Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage
door
spoorzeven
Vandaag
om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo
door
henk
Vandaag
om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:45:11
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
hmmglaser
Vandaag
om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:32:11
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:26:06
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 14:34:22
Het Boemeltje
door
Sikko
Vandaag
om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
Reeks77
Vandaag
om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jeroen95
Vandaag
om 11:48:48
19 Toen
door
R1954
Vandaag
om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22
door
bellejt
Vandaag
om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400
door
hmmglaser
Vandaag
om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
René 4312
Vandaag
om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
741230
Vandaag
om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje. (gelezen 14292 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11176
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #15 Gepost op:
31 January 2012, 15:39:13 »
en voor een verslag van de C10 op dit forum...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9629.0.html
en het vervolg er van op mijn site: (dat is een blog, dus in omgekeerde volgorde lezen)
http://spoor0.blogspot.com/search/label/C10c
bouw ze.
«
Laatst bewerkt op: 31 January 2012, 15:44:48 door FritsT
»
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #16 Gepost op:
31 January 2012, 15:53:22 »
Hoi,
Erg mooi om op deze manier nog meer informatie te krijgen, de bedieningsstang voor het
gas is wel de moeite waard om er op de bouwen, ik moet alleen even kijken hoe en waar.
Want, ik heb de leiding komende vanuit de remleiding naar boven toe ook aangebracht zoals
op de tekening is weergegeven, die is naar alle waarschijnlijkheid voor de noodrem. (?)
Een uitsnede van de tekening, met daarop de leidingen, in het rood omcircelt een afsluiter.
Deze is wellicht over de tijd voorzien van de bedieningsstang en het "doosje" om zo het
makkelijk bedienbaar te maken vanaf beide kanten van het rijtuig.
Maar, met de luchtleiding er op wil dat dus niet, ik zal voor de orde wel een kleine
afsluiter imiteren op de leiding voor het oog
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #17 Gepost op:
31 January 2012, 20:28:15 »
Plaatjes van de dagelijkse dingetjes;
Ex Hsm D 2
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De gasleidingen op het buikje gezet.
Ex Hsm D 1
by
Lauwersmeer
, on Flickr
@ Arjen, de handgrepen op de schuifdeuren zijn inderdaad simpel, maar ik heb wel
opgelet en er dus een correcte variant opgezet, met een lekkere lus er in.
(Met dank aan Stig's plaatjes)
Philotrain C8 13
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De C8, de kopwandkraan zit er op, deze heb ik uit een bestaande armatuur geknipt en
gerecycled, een stukje 0,5mm draad als treinleiding er onder.
Wat rest is nog een klein doosje of doorvoertje solderen aan de bovenzijde van de lucht-
leiding, en een afsluitertje op de gasleiding.
Oja, en een kopwandkraan met toebehoren aan de andere kopse kant van de rijtuigbak.
Das voor later
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1621
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #18 Gepost op:
31 January 2012, 21:33:08 »
Ze zien er goed uit, ga zo door
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #19 Gepost op:
02 February 2012, 15:04:20 »
Zo, de kopwandkraan van de C8 is er weer af, evenals de luchtleiding.
Na het bestuderen van diverse foto's en bijschriften kwam ik er achter dat
de kopwandkraan (type Hsm?) al vrij snel vervangen is door een Westinghouse.
En gezien de overige rijtuigen, zou het er niet tussen passen waardoor mijn
stoptreintje dus een rijtuigje moet missen.
Ik heb de leiding dus verwijderd, maar daarintegen wel de handel voor het
regelen van de gastoevoer aangebracht incluis het kastje op de kopse wand.
Na het schoonkrabben en glasvezelpotloodbehandeling zal ik wat plaatjes maken.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #20 Gepost op:
19 February 2012, 22:10:49 »
Na een paar weekjes weinig actie, een update van de Ex Hsm D;
Ex Hsm D3
by
Lauwersmeer
, on Flickr
Ex Hsm D4
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De details zijn aangebracht op de rijtuigbak, het onderstel is ook afgemaakt en wat
betreft de loopeigenschappen in orde bevonden.
Ex Hsm D5
by
Lauwersmeer
, on Flickr
Ex Hsm D6
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De opening tussen het dak en de kopwand moet nog dichtgemaakt worden, ik denk maar
met low-melt soldeer en een beetje geduld, tenslotte heeft het niks te lijden.
Ex Hsm D7
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De handgreep op de deur, zo goed? (voor de kenners onder ons
)
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #21 Gepost op:
20 February 2012, 06:34:07 »
Netjes
Die handgreep op de deur lijkt mij zo wel goed, Het ziet er net zo uit als op mijn HSM goederenwagen van MK.
mvg,
Rick
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #22 Gepost op:
20 February 2012, 11:36:07 »
Robbert Jan,
Ik twijfel nog aan die handgreep. Deze vorm zie je wel op de CHD's en groentewagens, maar volgens mij zit er op de 3 as buik gewoon een rechte. De vaste handgreep op de bak rechts van de deur heeft juist een langer uitsteeksel met een kromming weer terug.
Hier kun je een klein beetje zien hoe ik dat heb gedaan. Handrail zit dus vast helemaal aan de zijkant en in het eerste U-profiel vanaf rechts. De rest is beugel:
Maar het zou me niets verbazen als er meerdere uitvoeringen zijn geweest. Het trapje op de kop heb ik ook nog nooit gezien op foto's, maar vind ik wel logisch, omdat er ook zo'n handgreep op zit. Dan lopen er nog stijlen vanaf het hekje achterop naar het dak. Zowel op de hoek als naast de overloopmogelijkheid.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #23 Gepost op:
20 February 2012, 12:08:46 »
Hoi Ivo,
Ik ben voor de handgrepen uitgegaan van een aantal foto's die Stig had gemaakt van een
gerestaureerde SS bagagewagen en van een door hem gebouwde Hsm 4 as buik welke
ook van deze handgrepen op de deuren heeft.
Op tekeningen is te lezen dat er verschillende serie's zijn geweest, welke onderling wijzigingen
hebben ondergaan, het is dus moeilijk na te gaan of het ook daadwerkelijk zo gezeten heeft.
Enfin, ik vind het persoonlijk, best mooi staan.
Het trapje op de achterwand, deze heb ik overgenomen van tekening, gezien inderdaad de
handgreep er wel zit maar de trap ontbreekt. Ik had nog een trapje uit een andere kit liggen
en deze heeft zijn weg gevonden op de achterwand van de buik. Samen met het handgreepje
op het dak wat er dan ook op hoort, evenals de C8 welke deze handgreep ook heeft.
Gr.
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 20 February 2012, 16:31:51 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1621
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #24 Gepost op:
20 February 2012, 16:13:55 »
Hoi RobbertJan,
De handgrepen zitten helaas precies verkeerd om.
Op de deur zit een rechte handgreep die eindigd bij de deurstijl.
Op de bak zit vanaf de kop een handgreep die met een ronding doorloopt tot de tweede stijl.
daarna komt deze weer terug en zit vast halverwege het houten wanddeel.
De handgreep van Ivo is bijna goed, het onderste deel van de stang moet halverwege het vak stoppen.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #25 Gepost op:
20 February 2012, 16:35:25 »
Ok, dus de handgrepen zitten verkeerd om, best frapant.
De SS bagagewagen van de Mbs heeft namelijk wel de handgrepen hetzelfde
als die op m'n kitje gesoldeerd zijn. De verwarring is dan wel compleet zeg maar.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1621
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #26 Gepost op:
20 February 2012, 16:37:34 »
Hoi RobbertJan,
De SS en HSM waren ook niet voor niets concurenten
zelfs de handgrepen zitten anders....
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #27 Gepost op:
20 February 2012, 16:40:31 »
Ach, er zit nog geen verf op dus er af halen is geen probleem.
Maar schuift de deur nu achter de handgreep langs? anders kan deze
nooit geheel open.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1621
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #28 Gepost op:
20 February 2012, 16:46:26 »
Hoi RobbertJan,
De deur schuift achter de handgreep langs.
Door deze constructie kon bij gesloten schuifdeur toch de conducteur over de treeplanken langs de trein lopen.
Bij het buikje gaat dit niet meer door het vrije ruimte profiel, en daarom zit er ook voor het buikje een toegangsdeur in de zijkant.
Als later de doorgaande treeplanken vervallen, worden ook wel eens deze deuren verwijderd, maar dit terzijde.
Bij de SS-D van het spoorwegmuseum zijn de handgrepen gemaakt van buizen die in elkaar schuiven
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3522
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #29 Gepost op:
20 February 2012, 17:10:13 »
Het is mij duidelijk en ik zal de handgrepen aanpassen zodat het klopt
Toch weer een leuk stukje geschiedenis opgeduikeld, en het systeem met
de buizen ken ik wel, de Ex DB Pw 3i heeft dit vergelijkbare systeem.
(Philotrain kitje 36, ligt hier ook klaar voor de verfspuit.)
Nu eerst het onderstel voor de C8 afmaken, dan kan ik weer verder
met de D, het moet tenslotte een georganiseerde bouw-chaos blijven.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.