Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.  (gelezen 14294 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2012, 17:20:04 »
Dan toch nog een korte vraag, de gebogen handgreep loopt door tot onder het
raam, ik begrijp dat de handgreep op Ivo's D iets te lang doorloopt.





Als ik het nu goed omschrijf, dan is het mij geheel duidelijk en kan ik de wijziging doorvoeren.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #31 Gepost op: 20 February 2012, 17:50:25 »
Nog net niet.

Volgens mij zegt Arjen het volgende:

Het teruggebogen deel van mijn handgreep loopt bij mij terug tot aan het eerste U profiel vanaf de hoek. Maar dat zou maar terug hoeven lopen tot de helft van de ruimte tussen het 2e en 1e U-profiel.

Alleen als ik naar de rail kijk voor de onderste geleiding van de deur, kan die rail niet helemaal worden gebruikt voor de deur, als de handgreep maar tot de helft terugloopt.

Volgens mij moet ik een plaatje maken met pijltjes. Is veel duidelijker dan dit stuk tekst. Ik zal vanavond een foto maken van de zijwand en dan met pijltjes aangeven wat ik hier bedoel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #32 Gepost op: 20 February 2012, 17:58:37 »
Voor den goede orde, ik heb het op onderstaande wijze begrepen;



Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #33 Gepost op: 20 February 2012, 22:09:00 »
Robbert Jan,

Zo is die ongeveer goed en zit het montage punt op de plek die Arjen bedoelt. Uit foto's heb ik nog steeds de indruk dat de beugel iets verder uitsteekt. Ik denk steeds aan die conducteur die buiten op de treeplanken met een gangetje van 60km/h zich toch enigzins zeker aan iets moet kunnen vastpakken.

Mijn uitvoering (die dus qua montagepunten op meerdere plekken niet klopt):





Wat volgens mij echt niet klopt is het feit dat Philotrain de handrails met een oog vastzet in het midden van de houten planken tussen de U-profielen. Op alle foto's zie je juist dat de handrails vastzitten op de U-profielen. Ook de gaten linksachter kan ik niet plaatsen. Misschien voor een rangeerdershandgreep als de doorlopende treeplanken waren verwijderd, dus inclusief handrail.

Hier bedoel ik dienen nog rechte verbindingen van hekwerk naar bovenkant hek te komen.



Je ziet dat de Philotrain transfers helaas weer aan de oude kant waren. Brokkelt lekker. Moet ik ook weer even aanpassen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #34 Gepost op: 21 February 2012, 01:00:38 »
Ivo, ik vind de handgreep een wat merkwaardige lengte hebben. Die mag wel een flink stuk korter. Dan ook een krul aan de handgreep op de deur een kwartslag gedraaid tov. die aan de wand en de conducteur hoeft maar een klein stuk te overbruggen.

Zie: http://www.belderok.net/mitropa/e129/ voor een SS wagen. Ik neem aan dat ze niet zelf wat bedacht hebben hier, maar dus originele handgrepen hebben gebruikt.

http://www.belderok.net/mitropa/hsm1920/ Hier de HSM 4-asser in het NSM.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Philotelist

  • Online Online
  • Berichten: 27
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #35 Gepost op: 21 February 2012, 10:09:33 »
Hallo Ivo

Citaat
Ook de gaten linksachter kan ik niet plaatsen
Boven dit gat hoort de handrail in een hoek van 90 graden naar beneden te lopen en wordt in dit gaatje vastgesoldeerd.

Citaat
Je ziet dat de Philotrain transfers helaas weer aan de oude kant waren. Brokkelt lekker

Wat nogal eens wil helpen, is om de opschriften licht te verwarmen. Bijvoorbeeld met een haarföhn, of op een strijkbout leggen die op de laagste stand staat!

Succes.

Vriendelijke groet, Marco
« Laatst bewerkt op: 21 February 2012, 10:12:24 door Philotelist. Reden: Schrijffoutje »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #36 Gepost op: 21 February 2012, 10:56:57 »
Marco,

Het zijn 2 gaatjes boven elkaar. Iets schuin boven het bovenste gaatje zat nog een gaatje voor het beugeltje van de handrail. Ik zal eens kijken of ik jouw suggestie terug zie op foto's.

Van die opschriften weet ik. Hahoha heeft dat al eens toegelicht. Ik heb het al eens geprobeerd en het helpt wel iets. Nu dus weer niet gedaan...

@Ewout,

Ik heb me voor de handgrepen 11 jaar terug toen ik dit ding bouwde vooral gebaseerd op foto's uit Vervlogen stoom. Ik zie geen krul op de handgreep op de deur en de handgrepen op de bak zijn behoorlijk lang. Ik denk dat ze bij mij niet langer zouden moeten zijn dan tot aan het profiel, dus ze zijn inderdaad iets te lang. Het lijkt ook langer doordat ik ze iets te ver terug laat lopen. Robbert Jan heeft dat al beter gedaan.

Maar kijk mee op de foto's in Vervlogen Stoom:

pag 68 bovenaan
pag 82 onderaan
pag 107 onderaan
pag 195
pag 200
pag 285

Nergens natuurlijk een mooie foto dwars, dus alles is in schuin perspectief, maar ik zie nooit een beugel op de deur en toch een behoorlijk lange handrail op de bak. De 4 as HSM buik in het NSM heeft mooie beugels, maar in de NS tijd zagen ze er toch ook anders uit. Mijn belangrijkste referentie zijn foto's uit Philosofie en de Erfenis.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #37 Gepost op: 21 February 2012, 11:40:37 »
Nog een plaatje: bovenaan pagina 294 van het boek de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij van Jacq. van der Meer.

Lange handgreep en geen beugel op de deur. Hier zie je ook duidelijk de bevestiging van de handgreep op de U-profielen en een ander leuk detail is de railing op de kop, maar vervolgens het ontbreken van de trap.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #38 Gepost op: 21 February 2012, 13:08:48 »
Ik kan je niet anders dan gelijk geven Ivo, (na de plaatjes bekeken te hebben) dit is toch wel afwijkend. Maar zoals je opmerkte, inderdaad, de bevestiging meer naar onder het raampje en de lus korter, dan lijkt het een stuk beter.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11176
    • nulpunt
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #39 Gepost op: 21 February 2012, 14:33:51 »







RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #40 Gepost op: 21 February 2012, 14:45:16 »
Aha, ik zie al waar de fout zit nu ik de bovenstaande tekeningen bekijk, de
geleiderail onder is te lang op het philotrain model en dit vertekend het
totaalbeeld.

Dit valt nog wel aan te passen op het model, bedankt Frits!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #41 Gepost op: 21 February 2012, 18:43:02 »
Ja, maar dan gaat de deur in theorie weer niet ver genoeg open. Strange...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #42 Gepost op: 21 February 2012, 20:20:52 »
Ja dat is waar, maar het mankeerd hem in model maar 4mm en als dit gewoon
klopt dan lijken de verhoudingen van de handgrepen ook niet meer zo vreemd.

Ik ga wel een poging doen de geleiderail in te korten en de handgreep te verzetten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #43 Gepost op: 21 February 2012, 20:43:13 »
Ik zie nog wel meer op de tekeningen. Volgens mij zijn ook de veerpakketten een stuk korter dan de Fleischmann dingen. Overigens staat de deur deels geopend getekend geloof ik.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #44 Gepost op: 21 February 2012, 21:02:27 »
Klopt Ivo, het was mij ook opgevallen dat de deur geopend op tekening staat, er staat
echter wel een U-profiel "achter" de deur op de tekening dus de wandindeling is wel correct.

Overigens, de wielstellen dat zijn Roco's, dit staat op de bouwbeschrijving van de D
"3x wielstellen roco" tenzij dit incorrect is.
Toch op de beurs maar weer eens zoeken naar extra voorraad.
 

In elk geval, ik heb vanavond het onderstelletje voor de C8 rollend gemaakt en getest op
de module, wat dat betreft niks meer te wensen het rolt lekker.


Philokitjes 1 by Lauwersmeer, on Flickr
4 bakkies is het treintje nu, en dat is voor de noordelijke lijntjes meer dan zat.


Philokitjes 2 by Lauwersmeer, on Flickr
't Stoppertje met één van de mogelijk trekkende loc's.

Morgen maar weer eens verder bakken en braden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5