Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Update: baan in de tropen
door
Jelmer
Vandaag
om 15:38:16
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked
door
bellejt
Vandaag
om 15:33:33
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:19:57
Verkoper beurs Houten
door
Luc2000
Vandaag
om 15:19:42
Roco 21026 werkt niet goed
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:17:48
Pendelbetrieb
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:09:46
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Eric B
Vandaag
om 15:09:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Mug
Vandaag
om 14:42:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 14:35:11
Acme nieuwe ICNG
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:21:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 13:50:18
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:48:52
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 13:25:29
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 13:18:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 12:40:12
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Rick
Vandaag
om 12:24:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:44:18
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:18:55
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 10:26:37
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:32:53
Baan in Los Angeles
door
Eric B
Vandaag
om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
Lambert
Vandaag
om 08:21:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138
door
Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko A boogwissel kortsluiting (gelezen 5385 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26905
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #15 Gepost op:
31 October 2012, 10:38:27 »
Citaat van: P. Bender op 31 October 2012, 09:22:05
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
Helemaal eens. Bij deze constructie speculeren de fabrikanten er op dat de wielen conisch zijn, en daardoor de "foute" rail niet kunnen raken. Maar de marge is wel ontzettend klein, en als een wiel door slijtage iets hol is geworden, dan is die marge helemaal weg. Om maar niet te spreken van wielen waar de ASB van verdwenen is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #16 Gepost op:
31 October 2012, 10:54:33 »
Ben van plan om voor deze grote wissels plaatjes te laten etsen die er een geheel metalen puntstuk van maken. Tevens een inlegplaatje voor in het puntstuk. En dan uiteraard netjes polariseren
Grtzz,
Karst
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 340
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #17 Gepost op:
31 October 2012, 10:58:11 »
Ik heb er zelf ook last van met een paar lima locs.
Twee ervan waren inderdaad de antislib bandjes kwijt, en krijgen deze weer gewoon terug.
Allemaal hebben deze (vergeleken met nu) belachelijk brede loopvlakken. Van een br218 heb ik bij 1 wiel het loopvlak op het uiteinde (wat toch niet gebruikt zou moetne worden) iets afgeslepen zodat het wat meer conisch is geworden. Dat was tot nu toe genoeg.
Als het terug komt gaa ik waarschijnlijk de rails iets wegslijpen zodat ik met wat lijm o.i.d. het puntstuk kan vergroten zonder dat er een hobbel ontstaat.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #18 Gepost op:
31 October 2012, 11:14:56 »
Wat me in veel verhalen opvat is dat het vaak maar om een paar locomotieven gaat die problemen veroorzaken.
In dat opzicht kan ik ene leuke ancedote vertellen: De eerste twee wissels die ik in code 40 in N zelf maakte gaven (zoals niet geheel onverwacht) problemen met het berijden. Uiteindelijk was ik helemaal uitgekinderd met tweaken en meten met het wissel. Dat bewees dus weer m'n oude storingsmonteur stelling: Eerst aan anderen twijfelen en dan pas aan jezelf
.
Toen ik besloot om de wielen van m'n 1600 maar eens tegen de NMRA wielenmal aan te houden bleek dus dat die redelijk ver buiten de maat zaten. Niet genoeg om met de standaard Peco/Roco/Mintrix wissels in de problemen te komen maar wel met mijn eigen wissels die de flensopening heel dicht tegen de NMRA norm van 0,7 mm hebben zitten.
Kortom, bij dit soort incidentele problemen specitiek voor een loc/rijtuig: kijk ook even naar de maatvoering van de wielen, maar de oplossing van Jeroen is er dus ook een. Als de bulk van je materieel goed over je wissels rijdt is het handiger om de individuele probleem gevallen aan te pakken dan om al je wissels te gaan modificeren.
Wel helpt het dus daarbij om de feitelijke oorzaak van het probleem te kennen, zodat je beter in staat bent een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.
Feit blijkt dat een volledig metalen puntstuk met (tongcontact onafhankelijke) aansturing de meest ideale oplossing geeft.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting