Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
TTI Bergland Express
door
Huup
Vandaag
om 15:04:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
1200blauw
Vandaag
om 14:58:58
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:45:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 14:36:01
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:32:06
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Bert55
Vandaag
om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
bernhard67
Vandaag
om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:56:42
Antennes op Roco 1753
door
spoorfan
Vandaag
om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Benelux795
Vandaag
om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 13:34:35
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Jeroen Water
Vandaag
om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:23:15
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
Eenerspoor
Vandaag
om 13:14:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 13:05:55
20 jaar BNLS
door
roco
Vandaag
om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Pauldg
Vandaag
om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0
door
Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637
door
pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
28 June 2025, 21:54:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko A boogwissel kortsluiting (gelezen 5115 keer)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26578
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #15 Gepost op:
31 October 2012, 10:38:27 »
Citaat van: P. Bender op 31 October 2012, 09:22:05
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
Helemaal eens. Bij deze constructie speculeren de fabrikanten er op dat de wielen conisch zijn, en daardoor de "foute" rail niet kunnen raken. Maar de marge is wel ontzettend klein, en als een wiel door slijtage iets hol is geworden, dan is die marge helemaal weg. Om maar niet te spreken van wielen waar de ASB van verdwenen is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #16 Gepost op:
31 October 2012, 10:54:33 »
Ben van plan om voor deze grote wissels plaatjes te laten etsen die er een geheel metalen puntstuk van maken. Tevens een inlegplaatje voor in het puntstuk. En dan uiteraard netjes polariseren
Grtzz,
Karst
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 339
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #17 Gepost op:
31 October 2012, 10:58:11 »
Ik heb er zelf ook last van met een paar lima locs.
Twee ervan waren inderdaad de antislib bandjes kwijt, en krijgen deze weer gewoon terug.
Allemaal hebben deze (vergeleken met nu) belachelijk brede loopvlakken. Van een br218 heb ik bij 1 wiel het loopvlak op het uiteinde (wat toch niet gebruikt zou moetne worden) iets afgeslepen zodat het wat meer conisch is geworden. Dat was tot nu toe genoeg.
Als het terug komt gaa ik waarschijnlijk de rails iets wegslijpen zodat ik met wat lijm o.i.d. het puntstuk kan vergroten zonder dat er een hobbel ontstaat.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #18 Gepost op:
31 October 2012, 11:14:56 »
Wat me in veel verhalen opvat is dat het vaak maar om een paar locomotieven gaat die problemen veroorzaken.
In dat opzicht kan ik ene leuke ancedote vertellen: De eerste twee wissels die ik in code 40 in N zelf maakte gaven (zoals niet geheel onverwacht) problemen met het berijden. Uiteindelijk was ik helemaal uitgekinderd met tweaken en meten met het wissel. Dat bewees dus weer m'n oude storingsmonteur stelling: Eerst aan anderen twijfelen en dan pas aan jezelf
.
Toen ik besloot om de wielen van m'n 1600 maar eens tegen de NMRA wielenmal aan te houden bleek dus dat die redelijk ver buiten de maat zaten. Niet genoeg om met de standaard Peco/Roco/Mintrix wissels in de problemen te komen maar wel met mijn eigen wissels die de flensopening heel dicht tegen de NMRA norm van 0,7 mm hebben zitten.
Kortom, bij dit soort incidentele problemen specitiek voor een loc/rijtuig: kijk ook even naar de maatvoering van de wielen, maar de oplossing van Jeroen is er dus ook een. Als de bulk van je materieel goed over je wissels rijdt is het handiger om de individuele probleem gevallen aan te pakken dan om al je wissels te gaan modificeren.
Wel helpt het dus daarbij om de feitelijke oorzaak van het probleem te kennen, zodat je beter in staat bent een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.
Feit blijkt dat een volledig metalen puntstuk met (tongcontact onafhankelijke) aansturing de meest ideale oplossing geeft.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting