Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door sneek
Vandaag om 00:39:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 00:37:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:05:48
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Mar-Cas
Vandaag om 00:01:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
28 June 2025, 22:44:17
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:06:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
28 June 2025, 21:53:41
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
28 June 2025, 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
28 June 2025, 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
28 June 2025, 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
28 June 2025, 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 June 2025, 19:17:46
Raadplaatje door Dpc Fo
28 June 2025, 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
28 June 2025, 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 June 2025, 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
28 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
28 June 2025, 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
28 June 2025, 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
28 June 2025, 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 June 2025, 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
28 June 2025, 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
28 June 2025, 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 June 2025, 11:54:21
  

Auteur Topic: Piko A boogwissel kortsluiting  (gelezen 5111 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2012, 10:38:27 »
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
Helemaal eens. Bij deze constructie speculeren de fabrikanten er op dat de wielen conisch zijn, en daardoor de "foute" rail niet kunnen raken. Maar de marge is wel ontzettend klein, en als een wiel door slijtage iets hol is geworden, dan is die marge helemaal weg. Om maar niet te spreken van wielen waar de ASB van verdwenen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 31 October 2012, 10:54:33 »
Ben van plan om voor deze grote wissels plaatjes te laten etsen die er een geheel metalen puntstuk van maken. Tevens een inlegplaatje voor in het puntstuk. En dan uiteraard netjes polariseren ;)

Grtzz,

Karst

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 31 October 2012, 10:58:11 »
Ik heb er zelf ook last van met een paar lima locs.
Twee ervan waren inderdaad de antislib bandjes kwijt, en krijgen deze weer gewoon terug.
Allemaal hebben deze (vergeleken met nu) belachelijk brede loopvlakken. Van een br218 heb ik bij 1 wiel het loopvlak op het uiteinde (wat toch niet gebruikt zou moetne worden) iets afgeslepen zodat het wat meer conisch is geworden. Dat was tot nu toe genoeg.

Als het terug komt gaa ik waarschijnlijk de rails iets wegslijpen zodat ik met wat lijm o.i.d. het puntstuk kan vergroten zonder dat er een hobbel ontstaat.

guest7823

  • Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 31 October 2012, 11:14:56 »
Wat me in veel verhalen opvat is dat het vaak maar om een paar locomotieven gaat die problemen veroorzaken.

In dat opzicht kan ik ene leuke ancedote vertellen: De eerste twee wissels die ik in code 40 in N zelf maakte gaven (zoals niet geheel onverwacht) problemen met het berijden. Uiteindelijk was ik helemaal uitgekinderd met tweaken en meten met het wissel. Dat bewees dus weer m'n oude storingsmonteur stelling: Eerst aan anderen twijfelen en dan pas aan jezelf  :-\.
Toen ik besloot om de wielen van m'n 1600 maar eens tegen de NMRA wielenmal aan te houden bleek dus dat die redelijk ver buiten de maat zaten. Niet genoeg om met de standaard Peco/Roco/Mintrix wissels in de problemen te komen maar wel met mijn eigen wissels die de flensopening heel dicht tegen de NMRA norm van 0,7 mm hebben zitten.

Kortom, bij dit soort incidentele problemen specitiek voor een loc/rijtuig: kijk ook even naar de maatvoering van de wielen, maar de oplossing van Jeroen is er dus ook een. Als de bulk van je materieel goed over je wissels rijdt is het handiger om de individuele probleem gevallen aan te pakken dan om al je wissels te gaan modificeren.

Wel helpt het dus daarbij om de feitelijke oorzaak van het probleem te kennen, zodat je beter in staat bent een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.

Feit blijkt dat een volledig metalen puntstuk met (tongcontact onafhankelijke) aansturing de meest ideale oplossing geeft.