Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 140835 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #45 Gepost op: 14 December 2011, 17:24:57 »
Mathijs ,
wat is de as afstand dan?
prijs is al wel bekend 82,80 pleurotjes
gr Jan

hier een proto foto
« Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 17:37:54 door roadster36 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #46 Gepost op: 14 December 2011, 18:18:32 »
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ziet er als interessant drijfwerk uit. Ik schat 23 centimeter millimeter, misschien iets meer.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 20:30:58 door Sven. Reden: Weer zo\'n maatblunder... »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
  • Dieselpower rules!
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #47 Gepost op: 14 December 2011, 18:34:14 »
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ziet er als interessant drijfwerk uit. Ik schat 23 centimeter, misschien iets meer.

Je bedoelt zeker 23 mm.. afstand buffer-op-buffer = 79 mm)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #48 Gepost op: 14 December 2011, 20:29:49 »
Pffft, dat doe ik nou de hele tijd... Ja, mm, dat bedoel ik.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #49 Gepost op: 14 December 2011, 23:20:44 »
Ik kan even geen asafstand vinden van het fleischmann-lokje. Maar uit de fleischmann-site kan ik opmaken dat het om een Beierse D VI, Later BR 98.75 gaat. Ik vond wel een zijaanzicht van een spoor 1-variant: http://tinyurl.com/7l3ub62 .                                                       
Op de SHM-site staat dit plaatje: http://tinyurl.com/7tcxudl Dat maakt het verschil wel duidelijk. De 6500 is een stuk korter.

De 89 euro voor het lokje blijkt trouwens van de hobby-variant met vereenvoudigd drijfwerk. Er komt ook nog een uitgebreide variant met compleet drijfwerk:http://tinyurl.com/6ubsjjv Er zit zelfs sound in...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #50 Gepost op: 15 December 2011, 00:45:15 »
de 6500  heeft een radstand van 1700 mm omgerekend  19,54 mm
heel kort dus >:(

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5324
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #51 Gepost op: 15 December 2011, 10:15:49 »
De Floris methode is de enige manier om een bestande lok te vernietigen teneinde bij de 6500 uit te komen. Ik heb dat als geprobeerd en daar een Rowa basis voor gebruikt: wielen te groot, monsterlijk plastieken drijfwerk en stroomafname slecht. Wordt er na uren knutselen nog steeds niet bij van. En een beetje voordelige Fleischmann ben ik nog nooit tegengekomen: ik ga zaterdag bij Ome Piet maar eens wat brokjes messing en een paar nette 10mm locwieltjes halen, dan maak ik hem helemaal zelf, ook de aandrijving.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #52 Gepost op: 15 December 2011, 10:35:29 »
mwah, heb al 2 keer en fleischmann gescoord voor iets van 45 euro... moet je wel geduld voor hebben, maar soms zijn ze te vinden. Wel in beide gevallen m,et een motor die niet helemaal fris was, blijkbaar een zwak punt, maar die motor hebbie toch niet nodig.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5324
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #53 Gepost op: 15 December 2011, 11:29:23 »
Hmm.. ik zal mijn zoekcriteria een aanpassen dan! Ga nu toch eerst een slof tramkarretjes in mekaar prutsen, kan jij je boek weer eens terugkrijgen ;D ;D
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #54 Gepost op: 15 December 2011, 11:30:05 »
geen haast...  ;D

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #55 Gepost op: 16 December 2011, 01:44:26 »
@ Sven, op ebay.de staan nogal eens de vervangingsonderstelletjes van Sehling voor de Eggerlokjes. Motortje, vliegwiel en nieuw onderstelletje voor 89 euro. Moet je vermoedelijk wel iets grotere wieltjes voor hebben.

Persoonlijk zou ik het door jouw getoonde model niet bouwen in h0e. Te klein, te weinig gewicht, te weinig stroomafnemende wieltjes. Neem iets op 3 assen of een trammodelletje met draaistellen (op een amerikaan) als je met h0e aan de gang wilt.
(ervaring... :P)

Voor spoor S lijkt me zo'n Pug best een goed lokje. Een Airfix 41xx in 00 is misschien ook een optie? (grote wielen dicht bij elkaar, 5 polige motor) moet je wel even het achterste wielstel eraf zagen en eentje zoeken zonder tractiebandjes).
Engelsen hebben echter wel de merkwaardige eigenschap dat vliegwielen onbekend zijn en dat de overbrenging dusdanig is dat het hollen of stilstaan is, maar de Airfix rijdt langzaam ook nog best goed. (ik heb ook engels 00 erbij voor de leuk)

Bij de weg: leuk dat Fleischmann met een remake komt van de zwarte Anna..!

groet daan.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #56 Gepost op: 16 December 2011, 07:41:03 »
Daan,
Ik ben het helemaal met je eens op alle punten. Ik ben daarom al papieren modellen aan het neerzetten in 1:64, zien hoe dat er uit ziet en ik ben behoorlijk overtuigd. Het ziet er niet te klein, maar ook niet te groot uit. Je hebt wel weer het idee met schaal Sm dat je in H0 aan het bouwen bent... Mijn vrouw gaat proberen een 28 mm poppetje te maken van klei, dan wordt het helemaal zelfbouw! Als dat maar goed gaat.  ;)

Met een goed loopwerk hoeft het gewicht van de loc niet echt heel zwaar te zijn, want een Kato onderstel trekt al drie N spoor wagonnetjes zonder zelf maar enige opbouw. Maar wissels zullen vast wel een groter probleem zijn, zeker met een kortere asafstand. Het is mij ondertussen ook al opgevallen bij de Engelse modelspoor evenementen dat het allemaal horten en storen is wat het materieel doet. Vliegwielen kennen ze wel, maar op een of andere manier is dat helemaal geen prioriteit. Het moet in detail allemaal perfect zijn, precies zoals dat ene treintje uit 1951, het radarwerk wordt ook veel aandacht aan besteed, net als de schaalsnelheid, maar je ziet het allemaal stotteren lopen en met een schok staat het stil op het station. Tel daarbij de angst voor digitaal op en je bent terug in de jaren 80. Ik denk dat Roco in de Europese markt het verschil heeft gemaakt, met al jaren goede motoren en de lichte digitale instap met de multimuis. Die kennen ze hier niet, hier is het het veel ingewikkeldere Lenz systeem wat je moet hebben, dat de digitale beginner afschrikt.

Toen ik een beetje bedacht heb wat ik nou wilde (schaal Sm, 16,5 mm spoor, Backer en Rueb loc), bedacht ik me dat Rob Boeser van (T)rammeland ook zoiets had gemaakt. Blijkt het exact het model te zijn wat ik na al mijn research ondertussen voor ogen had. Ook hij heeft de tramlok gebouwd in Sm. Contact gelegd, tekening gekregen met zelfs de maten naar deze schaal omgerekend en zijn aanbeveling voor de Halling aandrijving gekregen. Ik heb een tram daarmee en na bestudering lijkt dat inderdaad een goede oplossing. Niet de beste, maar een goede. Misschien kijken of Alan Gibson grotere wielen heeft hiervoor, maar wielen verwisselen iets ook nieuw terrein voor mij.

Dus Marc (tramt), we moeten maar eens over koppelingen gaan praten. ;)
« Laatst bewerkt op: 16 December 2011, 07:43:00 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #57 Gepost op: 16 December 2011, 08:03:32 »
 (y)

Trams in Sm worden het hélemaal in 2012! Digitaal gelijkstroom? Dan zou het op tentoonstellingen uitwisselbaar zijn....

droomt rustig verder.....  8)

Ik wil overigens eerst materieel gaan bouwen en daarna pas iets van een baan(tje).
« Laatst bewerkt op: 16 December 2011, 08:07:41 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #58 Gepost op: 16 December 2011, 08:59:20 »
Zou mooi zijn. Digitaal gelijkstroom, inderdaad. En daarom is dat van die koppelingen iets waar we serieus naar moeten kijken. Later. Ik begin ook eerst met een lok, daarna zien we wel weer verder. Als jij de baan nou bouwt, kom ik er wel op rijden met m'n lok.

O ja, vergeten te melden dat ik een klein rond testbaantje met mijn zoontje in elkaar heb gezet (hij gooide de doos met rails leeg en weer terug in de doos, ik deed het werk  ;D ) , met H0 en N spoor, om te kijken of ik op de kast een rondje kon maken. De plaat is 60 cm breed en schienenbussen, glaskasten en de Halling tram gaan kunnen er prima een rondje maken. Meerassige stoomlocomotieven hebben het iets moeilijker.  ;) Ik zal later een plaatje posten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #59 Gepost op: 16 December 2011, 09:07:59 »
Idee voor een baan en baanplan heb ik al in grote lijnen   8)
Ik ben er alleen nog niet uit hoe groot de baan mag/moet worden... tijd genoeg om daar over nat te denken.
No dress rehearsel, this is our life.