Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arentjan
Vandaag
om 19:24:46
Verbinding Z21 maintentance tool met Z21
door
Sven
Vandaag
om 19:23:50
m'n gras, m'n gras!
door
Huup
Vandaag
om 18:48:54
ACME set 55080 met NS restauratierijtuig materieel bespreking
door
Benelux795
Vandaag
om 18:41:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 18:37:30
Baanbouw Bosje77
door
GORILLUS
Vandaag
om 18:25:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 18:18:20
Heen, En en Weer: de tram.
door
RobK
Vandaag
om 18:12:33
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
tijgernootje
Vandaag
om 18:00:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:56:35
Ik vind naam+iban gevaarlijk
door
Tramfan
Vandaag
om 17:54:22
Gouda in H0
door
fissy
Vandaag
om 17:52:07
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
door
dh3201
Vandaag
om 17:48:57
OntraXS! 2022, 23-25 september, Spoorwegmuseum
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:04:16
De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
door
DBCargo
Vandaag
om 16:36:56
Tussen Vlaamse velden...
door
hervé
Vandaag
om 16:35:13
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 16:26:35
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 16:25:39
Uhlenbrock Power 3 probleem
door
janvanbemmel
Vandaag
om 16:20:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:42
Polariteit bepalen van rails
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:35:23
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 15:22:59
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 14:18:54
NS 6000 (in schaal 0)
door
1795
Vandaag
om 14:01:00
Uit en Thuis, de bouw
door
Eric B
Vandaag
om 12:56:14
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing
door
Remunj
Vandaag
om 12:42:35
Stekkers
door
rvredebregt
Vandaag
om 12:23:10
Raadplaatje
door
C-rails
Vandaag
om 12:05:32
crash op containerterminal
door
Edwin2121992
Vandaag
om 11:34:38
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 11:29:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
HGL'74 (H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: HGL'74 (H0) (gelezen 4575 keer)
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #15 Gepost op:
05 mei 2014, 18:08:48 »
Ik ben vast niet de eerste beginner die zich vergist heeft in de afmetingen die een baan nodig heeft.
Aan de hand van het eerste begin van het baanplan, kan ik nu dus concluderen dat ik dit plan voorlopig maar even uit mijn hoofd moet zetten.
Zelfs wanneer het station slechts een derde van de lengte krijgt (1,70m ipv 5,20m), zie ik geen mogelijkheden om een mooi zichtbaar deel te bouwen met een overgang naar een schaduwstation aan beide zijden.
Eerste versie van het baanplan. De horizontale lijnen geven de buitenste platen van 61x122cm aan.
Ik heb nu in elk geval een beter inzicht in de ruimte die een baan nodig heeft. En met dat in gedachten, wordt het dus nieuwe ideeën verzinnen. Het zal vermoedelijk een oefen/fantasiebaan worden.
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.
Online
Berichten: 7492
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #16 Gepost op:
05 mei 2014, 23:49:48 »
En als je het nu eens halveert. Uitgaande van dubbelsporige hoofdlijn.
Dan kun je toch heel veel kanten op.
Groet Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst:
Er gaat een trein naar Niemandsland
.
Mudhen
Offline
Berichten: 904
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #17 Gepost op:
06 mei 2014, 08:47:03 »
Zoals ik al een aantal keer heb geadviseerd; begin 'nou eens' klein en overzichtelijk. Fantaseren kunnen we allemaal goed hier, maar dat leidt vaak tot niks.
Gelogd
-1-
Sebas
Section Défilé #h0 #digital #sound #smoke
Diorama US in 1:48 #0n30 #digital #sound
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #18 Gepost op:
06 mei 2014, 08:49:38 »
@Koen, hoe bedoel je precies? Halve lengte van perron?
@Mudhen, ja ik weet het.
Ben inmiddels ook wel tot die conclusie gekomen, zoals je hebt kunnen lezen.
Ik heb in elk geval het boek van Tombroek op de kop kunnen tikken.
Ik ga daar maar eens lekker in lezen. Kan vast geen kwaad.
Gelogd
Mudhen
Offline
Berichten: 904
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #19 Gepost op:
06 mei 2014, 09:47:20 »
Gelogd
-1-
Sebas
Section Défilé #h0 #digital #sound #smoke
Diorama US in 1:48 #0n30 #digital #sound
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.
Online
Berichten: 7492
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #20 Gepost op:
06 mei 2014, 22:26:21 »
Als je de lengte hebt zou ik daar niet op besparen.
Je kan een wisseltje, kruising minder doen en passen of dat nog steeds op je thema lijkt. Je kan vanuit diverse hoeken benaderen.
Het kan goed helpen een proefspoor te leggen op de beschikbare ruimte, dan krijg je beter overzicht.
Groeten Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst:
Er gaat een trein naar Niemandsland
.
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #21 Gepost op:
06 mei 2014, 23:07:43 »
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, Koen. Maar dat zou nog steeds betekenen dat het perron de volle breedte al heeft. De buitenste platen zijn bedoeld om het schaduwstation te starten.
Gelogd
Spoorslag 70
Offline
Berichten: 103
Periode III/IV
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #22 Gepost op:
07 mei 2014, 17:55:30 »
Als inwoner van Hengeloooo, ken ik het station in werkelijkheid. Zoals het eerste baanplan staat doe je de lengte van het station te kort en zal denk ik de verhoudingen tussen het perron en de overkapping te lomp worden. Je zult het station wat langer moet maken dan komt verhoudingsgewijs de overkapping ook beter uit.
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #23 Gepost op:
07 mei 2014, 18:15:28 »
Iets Twents is altijd interessant!!
Ook ik ken de kap van Hengelo goed. Hij zal ook op mijn station, wat gebaseerd is op Hengelo(1991) komen te staan.
Echter ook ik heb in de lengte moeten schrappen en heb wat dingen gespiegeld en omgedraaid, mijn plan is dus niet precies Hengelo, daar ook ik niet met de lengte weg kwam.
Succes met bouwen en ontwerpen!
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #24 Gepost op:
08 mei 2014, 00:57:29 »
Ik ben er zelf geboren en heb er 25 jaar gewoond. Dit jaar woon ik 15 jaar in de randstad en merk ik dat ik Twente begin te missen. Het wordt hoog tijd dat ik weer oostwaarts ga. ;-)
Hopelijk kom ik dan ook wat ruimer te zitten, maar Hengelo op schaal zal toch erg lastig worden, want dat betekent een station van ruim 5 meter lang. Vandaar ook mijn keuze om in de lengte concessies te doen. Welke lengte denk jij dat minimaal nodig is zonder de werkelijkheid te veel geweld aan te doen, Spoorslag 70?
Inmiddels heb ik overigens besloten om het huidige plan in de ijskast te zetten naast de welbekende groene Twentse flesjes. Want ook met een derde van de lengte, blijft er te weinig ruimte naast he station.
Gelogd
Ventovice
Offline
Berichten: 212
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #25 Gepost op:
08 mei 2014, 20:20:53 »
Ik zou 'gewoon' nagaan hoe lang je langste treinstel is en daar je perronlengte op aanpassen.
Als je maar herkenbare elementen van station Hengelo erin verwerkt, dan zal iedereen dat zien.
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!
Gelogd
greetz from the westcoast Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS':
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #26 Gepost op:
08 mei 2014, 22:50:49 »
@ventovice dat heb ik inderdaad gedaan. Althans, ik moet nog starten, maar 1.70 wordt de langste trein verwacht ik. Met een perronlengte van ca. 1.8m zit ik dan goed. Maar, zoals gezegd, blijft er dan weinig ruimte over tussen het perron en het schaduw station.
Gelogd
haes
Offline
Berichten: 788
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #27 Gepost op:
09 mei 2014, 00:52:07 »
Citaat van: Ventovice op 08 mei 2014, 20:20:53
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!
Dat valt te bezien, oa in welke schaal je bouwt en de beschikbare ruimte bijvoorbeeld. Maar het wordt echt moeilijk als je stations wil nabouwen die alles in zich hebben. Ik bouw zelf station Hellendorn na(envoudig eindstation) en zelfs in schaalN heb ik al een gezamenlijke lengte van 3,5 meter daarvoor nodig. Maar ik bouw wel modulair omdat thuis ook de ruimte ontbreekt om dit zomaar te laten rijden.
gr, Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
HGL'74 (H0)