Naar aanleiding van dit bericht open ik een draadje met een gedachtenspinsel over het leven na TrambaantjeDe laatste jaren ben ik me gaan verdiepen in de geschiedenis van de RTM. Gek genoeg is de RTM altijd buiten mijn aandacht gebleven hoewel ik al mijn hele leven in de directe omgeving van de voormalige lijnen woon (Rotterdam Charlois, Poortugaal, Hoogvliet en nu Barendrecht). Enkele oude foto's uit de directe omgeving van mijn huidige woonplek waren aanleiding om wat meer te gaan lezen, op (oude) kaarten te turen en boeken te gaan verzamelen. Inmiddels kreeg ik ook wat vage plannen om qua modelbouw iets met de RTM te gaan doen, maar wat? In elk geval eerst materieel bouwen, waarbij ik een voorliefde heb voor de steeds opnieuw in eigen beheer verbouwde diesels van na de oorlog. Uiteindelijk moet dat materieel ook op een baantje terecht komen, maar wat bouw je van de RTM? Veel is al eens gebouwd maar een foto van de Rotterdamse Rosestraat met een rangerende NS 600 dieselloc bracht me op een idee. Voor het stationsgebouw liep ook nog een NS-raccordement en daar kruisten dus de lijnen van NS en RTM, een mooi thema.Inmiddels heb ik wat research gedaan. Bij het gemeentearchief heb ik kopieën van de tekeningen van het stationsgebouw opgevraagd. In Google-earth zijn de onderlinge positie van het entrepotgebouw en het station goed op te meten en ik heb foto's gemaakt van de huidige situatie.Een en ander heeft tot dit zeer voorlopige ontwerp geleid:Modules van 45x100cm. Rechts het station in de kenmerkende driehoeksvorm, achteraan het entrepotgebouw. Het dubbelspoor onderaan is van de RTM, daarboven een enkel spoor van de NS, dat tussen de RTM-sporen en het station loopt.Lastigste punt van dit ontwerp; het is vrij leeg... er stond nou eenmaal niet meer bebouwing op het terrein. Op zich geen bezwaar maar het is lastig om de treinen/trams links uit het zicht te laten verdwijnen. Het is eventueel ook voor de helft te maken; alleen de voorste 3 modules, maar dan ontbreekt het entrepotgebouw, worden de sporen erg kort en het station gehalveerd. Kortom, groot qua oppervlakte (zeker in vergelijking met Trambaantje) maar weinig bebouwing, geen bomen en vooral véél bestrating.Opmerkingen en tips? Altijd welkom... de bouw start pas in, ehh.. naar schatting... 2015
Duidelijk, het zwaartepunt gaat dus om de RTM, en wat was het kloppend hart van de RTM ??
De heer H. van Zuylen?
Heb ik ook al eens over nagedacht; de kromme zandweg in S. Als geboren Charloiser natuurlijk hekemaal mooi. Van het complex zijn alleen (relatief) weinig foto's en ik ben benieuwd of er tekeningen van zijn.