Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 08:28:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:25:40
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:47
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
Lambert
Vandaag
om 08:21:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Jelmer
Vandaag
om 08:05:11
Acme nieuwe ICNG
door
Quinzeedied
Vandaag
om 07:29:16
Roco 21026 werkt niet goed
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 06:47:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138
door
Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois
door
Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715
door
vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november
door
CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko A boogwissel kortsluiting (gelezen 5368 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26904
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #15 Gepost op:
31 October 2012, 10:38:27 »
Citaat van: P. Bender op 31 October 2012, 09:22:05
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
Helemaal eens. Bij deze constructie speculeren de fabrikanten er op dat de wielen conisch zijn, en daardoor de "foute" rail niet kunnen raken. Maar de marge is wel ontzettend klein, en als een wiel door slijtage iets hol is geworden, dan is die marge helemaal weg. Om maar niet te spreken van wielen waar de ASB van verdwenen is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #16 Gepost op:
31 October 2012, 10:54:33 »
Ben van plan om voor deze grote wissels plaatjes te laten etsen die er een geheel metalen puntstuk van maken. Tevens een inlegplaatje voor in het puntstuk. En dan uiteraard netjes polariseren
Grtzz,
Karst
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 340
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #17 Gepost op:
31 October 2012, 10:58:11 »
Ik heb er zelf ook last van met een paar lima locs.
Twee ervan waren inderdaad de antislib bandjes kwijt, en krijgen deze weer gewoon terug.
Allemaal hebben deze (vergeleken met nu) belachelijk brede loopvlakken. Van een br218 heb ik bij 1 wiel het loopvlak op het uiteinde (wat toch niet gebruikt zou moetne worden) iets afgeslepen zodat het wat meer conisch is geworden. Dat was tot nu toe genoeg.
Als het terug komt gaa ik waarschijnlijk de rails iets wegslijpen zodat ik met wat lijm o.i.d. het puntstuk kan vergroten zonder dat er een hobbel ontstaat.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #18 Gepost op:
31 October 2012, 11:14:56 »
Wat me in veel verhalen opvat is dat het vaak maar om een paar locomotieven gaat die problemen veroorzaken.
In dat opzicht kan ik ene leuke ancedote vertellen: De eerste twee wissels die ik in code 40 in N zelf maakte gaven (zoals niet geheel onverwacht) problemen met het berijden. Uiteindelijk was ik helemaal uitgekinderd met tweaken en meten met het wissel. Dat bewees dus weer m'n oude storingsmonteur stelling: Eerst aan anderen twijfelen en dan pas aan jezelf
.
Toen ik besloot om de wielen van m'n 1600 maar eens tegen de NMRA wielenmal aan te houden bleek dus dat die redelijk ver buiten de maat zaten. Niet genoeg om met de standaard Peco/Roco/Mintrix wissels in de problemen te komen maar wel met mijn eigen wissels die de flensopening heel dicht tegen de NMRA norm van 0,7 mm hebben zitten.
Kortom, bij dit soort incidentele problemen specitiek voor een loc/rijtuig: kijk ook even naar de maatvoering van de wielen, maar de oplossing van Jeroen is er dus ook een. Als de bulk van je materieel goed over je wissels rijdt is het handiger om de individuele probleem gevallen aan te pakken dan om al je wissels te gaan modificeren.
Wel helpt het dus daarbij om de feitelijke oorzaak van het probleem te kennen, zodat je beter in staat bent een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.
Feit blijkt dat een volledig metalen puntstuk met (tongcontact onafhankelijke) aansturing de meest ideale oplossing geeft.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting