Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door Jelmer
Vandaag om 22:28:09
Rondom Charlois door Peervaneersel
Vandaag om 22:27:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
Vandaag om 22:11:59
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:05:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:00:45
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 21:51:16
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
  

Auteur Topic: Piko A boogwissel kortsluiting  (gelezen 5475 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2012, 10:38:27 »
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
Helemaal eens. Bij deze constructie speculeren de fabrikanten er op dat de wielen conisch zijn, en daardoor de "foute" rail niet kunnen raken. Maar de marge is wel ontzettend klein, en als een wiel door slijtage iets hol is geworden, dan is die marge helemaal weg. Om maar niet te spreken van wielen waar de ASB van verdwenen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 31 October 2012, 10:54:33 »
Ben van plan om voor deze grote wissels plaatjes te laten etsen die er een geheel metalen puntstuk van maken. Tevens een inlegplaatje voor in het puntstuk. En dan uiteraard netjes polariseren ;)

Grtzz,

Karst

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 31 October 2012, 10:58:11 »
Ik heb er zelf ook last van met een paar lima locs.
Twee ervan waren inderdaad de antislib bandjes kwijt, en krijgen deze weer gewoon terug.
Allemaal hebben deze (vergeleken met nu) belachelijk brede loopvlakken. Van een br218 heb ik bij 1 wiel het loopvlak op het uiteinde (wat toch niet gebruikt zou moetne worden) iets afgeslepen zodat het wat meer conisch is geworden. Dat was tot nu toe genoeg.

Als het terug komt gaa ik waarschijnlijk de rails iets wegslijpen zodat ik met wat lijm o.i.d. het puntstuk kan vergroten zonder dat er een hobbel ontstaat.

guest7823

  • Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 31 October 2012, 11:14:56 »
Wat me in veel verhalen opvat is dat het vaak maar om een paar locomotieven gaat die problemen veroorzaken.

In dat opzicht kan ik ene leuke ancedote vertellen: De eerste twee wissels die ik in code 40 in N zelf maakte gaven (zoals niet geheel onverwacht) problemen met het berijden. Uiteindelijk was ik helemaal uitgekinderd met tweaken en meten met het wissel. Dat bewees dus weer m'n oude storingsmonteur stelling: Eerst aan anderen twijfelen en dan pas aan jezelf  :-\.
Toen ik besloot om de wielen van m'n 1600 maar eens tegen de NMRA wielenmal aan te houden bleek dus dat die redelijk ver buiten de maat zaten. Niet genoeg om met de standaard Peco/Roco/Mintrix wissels in de problemen te komen maar wel met mijn eigen wissels die de flensopening heel dicht tegen de NMRA norm van 0,7 mm hebben zitten.

Kortom, bij dit soort incidentele problemen specitiek voor een loc/rijtuig: kijk ook even naar de maatvoering van de wielen, maar de oplossing van Jeroen is er dus ook een. Als de bulk van je materieel goed over je wissels rijdt is het handiger om de individuele probleem gevallen aan te pakken dan om al je wissels te gaan modificeren.

Wel helpt het dus daarbij om de feitelijke oorzaak van het probleem te kennen, zodat je beter in staat bent een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.

Feit blijkt dat een volledig metalen puntstuk met (tongcontact onafhankelijke) aansturing de meest ideale oplossing geeft.