook nog de medewerking van clubs als ILT en vermoedelijk Ned Train (of in ieder geval een gecertificeerde bouwer / onderhouder) nodig.
Vergeet maar dat Nedtrain je daarin gaat helpen, van een groot deel van de hedendaage 'grote' projecten wordt de enginering etc al uitbesteed en doen ze dat dus zelf ook niet.

En zeker voor een eenling past dat niet in de straat van Nedtrain en als ze al wat willen doen voor je wil ik niet weten hoe groot de factuur is die je krijgt...
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: jjg koopmans op 22 juni 2016, 00:23:27
Volgens mij is Tornado ook niet op de drukbank geweest en ik gok voorzichtig dat ze in de UK nog strikter zijn qua regels, dus ik ben voorzichtig optimistisch dat daar doen aan zou moeten zijn. Niet makkelijk, maar ook niet onoverkoombaar

De mannen van Tornado roepen altijd dat het papierwerk rond de loc meer weegt dan de lok zelf ;-)
Het punt is dat voor stoomlocs "paternal rights" worden gehanteerd en voor diesels dat niet mag. Het heeft dus geen enkele zin allerlei opties te verzinnen, de motorwagen zou moeten worden herbouwd volgens de nu geldende regels dus bijv met buffers en de bijbehorende constructie er achter.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: JAB van Ree op 22 juni 2016, 11:08:33
Plan U motorbak kan niet het benodigde vermogen leveren, zowel niet voor tractie als voor boordnet. En heeft ook geen compressor aan boord, terwijl bij TEE die volgens mij in de motorbak zat?
Bovendien is de combinatie niet toegelaten (je moet dus alsnog toelating regelen) en als laatste is de staat van de 113, 116, 117 en 191 mBDk's dusdanig dat het mij financieel onhaalbaar lijkt...
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 22 juni 2016, 12:13:03
Gewoon vierdelig maken met twee stuurstanden. Deze hebben de AK op normale hoogte zitten, dus prima mee te nemen met de hulpkoppelingen achter een loc....
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: ivanzon op 22 juni 2016, 12:26:14
Glasvezel opzetstuk fabriceren voor foto doeleinden en een NOHAB ervoor.
Of een andere bastaard ALCO ervoor...
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 24 juni 2016, 21:03:19
Gewoon vierdelig maken met twee stuurstanden. Deze hebben de AK op normale hoogte zitten, dus prima mee te nemen met de hulpkoppelingen achter een loc....
Iedereen een fleecekleedje mee en klaar  ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Bas, Dordrecht op 24 juni 2016, 23:35:55
Niet zu moeilijk doen over nabouwen etc...gewoon een FP7 uit Canada halen en klaar ben je....is ook nog historisch verantwoord 😇

Groeten

Bas
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Maartenw op 25 juni 2016, 09:59:51
Niet zu moeilijk doen over nabouwen etc...gewoon een FP7 uit Canada halen en klaar ben je....is ook nog historisch verantwoord 😇

Groeten

Bas

Asdruk slechts 30 ton....  ;)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Edwin2121992 op 27 juni 2016, 08:13:03
Zou er dan eindelijk een 1100 in TEE kleuren komen om de TEE rond te trekken? ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: dwem op 28 juni 2016, 13:55:25
Eén rijdende 1100 in NS kleuren zou al heel erg mooi zijn.

Dirk
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 29 juni 2016, 00:09:26
Eerst maareens één gewoon op de baan lijkt me al heel wat...  ;)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 29 juni 2016, 05:26:29
Is er al hoor,  de 1122.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: draisinenl op 29 juni 2016, 05:45:00
De 1125 toch...

Michael
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: ingenium op 29 juni 2016, 06:11:53
Door die stomme nummerwisseling ontstaat er nu verwarring denk ik?

De 1125 van het NSM (welke een tijd het nummer 1122 gedragen heeft) is gerestaureerd en zo goed als dienstvaardig toch?

De echte 1122 staat bij KLOK en mag niet zelfstandig de baan op.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 29 juni 2016, 06:50:34
Nou ja, dat dus. Het is nog vroeg   ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Rick op 29 juni 2016, 07:14:11
Zou Thom dat niet weten of zit hij niet bij het NSM? :)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: robin binsbergen op 29 juni 2016, 07:40:58
die weet donders goed wat de status is van de 1125 ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Rob Ellerman op 29 juni 2016, 10:30:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aprilgrap_1-4-2003_RH__Albert_Rozenboom_-_small1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aprilgrap_1-4-2003_RH__Albert_Rozenboom_-_small1.jpg)

Of deze ervoor ...  ;D

Grtn,
Rob
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Hans Reints op 29 juni 2016, 10:48:13
Aan dit soort afbeeldingen had jij altijd een hekel, nu doe je het zelf. Je kan beter. :-[
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Rob Ellerman op 29 juni 2016, 11:14:35
Klopt, weet ik  ;) ;D. Je hebt een pb.

Grtn,
Rob
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 29 juni 2016, 19:13:06
Zou Thom dat niet weten of zit hij niet bij het NSM? :)

 ;D

Ze is bijna af, nog niet helemaal  ;)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: gvandersel op 30 juni 2016, 13:53:42
Maar alle treinen worden toch bewaart door ons modelbouwers. Er zijn honderden rijvaardige 1100, 1200 en 1300 te vinden in het land. En van het modernere spul 1600, 1700 en 1800 bestaan ook al de nodige rijvaardige uitvoeringen.
Gewoon met je tijd meegaan. Er lopen tegenwoordig ook wat meer mensen rond als vroeger (Adam en Eva).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: JSRail op 20 maart 2017, 12:21:33
Voor wat het waard is  ;)   Achter de schermen wordt er nog wel aan gewerkt. 

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/141824/lelystad-transport-museum-vraagt-steun-voor-plan (http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/141824/lelystad-transport-museum-vraagt-steun-voor-plan)

Nieuws is van zo'n 4 maanden terug .
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 20 maart 2017, 12:38:41
300.000 bezoekers per jaar... Tuurlijk....
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: henk op 20 maart 2017, 13:57:10
Ik denk dat ze Max Kooijmans erbij hebben gehaald.  ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Joop_L op 20 maart 2017, 14:32:56
Citaat
Waar moet het Transport Museum komen?
De stichting Transport Museum Lelystad heeft een kavel op het oog ten noorden van het Zuigerplasbos, direct naast het spoor. Zo kan er vanaf het rangeerterrein een aftakking worden gemaakt, waaraan ProRail zou willen meewerken. De locatie is volgens de initiatiefnemers goed bereikbaar.
Hier zet ik wel een paar grote ?? bij. ProRail wilde al niet eens meewerken aan het verlengen van het stroomloze spoor 1. De Stichting TEE had dat verzoek gedaan, zodat ze daar de TEE konden stallen. En een aftakking is leuk bedacht, alleen is daar helemaal geen ruimte voor.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: dwem op 22 maart 2017, 15:27:31
300.000 bezoekers per jaar........
Dat zijn er 1000 per dag als je op maandag dicht bent.
Waar laat je die, waar laten ze hun auto en welke extra verkeersmaatregelen heb je nodig? (oh nee, sorry, natuurlijk, pendeltreintje vanaf Lelystad)
Catering, veiligheid, kindervermaak, enz, enz.
En die mensen komen allemaal naar een paar ouwe treintjes kijken?
Kijk eens wat het Spoorwegmuseum allemaal moet doen om de rekening sluitend te krijgen elk jaar.
Pure fantasie allemaal.  Levert alleen maar teleurgestelde mensen op.

Dirk
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 22 maart 2017, 23:57:25
Dirk je schrijft precies wat ik ook exact in gedachten had.
In het Utrechtse word daar genoeg moeite voor gedaan en dat heeft daar ookal een rijke ervaring in.

Eveneens een rijke spoorcollectie, ik vrees dat je er heel wat bij moet gaan verzinnen om dat te over treffen, en een investering van enkele tientallen miljoenen lijkt me daar een ontzettend risico volle onderneming.
Het lijkt me dan ook stug dat al die genoemde partijen daar zo allemaal maar in toe zeggen....
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Bob R. op 23 maart 2017, 10:34:26
Het is dan ook geen spoorwegmuseum maar een transportmuseum.
Dat levert een veel groter publiek op, al lijkt mij 300.000 bezoekers ook wat veel...

Ook vergelijkbaar het scheepvaartmuseum, dat trekt jaarlijks 430.000 bezoekers (verbazingwekkend, als ik er ben is het altijd rustig).
Minder goed vergelijkbaar, openlucht museum in Arnhem 510.000 bezoekers.

Belangrijk is dat er heel veel te (unieks) te zien is, en dat er regelmatig wisseltentoonstellingen zijn.

 
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: martijn v m op 23 maart 2017, 11:48:48
Een transport museum in de breedste zin van het woord kan best succesvol worden denk ik.

Treinen trams bussen metro vrachtwagens vliegtuigen.

Zal best wel wat bezoekers trekken denk ik zo.

Greetz Martijn
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: dwem op 23 maart 2017, 17:04:14
Probleem is alleen dat er al zoveel musea zijn over dat onderwerp.
Alle echt unieke objecten/voertuigen zijn al ergens voor het publiek te bezien, en  dan niet (letterlijk) midden in de polder.

En je kunt zo'n museum echt niet gaan vergelijken met gevestigde en werkelijk vooraanstaande organisaties als het Spoorwegmuseum, het openluchtmuseum of de Keukenhof.
De Keukenhof verwacht trouwens 1.000.000 bezoekers hoorde ik vandaag.
Denken mensen werkelijk bijna 1/3 daarvan naar een vaag museum in Lelystad te krijgen?

Dirk
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 23 maart 2017, 17:22:21
Als je het aviodrome, de bataviawerf en dit museum samen zou kunnen voegen op een enkele locatie, dan zou je misschien dergelijke aantallen kunnen halen. Maar een museum ergens in de periferie in een polder, nee, dat is een soort wolkenkoekoekstad.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 september 2017, 09:56:32
Ik proef hier toch wel een tegenstrijdigheid:
Ik weet en realiseer me ook echt wel de veelheid aan mooie en boeiende projecten van de SGB.
Inderdaad, de SGB heeft al de handen vol aan de eigen projecten en plannen. Net als alle andere museumspoorlijnen. Ga er maar eens kijken, ze hebben allemaal een paar sporen vol met ouwe meuk waar ze ooit iets moois van willen maken.

Citaat
Wellicht dat alle bekwame museumspoorstichtingen met hun knowhow en vaardigheden de handen ineen moeten slaan in een club voor de grotebaandiesels.
Wat knowhow en vaardigheden betreft, die zijn bij de club rond het TEE treinstel volgens mij voldoende aanwezig. Ik heb de indruk dat het daar vooral een financieel probleem is. Het is geen kattepis om dat treinstel weer rijvaardig te krijgen. Te meer omdat de motorwagen compleet nieuw gebouwd moet worden.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 01 september 2017, 09:58:02
Wat knowhow en vaardigheden betreft, die zijn bij de club rond het TEE treinstel volgens mij voldoende aanwezig.

Precies: rond de club wel, binnen de club .......  ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 01 september 2017, 10:25:42
Ik heb de indruk dat het daar vooral een financieel probleem is.

Ach, dat is in elk geval niet het grootste probleem.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Edgar op 01 september 2017, 11:28:30
Het spijt me zeer, maar een TEE DE IV gaat er nooit meer komen. Het hercreëren en op het spoorwegnet toegelaten krijgen van een herbouwde motorwagen is zo goed als onmogelijk en een serieuze poging zou minimaal enkele miljoenen kosten. Zeker als je dat grensoverschrijdend zou willen inzetten.

Een kostendekkende exploitatie van dieselmaterieel op de hoofdlijn is eveneens niet reëel. De groep liefhebbers is eenvoudigweg te klein. Kijk voor de aardigheid even naar de website van de stichting DE3 (wegens gebrek aan belangstelling gaat de rit niet door…)

Wil je de massa bereiken dan moet er stoom uit komen. Of je moet een beroemde DJ regelen die erop blijft hameren hoe bijzonder het is  ;) En zelfs dan valt het niet mee om het zaakje in de lucht te houden. Groot respect dus voor de projecten die wel lukken!
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 01 september 2017, 11:43:37
Het spijt me zeer, maar een TEE DE IV gaat er nooit meer komen. Het hercreëren en op het spoorwegnet toegelaten krijgen van een herbouwde motorwagen is zo goed als onmogelijk en een serieuze poging zou minimaal enkele miljoenen kosten.

Laat ik het zo zeggen: alle mogelijkheden zijn er om de TEE weer op de lijn te krijgen, inclusief herbouwde motorwagen. Ja, het kost wat, maar de mogelijkheden zijn er.

Dat er niks mee gedaan is, dat is een ander verhaal. Een verhaal dat ik op dit moment aan het reconstrueren ben, om te laten zien wat er allemaal (niet) is gebeurd sinds de TEE weer naar Nederland kwam. Het probleem waar ik helaas tegenaan loop is dat betrokkenen wel willen vertellen, maar het liever niet gepubliceerd zien in combinatie met hun naam. Daar moet ik nog even wat op verzinnen  ;)

Eelco
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eric B op 01 september 2017, 12:44:45
Zelfs op dit niveau is de doofpotcultuur dus al doorgedrongen...  :o
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 01 september 2017, 12:48:54
Absoluut geen doofpot. Maar ik hou me hier aan wat ik geleerd heb als journalist: Als de mogelijkheid bestaat dat een bron beschadigd kan raken, moet ik erg zorgvuldig schrijven. En omdat iedereen elkaar kent in dit wereldje, moet ik nu even al mijn balanceerkunst toepassen  ;)

Maar de kern van het verhaal is: mogelijkheden waren er, er is alleen geen gebruik van gemaakt. Het enige wat ik nu niet doe is man en paard benoemen. Maar dat maakt dit nog niet tot een doofpot.

Eelco
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 01 september 2017, 13:18:02
Zelfs op dit niveau is de doofpotcultuur dus al doorgedrongen...  :o

ONZIN.

Er is een GROOT verschil tussen doofpot en het niet willen beschadigen van grotere doelen / belangen.

Bij iedere (hobby-)club is er een verschil tussen wat wel geïnformeerde medewerkers weten en datgene wat er bij Jan Publiek bekend is. Maar ...... als je goed leest kan je zelfs als geinteresseerde buitenstaander veel info halen uit de publiek beschikbare informatie.

Misschien gewoon eens vertrouwen hebben in de integriteit / goede bedoelingen van sommige mensen i.p.v. gelijk roepen "doofpot" ??

In de (spoor)museale wereld ben je afhankelijk van goodwill. En net als vertrouwen: dat komt te voet en gaat te paard.

Nu een stelling poneren over wat er aan de hand is, is allemaal heel erg (korte termijn) ego-strelend voor een berichtgever. Alleen of het grotere belang m.b.t. het behoud van het TEE stel er mee gediend is....... Een paar grotere geesten dan ik (maar wiens inzet en kennis ik blind vertrouw) hebben er hun blik over laten schijnen en besloten dat "rustig afwachten" de enige optie is.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eric B op 01 september 2017, 14:54:01
Misschien komt een dergelijke reactie wel voort uit het keer op keer met veel publiciteit, branie en bravour bekend maken dat er weer iets gevonden is, terug naar Nederland gehaald en opgeknapt gaat worden, wat jaren later nog staat te verkommeren, verroesten en verrotten.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eelco Storm op 01 september 2017, 15:10:22
Begrijpelijk, en dat brengt de museumwereld helaas wel schade toe. Denk maar aan andere, met veel bombarie gepresenteerde plannen....
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: dwem op 01 september 2017, 15:18:08
Het probleem waar ik helaas tegenaan loop is dat betrokkenen wel willen vertellen, maar het liever niet gepubliceerd zien in combinatie met hun naam. Daar moet ik nog even wat op verzinnen  ;)

Eelco

De Britten hebben daar een degelijke oplossing voor: zij noemen in dat geval als bron Mr. A.N. Other -- echt waar!

Dirk
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Eric B op 01 september 2017, 15:48:08
Begrijpelijk, en dat brengt de museumwereld helaas wel schade toe. Denk maar aan andere, met veel bombarie gepresenteerde plannen....

Daarom Eelco en ik ben van mening dat je dan maar "met de billen bloot" moet, eerlijk toegeven wat er fout gegaan is, duidelijk maken wat er moet gebeuren om de zaak weer "vlot te trekken" en op die basis nieuwe bronnen aanboren om het project WEL af te maken.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: henk op 01 september 2017, 16:18:07
Ik hoef geen namen, maar wel het verhaal. Ben reuzebenieuwd naar de exploitatieplannen. Dus wanneer kunnen we publicatie verwachten Eelco?  (y)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: guest7823 op 01 september 2017, 16:19:31
het is dus STICHTING TEE ........

En bij een stichting is de ENIGE partij die over zake beslist het stichtingsbestuur en als een bestuurslid als enige overblijft dan gaat d'r maar een persoon over, nl het overgebleven bestuurslid.......

En zo'n stichting kan eindeloooooooos blijven bestaan. Maar dat laatste overgebleven lid wegkrijgen ....... aint going to work  ;D

Je kan dit antwoord niet leuk vinden, maar .... het gewoon voor waar aannemen is het makkelijkste  (y)

En nee, nog Eelco nog ik zijn bestuursleden van de stichting TEE. Alleen we hebben beide wel regelmatig contact met mensen die in en om de stichting hebben gezeten. Maar het is niet onze rol om die kennis publiekelijk te delen. En dat om bovengenoemde redenen:

Een paar grotere geesten dan ik (maar wiens inzet en kennis ik blind vertrouw) hebben er hun blik over laten schijnen en besloten dat "rustig afwachten" de enige optie is.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 01 september 2017, 22:09:22
Het spijt me zeer, maar een TEE DE IV gaat er nooit meer komen. Het hercreëren en op het spoorwegnet toegelaten krijgen van een herbouwde motorwagen is zo goed als onmogelijk en een serieuze poging zou minimaal enkele miljoenen kosten. Zeker als je dat grensoverschrijdend zou willen inzetten.

Een kostendekkende exploitatie van dieselmaterieel op de hoofdlijn is eveneens niet reëel. De groep liefhebbers is eenvoudigweg te klein. Kijk voor de aardigheid even naar de website van de stichting DE3 (wegens gebrek aan belangstelling gaat de rit niet door…)

Wil je de massa bereiken dan moet er stoom uit komen. Of je moet een beroemde DJ regelen die erop blijft hameren hoe bijzonder het is  ;) En zelfs dan valt het niet mee om het zaakje in de lucht te houden. Groot respect dus voor de projecten die wel lukken!
Om je even uit de droom te helpen, géén enkel stuk museummaterieel laat zich kostendekkend exploiteren hoor, ook een stoomlokomotief niet die in exploitatie nog duurder is dan een diesel...
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: tijgernootje op 02 september 2017, 13:03:42
Of er nou wel onenigheid in een club is of niet,
Of men te voorbarig is geweest en te patserig over kwam of niet,
Of het wellicht toch beter had geweest om dingen anders aan te pakken of niet,
Het enigste wat momenteel prioriteit verdient mijn inziens,is zorgen dat wat er is aan treinstel,dat dat goed en droog word opgeborgen.
Daarna kan men bekijken wat men als club wel of niet gaat doen verder.
Al blijft het een beetje vreemd dat het (zo lijkt het tenminste voor de buitenwereld)er niet goed is overdacht wat men zich op de hals haalde door dit stel hierheen te halen,zowat iedereen kan toch wel vertellen dat een compleet nieuwe motorwagen bouwen volgens specs van die treinserie met zo min mogelijk compromissen,dat dat HEEL veel geld gaat kosten  ::)
En dan nog de kosten voor opknappen,keuren enz enz voor het hele stel,ook niet bepaald goedkoop.
We zullen hopelijk t.z.t. wel te horen krijgen waarom er een lange stilte heerst daar en wat er verder gaat gebeuren,als er überhaupt ooit nog iets gaat gebeuren.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: dwem op 02 september 2017, 14:39:16
Toch nog maar eens goed lezen wat Paul Bender hierboven heeft geschreven en begrijpen wat hij daarmee zegt.

Dirk
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: JAB van Ree op 02 september 2017, 20:58:46
Om je even uit de droom te helpen, géén enkel stuk museummaterieel laat zich kostendekkend exploiteren hoor, ook een stoomlokomotief niet die in exploitatie nog duurder is dan een diesel...

Ehhh... mag ik het daar mee oneens zijn ?  ;)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 02 september 2017, 21:59:52

Laat ik zeggen dat jullie héle goede en trouwe klanten hebben in een iets afwijkende bedienende sector ;)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: timtrein op 05 september 2017, 19:05:55
Inzet van museummaterieel in een historische context, laten we het daar dan op houden. Een oude dieselloc commerciële ritten laten rijden kan wel uit ja ;)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: dwem op 06 september 2017, 15:53:00
Wanneer komt een of andere provinciale bestuurder er achter dat als ze de concessie voor een secundaire lijn aan een museumorganisatie gunnen, er helemaal geen subsidie bij hoeft, maar ze zelfs een aandeel in de winst kunnen vragen?

Dirk
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Joop_L op 06 september 2017, 20:00:34
Het transport museum krijgt geen secundaire lijn. Dus een provinciale bestuurder van Flevoland hoeft er niet eens aan te denken  ;D
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: Thom op 06 september 2017, 22:01:10
Wanneer komt een of andere provinciale bestuurder er achter dat als ze de concessie voor een secundaire lijn aan een museumorganisatie gunnen, er helemaal geen subsidie bij hoeft, maar ze zelfs een aandeel in de winst kunnen vragen?

Dirk
En waar gaat die museumorganisatie dan van leven ?

Nogmaals, het onderhoud van materieelpark en de infra kost een musea genoeg, dat ze van de opbrengst van kaart verkoop alleen doorgaans niet rond kunnen komen hoor.
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: henk op 07 september 2017, 09:30:16
Dirk zal wel een smiley zijn vergeten.  :)
Titel: Re: Transportmuseum Lelystad
Bericht door: dwem op 08 september 2017, 14:09:36
Misschien  :)
Het was alleen maar een logische  ;D conclusie ??? volgend op de post van Tim.  :D

Dirk