Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: Project Rhätische Bahn  (gelezen 104790 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #195 Gepost op: 18 August 2013, 00:52:46 »
@Fred
Als ik met de Rhb op pad was moest ik vaak glimlachen: gelukkig hebben ze hier het boek van ir Enter niet gelezen  ;D  ;D
Een direct voorbeeld van een DKW op de hoofdbaan heb ik niet, maar het zal ongetwijfeld ergens te vinden zijn. Voor mij is die DKW ok  (y)
Marius.
Marius

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #196 Gepost op: 18 August 2013, 09:25:50 »
Dag André!

Hoewel ik geen liefhebber ben van smalspoor (wel van Zwitserse normaalspoor), volg ik dit draadje met veel belangstelling.
De manier van bouwen vind gewoonweg schitterend! Doe in ieder geval zo verder!

Mattias

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #197 Gepost op: 18 August 2013, 11:56:45 »
Mooi plan, mooie bouwwijze  (y)

Klein ding dat me op viel zijn de twee sporen bij de draaischijf. met twee sporen kun je makelijker een wissel leggen.
Of ligt de schijf er omdat het gewoon mooi is, of komen er in de toekomst nog sporen bij?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #198 Gepost op: 18 August 2013, 12:09:20 »
Een ander doel van een draaischijf is:
http://www.youtube.com/watch?v=_8Yw9Pjx50E
 ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #199 Gepost op: 18 August 2013, 12:11:53 »
Hallo allen,

Nou, ik heb er nog een nachtje over geslapen  :) en ben nog steeds tevreden met dit ontwerp.
We gaan weer rails leggen  (y)

Nog wat aanvullende info.


De pijltjes geven de in- en uitgaande sporen aan.
Spoor 2 en 3 worden gebruikt voor het normale verkeer (reizigerstreinen en doorgaande goederentreinen).
Spoor 1 wordt alleen gebruikt voor af en toe wat rangeerwerk.
Bij C komt een klein laad- en losperron (bereikbaar via de parkeerplaats van het station).
Op spoor D wordt wat historisch materieel gestald als de stoomlok aan het overnachten is in zijn loods.
Die stoomlok hoop ik ooit nog eens aan te schaffen (als ik later groot ben ;D).
Op spoor D kunnen wat wagons en mijn rangeertractortje worden neergezet.
A gaat ook dienen om een en ander op te stellen.

@ Frans,
Met die "Bohlen" bedoel je waarschijnlijk die balken ter opvulling e.d.?

@ Fred,
Zoals Marius ook al zegt, die Engelse wissel wordt zo hier en daar nog steeds gebruikt bij de RhB.
Heb net nog een voorbeeld gevonden. Als men het station van Pontresina binnenrijdt (komende uit Celerina) is het eerste wat je tegenkomt zo'n DKW.
Eigenlijk had ik die DKW helemaal niet nodig maar wilde er toch eentje plaatsen omdat ik het zo'n mooi technisch ding vind.

@ Mattias,
Dank je

@ De Stoker,
Die draaischijf dient straks ook om de stoomloks weer met de neus in de juiste richting te zetten.

Zit net te denken dat ik daar nog niet eerder over had geschreven, ik hoop dus in de toekomst ook met een stomer te gaan rijden.

@ Simon,
Je was me net voor (y)

Groeten,
André


Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #200 Gepost op: 18 August 2013, 12:40:03 »
De stoomlocs van Bemo zijn inderdaad vrij prijzig, maar dat is het merk sowieso. De G 4/5's zijn er wat goedkoper van STL Models geweest. Je kunt ook met een kleinere stoomloc beginnen. Zoals deze:



Dit locje van Tillig heb ik zo'n 10-12 jaar geleden aangeschaft (kosten ca 100 euro) en aangepast/omgeschilderd (met een knipoog) naar voorbeeld van de "Breithorn" van de BVZ. Die werd toen nog als reserveloc ingezet voor bouwtreinen e.d. En voor eigen "Nostalgiezüge" natuurlijk.

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #201 Gepost op: 28 August 2013, 15:49:37 »
Hallo Allemaal,

@ Simon,
Helemaal vergeten te reageren op jouw plaatje. Die ombouw van dat Tillig-lokje naar de Breithorn is knap gedaan. Ziet er goed uit (y).


Zo, weer lekker bezig geweest met rails leggen.

Eerst alle wissels bedraad (tbv puntstuk-polarisatie).


Daarna met houtlijm vastgeplakt en met een paar pushpins tijdelijk vastgezet.


Elke dag een stukje.


En dan kan er eindelijk weer gereden worden.


Voorlopig kan er alleen op dit ene spoor gereden worden. De wissel moeten nog van aandrijvingen worden voorzien.


Maar er kan in ieder geval weer lekker met de treintjes worden gereden :).
De trein die vanuit het station naar de keerlussen (1e verd) rijdt doet hier ongeveer 60 seconden over.
Als ik tenminste een snelheid van 15cm per seconde aanhoudt ( is +/- 50 KM per uur in het echt).
Geeft dus alle tijd om rustig te genieten van het rijdende spul  (y).

Volgende klusjes:
Monteren wisselaandrijvingen.
Bedieningstableu maken met drukknopjes voor het schakelen van de wissels in het station.

Zo, en nu ga ik weer even naar zolder (nog even wat treintjes laten rijden ;D).

Tot spoedig,
André

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #202 Gepost op: 29 August 2013, 07:03:58 »
@ Simon,
Helemaal vergeten te reageren op jouw plaatje. Die ombouw van dat Tillig-lokje naar de Breithorn is knap gedaan. Ziet er goed uit (y).

Geen probleem hoor, succes met de jacht naar een "echte" RhB-stomer.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #203 Gepost op: 30 August 2013, 06:55:22 »
Leuke update André! Het weer kunnen laten rijden van treintjes is altijd een heuglijk feit ;D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #204 Gepost op: 30 August 2013, 17:33:19 »
 (y) Mooi André!

Ik krijg altijd weer schaamrood op de kaken als ik zie hoe netjes jij werkt :-[ , dat moet ik mijzelf toch óók eens toe gaan dwingen...

Fijn voor jou, dat er weer wat kan rijden: is inderdaad altijd weer een memorabel momentje...

Succes! van Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #205 Gepost op: 30 August 2013, 17:46:01 »
mooi mooi hoor, goeie stationslayout en erg mooi thema, hoe hoog ga je je bergen maken? je werkt idd supernetjes, zeker ook met je elektronika, kan ik hoop van leren :D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #206 Gepost op: 03 September 2013, 12:27:51 »
@ Frans,
Tja, wat betreft dat netjes werken. Ik heb eigenlijk altijd hier een stofzuiger binnen handbereik staan.
Iets gezaagd of geboord?, gelijk opzuigen. Ik zal ook wel moeten, als ik het vuil door het huis ga lopen krijg ik ruzie met de directie  ;D.

@ Wim,
Eigenlijk heb ik nog niet zo over de bergen nagedacht.
Misschien ga ik wel op de ouderwetse manier maken (dubbeltjesgaas met papier-maché).
Lekker kliederen met behangplaksel  :).

Zo, en nu eerst nog even wat spulletjes bestellen.
Wisselaandrijvingen uit Engeland en nog wat elektronica spul bij Reichelt.

Heb ook nog even nagedacht over het bedieningspaneel voor het station.
Misschien ga ik het op deze manier doen. Lijkt me wel mooi naast de Intellibox.


Met behulp van 2 draai-keuze-schakelaars kan een rijweg worden ingesteld. Eén voor het linkerdeel en één voor het rechterdeel van het station.
De groene ledjes geven de rijweg aan. In deze stand is de rijweg van spoor 1 naar 5 en van spoor 3 naar 10.
Ik had eerst veel meer ledjes ingetekend maar volgens mij is dit veel duidelijker (less is more).
Hierna kunnen de wissels worden omgezet dmv van een druk op het rode schakelaartje (momentcontact).
Elke wissel krijgt een eigen (bistabiel) relais tbv de CDU en het schakelen van het puntstuk.
De cijfertjes komen niet op het definitieve ontwerp, zijn nu alleen ter illustratie.
Ik denk dat dit wel een leuke en simpele oplossing is.

Groeten,
André

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #207 Gepost op: 03 September 2013, 13:00:54 »
Zeer fraaie uit werking mooi simpel ogend bedieningspaneel  (y)

Dus als je van 7 naar 9 wil dan gaat dat met de stand 1-7 links en 1-9 rechts
goed over na gedacht  (y)

Krijgt de draaischijf nog een aparte bediening?

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #208 Gepost op: 03 September 2013, 15:56:24 »
Hallo Gerwin,

Bedankt en inderdaad, dat heb je goed gezien.
Gewoon draaien aan 1 of 2 knopjes tot de gewenste rijweg met de ledjes aangegeven wordt en dan op het middelste schakelaartje drukken.
En volia, alle wissels staan in de juiste richting.

Die draaischijf krijgt inderdaad later nog een aparte bediening. Maar daar ben ik eigenlijk nog helemaal niet mee bezig geweest.
Da's voor véél later  :)

Groeten,
André

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #209 Gepost op: 04 September 2013, 09:01:41 »
Ik ben nogal wispelturig kwa tijdelijke banen, dat ligt het een tijdje en dan wil ik het weer anders. Ik heb een schakel plateau gemaakt met drukknopjes wat goed werkt overigens maar dan wil ik de baan aanpassen dan moet ik ook weer het hel bord aan passen. In jouw geval hoef je alleen de tekening en de ledjes aan te passen eventueel wat schakelingetjes herleggen maar het gross
Ga je er een diode matrix onder maken? of kun je dit zonder schakelen?