Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door wob
Vandaag om 15:03:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 14:24:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1242374 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #270 Gepost op: 19 October 2011, 20:21:36 »
Mooi vondst Bob. Op welk stations bestaat/bestond deze situatie?

mvg,
Gert

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #271 Gepost op: 19 October 2011, 20:25:40 »
Dit is Rotterdam CS, spoor 1 zo te zien, al een tijdje niet meer opgelet of het er nog zit.
Oeps!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #272 Gepost op: 19 October 2011, 20:36:38 »
Zit er volgens mij nog steeds, was van plan dat zelf op de foto te zetten, helemaal vergeten :-\
Het perron is te kort om de trein (meestal een SLT) ver genoeg van de wissel af tot stilstand te laten komen.

In Leiden heb ik het meegemaakt dat een IRM niet vergenoeg door reed waardoor de laatste bak tot stilstand kwam op een wissel. Gevolg was dat passagiers bijna tussen de trein en het perron terechtkwamen.

Op mijn nieuwste treinbaan moet ik dat probleem ook nog fatsoenlijk oplossen  ;D
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10771
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #273 Gepost op: 19 October 2011, 20:52:50 »
Let er goed op dat je wissels niet te dicht langs het perron ligt.
Eerder te ver denk ik, anders hoef je er geen stuk aan te plakken maar moet je gaan zagen.  :)

Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met SLT. Dit hulpstuk zit halverwege het eerste perron waardoor dit nu dubbel gebruikt kan worden tijdens de verbouwing van Rotterdam Centraal. Met dit zijperron kan er net een Thalys op dit stuk perron stoppen. De stopper richting Hoek van Holland staat op het andere deel van het perron. Het uithangperron wordt door een (tijdelijk) stootjuk beschermt; ter illustratie:





Oh ja; plaats nooit zomaar een stookjuk op een doorgaand perronspoor  :)
No dress rehearsel, this is our life.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #274 Gepost op: 19 October 2011, 20:53:10 »
Zet seinen langs het spoor en niet zomaar op een industrieterrein voor een loods.

Eigen foto
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #275 Gepost op: 19 October 2011, 21:05:42 »
doe een keerlus uit het zicht leggen.

http://www.rail-videos.net/video/view.php?id=8754

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #276 Gepost op: 19 October 2011, 21:11:40 »
Rijdt de machinist nou op het eind van het filmpje echt langs de achterste wagons van zijn eigen trein?   :o

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 19 October 2011, 22:19:57 door Bob Rodenburg. Reden: Sorry..... »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #277 Gepost op: 19 October 2011, 21:15:18 »
Yep... Hoezo, "leg niet te korte boogstralen, dat doen ze in het echt ook nooit"?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #278 Gepost op: 19 October 2011, 21:22:24 »
Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met SLT. Dit hulpstuk zit halverwege het eerste perron waardoor dit nu dubbel gebruikt kan worden tijdens de verbouwing van Rotterdam Centraal. Met dit zijperron kan er net een Thalys op dit stuk perron stoppen.
Je hebt gelijk :)
Niet alleen om net een Thalys te kunnen parkeren, maar ook om de SSN stoomtrein die mogelijkheid te geven  ;D

(nu wel een eigen foto)
Vr. groeten,
Bob

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #279 Gepost op: 19 October 2011, 21:49:46 »

Rijdt de machinist nou op het eind van het filmpje echt langs de achterste wagons van zijn eigen trein?   :o

mvg,
Gert

Ik kon het niet geloven, maar op google maps is het duidelijk te zien.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #280 Gepost op: 19 October 2011, 21:56:12 »
Die kende ik nog niet, ik kende wel voorbeelden waar treinen "over zichzelf" heenreden (keertunnels, b.v. Kicking-Horse pass in Canada), maar langs je eigen achterkant.. Is het dan niet sneller en goedkoper om ff om te lopen?
Oeps!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #281 Gepost op: 19 October 2011, 21:59:40 »
en denk eraan, maak er geen achtbaan van.




Tehachapi Loop
« Laatst bewerkt op: 19 October 2011, 22:04:01 door lucy »

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #282 Gepost op: 19 October 2011, 22:05:16 »
Ik vraag me in zo'n geval altijd af of het nou niet gewoon zo kon.. (temeer vanwege die prachtig rechte weg links bovenin).

Oeps!

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #283 Gepost op: 19 October 2011, 22:15:08 »
Joh,
Dan had die trein niet meer op een foto gepast ;D

gr. Viktor

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #284 Gepost op: 19 October 2011, 22:18:43 »
Ik vraag me in zo'n geval altijd af of het nou niet gewoon zo kon.. (temeer vanwege die prachtig rechte weg links bovenin).

Ik denk van niet, ze gaan 77 feet (ruim 25 meter) omhoog, lees maar hier.

Gerard