Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Project 1737
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Volgende
- [
1
]
2
3
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Project 1737 (gelezen 30963 keer)
jakop
Gast
BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Gepost op:
30 november 2011, 20:21:58 »
Project 1737
Deel 1
Al een hele tijd geleden had ik het plan om een hondekop 4 delig iC-stel te bouwen met als basis een Lima hondekop met behulp van Mastica wanden. Nu het steeds dichter bij lijkt te komen dat zo’n stel er in 1:87 lijkt te komen, moet het er maar eens van komen.
In tegenstelling tot wat ik altijd dacht, blijken de Lima bakken ongeveer 1:93 te zijn i.p.v. 1:100
Nu rijd ik (nog) 1:100 met enkele uitzonderingen 1:93,5 (Märklin koploper, FOE Buffetwagen, Arkimbz uit de Berlijntrein) maar wat nu blijkt; ook mijn FOE hondekoppen 321 en 347 zijn 1:93
Wat heb ik nodig:
- Lima Hondekop Check!
- Mastica wandenset Check!
- Cabineramen van GM&S Check!
- Sprinterwand + ramen Check!
- Decals sommige wel, navragen
- Kortkoppelingen nagaan of dit kan
- Dak-ornamenten set van Taco Models Check!
- Messingdeuren, lampringen sleepogen Check!
- Mooiere pantografen geen haast mee, uitzoeken welke
- Interieur uitzoeken
- Decoder(s) nog bestellen
“Het slachtoffer”….of wellicht beter “het basismodel”
Als eerste eens proberen een goed rijdend en zo kort mogelijk gekoppeld onderstel te maken. De basis waar ik vanuit ga is een Lima met beugelkoppelingen. De bakken staan zo ver van elkaar dat de Preisers een aanloop moeten maken om van bak te wisselen.
Ik ga dit proberen met Symoba kortkoppelingsmechanieken K 111 en Roco koppelingen.
In werkelijkheid staan de bakken 52 cm van elkaar af. Dat is bij 1:93 ongeveer 5,6 mm. Dat gaan we dan maar eens proberen.
Het kortkoppelmechaniek kan mooi onder de bak gelijmd worden. Het draaistel moet wel behoorlijk worden bewerkt, maar in principe zou het moeten kunnen; als de kortkoppeling naar een bepaalde zijde uitschaart, gaan de wielen ook die kant uit.
Dat lukt inderdaad. De bakken staan mooi op ongeveer 5-6 mm van elkaar en ze gaan perfect door een overloopwissel. In de boog gaat het mis.
In mijn schaduwstation liggen bogen met een straal van 36 cm en daar moet het stel door kunnen. Bij deze straal lopen de bakken tegen elkaar.
OK, grotere afstand dus…. Maar eens 1 mm aan elke zijde toevoegen. Omdat het mechaniek al met secondengel muurvast zit schuif ik de Roco koppeling bij beide bakken 1 mm verder uit de schacht. Een stukje styreen van 1 mm er tussen en een drupje lijm er op. Nu gaan de bakken met ongeveer 1 mm tussenruimte door de 36 cm bogen. Als het stel recht staat is nu de bakafstand ergens tussen de 7 en 8 mm. Toch een grote vooruitgang t.o.v. de beugelkoppelingen, maar ook t.o.v. de latere pen-in-gat koppeling van Lima die de bakken op 10 à 11 mm van elkaar zet.
De volgende stap is de motor verplaatsen naar de voorkant van de BDk. Waar die nu zit is deze te veel zichtbaar.
Als de motor aan de kopzijde komt zit deze in de bagageruimte waar aan één kant ook nog het
raam
is geblindeerd.
Hoe dit te doen? Na bestudering van de bodemplaat denk ik dat het mogelijk is het speciaal gevormde gat voor de motor identiek te kunnen maken aan de voorzijde. Het bestaande gat dicht maken lijkt geen probleem. Met een malletje van de juiste vorm deze overzetten op de juiste plaats.
Na wat boren, kotteren en slijpen zit het gat er ruw in. De rest is vijlen
Ook de voorzijde van de schortplaten moet open…weer vijlen...... en met styreen het motor 'gat' in de juiste vorm nagemaakt. In principe zou dit moeten gaan werken.
Dan de motor. Hier op het forum is veel te lezen over de Model Torque motor die als vervanging in het huis van de pannekoekmotor kan worden geplaatst, maar ook over motoren uit cd-romspelers. Die heb ik nog liggen, dus maar eens kijken of dat wat kan worden. Het zou moeten passen, echter de as van de motor is 2 mm en de as van de pannekoekmotor 2½ mm. Met een stukje krimpkous over de as en het originele Lima tandwiel losgesneden van de lima-as er overheen lijkt het te passen. Dit alles gefixeerd met wat secondengel van Bison. Ik heb hier geen foto’s van gemaakt, alleen van het eindresultaat de motor in het Lima huis geklemd met het bewerkte motorschild
Nadat de tandwielen weer gemonteerd zijn en de motor op z’n nieuwe plaats voorin het stel zit, de eerste proefrit …..
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3456
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #1 Gepost op:
30 november 2011, 20:48:48 »
Dit is dus een cliffhanger
En?
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #2 Gepost op:
18 december 2011, 14:59:32 »
@Erwin En…..nee daar was ik nog niet zo tevreden over. Na wat olie op de tandwielen en wat inrijden gaat het al beter.
Nadat de boel met een decoder rijdt, beslis ik of het motortje mag blijven.
Deel 2
Nadat ik eerst stellig tegen een collega had beweerd dat een sleper onder het motordraaistel niet paste, heb ik dat toch eens even beter bekeken. Sterker nog, het is zelfs heel goed mogelijk. Omdat ik zoveel mogelijk draaistellen ‘massa’ van de rails wil laten nemen
(wat is massa in deze digitale tijd?)
plaats ik dus één sleper onder de motor. Een tweede sleper komt onder de andere kopbak. Niet om analoog voor seinen te kunnen stoppen, maar om zeker te zijn van een goede stroomafname.
Volgende stap is het interieur.
De interieurdelen zoals Lima die in de trein plaatste kloppen niet en zijn niet volledig.
Alleen die van de A-bak klopt qua indeling al laat Lima diverse stoelen weg omdat de bevestiging van de kap in de weg zit of omdat de clips van de draaistelbevestiging in de weg zou zitten. Van de 2 1
e
klasse interieurdelen heb ik er één beter kloppende gemaakt. De ontbrekende stoelen aangevuld, wanden geplaatst en/of verhoogd en de hoofdsteunen dikker gemaakt met een strookje styreen.
Al vast de stoelen en hoofdsteunen in de juiste kleur gebracht.
Omdat ik een ‘grote coach’ aan het bouwen ben, zal er ook een dergelijk interieur in moeten komen. Eerst maar eens wat banken besteld.
En geplaatst in het tussenrijtuig met restauratie. De stoelen moeten ook rood worden en er moeten nog tafeltjes in de restauratie komen.
En in de BDk-bak. Rechts de extra coupé die dit een grote coach maakt.
Inmiddels ben ik begonnen aan het interieur van de Bk-bak. Nog even een toilet en een conducteursruimte maken en de wand boven de deuren verhogen en dan kan ik hier ook aan de banken beginnen.
Alle 4 bakken zijn inmiddels kort gekoppeld zoals beschreven in deel 1 en samen maakt dat de totale treinlengte op 1063 mm.
Dat maakt de schaal van de totale lengte 1 : 92
7
.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6143
***
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #3 Gepost op:
18 december 2011, 15:18:04 »
Zie dit draadje net pas. Ga dit zeker volgen
. Waar zijn die bankjes vandaan?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #4 Gepost op:
18 december 2011, 16:18:23 »
Gaaf project dit, ben benieuwd naar het resultaat.
Ben ook heel benieuwd hoe dat met die motor uitwerkt. Gaat het in duw-bedrijf in bogen ook goed met de motor helemaal achterin?
Gelogd
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #5 Gepost op:
18 december 2011, 19:22:28 »
@ruudns De bankjes zijn van Mastica, eigenlijk voor de Mastica Plan E's.
@janw Of het treinstel duwend goed zal functioneren moet nog blijken. Ik heb nog niet gekoppeld proefgereden. Ik verwacht er eigenlijk geen problemen mee, de Symoba's doen het wat dat betreft wel goed. Of de motor sterk genoeg is moet nog blijken....maar daar is een plan B voor
Groet,
Jakop
Gelogd
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #6 Gepost op:
27 december 2011, 18:30:40 »
Deel 3
De interieuren zijn klaar, d.w.z. alle wanden staan, de banken staan op hun plaats en wat rest is spuiten en schilderen van vloer, wanden en banken.
De overgang van de beide middenbakken zit bij een hondekop-4 niet in het midden doordat in de ene bak de keuken van de restauratie in de weg zit. De vouwbalg is zo ver mogelijk naar de zijkant van de bak verplaatst. Lima heeft dat natuurlijk niet gedaan; alle overgangen zitten in het midden. Als ik dan toch bezig ben….dat ook maar even aangepakt.
Omdat ik een dak-set van Taco Models heb voor alles op het dak, moet de gegoten zooi weggeschuurd worden. Ik wil proberen de dakgoten te behouden. Bij één kopbak eens begonnen of dat wil lukken.
‘t is wel precisieschuren…
Na een heel weekend de zolder niet gezien te hebben wilde ik vandaag beginnen aan de Matica wanden. Na goed gelezen te hebben hoe Frank (Mispoes) dit al jaren doet, ga ik het natuurlijk eigenwijs anders doen
Om de wanddelen mooi recht tegen elkaar te lijmen heb ik van een stuk meubelplaat een mal gemaakt met twee groeven er in gefreesd waar de dakgoten en de rubber strippen van de deuren in passen zodat de buitenkant vlak komt te liggen zonder dat ik de dakgoten, zoals Frank doet, er niet af hoef te schuren en de rubber strippen er aan kan laten zitten. Of het werkt zal blijken.
Alle wanden uitgezocht per bak……de set is niet goed blijkt. De ‘groep’ rechtsonder is voor de B-bak. Er zijn 2 wanddelen 60R en niet een R en een L…..dat wordt doorsnijden en één extra naad lijmen.
Het eerste wandje in productie. Een strookje papier er onder tegen het plakken aan de mal (niet met alles eigenwijs dus..)
Beide wanden gelijmd van de Bk-bak
Omdat dit een ‘grote coach’ wordt, is er een extra coupe in de bagageafdeling gebouwd. Hiervoor werden ‘sprinter ramen’ gebruikt. Deze zitten niet in de Mastica set die voor een onverbouwde Plan F is. Jaren geleden had ik al eens een sprinter-bak op de kop getikt (met ramen!!), dus het materiaal is er.
Het wandje wat komt te vervallen (nr. 81) is 32 mm breed. Als je 2 sprinterramen een beetje ‘fatsoenlijk’ wil inpassen wil je die eigenlijk 34 mm maken.
Om die 2 mm extra te compenseren heb ik zowel van de bagagedeur als van de entreedeuren elk 1 mm afgesneden. Hieronder is de eerste wand van de BDk-bak al samengesteld. De sprinterramen zijn duidelijk te onderscheiden van de andere door de minder ronde hoeken. Om de ramen op de juiste hoogte in de wand te kunnen plaatsen moet het stukje wand van boven worden ingekort en aan de onderzijde worden aangevuld met een stukje styreen.
Het onderste wandje van de Bk is al geschuurd. Of plamuur nodig is moet nog blijken, de seconde-gel is zo vullend dat het al super vlak lijkt.
Na een laagje grondverf weet ik meer….
«
Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 20:13:48 door Jakop de Bruin
»
Gelogd
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1406
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #7 Gepost op:
29 december 2011, 15:51:03 »
Inhalen hmmmmm
Ik laat mij graag inhalen hoor.. kan ik makkelijk afkijken
Hoe kom jij aan die mooie mal?
welk verf heb jij gebruikt voor de stoeltjes.. Wel leuk om dingen direct te herkennen!
Vanavond komen er een boel foto's op!
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #8 Gepost op:
29 december 2011, 16:15:41 »
Die mal heb ik zelf gemaakt...stukje meubelplaat en de groeven met een bovenfrees.
Alleen de 1e klas heb ik nog maar geverfd en dat was met Humbrol 19 (rood) en Humbrol 67 (grijs)
De rest moet nog, maar ook met de zelfde rode kleur.
De vloeren ga ik een lichtere kleur grijs geven
Groet,
Jakop
Gelogd
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1406
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #9 Gepost op:
29 december 2011, 16:55:26 »
Oke dus eerste klas heeft alleen afwijkende hoofdsteunen in kleur.
Ik vond op internet ook nog afwijkende blauw grijze stoelen weet jij wat dat is dan?
Is die mal te bestellen bij je;-)
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #10 Gepost op:
15 januari 2012, 12:25:12 »
Deel 4
Even een kleine update van dit project. Werk en andere verplichtingen nemen de laatste tijd veel vrije tijd in beslag dus ben ik niet zo erg opgeschoten
Zes wanden zitten inmiddels in 3 bakken gelijmd. De BDk bak moet nog. Om de wanden zo vlak en strak mogelijk in de bakken te lijmen heb ik de wand met een paar klemmen op de snijmat geklemd. Deze steekt dus een paar cm. uit de tafel.
Daarna de bak rondom van seconde gel voorzien en deze ‘er om heen’ gelijmd.
Voorzichtig aandrukken tot dat de lijm heeft ‘gepakt’ en daarna laat ik het nog wel een kwartiertje met rust.
Natuurlijk wat papier er onder zodat de snijmat geen onderdeel van de trein wordt
Ja…..dat is één keer gebeurd. Gelukkig geen schade aan de materialen.
De volgende dag (ondanks dat het seconde lijm is geef ik het de tijd) schuur ik dan de oneffenheden van de lijm. Dan wordt het dus tijd voor plamuur….
Tot nu toe was één keer schuren dusdanig bevredigend dat ik eerst een laag grondverf er over wil doen zodat ik kan zien waar nog meer geplamuurd dient te worden.
Harold, ook bezig met een
Mastica
ombouwproject vroeg mij hoe ik de treden ging maken voor deuren die nu komen op plaatsen waar de onderstellen ze niet hebben. Na bestudering, van de door Frank gemaakte stellen (wel gemakkelijk om er als voorbeeld bij te hebben), heb ik daar een wat eigen draai aan gegeven.
Op de juiste plaats een stukje uit de bak gezaagd en daar een plaatje styreen in gelijmd van de zelfde breedte als de bak. (achteraf had die wat dunner gemogen)
Daarna 2 dunne strookjes styreen als ‘schopbord’ en als laatste weer een plaatje er overheen, wederom exact de bakbreedte. Ik ben nu weer vlak met de rand van de bak.
Met de B bak er op zit het er dan zo uit. Doordat het wit is springt het er wel erg uit, maar dat zal wel meevallen als alles dezelfde kleur grijs is. O ja, en nog een strookje dun styreen aan de binnenzijde van de deuren gelijmd.
Vanmiddag dan eens kijken of ik kan beginnen met de BDk bak.
«
Laatst bewerkt op: 16 januari 2012, 10:51:04 door Jakop de Bruin. Reden: Schrijffoutje hersteld
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6143
***
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #11 Gepost op:
15 januari 2012, 13:12:51 »
Zo als zo vaak is achteraf de oplossing simpel
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #12 Gepost op:
15 januari 2012, 14:52:25 »
Slim zeg, die treden zo, die zullen niet afbreken.
Wat een werk zeg verder, leuk om te zien.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1406
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #13 Gepost op:
17 januari 2012, 11:47:06 »
Leuk om te zien... Jakop erg mooi!
Vooral ook de werkwijze die je toepast zoals het inplakken van de wanden.
Voor onder de deuren een zeer mooie oplossing. Die ga ik ook gebruiken.
Zoals gezegd dan met de 0,5mm styrene plaatjes!
Ben nog wel nieuwsgierig hoe je op de andere bakken de oude treden wegwerkt!
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
«
Reactie #14 Gepost op:
17 januari 2012, 13:07:45 »
Nou, bij mij is dat maar bij 1 bak; de BDk bak.
Bij de Bk bak kloppen ze met de masticawanden en de beide tussenbakken hebben geen treden..
Toevallig gisteravond aan begonnen. De trede(n) weggesneden met een mes.
De boel afgeplakt en volgeplemd met plamuur. Afwachten hoe het er uitziet na schuren
Groet,
Jakop
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Volgende
- [
1
]
2
3
...
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Project 1737