Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 21:57:29
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:02:47
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.  (gelezen 14367 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2012, 17:20:04 »
Dan toch nog een korte vraag, de gebogen handgreep loopt door tot onder het
raam, ik begrijp dat de handgreep op Ivo's D iets te lang doorloopt.





Als ik het nu goed omschrijf, dan is het mij geheel duidelijk en kan ik de wijziging doorvoeren.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #31 Gepost op: 20 February 2012, 17:50:25 »
Nog net niet.

Volgens mij zegt Arjen het volgende:

Het teruggebogen deel van mijn handgreep loopt bij mij terug tot aan het eerste U profiel vanaf de hoek. Maar dat zou maar terug hoeven lopen tot de helft van de ruimte tussen het 2e en 1e U-profiel.

Alleen als ik naar de rail kijk voor de onderste geleiding van de deur, kan die rail niet helemaal worden gebruikt voor de deur, als de handgreep maar tot de helft terugloopt.

Volgens mij moet ik een plaatje maken met pijltjes. Is veel duidelijker dan dit stuk tekst. Ik zal vanavond een foto maken van de zijwand en dan met pijltjes aangeven wat ik hier bedoel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #32 Gepost op: 20 February 2012, 17:58:37 »
Voor den goede orde, ik heb het op onderstaande wijze begrepen;



Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #33 Gepost op: 20 February 2012, 22:09:00 »
Robbert Jan,

Zo is die ongeveer goed en zit het montage punt op de plek die Arjen bedoelt. Uit foto's heb ik nog steeds de indruk dat de beugel iets verder uitsteekt. Ik denk steeds aan die conducteur die buiten op de treeplanken met een gangetje van 60km/h zich toch enigzins zeker aan iets moet kunnen vastpakken.

Mijn uitvoering (die dus qua montagepunten op meerdere plekken niet klopt):





Wat volgens mij echt niet klopt is het feit dat Philotrain de handrails met een oog vastzet in het midden van de houten planken tussen de U-profielen. Op alle foto's zie je juist dat de handrails vastzitten op de U-profielen. Ook de gaten linksachter kan ik niet plaatsen. Misschien voor een rangeerdershandgreep als de doorlopende treeplanken waren verwijderd, dus inclusief handrail.

Hier bedoel ik dienen nog rechte verbindingen van hekwerk naar bovenkant hek te komen.



Je ziet dat de Philotrain transfers helaas weer aan de oude kant waren. Brokkelt lekker. Moet ik ook weer even aanpassen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #34 Gepost op: 21 February 2012, 01:00:38 »
Ivo, ik vind de handgreep een wat merkwaardige lengte hebben. Die mag wel een flink stuk korter. Dan ook een krul aan de handgreep op de deur een kwartslag gedraaid tov. die aan de wand en de conducteur hoeft maar een klein stuk te overbruggen.

Zie: http://www.belderok.net/mitropa/e129/ voor een SS wagen. Ik neem aan dat ze niet zelf wat bedacht hebben hier, maar dus originele handgrepen hebben gebruikt.

http://www.belderok.net/mitropa/hsm1920/ Hier de HSM 4-asser in het NSM.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Philotelist

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #35 Gepost op: 21 February 2012, 10:09:33 »
Hallo Ivo

Citaat
Ook de gaten linksachter kan ik niet plaatsen
Boven dit gat hoort de handrail in een hoek van 90 graden naar beneden te lopen en wordt in dit gaatje vastgesoldeerd.

Citaat
Je ziet dat de Philotrain transfers helaas weer aan de oude kant waren. Brokkelt lekker

Wat nogal eens wil helpen, is om de opschriften licht te verwarmen. Bijvoorbeeld met een haarföhn, of op een strijkbout leggen die op de laagste stand staat!

Succes.

Vriendelijke groet, Marco
« Laatst bewerkt op: 21 February 2012, 10:12:24 door Philotelist. Reden: Schrijffoutje »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #36 Gepost op: 21 February 2012, 10:56:57 »
Marco,

Het zijn 2 gaatjes boven elkaar. Iets schuin boven het bovenste gaatje zat nog een gaatje voor het beugeltje van de handrail. Ik zal eens kijken of ik jouw suggestie terug zie op foto's.

Van die opschriften weet ik. Hahoha heeft dat al eens toegelicht. Ik heb het al eens geprobeerd en het helpt wel iets. Nu dus weer niet gedaan...

@Ewout,

Ik heb me voor de handgrepen 11 jaar terug toen ik dit ding bouwde vooral gebaseerd op foto's uit Vervlogen stoom. Ik zie geen krul op de handgreep op de deur en de handgrepen op de bak zijn behoorlijk lang. Ik denk dat ze bij mij niet langer zouden moeten zijn dan tot aan het profiel, dus ze zijn inderdaad iets te lang. Het lijkt ook langer doordat ik ze iets te ver terug laat lopen. Robbert Jan heeft dat al beter gedaan.

Maar kijk mee op de foto's in Vervlogen Stoom:

pag 68 bovenaan
pag 82 onderaan
pag 107 onderaan
pag 195
pag 200
pag 285

Nergens natuurlijk een mooie foto dwars, dus alles is in schuin perspectief, maar ik zie nooit een beugel op de deur en toch een behoorlijk lange handrail op de bak. De 4 as HSM buik in het NSM heeft mooie beugels, maar in de NS tijd zagen ze er toch ook anders uit. Mijn belangrijkste referentie zijn foto's uit Philosofie en de Erfenis.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #37 Gepost op: 21 February 2012, 11:40:37 »
Nog een plaatje: bovenaan pagina 294 van het boek de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij van Jacq. van der Meer.

Lange handgreep en geen beugel op de deur. Hier zie je ook duidelijk de bevestiging van de handgreep op de U-profielen en een ander leuk detail is de railing op de kop, maar vervolgens het ontbreken van de trap.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #38 Gepost op: 21 February 2012, 13:08:48 »
Ik kan je niet anders dan gelijk geven Ivo, (na de plaatjes bekeken te hebben) dit is toch wel afwijkend. Maar zoals je opmerkte, inderdaad, de bevestiging meer naar onder het raampje en de lus korter, dan lijkt het een stuk beter.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11289
    • nulpunt
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #39 Gepost op: 21 February 2012, 14:33:51 »







RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #40 Gepost op: 21 February 2012, 14:45:16 »
Aha, ik zie al waar de fout zit nu ik de bovenstaande tekeningen bekijk, de
geleiderail onder is te lang op het philotrain model en dit vertekend het
totaalbeeld.

Dit valt nog wel aan te passen op het model, bedankt Frits!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #41 Gepost op: 21 February 2012, 18:43:02 »
Ja, maar dan gaat de deur in theorie weer niet ver genoeg open. Strange...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #42 Gepost op: 21 February 2012, 20:20:52 »
Ja dat is waar, maar het mankeerd hem in model maar 4mm en als dit gewoon
klopt dan lijken de verhoudingen van de handgrepen ook niet meer zo vreemd.

Ik ga wel een poging doen de geleiderail in te korten en de handgreep te verzetten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #43 Gepost op: 21 February 2012, 20:43:13 »
Ik zie nog wel meer op de tekeningen. Volgens mij zijn ook de veerpakketten een stuk korter dan de Fleischmann dingen. Overigens staat de deur deels geopend getekend geloof ik.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #44 Gepost op: 21 February 2012, 21:02:27 »
Klopt Ivo, het was mij ook opgevallen dat de deur geopend op tekening staat, er staat
echter wel een U-profiel "achter" de deur op de tekening dus de wandindeling is wel correct.

Overigens, de wielstellen dat zijn Roco's, dit staat op de bouwbeschrijving van de D
"3x wielstellen roco" tenzij dit incorrect is.
Toch op de beurs maar weer eens zoeken naar extra voorraad.
 

In elk geval, ik heb vanavond het onderstelletje voor de C8 rollend gemaakt en getest op
de module, wat dat betreft niks meer te wensen het rolt lekker.


Philokitjes 1 by Lauwersmeer, on Flickr
4 bakkies is het treintje nu, en dat is voor de noordelijke lijntjes meer dan zat.


Philokitjes 2 by Lauwersmeer, on Flickr
't Stoppertje met één van de mogelijk trekkende loc's.

Morgen maar weer eens verder bakken en braden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5