Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door GD
Vandaag om 07:21:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1136061 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #270 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:21:36 »
Mooi vondst Bob. Op welk stations bestaat/bestond deze situatie?

mvg,
Gert

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #271 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:25:40 »
Dit is Rotterdam CS, spoor 1 zo te zien, al een tijdje niet meer opgelet of het er nog zit.
Oeps!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #272 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:36:38 »
Zit er volgens mij nog steeds, was van plan dat zelf op de foto te zetten, helemaal vergeten :-\
Het perron is te kort om de trein (meestal een SLT) ver genoeg van de wissel af tot stilstand te laten komen.

In Leiden heb ik het meegemaakt dat een IRM niet vergenoeg door reed waardoor de laatste bak tot stilstand kwam op een wissel. Gevolg was dat passagiers bijna tussen de trein en het perron terechtkwamen.

Op mijn nieuwste treinbaan moet ik dat probleem ook nog fatsoenlijk oplossen  ;D
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #273 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:52:50 »
Let er goed op dat je wissels niet te dicht langs het perron ligt.
Eerder te ver denk ik, anders hoef je er geen stuk aan te plakken maar moet je gaan zagen.  :)

Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met SLT. Dit hulpstuk zit halverwege het eerste perron waardoor dit nu dubbel gebruikt kan worden tijdens de verbouwing van Rotterdam Centraal. Met dit zijperron kan er net een Thalys op dit stuk perron stoppen. De stopper richting Hoek van Holland staat op het andere deel van het perron. Het uithangperron wordt door een (tijdelijk) stootjuk beschermt; ter illustratie:





Oh ja; plaats nooit zomaar een stookjuk op een doorgaand perronspoor  :)
No dress rehearsel, this is our life.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #274 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:53:10 »
Zet seinen langs het spoor en niet zomaar op een industrieterrein voor een loods.

Eigen foto
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #275 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:05:42 »
doe een keerlus uit het zicht leggen.

http://www.rail-videos.net/video/view.php?id=8754

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #276 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:11:40 »
Rijdt de machinist nou op het eind van het filmpje echt langs de achterste wagons van zijn eigen trein?   :o

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2011, 22:19:57 door Bob Rodenburg. Reden: Sorry..... »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #277 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:15:18 »
Yep... Hoezo, "leg niet te korte boogstralen, dat doen ze in het echt ook nooit"?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #278 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:22:24 »
Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met SLT. Dit hulpstuk zit halverwege het eerste perron waardoor dit nu dubbel gebruikt kan worden tijdens de verbouwing van Rotterdam Centraal. Met dit zijperron kan er net een Thalys op dit stuk perron stoppen.
Je hebt gelijk :)
Niet alleen om net een Thalys te kunnen parkeren, maar ook om de SSN stoomtrein die mogelijkheid te geven  ;D

(nu wel een eigen foto)
Vr. groeten,
Bob

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #279 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:49:46 »

Rijdt de machinist nou op het eind van het filmpje echt langs de achterste wagons van zijn eigen trein?   :o

mvg,
Gert

Ik kon het niet geloven, maar op google maps is het duidelijk te zien.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #280 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:56:12 »
Die kende ik nog niet, ik kende wel voorbeelden waar treinen "over zichzelf" heenreden (keertunnels, b.v. Kicking-Horse pass in Canada), maar langs je eigen achterkant.. Is het dan niet sneller en goedkoper om ff om te lopen?
Oeps!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #281 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:59:40 »
en denk eraan, maak er geen achtbaan van.




Tehachapi Loop
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2011, 22:04:01 door lucy »

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #282 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:05:16 »
Ik vraag me in zo'n geval altijd af of het nou niet gewoon zo kon.. (temeer vanwege die prachtig rechte weg links bovenin).

Oeps!

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #283 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:15:08 »
Joh,
Dan had die trein niet meer op een foto gepast ;D

gr. Viktor

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #284 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:18:43 »
Ik vraag me in zo'n geval altijd af of het nou niet gewoon zo kon.. (temeer vanwege die prachtig rechte weg links bovenin).

Ik denk van niet, ze gaan 77 feet (ruim 25 meter) omhoog, lees maar hier.

Gerard