Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:21:01
PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
Vandaag om 21:14:30
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 20:40:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 20:30:59
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Rieks
Vandaag om 19:53:35
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:17:03
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
  

Auteur Topic: Project Rhätische Bahn  (gelezen 109747 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #225 Gepost op: 04 October 2013, 19:00:53 »
 (y) (y) André, GEWELDIG!

Vooral voor mijn eigen gemoedsrust: wil je alsjeblieft óók eens iets laten zien, dat NIÉT zo keurig netjes en perfect is... ;) Ik word hier zo onzeker van... :-X

Nogmaals ten overvloede: MOOI MAN!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #226 Gepost op: 04 October 2013, 20:22:20 »
 :P waarhaal je t geduld vandaan om t  zo te maken (y)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #227 Gepost op: 04 October 2013, 20:44:46 »
Mooi ziet er goed uit. Ik heb een soortgelijk printje gemaakt voor de bediening van de ontkoppelrails (ter voorkoming van lawaai)


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #228 Gepost op: 07 October 2013, 16:27:28 »
Hoi,

En weer bedankt voor de veren in ...... :D.

Tja, ik vind het gewoon leuk om te doen, lekker rotzooien met draadjes en zo.
Als het rotwerk zou zijn sta ik ook niet in voor een mooi resultaat.
Ik zie trouwens net dat ik alweer bijna 2 jaar aan het bouwen ben. Nou ja bouwen, er staat nog geen vierkante cm aan scenery en bergen.
Ben allang blij dat het (elektro)technische gedeelte bijna af is.
Maar we kunnen weer rijden en alle wissels in het station doen het ook (y).
Heb alles aan elkaar geknoopt om de boel te kunnen testen. Zal maar niet vermelden wat er aan foutjes boven komt drijven.
Verwisselde draadjes en kortsluiting op de strokenprintjes. Had ik toch 2 maal met een loep alle printbaantjes gecontroleerd en toch wat over het hoofd gezien :(.

Het bedieningspaneeltje en de diodematrix werken perfect. De drie CDU-printjes werken nu ook zoals het hoort :).

De wisselaandrijvingen.
Liep eerst nog te twijfelen om met servo's te gaan werken maar uiteindelijk toch gekozen voor de "ouderwetse" Seep aandrijvingen.
Ik weet dat dit voor sommigen is als vloeken in de kerk maar ik had eerder ook al eens gemeld dat ik een beetje eigenwijs ben ;D.
Deze Seep's heb ik onlangs besteld in Engeland.


Dit type heeft ook een schakelcontact ingebouwd om bv het puntstuk van de wissel te schakelen.
Ga ik niet gebruiken want dat gaan we doen met een relais, is toch wat betrouwbaarder.


Had hier en daar gelezen dat deze Seep's nogal lastig te monteren dus dat wilde ik wel voor zijn.
Vanaf boven exact de gaatjes afgetekend (malletje gemaakt van karton) en M3 schroefjes doorgestoken.
Dit is mijn proefplankje.


En dan met je grote handen de M3 ringetjes en moertjes erop draaien.


Later ziet het er van boven zo uit.


Van tevoren wel even de draadjes eraan solderen.


Elke aandrijving krijgt een eigen schakeling met 2 Elco's (de CDU) en een relais voor het schakelen van de CDU een het puntstuk van de wissel.
Dit keer wilde ik proberen om de CDU te schakelen met 1 wisselschakelaar.
Uiteindelijk heb ik dit schema bedacht en het werkt perfekt.


Het relais heeft namelijk 2 wisselcontacten dus nu kan ik 1 voor de CDU en 1 voor het puntstuk gebruiken.
Hier had ik anderhalf jaar geleden op moeten komen, had de schakeling voor het schaduwstation iets simpeler gemaakt.
Maar goed, dat is achteraf.

De Seep's schakelen nu met een vrolijke tik en de schakeling heeft max 4 seconden nodig om op te laden.
Het grote voordeel is dat er een lichte voeding gebruikt kan worden.
Voor de kosten hoef je het niet te laten.
De Seep's kosten ongeveer 6 Euro en de schakeling maximaal 3 Euro per wissel.

Zo, en nu ga ik weer even met de treintjes spelen.

André

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #229 Gepost op: 07 October 2013, 18:59:52 »
Mijnheer André  ;) (y) ,
 (y) (y) Ouderwetsche Bistabiele Relais als Wisselmotor! Beproefde en betrouwbare 'ouderwetsche techniek': daar word ik vrolijk van! Mijn vriendin in The UK gaat zich vást verbazen over mijn mail met het verzoek bepaalde dingen voor mij mee te brengen  ;D ;) Ik vind BEMO-4225 niet per sé "eng", maar deze oplossing wél vele malen gemakkelijker...

Dank je dus voor deze heerlijke duidelijke uitleg:

Ik zie Gelijkspanning, Elco's, spoelen en drukknopjes... Dat kan ik tenminste bevatten!
Daarnaast zie ik die diodematrix (dat méén ik ook te bevatten), maar voel ik me gesterkt door jouw 'bekentenis', dat óók JIJ wel eens dingen verkeerd aansluit...

Ik lees verder, put inspiratie uit "jouw RhB" en neem diverse adviezen ter harte voor mijn RhB, maar zéker ook mijn tramambities...

Als je wilt zien, wat mijn oudste zoon vanuit mijn ambities bouwde: VAMES in Apeldoorn heeft komend weekend haar Jubileumshow! Komt allen...

Frans
« Laatst bewerkt op: 04 March 2014, 17:28:57 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik kleine letters vermijden.. »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #230 Gepost op: 07 October 2013, 20:11:07 »
Andre, (sorry e trema is te moeilijk)

Is het niet mogelijk om tussen de wisselschakelaar en het midden van de wisselspoelen de elco op te nemen? Scheelt weer een elco.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #231 Gepost op: 08 October 2013, 11:56:48 »
Hallo André

Wat een mooie compacte wissel aandrijving  (y), en makelijk ander tafel te bevestigen. Als je een filmpje hebt zodra ze klaar zijn ben ik daar wel benieuwd naar.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #232 Gepost op: 08 October 2013, 12:22:49 »
@ Frans,
Ja leuk he dat ouderwetse gedoe. Het is simpel, goedkoop en functioneert prima.
Het enige wat digitaal is op deze baan zijn de loks en de intellibox. Stekker in het stopcontact en rijden maar.
Ik moet nog het langst wachten op het opstarten van de Intellibox.
Ben absoluut geen digibeet. Sterker nog, ik kocht mijn eerste computer in 1984 en heb er sindsdien al vele gebouwd en versleten.
In mijn geval vind ik het alleen totaal overbodig om alles te voorzien van (functie)decoders enz.
Gewoon alles rustig met de hand besturen. Het blijft wel de RhB, daar gaat het ook allemaal niet zo snel ;D

@ Gerard,
Er zijn inderdaad schakelingen met 1 elco maar dan heb je weer een zwaardere voeding nodig.
In de ene stand wordt een spoel bekrachtigd door de (hoge) oplaadstroom van de elco, in de andere stand ontlaadt de elco zich weer over de spoel.

Oh ja, dat streepje boven de e van André is geen verplichting ;D. Ik doe het zelf ook niet altijd.
Maar als je eerst de toets links naast Enter indrukt en daarna de e dan krijg je een é.
En die toets samen met Shift en dan de a, dan krijg je de ä van Rhätische Bahn :D

@ Gerwin,
Dank je,
Deze Seep aandrijvingen zijn al oude bekenden. Die Engelsen zijn gek op dit soort spul.
Hier is men er echter niet zo gek op omdat het notoire stroomvreters zijn.
En als ze met wisselspanning worden aangestuurd klinkt het net of de zoemer van de voordeur afgaat ;D
Met een elco ertussen klinkt er alleen een kleine "tik".
Zal deze week nog wel een filmpje proberen te maken.




Heb net nog even een stroommeting gedaan.
De 9 CDU's nemen in rust maar totaal 0,3 mA af na het opladen van de 9 elco's.
1 CDU vraagt ongeveer 25mA om de elco op te laden (ongeveer 4 seconden). Er zal wel een iets hogere piek zijn maar dat kan ik op mijn meter niet aflezen.
Die laadstroom en tijd zijn dus wel afhankelijjk van de gebruikte weerstand. Hoe groter het weerstandje, hoe lager de stroom en langer de tijd wordt.
In theorie zou als alle 9 wissels tegelijk bediend worden de max stroom ongeveer 9x25=225mA zijn.
Ik gebruik nu zelf hier een 24v voeding (1 Amp) welke ik ooit een keer uit een oude besturingskast gesloopt heb :).

Zo, en nu..........lunchen.


Gr,

André

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #233 Gepost op: 08 October 2013, 12:31:28 »
Denk dat je deze voorschakeling moet proberen:
Onderstaand schema aan de ontkoppelrail toegevoegd



Bron: Nproject.org

Resultaat: Gaan brommende ontkoppel rail meer. Ik heb alleen een 50V,1,5A gelijkrichter

Wat is veel?, een fleischmann aandrijving pakt al 0,6 - 0,7 A.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 12:33:19 door De Stoker »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #234 Gepost op: 08 October 2013, 13:25:33 »
Gerwin,

Die schakeling wat jij laat zien maakt (alleen maar) van de brommende wisselspanning een gelijkspanning.
De voeding moet nog steeds een relatief hoge stroom leveren.
Zeker als er een paar tegelijk moeten schakelen zoals in een wisselstraat.

Bij een Condensator Ontlaad Unit haalt de wisselspoel alle energie uit de elco en is maar een kleine voeding nodig.

Gr,

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #235 Gepost op: 13 October 2013, 16:16:30 »
Hallo allemaal,

Afgelopen week vele meters gereden met de treintjes.
Alle wisselaandrijvingen schakelen nog steeds perfect, nog geen enkele misser gehad.
Ben er wel blij mee. Nu eerst nog het schakelpaneeltje en de Intellibox in een laatje verwerken.

Op verzoek heb ik vandaag ook nog 2 filmpjes van de wisselaandrijvingen gepost op Joetjoep.
Het is vandaag toch een binnenspeeldag met dat slechte weer ;D.
Filmpjes zijn gemaakt met een simpele Canon Ixus compactcamera, toch wel lachen wat zo'n cameraatje nog allemaal kan.
http://www.youtube.com/watch?v=TLIYj6CJNNs
http://www.youtube.com/watch?v=rnMIC2RQlbw
Het schakelen klinkt wel een beetje hard maar dat komt omdat de camera op 15 cm afstand stond.

Tot spoedig,

André


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #236 Gepost op: 01 November 2013, 14:54:55 »
Hallo,

En toen waren we weer 2 weken verder sinds de laatste update.
Wat vliegt de tijd toch als je het naar je zin hebt ;D.
Zoals beloofd ben ik lekker aan het knutselen geweest met de lade.

Gemaakt van 4mm mdf, daarna in de grondverf gezet, plamuren en zwart verven.


Het bedieningspaneel in actie. Dit is nu het enige wat ik nodig hen om de hele treinbaan te besturen, simpel en functioneel (y)
Na gebruik kan ie gewoon naar binnen worden geschoven.


Volgend project wordt waarschijnlijk een paneel met een heleboel ledjes zodat ik de treinen kan volgen in het schaduwstation.
Misschien ga ik hier ook weer zo'n fotolijst voor gebruiken. Deze komt dan later links op de plank te staan.

Wordt zeker binnenkort vervolg.

Groeten,

André

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #237 Gepost op: 01 November 2013, 16:57:20 »
Dat ziet er heel fraai uit!

Groet,
Chris

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #238 Gepost op: 01 November 2013, 17:23:44 »
Andre,

Ik ben het met Chris eens, ziet er strak uit.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Project Rhätische Bahn
« Reactie #239 Gepost op: 01 November 2013, 21:55:31 »
Schweizerische Präzision  ;D

Gerard