Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Transportmuseum Lelystad  (gelezen 24749 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #75 Gepost op: 20 maart 2017, 14:32:56 »
Citaat
Waar moet het Transport Museum komen?
De stichting Transport Museum Lelystad heeft een kavel op het oog ten noorden van het Zuigerplasbos, direct naast het spoor. Zo kan er vanaf het rangeerterrein een aftakking worden gemaakt, waaraan ProRail zou willen meewerken. De locatie is volgens de initiatiefnemers goed bereikbaar.
Hier zet ik wel een paar grote ?? bij. ProRail wilde al niet eens meewerken aan het verlengen van het stroomloze spoor 1. De Stichting TEE had dat verzoek gedaan, zodat ze daar de TEE konden stallen. En een aftakking is leuk bedacht, alleen is daar helemaal geen ruimte voor.
Groeten Joop, machinist Lls

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #76 Gepost op: 22 maart 2017, 15:27:31 »
300.000 bezoekers per jaar........
Dat zijn er 1000 per dag als je op maandag dicht bent.
Waar laat je die, waar laten ze hun auto en welke extra verkeersmaatregelen heb je nodig? (oh nee, sorry, natuurlijk, pendeltreintje vanaf Lelystad)
Catering, veiligheid, kindervermaak, enz, enz.
En die mensen komen allemaal naar een paar ouwe treintjes kijken?
Kijk eens wat het Spoorwegmuseum allemaal moet doen om de rekening sluitend te krijgen elk jaar.
Pure fantasie allemaal.  Levert alleen maar teleurgestelde mensen op.

Dirk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #77 Gepost op: 22 maart 2017, 23:57:25 »
Dirk je schrijft precies wat ik ook exact in gedachten had.
In het Utrechtse word daar genoeg moeite voor gedaan en dat heeft daar ookal een rijke ervaring in.

Eveneens een rijke spoorcollectie, ik vrees dat je er heel wat bij moet gaan verzinnen om dat te over treffen, en een investering van enkele tientallen miljoenen lijkt me daar een ontzettend risico volle onderneming.
Het lijkt me dan ook stug dat al die genoemde partijen daar zo allemaal maar in toe zeggen....

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #78 Gepost op: 23 maart 2017, 10:34:26 »
Het is dan ook geen spoorwegmuseum maar een transportmuseum.
Dat levert een veel groter publiek op, al lijkt mij 300.000 bezoekers ook wat veel...

Ook vergelijkbaar het scheepvaartmuseum, dat trekt jaarlijks 430.000 bezoekers (verbazingwekkend, als ik er ben is het altijd rustig).
Minder goed vergelijkbaar, openlucht museum in Arnhem 510.000 bezoekers.

Belangrijk is dat er heel veel te (unieks) te zien is, en dat er regelmatig wisseltentoonstellingen zijn.

 
Vr. groeten,
Bob

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #79 Gepost op: 23 maart 2017, 11:48:48 »
Een transport museum in de breedste zin van het woord kan best succesvol worden denk ik.

Treinen trams bussen metro vrachtwagens vliegtuigen.

Zal best wel wat bezoekers trekken denk ik zo.

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #80 Gepost op: 23 maart 2017, 17:04:14 »
Probleem is alleen dat er al zoveel musea zijn over dat onderwerp.
Alle echt unieke objecten/voertuigen zijn al ergens voor het publiek te bezien, en  dan niet (letterlijk) midden in de polder.

En je kunt zo'n museum echt niet gaan vergelijken met gevestigde en werkelijk vooraanstaande organisaties als het Spoorwegmuseum, het openluchtmuseum of de Keukenhof.
De Keukenhof verwacht trouwens 1.000.000 bezoekers hoorde ik vandaag.
Denken mensen werkelijk bijna 1/3 daarvan naar een vaag museum in Lelystad te krijgen?

Dirk

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2017, 17:22:21 »
Als je het aviodrome, de bataviawerf en dit museum samen zou kunnen voegen op een enkele locatie, dan zou je misschien dergelijke aantallen kunnen halen. Maar een museum ergens in de periferie in een polder, nee, dat is een soort wolkenkoekoekstad.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #82 Gepost op: 01 september 2017, 09:56:32 »
Ik proef hier toch wel een tegenstrijdigheid:
Ik weet en realiseer me ook echt wel de veelheid aan mooie en boeiende projecten van de SGB.
Inderdaad, de SGB heeft al de handen vol aan de eigen projecten en plannen. Net als alle andere museumspoorlijnen. Ga er maar eens kijken, ze hebben allemaal een paar sporen vol met ouwe meuk waar ze ooit iets moois van willen maken.

Citaat
Wellicht dat alle bekwame museumspoorstichtingen met hun knowhow en vaardigheden de handen ineen moeten slaan in een club voor de grotebaandiesels.
Wat knowhow en vaardigheden betreft, die zijn bij de club rond het TEE treinstel volgens mij voldoende aanwezig. Ik heb de indruk dat het daar vooral een financieel probleem is. Het is geen kattepis om dat treinstel weer rijvaardig te krijgen. Te meer omdat de motorwagen compleet nieuw gebouwd moet worden.

guest7823

  • Gast
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #83 Gepost op: 01 september 2017, 09:58:02 »
Wat knowhow en vaardigheden betreft, die zijn bij de club rond het TEE treinstel volgens mij voldoende aanwezig.

Precies: rond de club wel, binnen de club .......  ;D

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #84 Gepost op: 01 september 2017, 10:25:42 »
Ik heb de indruk dat het daar vooral een financieel probleem is.

Ach, dat is in elk geval niet het grootste probleem.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #85 Gepost op: 01 september 2017, 11:28:30 »
Het spijt me zeer, maar een TEE DE IV gaat er nooit meer komen. Het hercreëren en op het spoorwegnet toegelaten krijgen van een herbouwde motorwagen is zo goed als onmogelijk en een serieuze poging zou minimaal enkele miljoenen kosten. Zeker als je dat grensoverschrijdend zou willen inzetten.

Een kostendekkende exploitatie van dieselmaterieel op de hoofdlijn is eveneens niet reëel. De groep liefhebbers is eenvoudigweg te klein. Kijk voor de aardigheid even naar de website van de stichting DE3 (wegens gebrek aan belangstelling gaat de rit niet door…)

Wil je de massa bereiken dan moet er stoom uit komen. Of je moet een beroemde DJ regelen die erop blijft hameren hoe bijzonder het is  ;) En zelfs dan valt het niet mee om het zaakje in de lucht te houden. Groot respect dus voor de projecten die wel lukken!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #86 Gepost op: 01 september 2017, 11:43:37 »
Het spijt me zeer, maar een TEE DE IV gaat er nooit meer komen. Het hercreëren en op het spoorwegnet toegelaten krijgen van een herbouwde motorwagen is zo goed als onmogelijk en een serieuze poging zou minimaal enkele miljoenen kosten.

Laat ik het zo zeggen: alle mogelijkheden zijn er om de TEE weer op de lijn te krijgen, inclusief herbouwde motorwagen. Ja, het kost wat, maar de mogelijkheden zijn er.

Dat er niks mee gedaan is, dat is een ander verhaal. Een verhaal dat ik op dit moment aan het reconstrueren ben, om te laten zien wat er allemaal (niet) is gebeurd sinds de TEE weer naar Nederland kwam. Het probleem waar ik helaas tegenaan loop is dat betrokkenen wel willen vertellen, maar het liever niet gepubliceerd zien in combinatie met hun naam. Daar moet ik nog even wat op verzinnen  ;)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 01 september 2017, 13:26:42 door NS8714 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #87 Gepost op: 01 september 2017, 12:44:45 »
Zelfs op dit niveau is de doofpotcultuur dus al doorgedrongen...  :o
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #88 Gepost op: 01 september 2017, 12:48:54 »
Absoluut geen doofpot. Maar ik hou me hier aan wat ik geleerd heb als journalist: Als de mogelijkheid bestaat dat een bron beschadigd kan raken, moet ik erg zorgvuldig schrijven. En omdat iedereen elkaar kent in dit wereldje, moet ik nu even al mijn balanceerkunst toepassen  ;)

Maar de kern van het verhaal is: mogelijkheden waren er, er is alleen geen gebruik van gemaakt. Het enige wat ik nu niet doe is man en paard benoemen. Maar dat maakt dit nog niet tot een doofpot.

Eelco

guest7823

  • Gast
Re: Transportmuseum Lelystad
« Reactie #89 Gepost op: 01 september 2017, 13:18:02 »
Zelfs op dit niveau is de doofpotcultuur dus al doorgedrongen...  :o

ONZIN.

Er is een GROOT verschil tussen doofpot en het niet willen beschadigen van grotere doelen / belangen.

Bij iedere (hobby-)club is er een verschil tussen wat wel geïnformeerde medewerkers weten en datgene wat er bij Jan Publiek bekend is. Maar ...... als je goed leest kan je zelfs als geinteresseerde buitenstaander veel info halen uit de publiek beschikbare informatie.

Misschien gewoon eens vertrouwen hebben in de integriteit / goede bedoelingen van sommige mensen i.p.v. gelijk roepen "doofpot" ??

In de (spoor)museale wereld ben je afhankelijk van goodwill. En net als vertrouwen: dat komt te voet en gaat te paard.

Nu een stelling poneren over wat er aan de hand is, is allemaal heel erg (korte termijn) ego-strelend voor een berichtgever. Alleen of het grotere belang m.b.t. het behoud van het TEE stel er mee gediend is....... Een paar grotere geesten dan ik (maar wiens inzet en kennis ik blind vertrouw) hebben er hun blik over laten schijnen en besloten dat "rustig afwachten" de enige optie is.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2017, 13:31:26 door guest7823 »