Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
  

Auteur Topic: Peco rails (voor- en nadelen?)  (gelezen 27118 keer)

willem77

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #15 Gepost op: 28 October 2011, 18:36:58 »
Hallo,

Ik wil iedereen die tot nu toe gereageerd heeft hiervoor bedanken. Top! (y)
Nog een aanvullende vraag: er zijn (als ik het goed zie) ook wissels te koop met een geïsoleerd puntstuk, ik neem aan dat je dan het geschetste probleem met de wissels niet hebt?

Wim

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #16 Gepost op: 28 October 2011, 18:59:33 »
voor de wissel gebriuk ik servo's.
Heb wel tillig elite maar voor de aandrijving van de wissels maakt dat niets uit.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #17 Gepost op: 28 October 2011, 19:20:45 »
Hallo,

Ik wil iedereen die tot nu toe gereageerd heeft hiervoor bedanken. Top! (y)
Nog een aanvullende vraag: er zijn (als ik het goed zie) ook wissels te koop met een geïsoleerd puntstuk, ik neem aan dat je dan het geschetste probleem met de wissels niet hebt?

Wim

Dat is geen probleem. Je meot er alleen rekening mee houden. Dit kan door bv. een kunstof raillas te gebruiken na de wissel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22582
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #18 Gepost op: 28 October 2011, 19:41:49 »
In ieder geval klopt het dat het isolatieprobleem met de zogenaamde insulfrogs niet bestaat. Maar het is niet echt een probleem als je eenmaal weet het te omzeilen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #19 Gepost op: 28 October 2011, 20:37:29 »
Op de club gebruiken wij peco rails code 75 die andere is te laag.
Het enige nadeel zijn die veertjes in de wissel staat soms niet goed meer, en met name transport naar tentoonstellingen is het  kassa.
En gevoelig voor vocht,rails slijpen met dremel gewoon door.
voor de rest geen probleem mee.
Thuis voor eigen baan heb ik andee merk rails.
groet dennie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #20 Gepost op: 29 October 2011, 23:00:25 »
Dat veertje, daar kun je ook de spanning van verminderen door dat vierkante blokje waar het in zit een klein stukje naar achteren te schuiven (dus iets verder van de schuifbiels af).

De electrofrog wissels schakelen het puntstuk om, afhankelijk van de wisselstand. Maar dat gaat via contactveertjes onder de tongpunten. De betrouwbaarheid van die contacten is ronduit knudde. Je zult dat dus moeten ondersteunen door een contact op de wisselaandrijving. Maar dan kan je weer problemen krijgen met het niet synchroon lopen. Het kan nl. gebeuren dat de tongen eerder omschakelen dan het contact in de aandrijving, of juist later. Dat kan alsnog kortsluiting opleveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18181
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #21 Gepost op: 29 October 2011, 23:19:25 »
Op de club gebruiken wij peco rails code 75 die andere is te laag.

groet dennie

Ik denk dat je code 100 bedoeld.... de laagste van Peco is code 75, daarna 83 (het US systeem) en hun oude vertrouwde code 100.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #22 Gepost op: 29 October 2011, 23:24:27 »
Nee hoor... code 50  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6760
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #23 Gepost op: 29 October 2011, 23:59:51 »
Dat veertje, daar kun je ook de spanning van verminderen door dat vierkante blokje waar het in zit een klein stukje naar achteren te schuiven (dus iets verder van de schuifbiels af).

De electrofrog wissels schakelen het puntstuk om, afhankelijk van de wisselstand. Maar dat gaat via contactveertjes onder de tongpunten. De betrouwbaarheid van die contacten is ronduit knudde. Je zult dat dus moeten ondersteunen door een contact op de wisselaandrijving. Maar dan kan je weer problemen krijgen met het niet synchroon lopen. Het kan nl. gebeuren dat de tongen eerder omschakelen dan het contact in de aandrijving, of juist later. Dat kan alsnog kortsluiting opleveren.

Volgens mij schakelt het puntstuk om doordat de tong tegen de rails komt en de tong weer verbonden is met het puntstuk, als er vuil tussen de tong en de rail komt heb je een probleem plus dat de onbereden tong welke niet tegen de rails ligt een andere polariteit heeft dan de rails waar deze vlak bij ligt, als de binnenkant van een wielflens deze tong raakt heb je sluiting.

Daarom haal ik de verbinding van de tongen met het puntstuk eruit en verbind elke tong elektrisch met de naastliggende rail, het puntstuk welke nu volledig geïsoleerd is schakel ik nu in polariteit met een schakelaar op de wisselmotor.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #24 Gepost op: 30 October 2011, 00:25:41 »
In deze draad worden veel opmerkingen gemaakt over de wissels van Peco.
Als je gebruikt maakt van code 75 kun je ook de nieuwe wissels van Weinert ('Mein Gleis') toepassen. Die wissels zijn op schaallengte:
- 1:6,6 van 355 mm lang;
- 1:9 van 375 mm lang.

Deze combinatie kan bereden worden met standaard NEM wielen en met RP25 normaal en RP25 smal.

Grzz,

Hans

« Laatst bewerkt op: 30 October 2011, 00:35:19 door Hans van de Burgt »

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #25 Gepost op: 30 October 2011, 00:27:49 »
Volgens mij hebben we hier een workshop te pakken voor de BNLS stand van volgend jaar op Eurospoor.  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #26 Gepost op: 31 October 2011, 10:49:45 »
Code 55 gebruiker (Schaal N).
Tevreden over het wissel. Niet de standaard PECO aandrijving gebruikt, maar servo's.
Het puntstuk bij de elektrofrogs krijgt zijn stroom via de wisseltongen. Voor een beter functioneren is het aan te raden deze zelf te voeden.
Solderen van draden aan de rails/wissels gaat uitstekend als je een beetje kunt solderen.

De flexrails kun je buigen met de hand of met speciale flexrails hulpstukjes van Conrad. Hierna vastzetten met lijm.

Groet.

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2011, 10:59:15 door gvandersel. Reden: URL aangepast »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18181
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #27 Gepost op: 31 October 2011, 10:52:56 »
Gerard, je link werkt niet... volgens mij gaat het doorlinken niet vanuit de webstore van Conrad.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #28 Gepost op: 31 October 2011, 10:55:50 »
Dat gaat wel, maar niet op deze manier... Bij elk artikel zit aan de rechterkant een functie 'Directe productlink'. Diemoejehebbuh...

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #29 Gepost op: 06 November 2011, 03:14:47 »
Welke rail is beter en betrouwbaarder code 100 of code 75, ik heb begrepen dat code 75 als enige beton bielzen onder de wissels heeft.

Ik heb geen ervaring met Peco, mede daarom volg ik deze draadje, ik wil met nieuw materieel gaan rijden.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.