Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
NS264
Vandaag
om 00:32:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
Vandaag
om 00:17:42
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
16 November 2025, 23:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
16 November 2025, 23:55:25
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet
door
Wijbe
16 November 2025, 23:53:41
Bahnstrecke 5867
door
DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
16 November 2025, 23:44:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
16 November 2025, 23:40:49
Raadplaatje
door
BrightonBelle
16 November 2025, 23:29:37
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Schachbrett
16 November 2025, 23:17:41
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
16 November 2025, 23:13:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
DJV
16 November 2025, 23:08:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
16 November 2025, 22:42:45
Rondom Charlois
door
NS264
16 November 2025, 22:38:53
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
16 November 2025, 22:29:26
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
16 November 2025, 22:21:08
ESU locprogrammer
door
FreekH
16 November 2025, 22:05:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Gerke
16 November 2025, 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Ronald Halma
16 November 2025, 21:33:49
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
orientexpress
16 November 2025, 20:49:23
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
16 November 2025, 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
16 November 2025, 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
16 November 2025, 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Keska
16 November 2025, 20:00:25
DR4018 power on fenomeen
door
Bert_Apd
16 November 2025, 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
16 November 2025, 19:44:41
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Reinout van Rees
16 November 2025, 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht
door
Gabriël Bergsma
16 November 2025, 18:28:05
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
16 November 2025, 18:19:23
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
16 November 2025, 18:07:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rosestraat in Sm/S
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rosestraat in Sm/S (gelezen 38451 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10766
Re: Rosestraat in Sm/S
«
Reactie #90 Gepost op:
06 May 2014, 22:11:09 »
Goed idee Sven.
En voor die info is véél belangstelling denk ik zo.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re: Rosestraat in Sm/S
«
Reactie #91 Gepost op:
07 May 2014, 00:02:39 »
Geweldig al die verhalen, foto's uit archieven en vooral de zeer goed geslaagde modellen van Frans. Het zal een hele klus zijn om de beoogde RTM-baan op een dergelijk hoog niveau te realiseren. Er wordt overigens goed nagedacht over het geheel.
Van begin zomer 1953 tot eind zomer 1955 heb ik als jongetje van 9 à 12 jaar in Hellevoetsluis gewoond. Tijdens mijn verblijf in een gezondheidskolonie (Elim) op Schiermonnikoog waren mijn ouders, mijn broer en de kat van uit Groningen naar Hellevoetsluis verhuisd. Door een kennis van mijn ouders werd ik als 9 jarige in Groningen op de trein gezet. Die trein reed rechtstreeks naar Rotterdam Maasstation. In Gouda (waar al mijn familie woonde) stapte mijn moeder ook in de trein, want in Rotterdam was ik totaal onbekend. Het was een wereldstad in mijn ogen. Via de Maasbruggen kwamen we op het Stieltjesplein en in de Rosestraat. Tijdens het avondspitsuur stapten wij in een niet al te druk rijtuig van de tram naar Hellevoetsluis. Het bleek de eerste klas te zijn. Toen de conducteur/kaartjesverkoper langskwam, was die rit toch een soort aanslag op de portemonnee. Maar ik had tenminste eerste klas gereden in 1953, terwijl bij de NS de derde klas nog heel gewoon was. Hoe vooruitstrevend was de RTM in die tijd door slechts twee klassen te hebben. De reis vanuit Hellevoetsluis naar Gouda (50 km) duurde net zo lang als vanuit Groningen (230 km).
Bij het eindpunt van de tram in Hellevoetsluis was tevens een locdepot en een tramhaven. Het rangeren van de stoomloc naar het depot heb ik vele malen al dan niet illegaal (in een wagon) meegemaakt. Vanaf 4 of 5 sporen met verschillende hoogten kon een aansluiting met een veerboot gemaakt worden. Daardoor kon onder vrijwel alle omstandigheden van hoog en laag water wagonnen, rijtuigen en zelfs locomotieven naar het (toen nog) eiland Goeree-Overflakke gevaren worden. Het laden en lossen van wagonnen ging vrij simpel. Vanaf een stoomlier op de veerboot liep een kabel via een horizontaal wiel dat zo'n 50 m vanaf de walkant vast lag (aan een ketting?). Vanaf dat wiel liep de kabel terug naar een wagon. Op die manier werd dan een wagon vanaf de veerboot op een van de opstelsporen getrokken.
De gewone veerboot voor passagiers en (vracht-)auto's was vooral voor mijn broer een nieuwe uitdaging zoals we dat tegenwoordig noemen. Hij vroeg namelijk op een vrije woensdagmiddag aan de kapitein van zo'n veerboot of hij en ik een keer (gratis) mee (heen en weer) mochten. Dat mocht tot mijn stomme verbazing. Als een soort vip's van 10 en 11 jaar mochten wij in de stuurhut mee. We mochten om beurten zelfs het roer vasthouden.
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 00:04:38 door Martin Hornis
»
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rosestraat in Sm/S