Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1138091 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3330 Gepost op: 18 juli 2018, 11:20:47 »
Spoor 3 in Zurich, dat staat duidelijk op de foto.  :P
Wie voorlopig niet in Zurich komt kan ook even op Streetview kijken, compleet met spooktrein en halve touringcar.


Vreemd, ik zie een soort scherm over het spoor staan. Kijk maar eens goed achterin. Of zoom eens in. Opnamedatum: augustus 2016.


Steyn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3331 Gepost op: 18 juli 2018, 16:42:38 »
Nou heb het vandaag even gemeten, ca 30 dwarsliggers is de knik in lengte.

De sporen moeten daar iets uit elkaar om de liggers van de brug over het water daaronder ruimte te geven.

Spoor 3 heeft de meest opvallende knik, andere sporen hebben het ook.
Hier spoor 3 (met de mobiel)


En hier spoor 10, ook een knik ook ca 30 dwarsliggers in lengte.


Foto's met een mobiel, dus geen geweldige kwaliteit.
De werkers waren trouwens de ballast aan het weghalen op de dwarsliggers. Een klus voor onze preisers?


Kan alleen maar denken dat men in het begin van het perron (kopstation) men zoveel mogelijk ruimte wilde hebben en daarom de sporen wat naar elkaar zijn geknikt voorbij de brug richting hal.

Foto uploaden gaat niet via mobiel, misschien wel later hier of in mijn draadje. Update: hier dus..

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 22:04:51 door Jelmer. Reden: foto\'s »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3332 Gepost op: 18 juli 2018, 18:23:41 »
Euhh moet ik het even uitmeten? 

Joke waar is die wokkel in sh?

En weet niet of ik morgen via Zürich kom, zo ja, welk spoor?

Hoi Jelmer,
Als je van Neuhausen, Schaffhausen binnen rijdt het meest linker spoor. Dit is een paar jaar terug eraan toegevoegd. Ik meen dat ik het ook eens op de fot heb gezet. Kan ik nakijken. Foto gaat ook makkelijk is quasi om de hoek. 8)

Gr. Joke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3333 Gepost op: 18 juli 2018, 19:20:36 »
Dank je Joke!

Ik kan inmiddels niet meer kijken...

Dat spoor wat je bedoeld is van dr duitse hochrheinbaan?

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3334 Gepost op: 18 juli 2018, 20:17:07 »
Yep,
sorry foto komt morgen uploaden lukt niet.

« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 20:36:47 door Tulpendaal »

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3335 Gepost op: 19 juli 2018, 08:44:14 »
Zo'n knik op een stationsspoor is niet zo rampzalig omdat de snelheden laag zijn.
Het blijft wel een vreemd gezicht.
Het biedt wel mogelijkheden voor mijn te bouwen baan waar ik ook ergens iets tekort kom om een spoor uit te buigen. ;D
Met vriendelijke groeten,
Mike

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3336 Gepost op: 19 juli 2018, 08:55:25 »
Wat ik me afvraag is waarom ze dan niet meteen de rest van de rails recht hebben gelegd, in het verlengde van het spoor naast de draagbalk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3337 Gepost op: 19 juli 2018, 09:29:11 »
Het zou kunnen dat het een latere aanpassing is, b.v. een verzwaring van de brug. Ik dacht eerst dat het om een voetgangerstunnel ging maar er blijkt een riviertje onderdoor te lopen. Maakt voor het principe niet uit. Het zal wel te veel werk zijn geweest om de rest aan te passen.

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3338 Gepost op: 19 juli 2018, 09:30:02 »
Joke, leuk, die aanvullende info
Een brug.. Interessante constructie. Er is ook een groot ondergronds deel. Dan loopt het water mogelijk tussen die twee etages door. Een brug over een aquadukt. En dan ook nog eens ondergronds.

Daar zou ik op de modelbaan nooit aan gedacht hebben.

René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3339 Gepost op: 19 juli 2018, 09:42:50 »
Het is nog gekker. In google maps geven witte lijntjes aan dat een trace van de S-bahn of U-bahn onder water de loop van de rivier Sihl volgt. Een dikke kilometer naar het zuiden komt die bovengronds. Op de openstreetmap is dat nog duidelijker te zien.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3340 Gepost op: 19 juli 2018, 19:58:11 »
Yep,
sorry foto komt morgen uploaden lukt niet.

De foto van Schaffhausen Gleis 6 met de wokkel:


Gr. Joke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3341 Gepost op: 19 juli 2018, 21:35:39 »
Het is nog gekker. In google maps geven witte lijntjes aan dat een trace van de S-bahn of U-bahn onder water de loop van de rivier Sihl volgt. Een dikke kilometer naar het zuiden komt die bovengronds. Op de openstreetmap is dat nog duidelijker te zien.

Ja ik heb mij echt verbaasd over alle sporen die daar over en onder elkaar doorlopen samen met alle andere bouwerken.
Ook een fly over over een weg heen, met daaronder weer spoor...

Dus ook gezien, zet nooit een stuurstand in het midden van de trein, dat doen ze in het echt ook niet...



Nou die zwitsers wel dus, andere combinaties met dubbele stuurstanden, enkel deks rijtuigen voor dubbeldeks rijtuigen, het komt allemaal voor.

Dank Joke voor het beeld van spoor 6 in Schaffhausen, ja daar ontgaat de nut mij ook van.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3342 Gepost op: 20 juli 2018, 07:12:14 »
Dat is vrij normaal, het is meer Nederland waar zoiets niet mogelijk is.

De foto van Schaffhausen Gleis 6 met de wokkel:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/sekstant-stelprobe-1.jpg
Het lijkt erop dat het spoor iets omgelegd is om naast het rechter bovenleidingsportaal te passen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3343 Gepost op: 20 juli 2018, 08:34:17 »
Is voor de rivier "Sihl" die daar onderdoor stroomt. Heeft met strukturen in het oude perron te maken die men niet aanpassen kon (Sihlcity), daarom zit die slinger erin. Ik rij er met 30 km/h overheen, en je merkt er niets van hoor ;-)

Groeten

Bas

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3344 Gepost op: 20 juli 2018, 15:17:23 »
Ja ik heb mij echt verbaasd over alle sporen die daar over en onder elkaar doorlopen samen met alle andere bouwerken.
Ook een fly over over een weg heen, met daaronder weer spoor...

Oftewel, de stereotype modelbaan met sporen op tig niveaus, door elkaar heen en met onmogelijk kleine boogstralen zijn gewoon voorbeeldgetrouw, zolang je maar met Zwitsers materieel rijdt. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40