Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 04:20:22
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS
door
WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bram S
27 June 2025, 22:38:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
27 June 2025, 22:27:55
Piko 2025
door
prutser
27 June 2025, 22:09:53
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0
door
Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin
door
bask185
27 June 2025, 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
27 June 2025, 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004
door
Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje
door
Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen
door
astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko A boogwissel kortsluiting (gelezen 5108 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26577
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #15 Gepost op:
31 October 2012, 10:38:27 »
Citaat van: P. Bender op 31 October 2012, 09:22:05
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
Helemaal eens. Bij deze constructie speculeren de fabrikanten er op dat de wielen conisch zijn, en daardoor de "foute" rail niet kunnen raken. Maar de marge is wel ontzettend klein, en als een wiel door slijtage iets hol is geworden, dan is die marge helemaal weg. Om maar niet te spreken van wielen waar de ASB van verdwenen is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #16 Gepost op:
31 October 2012, 10:54:33 »
Ben van plan om voor deze grote wissels plaatjes te laten etsen die er een geheel metalen puntstuk van maken. Tevens een inlegplaatje voor in het puntstuk. En dan uiteraard netjes polariseren
Grtzz,
Karst
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 339
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #17 Gepost op:
31 October 2012, 10:58:11 »
Ik heb er zelf ook last van met een paar lima locs.
Twee ervan waren inderdaad de antislib bandjes kwijt, en krijgen deze weer gewoon terug.
Allemaal hebben deze (vergeleken met nu) belachelijk brede loopvlakken. Van een br218 heb ik bij 1 wiel het loopvlak op het uiteinde (wat toch niet gebruikt zou moetne worden) iets afgeslepen zodat het wat meer conisch is geworden. Dat was tot nu toe genoeg.
Als het terug komt gaa ik waarschijnlijk de rails iets wegslijpen zodat ik met wat lijm o.i.d. het puntstuk kan vergroten zonder dat er een hobbel ontstaat.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #18 Gepost op:
31 October 2012, 11:14:56 »
Wat me in veel verhalen opvat is dat het vaak maar om een paar locomotieven gaat die problemen veroorzaken.
In dat opzicht kan ik ene leuke ancedote vertellen: De eerste twee wissels die ik in code 40 in N zelf maakte gaven (zoals niet geheel onverwacht) problemen met het berijden. Uiteindelijk was ik helemaal uitgekinderd met tweaken en meten met het wissel. Dat bewees dus weer m'n oude storingsmonteur stelling: Eerst aan anderen twijfelen en dan pas aan jezelf
.
Toen ik besloot om de wielen van m'n 1600 maar eens tegen de NMRA wielenmal aan te houden bleek dus dat die redelijk ver buiten de maat zaten. Niet genoeg om met de standaard Peco/Roco/Mintrix wissels in de problemen te komen maar wel met mijn eigen wissels die de flensopening heel dicht tegen de NMRA norm van 0,7 mm hebben zitten.
Kortom, bij dit soort incidentele problemen specitiek voor een loc/rijtuig: kijk ook even naar de maatvoering van de wielen, maar de oplossing van Jeroen is er dus ook een. Als de bulk van je materieel goed over je wissels rijdt is het handiger om de individuele probleem gevallen aan te pakken dan om al je wissels te gaan modificeren.
Wel helpt het dus daarbij om de feitelijke oorzaak van het probleem te kennen, zodat je beter in staat bent een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.
Feit blijkt dat een volledig metalen puntstuk met (tongcontact onafhankelijke) aansturing de meest ideale oplossing geeft.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting