Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Rosestraat in Sm/S  (gelezen 35060 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #45 Gepost op: 09 april 2014, 18:39:07 »
Erg mooi gemaakt en vooral erg herkenbaar.Leuk ook die typische Rotterdamse straatlantaarns.Jammer dat je naar ik begrepen heb niet verder gaat met modelbouw.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Frans8800

  • Gast
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #46 Gepost op: 09 april 2014, 19:51:44 »
Dat ik niet verder ga met de modelbouw is een misverstand, er zijn nog genoeg plannen/ingrediënten om zeker met de RTM op termijn weer wat te gaan doen, het zal daarbij net als de 2e Rosestraat een Rotterdams tintje blijven houden.........
« Laatst bewerkt op: 11 april 2014, 21:38:01 door Ronald Koerts. Reden: compleet bericht als citaat verwijderd »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #47 Gepost op: 09 april 2014, 20:37:26 »
De RTM was een veelzijdig en interessant trambedrijf, dat het lang heeft volgehouden en waarvan bovendien daardoor veel bewaard gebleven is.Het verbaast mij dan ook eigenlijk wel dat er toch weinig modelbouwers zijn die hiervoor kiezen.
Succes met bouwen
Jan den Haan

Frans8800

  • Gast
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #48 Gepost op: 09 april 2014, 21:24:18 »
Is denk ik kwestie van ''Onbekend maakt Onbemind'' Daarnaast komen er nog wat praktische zaken om de hoek kijken. Het komt eigenlijk neer op volledig zelfbouw, of gebruik maken van de toch wat meer kostbare messing modellen die ook zelf in elkaar geknutseld  moeten worden. Ook de scenery dus aankleding om de baan heen moeten we zelf maken, en willen we dat goed doen komt er beetje onderzoek om de hoek kijken, boeken kopen, archieven bezoeken enz als we  de sfeer van destijds in model willen pakken natuurlijk. Je moet je er dus een beetje in verdiepen, en niet iedereen wil dat, en gaat voor de andere meer fantasie weg, en beleeft op die manier ook plezier aan zijn hobby, en dat is uiteindelijk waar het om gaat. Toch zijn er mensen die zich met de RTM bezig houden, en dat doet mijn als rechtgesnaarde Rotterdammer, altijd weer goed, en het blijft leuk om te zien. Ik heb daarbij destijds gekozen voor het herkenbare bouwen, dus m.a.w dingen die mensen zelf nog gekend hebben, of kennen op een andere manier, b.v van foto's boekjes enz. het grappige is daarbij de reacties van mensen die het zelf nog gekend hebben, en zien wat je hebt gemaakt , want het maakt de tongen los, en er komt meestal een kettingreactie van herinneringen naar boven, ze doen dus een soort van stap terug in de tijd, dus mooier kan bijna niet.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2014, 21:38:14 door Ronald Koerts. Reden: compleet bericht als citaat verwijderd »

Frans8800

  • Gast
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #49 Gepost op: 09 april 2014, 22:53:35 »
Naar aanleiding van dit bericht open ik een draadje met een gedachtenspinsel over het leven na Trambaantje

De laatste jaren ben ik me gaan verdiepen in de geschiedenis van de RTM. Gek genoeg is de RTM altijd buiten mijn aandacht gebleven hoewel ik al mijn hele leven in de directe omgeving van de voormalige lijnen woon (Rotterdam Charlois, Poortugaal, Hoogvliet en nu Barendrecht). Enkele oude foto's uit de directe omgeving van mijn huidige woonplek waren aanleiding om wat meer te gaan lezen, op (oude) kaarten te turen en boeken te gaan verzamelen. Inmiddels kreeg ik ook wat vage plannen om qua modelbouw iets met de RTM te gaan doen, maar wat?

In elk geval eerst materieel bouwen, waarbij ik een voorliefde heb voor de steeds opnieuw in eigen beheer verbouwde diesels van na de oorlog. Uiteindelijk moet dat materieel ook op een baantje terecht komen, maar wat bouw je van de RTM? Veel is al eens gebouwd maar een foto van de Rotterdamse Rosestraat met een rangerende NS 600 dieselloc bracht me op een idee. Voor het stationsgebouw liep ook nog een NS-raccordement en daar kruisten dus de lijnen van NS en RTM, een mooi thema.
Inmiddels heb ik wat research gedaan. Bij het gemeentearchief heb ik kopieën van de tekeningen van het stationsgebouw opgevraagd. In Google-earth zijn de onderlinge positie van het entrepotgebouw en het station goed op te meten en ik heb foto's gemaakt van de huidige situatie.

Een en ander heeft tot dit zeer voorlopige ontwerp geleid:

Modules van 45x100cm.
Rechts het station in de kenmerkende driehoeksvorm, achteraan het entrepotgebouw. Het dubbelspoor onderaan is van de RTM, daarboven een enkel spoor van de NS, dat tussen de RTM-sporen en het station loopt.

Lastigste punt van dit ontwerp; het is vrij leeg... er stond nou eenmaal niet meer bebouwing op het terrein. Op zich geen bezwaar maar het is lastig om de treinen/trams links uit het zicht te laten verdwijnen. Het is eventueel ook voor de helft te maken; alleen de voorste 3 modules, maar dan ontbreekt het entrepotgebouw, worden de sporen erg kort en het station gehalveerd. Kortom, groot qua oppervlakte (zeker in vergelijking met Trambaantje) maar weinig bebouwing, geen bomen en vooral véél bestrating.

Opmerkingen en tips? Altijd welkom... de bouw start pas in, ehh.. naar schatting... 2015

Ik heb alles nog eens gelezen, en wat me bezig houdt is waarom de schaal SM/ S ?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #50 Gepost op: 09 april 2014, 23:06:23 »
Die vraag houdt mijzelf ook nog bezig.  8)
Je stelde zelf in een eerder bericht al terecht dat als je RTM wil gaan bouwen dat op 100% zelfbouw neerkomt. De schaal maakt dan eigenlijk niet uit. Schaal h0 vind ik te klein voor zelfbouw van trams. Het oogt allemaal wat klein en in een grotere schaal heb je wat meer loc en tram. Keuze voor S is op 2 zaken gebaseerd. Het is net een slagje kleiner dan 0; de Rosestraat past goed op een meter of 3. En in S kun je lekker makkelijk h0 wielen, onderstellen en aandrijvingen gebruiken want 1067mm in S komt uit op spoorbreedte 16,5mm.
Nadeel is wel dat er in S niet veel accessoires en voertuigen te krijgen zijn omdat het zo een ongebruikelijke schaal is. Om die reden denk ik nog steeds aan 0.
No dress rehearsel, this is our life.

Frans8800

  • Gast
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #51 Gepost op: 09 april 2014, 23:11:44 »
Duidelijk, het zwaartepunt gaat dus om de RTM, en wat was het kloppend hart van de RTM ??
« Laatst bewerkt op: 11 april 2014, 21:37:17 door Ronald Koerts. Reden: compleet bericht als citaat verwijderd »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #52 Gepost op: 11 april 2014, 09:47:05 »
Ik heb de afgelopen dagen wat bezoeken gebracht aan nul spoor rijders. En hoewel het er indrukwekkend uitziet, is het wel HEEL ERG GROOT. Je keuze voor S is een juiste, Marc. En wat je niet uit stukjes plastic wilt bouwen, kun je ook in 3D printen. Ik ga zelf nog figuurtjes (ook) voor S maken, omdat die makkelijk om te schalen zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #53 Gepost op: 11 april 2014, 14:55:28 »
Ik heb de laatste weken wat zitten tekenen (leve CAD-paketten) aan de Rosestraat in 0/0m en het wordt inderdaad wel gróót. En volgens mij wordt het hoog tijd om me te gaan verdiepen in 3D-tekenen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #54 Gepost op: 11 april 2014, 14:57:02 »
Duidelijk, het zwaartepunt gaat dus om de RTM, en wat was het kloppend hart van de RTM ??
De heer H. van Zuylen?   ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Frans8800

  • Gast
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #55 Gepost op: 11 april 2014, 17:44:23 »
De heer H. van Zuylen?   ;D

Dat wel natuurlijk, LOL maar dat is uiteraard niet wat ik bedoel. Uiteraard is het maar hoe je het bekijkt, en wat je van plan bent, maar er zijn misschien wel dingen waar je (nog) niet aan gedacht hebt, en omdat ik toch een eigenwijze Rotterdammert en die kunnen vaak hun bakkes toch niet houden, ben, zo maar een paar dingen op een rij.

De Rosestraat was het begin of eindpunt van de RTM, het was maar net waar je vandaan vertrok natuurlijk. Het deel waar het station was, kwam niet alle materieel, dat wat bij de RTM dienst deed, en het zwaartepunt lag op reizigersvervoer, daarnaast, waren er het melkvervoer, en meer naar het Handelsterrein nog de veelading. Wil je het historisch juist doen zou het beperkingen geven bij het materieel dat je wilt gaan bouwen en inzetten, bekijk je het met een meer fantasieblik, maakt het uiteraard geen mallemoer (Rotterdams) uit.

Je schrijft verder inderdaad over een station dat relatief groot zal worden, waarbij de rest redelijk kaal zal ogen, al kun je hier met wat fantasie, wel een mouw aan passen.

Met het kloppend hart van de RTM doelde ik dan ook op de C.W. aan de Kromme Zandweg, uiteraard zou het om een naamsverandering vragen, maar ook veel leuks te bieden hebben. want: grote herstellingen,revisies, ombouwen van materieel enz werden daar gedaan, je mag er daarbij vanuit gaan dat alle materieel tot autobussen aan toe, daar wel op de een of andere manier geweest is, de mogelijkheden bij het modelbouwen en inzet zijn dus onbeperkt. Ook waren dus meer gebouwen, sporen waar materieel op stond te wachten tot ze aan de beurt waren, een traverse. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Naar mijn bescheiden mening geeft dat leuke spelelementen, want want al eens gedacht aan een railvoertuig dat bv met aanrijschade de werkplaats in gaat, om er vervolgens weer hersteld uit te komen. Uiteraard zal de schaal en beschikbare ruimte een deel van de mogelijkheden bepalen, maar in 1:87 is er op 3 modules van 1200 mm al zeer veel mogelijk.

het is uiteraard zo maar mijn gedachtegang, waarbij ik niet de wijsheid in pacht heb, of je reeds gemaakte plannen wil bekritiseren, want alleen al het feit dat je je met de RTM bezig houdt verdient van mij alle lof, het is slechts hoe ik er tegen aan kijk, meer niet.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #56 Gepost op: 11 april 2014, 18:45:18 »
Heb ik ook al eens over nagedacht; de kromme zandweg in S. Als geboren Charloiser natuurlijk hekemaal mooi. Van het complex zijn alleen (relatief) weinig foto's en ik ben benieuwd of er tekeningen van zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Frans8800

  • Gast
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #57 Gepost op: 11 april 2014, 19:07:16 »
Als het niet mogelijk zou zijn, zou ik er niet over beginnen, er is destijds al door mensen waaronder mijn persoontje naar gekeken naar de haalbaarheid. Tekeningen, deels, de motorhal heb ik zelf getekend, en die is vrij nauwkeurig (althans denk ik). Foto's zijn er best wel, en ik ben er van overtuigd dat er nog wel meer zijn.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2014, 21:29:49 door Ronald Koerts. Reden: citaat verwijderd »

Frans8800

  • Gast
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #58 Gepost op: 11 april 2014, 19:23:40 »
Heb ik ook al eens over nagedacht; de kromme zandweg in S. Als geboren Charloiser natuurlijk hekemaal mooi. Van het complex zijn alleen (relatief) weinig foto's en ik ben benieuwd of er tekeningen van zijn.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #59 Gepost op: 11 april 2014, 19:40:46 »
Interessant. Zijn die tekeningen beschikbaar?
No dress rehearsel, this is our life.