Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:38:05
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: Rosestraat in Sm/S  (gelezen 36921 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #90 Gepost op: 06 May 2014, 22:11:09 »
Goed idee Sven.  (y)
En voor die info is véél belangstelling denk ik zo.
No dress rehearsel, this is our life.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Rosestraat in Sm/S
« Reactie #91 Gepost op: 07 May 2014, 00:02:39 »
Geweldig al die verhalen, foto's uit archieven en vooral de zeer goed geslaagde modellen van Frans. Het zal een hele klus zijn om de beoogde RTM-baan op een dergelijk hoog niveau te realiseren. Er wordt overigens goed nagedacht over het geheel.

Van begin zomer 1953 tot eind zomer 1955 heb ik als jongetje van 9 à 12 jaar in Hellevoetsluis gewoond. Tijdens mijn verblijf in een gezondheidskolonie (Elim) op Schiermonnikoog waren  mijn ouders, mijn broer en de kat van uit Groningen naar Hellevoetsluis verhuisd. Door een kennis van mijn ouders werd ik als 9 jarige in Groningen op de trein gezet. Die trein reed rechtstreeks naar Rotterdam Maasstation. In Gouda (waar al mijn familie woonde) stapte mijn moeder ook in de trein, want in Rotterdam was ik totaal onbekend. Het was een wereldstad in mijn ogen. Via de Maasbruggen kwamen we op het Stieltjesplein en in de Rosestraat. Tijdens het avondspitsuur stapten wij in een niet al te druk rijtuig van de tram naar Hellevoetsluis. Het bleek de eerste klas te zijn. Toen de conducteur/kaartjesverkoper langskwam, was die rit toch een soort aanslag op de portemonnee. Maar ik had tenminste eerste klas gereden in 1953, terwijl bij de NS de derde klas nog heel gewoon was. Hoe vooruitstrevend was de RTM in die tijd door slechts twee klassen te hebben. De reis vanuit Hellevoetsluis naar Gouda (50 km) duurde net zo lang als vanuit Groningen (230 km).

Bij het eindpunt van de tram in Hellevoetsluis was tevens een locdepot en een tramhaven. Het rangeren van de stoomloc naar het depot heb ik vele malen al dan niet illegaal (in een wagon) meegemaakt. Vanaf 4 of 5 sporen met verschillende hoogten kon een aansluiting met een veerboot gemaakt worden. Daardoor kon onder vrijwel alle omstandigheden van hoog en laag water wagonnen, rijtuigen en zelfs locomotieven naar het (toen nog) eiland Goeree-Overflakke gevaren worden. Het laden en lossen van wagonnen ging vrij simpel. Vanaf een stoomlier op de veerboot liep een kabel via een horizontaal wiel dat zo'n 50 m vanaf de walkant vast lag (aan een ketting?). Vanaf dat wiel liep de kabel terug naar een wagon. Op die manier werd dan een wagon vanaf de veerboot op een van de opstelsporen getrokken.

De gewone veerboot voor passagiers en (vracht-)auto's was vooral voor mijn broer een nieuwe uitdaging zoals we dat tegenwoordig noemen. Hij vroeg namelijk op een vrije woensdagmiddag aan de kapitein van zo'n veerboot of hij en ik een keer (gratis) mee (heen en weer) mochten. Dat mocht tot mijn stomme verbazing. Als een soort vip's van 10 en 11 jaar mochten wij in de stuurhut mee. We mochten om beurten zelfs het roer vasthouden.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 00:04:38 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.