Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door roadster36
Vandaag om 00:55:43
Bröckenbahn door Chris Westerduin
Vandaag om 00:35:40
MB-module: "Groeten uit Jottum" door jakeman
18 februari 2019, 23:50:21
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Klaas Zondervan
18 februari 2019, 23:18:30
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
18 februari 2019, 22:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
18 februari 2019, 21:44:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
18 februari 2019, 21:44:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
18 februari 2019, 21:37:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 februari 2019, 21:00:36
Terschellinger Spoor door Duizendpoot
18 februari 2019, 20:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
18 februari 2019, 20:11:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
18 februari 2019, 19:49:54
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen  (gelezen 90820 keer)

WimM

  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 517
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #315 Gepost op: 09 december 2018, 22:42:04 »
Hallo,
Wat je bij mij op de foto ziet zijn kleine dunne soepele decoderdraden van een halve mm dik die op de decoder aansluiten.
Het lijkt wel installatie draad, maar dat is niet zo. Zo kun je ook zien hoe klein alles in verhouding is.

Wim Mesu

 

WimM

  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 517
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #316 Gepost op: 22 december 2018, 18:27:59 »
Hallo
Welke NS100 Oersik wil jij onder de kerstboom?  :angel:



Achter elkaar: de NS100 in schaal Ho, in schaal 0 en in schaal 1.
Hier nog een keer van bovenaf gezien. Leuk he?



Op een beurs dit voorjaar kreeg ik hoog geëerd bezoek van bouwers van grotere schalen. Daarvoor hartelijk dank.
De daarbij gemaakte foto's wil ik je niet onthouden.
(Ik kan alleen de vraag naar Ho modellen voldoen.)

In ieder geval iedereen fijne dagen toegewenst en de beste wensen voor het nieuwe jaar.
En dat we nog een beetje door kunnen bouwen.  :P

Wim 




« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 22:44:15 door WimM »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10012
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #317 Gepost op: 22 december 2018, 18:46:31 »
Leuk Wim!

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 517
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #318 Gepost op: 02 januari 2019, 15:52:49 »
Ja, een Oersik is leuk.



Heb je geen Oersik onder de kerstboom gekregen, dan kun je er natuurlijk nog gewoon één kopen.
In bouwkit vorm of gebouwd. (het goede voornemen voor dit jaar)



Nog de beste wensen voor 2019 (y).
Wim Mesu

 
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 17:11:54 door WimM »

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #319 Gepost op: 02 januari 2019, 17:22:11 »
Mooi Sikje

En ook een goed, gezellig, gezond maar vooral spoors 2019

Groet
Harald

WimM

  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 517
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #320 Gepost op: 19 januari 2019, 02:19:38 »
Hallo,

In een berichtje van 6 November j.l. heb ik toegezegd een opsomming van mogelijke oorzaken van het mogelijk niet direct goed lopen van de aandrijving van de loc op te geven. Belofte maakt schuld. Ik heb dat lijstje al een tijd, dus vort met de geit. >:(

Er zijn 3 componenten bij de aandrijving betrokken: de motor met tandwiel, de langs-as en tot slot de wielassen, die dus het zwaar lopen kunnen veroorzaken.

Om met de laatste te beginnen: de wielassen lopen te zwaar.
De oorzaken kunnen zijn: vuil in de lagers, te weinig smering of droog lopen, te kleine boring van de lagers, de lagers worden scheef gedrukt door de opsluiting, de wielen klemmen teveel opzij tegen de lagers, één of meerdere wielen lopen niet vrij van de remmen (kortsluiting) en als laatste één of meerdere wielen maken kortsluiting tegen de kap (metaal: sommige decoders kunnen hier niet tegen :'(.)
Vuil of corrosie op de wielen is natuurlijk ook niet goed. NiSi kan ook dichtslaan, ook op de stroomafnemer-vlakken aan de wielen.

De langs-as oftewel de vliegwielas loopt te zwaar.
Een mogelijke oorzaak kan zijn: dat de lagers niet goed uitgelijnd zijn, dat de samenstelling op de as: de wormen, bussen, tandwiel en vliegwiel samen te lang zijn om tussen het voor- en het eindlager te passen.
Met het gevolg dat het geheel klemt. Remedie: een worm of een tussenbus of een lager inkorten.
(Te veel speling op de langs-as op te vullen met ringen in onderdeel 15, aan de "poten")

Het grote tandwiel loopt tegen de bodemplaat aan. Put uitfrezen.

Wat ook een heleboel aanlopers kan veroorzaken is het vliegwiel: Oorzaak het vliegwiel zit niet op de goede positie, of het vliegwiel loopt ergens aan in al de doorvoeringen: op de buitendiameter of zijdelings. Er zit ergens vuil in de doorvoeringen of de as is krom of het vliegwiel is excentrisch waardoor het aanloopt.
Wat ik ook wel eens gehad heb: het vliegwiel liep aan in de midden-opbouw van de cabine, met het handwiel.
Kijk waar aanloopsporen te zien zijn. Remedie: gat in de bodemplaat zijdeling verder afschuinen. Is nogal krap ontworpen. Ook in de zijdelingse uitsparingen kan dit het geval zijn.

Ook kan de korte tussenbus, tussen vliegwiel en achterste worm, aanlopen in het tussenlager wat in tussenschot C zit. De aandrijving zit dan wat gebogen / krom in elkaar. Netjes werken.

Veel van dit alles is terug te voeren op het feit dat het allemaal erg krap is in de kap van een Oersik 1 op 87, om er zo'n complete aandrijving te huisvesten. Het is niet moeilijk of onmogelijk maar goed uitmeten en steeds passen.

Tenslotte de motor:
Problemen kunnen zijn: de motor loopt droog (smering) of de tandwielen hebben te weinig of geen speling of een tandwiel slingert excentrisch, of er zit vuil in de tandwielen of lijm in de lagers.
Ook kan het zijn dat het schot waar de motor op gemonteerd is een beetje naar achteren gebogen is, waardoor de tandwielen te veel tegen elkaar drukken. Remedie: dit schot een beetje naar voren buigen.
Ook kan de afstand tussen motoras en langsas te dicht op elkaar zijn komen te staan bij insolderen van motorschot, waardoor tandwielen in elkaar drukken. Remedie: motor verzetten door het middengat en de 2 schroefgaten in het motorschot naar boven een weinig uit te frezen

Dit is het zo wel een beetje van mijn kant. Heb je nog aanvullingen, graag hier aangeven a.u.b. zou ik zegge.

Zorg ook dat de pendel-as goed vrij kan bewegen. Kom je na het aanschroeven van het sluitstuk tot de conclusie dat deze te zwaar beweegt, dan kan het al helpen dat je de lip van onderdeel E met het tussenlager een beetje naar binnen duwt, in het pendelas blok. Verder kun je ook als remedie de dubbel dikke lippen, met schroefdraad er in, afvijlen, zodat onderdeel F verder op kan in het pendel-as blokje.

Ook kunnen decoders verkeerd op de motor zijn ingesteld. De loc kan dan soms zelfs gaan hikken of stotteren.
Ook kan de motor daarom warm/heet gaan worden.

Bij vragen op opmerkingen hier graag aangeven.
Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu

 
 
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 22:27:19 door WimM »