Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1133534 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #270 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:21:36 »
Mooi vondst Bob. Op welk stations bestaat/bestond deze situatie?

mvg,
Gert

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #271 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:25:40 »
Dit is Rotterdam CS, spoor 1 zo te zien, al een tijdje niet meer opgelet of het er nog zit.
Oeps!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #272 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:36:38 »
Zit er volgens mij nog steeds, was van plan dat zelf op de foto te zetten, helemaal vergeten :-\
Het perron is te kort om de trein (meestal een SLT) ver genoeg van de wissel af tot stilstand te laten komen.

In Leiden heb ik het meegemaakt dat een IRM niet vergenoeg door reed waardoor de laatste bak tot stilstand kwam op een wissel. Gevolg was dat passagiers bijna tussen de trein en het perron terechtkwamen.

Op mijn nieuwste treinbaan moet ik dat probleem ook nog fatsoenlijk oplossen  ;D
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #273 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:52:50 »
Let er goed op dat je wissels niet te dicht langs het perron ligt.
Eerder te ver denk ik, anders hoef je er geen stuk aan te plakken maar moet je gaan zagen.  :)

Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met SLT. Dit hulpstuk zit halverwege het eerste perron waardoor dit nu dubbel gebruikt kan worden tijdens de verbouwing van Rotterdam Centraal. Met dit zijperron kan er net een Thalys op dit stuk perron stoppen. De stopper richting Hoek van Holland staat op het andere deel van het perron. Het uithangperron wordt door een (tijdelijk) stootjuk beschermt; ter illustratie:





Oh ja; plaats nooit zomaar een stookjuk op een doorgaand perronspoor  :)
No dress rehearsel, this is our life.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #274 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:53:10 »
Zet seinen langs het spoor en niet zomaar op een industrieterrein voor een loods.

Eigen foto
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #275 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:05:42 »
doe een keerlus uit het zicht leggen.

http://www.rail-videos.net/video/view.php?id=8754

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #276 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:11:40 »
Rijdt de machinist nou op het eind van het filmpje echt langs de achterste wagons van zijn eigen trein?   :o

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2011, 22:19:57 door Bob Rodenburg. Reden: Sorry..... »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #277 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:15:18 »
Yep... Hoezo, "leg niet te korte boogstralen, dat doen ze in het echt ook nooit"?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #278 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:22:24 »
Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met SLT. Dit hulpstuk zit halverwege het eerste perron waardoor dit nu dubbel gebruikt kan worden tijdens de verbouwing van Rotterdam Centraal. Met dit zijperron kan er net een Thalys op dit stuk perron stoppen.
Je hebt gelijk :)
Niet alleen om net een Thalys te kunnen parkeren, maar ook om de SSN stoomtrein die mogelijkheid te geven  ;D

(nu wel een eigen foto)
Vr. groeten,
Bob

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #279 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:49:46 »

Rijdt de machinist nou op het eind van het filmpje echt langs de achterste wagons van zijn eigen trein?   :o

mvg,
Gert

Ik kon het niet geloven, maar op google maps is het duidelijk te zien.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #280 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:56:12 »
Die kende ik nog niet, ik kende wel voorbeelden waar treinen "over zichzelf" heenreden (keertunnels, b.v. Kicking-Horse pass in Canada), maar langs je eigen achterkant.. Is het dan niet sneller en goedkoper om ff om te lopen?
Oeps!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #281 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:59:40 »
en denk eraan, maak er geen achtbaan van.




Tehachapi Loop
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2011, 22:04:01 door lucy »

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #282 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:05:16 »
Ik vraag me in zo'n geval altijd af of het nou niet gewoon zo kon.. (temeer vanwege die prachtig rechte weg links bovenin).

Oeps!

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #283 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:15:08 »
Joh,
Dan had die trein niet meer op een foto gepast ;D

gr. Viktor

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #284 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:18:43 »
Ik vraag me in zo'n geval altijd af of het nou niet gewoon zo kon.. (temeer vanwege die prachtig rechte weg links bovenin).

Ik denk van niet, ze gaan 77 feet (ruim 25 meter) omhoog, lees maar hier.

Gerard